Vyzkoušeli jsme nominované vozy na Auto roku 2018. Které z novinek nás zaujaly?
Také v nadcházejícím roce bude Svaz dovozců automobilů vyhlašovat výsledky ankety českého Auta roku. Redakce Auto.cz má mezi 35 porotci z řad českých automobilových novinářů dva zástupce, Davida Bureše a Tomáše Dusila, kteří rovněž budou rozhodovat o vítězném autě. Tento pátek se v okolí Prahy konaly předváděcí jízdy nominovaných aut, které jsme samozřejmě nemohli vynechat. Našli se během jízd nějací adepti na vítězství?
Nominovaných automobilů je celkem 36, a to z hodně různorodých kategorií. Máme tu jeden minivůz, šest malých hatchbacků, dva kompakty, pět vozů střední třídy, dva zástupce vyšší střední třídy, jeden luxusní sedan, kupé, jeden pick-up a nepřeberné množství různě velkých SUV. Ať už chceme, nebo nechceme, nevyhneme se subjektivním dojmům, v tak různorodé společnosti to ani jinak nepůjde.
Na prezentačních jízdách se sešly takřka všechny nominované vozy (chyběla Dacia Duster nebo Ford EcoSport), což pro jednoho člověka za jediný den nebylo v silách zvládnout všechny otestovat. A tak jsem vyzkoušel jen několik z nominovaných, primárně ty, s nimiž jsem ještě nejel.
Auto roku 2018 v České republice - Nominované vozy |
Alfa Romeo Stelvio |
Audi A5 |
Audi A8 |
Audi Q5 |
BMW 5 |
BMW 6 GT |
BMW X3 |
Citroën C3 Aircross |
Dacia Duster |
Ford Fiesta |
Ford EcoSport |
Honda Civic |
Jeep Compass |
Kia Rio |
Kia Stinger |
Kia Stonic |
Lexus LC |
Mazda CX-5 |
Mini Countryman |
Nissan Micra |
Nissan Qashqai |
Opel Insignia |
Peugeot 5008 |
Range Rover Velar |
Renault Alaskan |
Renault Koleos |
Seat Arona |
Seat Ibiza |
Subaru Impreza |
Suzuki Ignis |
Suzuki Swift |
Škoda Karoq |
Toyota Prius plug-in hybrid |
Volkswagen Arteon |
Volkswagen Polo |
Volvo XC60 |
Z vyzkoušených aut mě zaujala mnohá, přičemž na každém se daly najít výhody, proč právě daný kandidát by mohl usilovat o vítězství. V krátkosti tak shrnu vlastnosti těch několika aut, které jsme v rámci prezentačních jízd vyzkoušel. Neberte je však jako mé favority, ale jako vozy, se kterým jsem se jednoduše potřeboval svézt (dosud jsem s nimi nejel nebo jsem si chtěl oživit dřívější zkušenosti) a připsal si k nim několik poznámek. Poznatky z vyzkoušených aut jsou seřazeny podle abecedního pořadí, dle jejich značky:
Audi A8
Čtyři kruhy dlouhodobě používají motto Náskok díky technice a při zkoumání nové generace Audi A8 si uvědomíte, že se o to automobilka pořád snaží. Krátká jízda s tímhle autem rozhodně nestačí, na prozkoumání nastavení všech jejích systémů je to málo. Okamžitě ale budete vědět, že všechny „hračičky“ nová A8 musí nadchnout. Dva dotykové displeje nám tady ani tolik nevadí, chovají se skoro jako běžná tlačítka, na stisk reagují zvukovým kliknutím i zavibrováním. Pohodlí je pak na nejvyšší úrovni, a to co se týče odhlučnění i komfortu podvozku. Už teď se tak těším na přímé srovnání s BMW 7 nebo Mercedesem S, protože tenhle souboj může být hodně vyrovnaný. To všechno je sice super, jenže nemělo by „Auto roku“ být přece jen dostupnější?
BMW 6 GT
Vedle aktuální řady 5 je mezi nominovanými na Auto roku 2018 také technicky spřízněná řada 6. BMW 6 GT díky přepracované zádi vypadá mnohem lépe než otyle působící předchůdce (5 GT) a stejně jako pětka jezdí prostě fantasticky. Řekl bych, že je o chlup pohodlnější (však jde o krok k řadě 7), na druhou stranu se mně zdál hlučnější podvozek i vyšší aerodynamický šum. Že by ta bezrámová okna?
Kia Stinger
Asi nejen pro mě jedna z nejočekávanějších novinek letošního roku. Kia Stinger vypadá fantasticky, a to jak zvenku, tak zevnitř, a s vyzkoušeným šestiválcem také parádně jezdí. A za tu cenu, kdo by ho okamžitě nechtěl... Na druhou stranu si uvědomíte, že se Stinger v několika ohledech nepochybně inspiroval vozy Audi. A otázkou je zpracování, v testovaném kousku něco neustále rachtalo.
Mazda CX-5
Druhá generace CX-5 dokazuje, že designéři Mazdy svoje umění nezapomněli, tohle dravě stylizované SUV vypadá zkrátka fantasticky. A nadchnou i materiály a zpracování interiéru. Nejvíce mě však potěšila manuální převodovka, takhle precizní a přesný manuál u konvenčních aut najdete jen málokde. Atmosférický dvoulitr se 118 kW ale pocitově zkrátka nejede...
Seat Arona
Malá SUV jsou zkrátka trend, kterému se zřejmě nevyhne žádný z výrobců, který chce hrát na evropských trzích důležitou roli. Seatu se jeho zástupce povedl, Aronu po krátké jízdě řadím mezi nejlepší vozy svého segmentu. Líbil se mně ideálně tuhý podvozek a celková hravost auta, nečekal jsem, že za volantem malého SUV se budu takhle bavit. Vadí mi ale středový panel tlačící do pravé nohy nebo nepříliš přesná manuální převodovka zkoušeného kousku.
Subaru Impreza
Na zkušenost s novou generaci Subaru Impreza jsem se hodně těšil a musím říct, že mě auto rozhodně nezklamalo. Její podvozek je prostě výtečný, nebouchá, je jistý a zároveň naprosto pohodlný a i ta bezstupňová převodovka Lineartronic tady funguje tak dobře, že jsem ji ochoten vzít na milost. Na druhou stranu je auto ve vyšších rychlostech hlučnější a co hlavně, u takhle řidičsky orientovaného vozu tu hodně postrádáme nabídnutí manuální převodovky!
Škoda Karoq
V anketě české Auto roku nemůže domácí zástupce chybět, pro rok 2018 je jím Škoda Karoq. Potěšila nás pohodlným podvozkem (rozhodně pohodlnější než sesterská Seat Ateca), zaujala odlišností od jiných modelů mladoboleslavské značky (tvar palubní desky, zvolený textil na sedadlech) a různými praktickými prvky. Na druhou stranu je její podvozek přece jen hlučnější.
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo se v nové generaci stal ještě dospělejším, než býval. A nemluvím tu jen o velikosti, poprvé totiž překonal hranici čtyř metrů délky, ale o celkovém charakteru. Uvnitř se prostě cítíte v jak o segment větším autě, ať už poskytovanou výbavou, odhlučněním nebo komfortem. Stále ale zůstává trochu nudné, což pro jedny bude výhoda a pro druhé velká nevýhoda...
Volvo XC60
Aktuální Volva mají skandinávský šmrnc, jsou vlastně jednoduše účelně navržená, vypadají ale fantasticky, jak zvenku, tak zevnitř, což bezesporu platí i pro novou XC60. Testovaný benzinový agregát T6 je hodně silný (nabízí 235 kW), přesto mě překvapilo, jak je automobil rychlý a živý. Podvozek je pak velice plavný. I přes sílu zážehového čtyřválce mi však na něm chybí jeden nebo dva další válce, už jen ten syrový zvuk se k XC60 zkrátka nehodí.
To je prozatím vše. Pro nás porotce aktuálně probíhá první kolo, v rámci něhož 36 nominovaných aut zúžíme na finálovou pětici, z níž se rozhodne o vítězi. Každý člen odborné poroty vybere podle sebe pět finalistů, počet kandidátů se sečte a vybere nejlepších pět aut. V druhém kole už porotci budou přidělovat jednotlivým finalistům body podle jednotlivých kritérií (technika, jízdní vlastnosti, užitná hodnota, ekonomika provozu, design).
Hlasovat může i veřejnost, která vybere nejlepší vozy podle jednotlivých kategorií (malé vozy, velké vozy, malá SUV a SUV). A tak klidně napište své vyvolené do diskuze pod článkem! Vítěz ankety Auto roku 2018 v České republice, stejně jako držitelé ocenění Vítěz v kategorii podle hlasování veřejnosti budou vyhlášeni na 5. ledna 2018.
Mluvit o mých favoritech zatím nebudu, je před námi ještě druhé kolo, do kterého se může dostat každý z 36 nominovaných modelů. Za sebe tak řeknu jen to, že ideální Auto roku 2018 by podle mého názoru mělo vzhled Kie Stinger, interiér Volva XC60, převodovku Mazdy CX-5 (manuální) nebo BMW 6 GT (automatickou), luxusní výbavu Audi A8, podvozek Subaru Impreza a praktičnost Škody Karoq. Taková kombinace samozřejmě možná nebude, a tak výběr finálové pětky bude minimálně pro mě hodně těžký.