Lotus Seven slaví 60 let. Podívejte se, co se z něj vyvinulo

 

Lotus Seven patří k nejpopulárnějším a zároveň nejčastěji kopírovaným sportovním vozům druhé poloviny dvacátého století. V naší galerii si můžete prohlédnout nejrůznější proměny oblíbeného roadsteru.

Historie značky Lotus, kterou založil Anthony Colin Bruce Chapman (1928-1982) v roce 1952, se začala psát ve druhé polovině čtyřicátých let dvacátého století. Tehdy mladý inženýr Chapman začal upravovat Austin Seven z třicátých let nejprve pro trial a později i pro závody na okruzích, i když to už z původního vozu zůstal vlastně jen motor a i ten byl důkladně upraven.

V padesátých letech se prvním komerčním úspěchem mladé značky stal model Mark VI. Na něj v roce 1957 navázal dodnes populární Seven. Lehký dvoumístný roadster s motorem uloženým za přední nápravou a pohonem zadních kol se stal trefou do černého.

Lotus nabízel model Seven od jeho uvedení v roce 1957 až do roku 1973. Mateřská automobilka nabídla svůj malý roadster ve čtyřech sériích. První z nich si vystačila se čtyřválci o objemu od necelého litru po 1,1 litru a výkony okolo 30 kW (40 k), zatímco čtvrtá série z let 1970 až 1973 mohla mít i šestnáctistovku s výkonem 90 kW (122 k).

Lotus Seven: Jednoduchý a lehký

Lotus Seven rozhodně patřil k obchodně úspěšným zástupcům své značky, ale Colin Chapman se chtěl od spartánských sporťáků vzdálit a věnovat se komfortnějším vozů, nabízejícím ovšem oproti své konkurenci výrazně lepší ovladatelnost a jízdní výkony.

Díky tomu získal práva na výrobu i prodej Graham Nearn a společnost Caterham Cars, která od roku 1973 pokračuje v produkci a dalším vývoji oblíbených malých roadsterů.

V současnosti má Caterham ve své nabídce širokou paletu přímých pokračovatelů původního roadsteru Lotus Seven v podobě modelů, u nichž v posledních letech přešel od jmen jako je Supersport, Roadsport či Superlight na číselné označení To začal využívat již v roce 2013 u základního provedení 160 a vrcholné verze 620.

V roce 2015 mezi tyto dva modely usadil verze, které nesou číselná označení 270, 360 a 420. Začátkem loňského roku se vrchol nabídky v podobě modelu 620R dočkal sourozence s označením 620S a v létě 2016 dorazil Seven 310. Jedinou výjimkou je Caterham Seven CSR.

Vedle oficiálních nástupců původního modelu Seven vznikají již od sedmdesátých let prakticky po celém světě více či méně povedené repliky a roadstery, kterou jsou jasně inspirovaný populárním zástupcem britské značky. Za téměř pět desetiletí objevilo přes čtyři desítky fírem produkujících repliky modelu Seven, řada z nich zanikla, některé se snaží být co nejvěrnější originálu, zatímco jiné jej použily jen jako inspiraci pro vlastní model.

Lotus umí i ostré sedany a hatchbacky. Podívejte se, jaké!

Westfield je britskou značkou, která byla založena v první polovině osmdesátých let a dnes představuje vedle Caterham Cars nejuznávanějšího a nejúspěšnějšího pokračovatele ve vývoji a výrobě roadsterů inspirovaných původním typem Lotus Seven, i když její první model byl replikou modelu Lotus XI.

V Současnosti nabízí Westfield Sportscars Ltd. několik modelů, navazujících svým designem na Lotus Seven, ale nabízejících naprosto současnou techniku. Pro britský i evropský trh je určen model Sport Turbo s přeplňovanou šestnáctistovkou Vauxhall, resp. Opel o výkonu 148 kW (198 k). Pro zájemce o extrémnější svezení je pak určen model Mega S2000 s dvoulitrem značky Honda o výkonu 182 kW (240 k). Za aktuální vrchol nabídky pak lze označit Sport 250 s motorem Ford o výkonu 191 kW (252 k).


Westfield
 

Donkervoort je značka, kterou v nizozemském Lelystadu založil v roce 1978 Joop Donkervoort s cílem vyrábět sportovní vozy inspirované původní koncepcí i designem britského roadsteru. Modely z osmdesátých let pak svým vzhledem a vlastně i použitou technikou v podobě čtyřválcových šestnáctistovek značky Ford silně připomínaly Lotus Seven.

V devadesátých letech se Donkervoort Automobielen B.V. začala vzdalovat designu svého vzoru a rozvíjí svůj vlastní styl, jehož aktuálním zástupcem je v loňském roce odhalený model D8 GTO-RS. Ten je výsledkem dvouletého vývoje a vedle svého vzhledu rozhodně zaujme i pohonnou jednotkou v podobě 2,5litrového pětiválce TFSI původem od Audi s výkonem přes 280 kW (380 k).

Donkervoort D8 GTO-RS: Extrémní roadster z Nizozemska se zrychlením pod 3 s


Donkervoort
 

Kaipan ze severočeské Smržovky je ukázkou ryzího nadšení pro lehké sportovní roadstery. Historie této značky se začala oficiálně psát na jaře roku 1992 a její zakladatel Michal Hradský získal živnostenské oprávnění na „vývoj, výrobu a prodej automobilů“.

První model, který zamířil k zákazníkům ve druhé polovině let devadesátých, nesl jméno Kaipan 47 a svou konstrukcí i designem se přímo hlásil k odkazu svého britského vzoru. Nástupcem tohoto modelu se pak na počátku 21. století stal model 57, který vzhledově rovněž navazuje na Lotus Seven a v přídi svého trubkového prostorového rámu má uložen přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 litru o výkonu 110 kW (150 k) z produkce koncernu Volkswagen, který prostřednictvím pětistupňové převodovky roztáčí kola zadní nápravy. Vedle tohoto modelu pak Kaipan nabízí i dvojici roadsterů 14 a 16 s vlastním svébytným designem a pohonem předních kol.

Videotest: Kaipan 57 aneb sporťák udělej si sám


Kaipan 57
 

Gillet je belgická značka, kterou v roce 1992 založil bývalý závodní jezdec Tony Gillet. Ten v letech 1979 a 1980 vybojoval titul v belgickém mistrovství závodů do vrchu, účastnil se dvou ročníků slavné rallye Paříž-Dakar a od roku 1982 byl oficiálním zástupcem značky Donkervoort pro belgický trh. Právě zkušenosti s vozy nizozemské značky jej přivedly na myšlenku na vývoj vlastního sportovního vozu, jenž byl rovněž inspirován populárním britským roadsterem.

Výsledkem se stal na počátku devadesátých let představený model Gillet Vertigo, který ovšem Lotus Seven připomíná snad jen svou koncepcí a snahou o co nejnižší hmotnost. První model značky Gillet rozhodně ohromil svými jízdními výkony i designem, který rozvíjí i prozatím poslední model Gillet Vertigo 5.Spirit. Ten kombinuje karbonový monokok s vpředu uloženým osmiválcem Maserati o objemu 4,2 litru a výkonu 309 kW (420 k).


Gillet Vertigo 5.Spirit
 

Elfin Sports Cars je australská společnost, kterou v roce 1957 založil a až do své smrti v roce 1983 vedl závodník Garrie Cooper. Pod jeho vedením nabízela malá automobilka především závodní vozy a to včetně monopostů Formule 2 či F5000, ale v letech 1961 až 1965 byl v nabídce i roadster Clubman, jenž svým vzhledem dával jasně najevo, že se jeho konstruktér inspiroval ve Velké Británii u značky Lotus.

Novodobá historie Elfin Sports Cars se začala psát v devadesátých letech dvacátého století, kdy značku získal nový majitel, který se zaměřil na vývoj a výrobu silničních sportovních vozů. Inspirací, i když vzdálenou se stal Lotus Seven, resp. jeho koncept lehkého spartánského roadsteru. Výsledkem jsou pak v současnosti nabízené modely T5 Clubman, MS8 Clubman a MS8 Streamliner. Všechny tři modely spojuje prostorový rám svařený z ocelových trubek a vpředu uložený motor. Model T5 Clubman je vybaven přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 194 kW (264 k), zatímco modely MS8 disponují vidlicovým osmiválcem GM LS1 o objemu 5,7 l a výkonu od 245 kW (333 k).

Elfin Streamliner 50th Aniversary – sprinter k pohledání


Elfin T5, MS8 Clubman a MS8 Streamliner
 

Mitsuoka Motor Co., Ltd. je japonská společnost, která byla založena v roce 1968 a věnuje se prakticky od svých počátků netradičním automobilům. Dnes je tato firma spojována s především s přestavbami moderních vozů do podoby britské klasiky v čele s modelem Viewt či neobvykle tvarovaným supersportem Orochi.

V devadesátých letech dvacátého století ovšem nabídla i repliku modelu Seven pojmenovanou Zero 1. Tento model z let 1994 až 2000 vzhledově plně odpovídal svému vzoru. Na Zero 1 navázal v roce 1996 uvedený model Type F, který s ním sdílel téměř kompletní techniku včetně čtyřválců značky Nissan o objemu 1,6 či 1,8 l a výkonu 90 až 100 kW (122 až 136 k), ale pyšnil se svébytným designem zaoblených předních i zadních partií ve stylu monopostů čtyřicátých a počátku padesátých let.

Galerie bizarností Mitsuoka. Nejen pohřebákem živ je Japonec


Mitsuoka Zero a Classic Type F
 

Foto: Westfield Sportscars Ltd., Donkervoort Automobielen B.V., Kaipan s.r.o., Automobiles Gillet, Elfin Sports Cars, Mitsuoka Motor Co., Ltd.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 



Březen 2016 na Veterán.auto.cz: Z obou břehů Atlantiku Březen 2016 na Veterán.auto.cz: Z obou břehů Atlantiku

V březnu 2016 jsme se na serveru Veterán.auto.cz věnovali…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…