Prohlédněte si motocykly Jawa 350 od třicátých let do současnosti

 

Jawa se může pochlubit pestrou paletou motocyklů rozličných kubatur, ale mezi její nejtradičnější zástupce dnes patří stroje s objemem motoru 350 cm3.

Příběh značky Jawa je poměrně známý, ale nebude na škodu si v rychlosti připomenout, že za jejím vznikem stojí zakladatel a majitel zbrojovky inženýr František Janeček, který hledal vhodný náhradní program pro svou firmu. Tím se stala výroba motocyklů, která se rozběhla v roce 1929.

Nejprve byl na trh uveden motocykl Jawa 500 OHV, který byl licenční verzí německého motocyklu Wanderer 500 OHV a dal nové značce jméno. Jawa je totiž kombinace prvních dvou písmen příjmení zakladatele firmy Františka Janečka a právě značky Wanderer.

Jawa 500 OHV představovala na přelomu dvacátých a třicátých let poměrně luxusní motocykl. Zakladatel nové motocyklové značky se i proto tento typ rozhodl doplnit o motocykl za skutečně lidovou cenu.

Tím se stala v roce 1932 Jawa 175 Villiers s britským dvoutaktním motorem, která byla trefou do černého. Právě tento motocykl se postavil na počátek dlouhé linie motocyklů značky Jawa s jednoválcovými a dvouválcovými dvoutaktními motory.

Jawa v nové době: Strmý pád kdysi úspěšné značky

Jawa ovšem vedle lidové stopětasedmdesátky a nákladného půllitru chtěla nabídnout stroj, který vyplní mezeru mezi těmito modely. Výsledkem se stal v roce 1934 na trh uvedený motocykl Jawa 350 SV, který byl do jisté míry i nástupce v té době již nevyráběného modelu 500 OHV.

Jawa 350 SV z let 1934 až 1936 byla osazena vzduchem chlazeným jednoválcovým čtyřtaktním motorem s ventilovým rozvodem SV o objemu 346 cm3, disponujícím výkonem 8,8 kW (12 k). Rám z lisovaného plechu s neodpruženým zadním kolem vycházel z konstrukce použité u menší stopětasedmdesátky.

Jawa 350 OHV byla jako nejluxusnější motocykl své značky uvedena na trh v roce 1935. Tento model se od svého o rok staršího sourozence lišil především pohonnou jednotkou s ventilovým rozvodem OHV, poskytující z objemu 346 cm3 nejvyšší výkon 11 kW (15 k). Ve výrobě se tento model udržel až do konce čtyřicátých let a dodnes je považován za jeden z nejlepších motocyklů značky Jawa.

Jawa na čtyřech kolech: Slavná značka nevyráběla jen motorky!

Do druhé poloviny čtyřicátých let dvacátého století značka Jawa vjížděla s novým dvoutaktním jednoválcem 250 typ 11, jenž je dodnes známý pod proslulou přezdívkou „pérak“.

Tento model se stal základem pro novou generaci vzduchem chlazených dvoutaktních dvouválcových třistapadesátek, jejímž prvním zástupcem se stal v roce 1948 uvedený Ogar 350 typ 12. Původně konkurenční značka Ogar byla použita v rámci centralizace průmyslu zahájené již v létě roku 1945.

Ogar 350 typ 12 z let 1948 až 1950 byl osazen již zmiňovaným vzduchem chlazeným dvoutaktním dvouválcem se čtyřstupňovou převodovkou. Ten z objemu 343,5 cm3 poskytoval nejvyšší výkon 8,8 kW (12 k) a umožňoval dosažení rychlosti kolem 115 km/h.

Značka Ogar se v souvislosti dvoutaktní třistapadesátkou stala minulostí koncem roku 1950, ale samotný typ 12 se tehdy vlastně jen proměnil v model Jawa 350 typ 18. Ten se kromě značky lišil barevným provedením a zvýšením výkonu motoru na 10,3 kW (14 k). Ve výrobě se pak tento model udržel do roku 1956.

Srovnali jsme novou Jawu 300 s původní legendou z padesátých let

Nástupce „péráků“ ovšem dorazil již na podzim roku 1953, kdy Jawa představila sesterské modely 250 typ 353 a 350 typ 354, pro něž se díky konstrukci podvozku se zadní kyvnou vidlicí odpruženou dvojicí tlumičů vžila přezdívka „kývačka“.

Jawa 350 typ 354 se vzduchem chlazeným dvoutaktním dvouválcem o objemu 343,5 cm3 a nejvyšším výkonu 10,3 kW (14 k) převzatým z typu 18 se stala základem dlouhé linie evolučních modelů vrcholící na přelomu šedesátých a sedmdesátých let.

Typ 354 byl ve výrobě v letech 1953 až 1964 v několika provedeních s doplňujícím označením dvojčíslím 01 až 06, odhalujícím změny prováděné v oblasti odpružení, brzd i motoru. Typ 354/06 z let 1962 až 1964, který se liší i díky panelu přes řídítka, se tak může pochlubit zlepšenými jízdními vlastnostmi a výkonem 13,2 kW (18 k).

Jawa v letech 1960 až 1967 nabízela model 350 typ 554, který vycházel z typu 354. Tento model vznikl ve druhé polovině padesátých let jako soutěžní a byl vyráběn v malých sériích. Koncem padesátých let z něj byl odvozen motocykl pro švédskou armádu.

Evoluce dvouválcové dvoutaktní třistapadesátky v šedesátých letech pokračovala a přinesla řadu dalších typů. Jawa 350 typ 360 z let 1964 až 1974 sice na první pohled příliš nelišila, ale měla upravenou horní část rámu pro zvýšení tuhosti, přepracovanou přední vidlici a motor o výkonu 13,2 kW (18 k).

Srovnali jsme novou Jawu 350 OHC s jejím slavným vzorem ze sedmdesátých let

Jawa 350 typ 361 se představila v roce 1963 a ve výrobě se udržela do roku 1969 jako sportovně zaměřený motocykl, který charakterizovala 19palcová kola, rukojeť plynu s ostřejší reakcí a především vzduchem chlazený dvoutaktní dvouválec o objemu 344 cm3, který disponoval nejvyšším výkonem 17 kW (23 k).

Podobně jako typ 354 se i typ 361 dočkal provedení s doplňujícím dvojčíslím, z nichž 04 z druhé poloviny šedesátých let si zaslouží zvýšenou pozornost. Motocykl bez krycích plechů a schránek za motorem po stranách zadního kola, totiž nesl označení Californian I, které dodnes dokáže u řady příznivců značky Jawa zvýšit tepovou frekvenci.

Californian, jak již naznačuje jeho jméno, byl určen pro export na severoamerický a západoevropský trh a pro tuzemské motocyklisty byl vlastně dostupný až v provedení s pořadovým číslem III z let 1968 a 1969, které zdobily poměrně elegantní podsedlové schránky.

Za vrchol evoluce a jednoho z nejatraktivnějších zástupců třistapadesátkových „kývaček“ lze bezpochyby považovat model 350 typ 362 Californian IV Oilmaster z let 1969 až 1974. Tento model byl vybaven patentovaným systémem odděleného mazání, kdy se nemusel do benzinu v palivové nádrži přidávat olej, protože měl vlastní nádrž v levé podsedlové schránce, z níž mířil do čerpadla pod levým víkem motoru.

Vedle odděleného mazání se Californian IV Oilmaster mohl pochlubit i úpravami motoru zlepšujícími chlazení a zvyšujícími jeho životnost. Nová pak byla i čtyřstupňová převodovka, která byla vyvinuta pro motocykly „Unifikované řady“, kterou charakterizoval motor zavěšený v rámu a světlomet pevně spojený s palivovou nádrží.

Motocykly „Unifikované řady“ ve své původní podobě do velkosériové výroby nepronikly, ale byly základem pro motocykl, který díky svému vzhledu získal přezdívku „bizon“. Ten pak lze rovněž do jisté míry považovat za slepou vývojovou větev, protože se ve výrobě udržel pouze v letech 1970 až 1972 v provedeních 250 typ 623 (2416 exemplářů) a 350 typ 633 (2175 strojů).

Jawa 350 typ 633 dodnes přitahuje pozornost svým vzhledem, pod nímž je podepsán Ing. arch. Jan Tatoušek. Poměrně kompaktní stroj charakterizuje přední vidlice uchycená do jediného nosníku, hranatá palivová nádrž a motor zavěšený pod rámem. Pohonná jednotka o objemu 343,5 cm3 a výkonu 15,5 kW (21 k) zůstala věrna koncepci předchůdců, ale její motorová skříň měla obdélníkový tvar namísto dosavadního vejčitého.

Slavné dobové testy: Jawa 350 typ 634. Osmdesátkou jezdila na půl plynu

Jawa 350 typ 634 se představila na podzim roku 1973 a nahradila ve výrobním programu své značky tehdy již notně zastaralé „kývačky“ spolu s jejich odvozenými deriváty i již nevyráběný „bizon“. Podobně jako předchozí typy i Jawa 350 typ 634 byla nabízena v různých provedeních s doplňujícími číselnými označeními.

Novinka se od svých předchůdců odlišila na první pohled svým vzhledem a především konstrukcí dvojitého uzavřeného trubkového rámu, jehož koncepce vycházela z tehdejších soutěžních motocyklů značky Jawa. Pohonnou jednotku se stal vzduchem chlazený dvoutaktní dvouválec o objemu 343,5 cm3, který závislosti na provedení typu 634 disponoval nejvyšším výkonem 14,7 kW (20 k) až 17,7 kW (24 k).

Jawa 350 typ 638 nahradila typ 634 v roce 1984 a nejprve se od něj lišila prakticky jen hliníkovým motorem se zcela novým zevnějškem a výkonem 19 kW (26 k) spolu s dvanáctivoltovou elektroinstalací. Tato pohonná jednotka je vlastně v nabídce značky Jawa dodnes a to prostřednictvím zástupců řady 640, představené již na počátku devadesátých let dvacátého století a dodnes nabízené.

Zcela nově tvarovanou palivovou nádrž, navazující podsedlové schránky, sedlo a kryt za ním pak Jawa uvedla pro typ 638 v roce 1986. V následujícím roce se v nabídce značky objevil model Jawa 350 typ 632, který kombinoval nový design s motorem typu 634 upraveným pro dvanáctivoltovou elektroinstalaci. Důvodem byly dětské nemoci motoru typu 638, které se sice podařilo vyřešit, ale typ 632 se nakonec i díky zájmu zákazníků udržel ve výrobě do roku 1991.

Jawa 350 typ 639, která byla představena v roce 1989, je vlastně typ 638 s vylepšeným odpružením a hlavně poprvé v historii sériových motocyklů značky Jawa použitou kotoučovou brzdou na předním kole. Tento typ se pak v devadesátých letech stal základem pro model pojmenovaný Chopper.

Jawa jede! Prohlédněte si její současné motorky ve velké galerii

Poslední evolucí vzduchem chlazených dvoutaktních dvouválcových třistapadesátek ovšem představuje Jawa 350 typ 640, která byla představena v roce 1991 a dodnes figuruje v nabídce své značky v několika provedeních.

Zájemci o dvoutakt mají aktuálně možnost volby mezi provedením 350 Style s malou kapotáží kolem hranatého světlometu, 350 Style-Military bez kapotáže s kruhovým světlometem a 350/634 Retro, odpovídajícím díky palivové nádrži, podsedlovým schránkám, sedlu a blatníkům svým vzhledem typu 634 ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století.

Pro všechna aktuálně nabízená provedení dvoutaktních motocyklů značky Jawa je společný dvojitý trubkový rám, v němž je uložen dvouválec o objemu 343,5 cm3 s nejvyšším výkonem 17 kW (23 k) a točivým momentem 32 N.m. Tyto hodnoty míří k zadnímu kolu prostřednictvím čtyřstupňové převodovky.

Dvoutaktní motocykly Jawa 350 řady 640 nejsou vzhledem k tomu, že nesplňují emisní normu Euro 4, určeny k prodeji v zemích Evropské unie, ale stále slaví prodejní úspěchy zejména v zemích Střední Ameriky a rovněž v Rusku. Pro zájemce na českém trhu je Jawa připravena tyto motocykly dodat v kompletní sestavě jako sadu dílů. Ceny začínají u základního provedení 350 Style na částce 70.100 Kč.

Je zpátky! Jawa 350 OHC: Testujeme legendu v novém provedení!

Jawa začátkem roku 2017 začala psát novou kapitolu v historii svých třistapadesátek, když odhalila a následně na trh uvedla model 350 OHC. Ten přinesl spojení linií výše zmíněného dvoutaktu 350 typ 634 ze 70. a první poloviny 80. let dvacátého století s osvědčenou technikou čínských motocyklů Shineray, nabízených na evropském trhu pod různými značkami.

Základem tohoto motocyklu je kolébkový rám z ocelových trubek, v němž je uložen vzduchem chlazený jednoválec s rozvodem OHC o objemu 397,2 cm3, disponující výkonem 20,4 kW (27,7 k) a točivým momentem 30,6 N.m. Převodovka je pětistupňová.

Jawa 350 OHC o hmotnosti 160 kg bez náplní má sedlo ve výšce 790 mm a má být schopna dosáhnout maximální rychlosti 130 km/h. Motocykl, který je ideální především pro začátečníky a milovníky tradičních tvarů týneckých strojů, míří aktuálně na český trh s cenou od 104.930 Kč.

Výstava Motocykl, pořádaná v pražských Holešovicích v první polovině března roku 2018, se pak stala místem, kde byl veřejnosti poprvé představen motocykl Jawa 350 OHC Special, který prozatím posledním příspěvkem do dlouhé linie třistapadesátek nabízených pod značkou Jawa.

Tento model díky své kapotáži připomíná silniční závodní dvěstěpadesátky a třistapadesátky, které koncem 50. a během první poloviny 60. let dvacátého století sedlal slavný František Šťastný a nejen on. Tyto stroje pak na rozdíl od notoricky známých sériových Péráků a Kývaček využívaly čtyřtaktních jednoválců a dvouválců.

Jawa 350 OHC Special s typem 350 OHC sdílí rám i pohonnou jednotku, ale na rozdíl od něj má jen elektrický startér, zatímco klasická nožní startovací páka je pro něj nedostupná, za čímž stojí dozadu posunuté stupačky, které mají přispět ke sportovnější pozici jezdce za nízkými dělenými řídítky. Další odlišnosti se týkají výfuků, brzdového systému rozměrů, velikosti palivové nádrže i výšky sedla nad zemí. Na český trh míří tento model aktuálně s cenou 126.900 Kč.

Foto: JAWA Moto s.r.o., Svět motorů, Auto.cz, archív

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem

Vývojové centrum společnosti Škoda Auto India/Volkswagen…

V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook

Americké dozorčí orgány zvažují, že uloží internetové…

Hitem vánoc byly stolní hry Hitem vánoc byly stolní hry

Nejčastějším dárkem pod stromečkem byly loni stolní hry,…

Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu

Evropská komise (EK) zablokuje spojení železničních…

 

Štítky Motorky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Na letošní rok plánuje škodovka uvedení modernizovaného…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21): Kolegové mi to přáli! Tedy někteří...

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21):…

Je slavný, vede spokojený rodinný život, na kontě má tři zlaté slavíky. Přesto se v životě Dalibora Jandy (65)…

 

iSport.cz

Australian Open ONLINE: Plíškovou čeká boj s Italkou o osmifinále

Australian Open ONLINE: Plíškovou čeká boj s Italkou…

Tenistka Karolína Plíšková hraje o osmifinále grandslamového Australian Open na centrkurtu v Areně Roda Lavera.…

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli ho naštěstí zametači

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli…

„Aspoň něco pozitivního,“ utrousil Tomáš Plekanec pár minut po zápase v Ostravě, kde jeho Kometa padla 1:4.…

 

Reflex.cz

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se zranění a prožijte plnohodnotný život

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se…

Za nepozornost se platí. Dlouhé hodiny by o tom mohl vyprávět šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa…

Andrej Babiš si stát představuje jako firmu, Piráti jako e-shop

Andrej Babiš si stát představuje jako firmu, Piráti…

Pirátská strana si naplánovala sjezd na třetí lednovou sobotu. Průběh tohoto setkání však bude patrně mnohem…