10.8. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Mazda 323F (BA): Tak kdysi vypadala budoucnost!

 

Z mnoha generací a modelů s označením 323 si lidé nejvíce pamatují hatchbacky s přídomkem „F“. První s výklopnými světlomety a kulatou zadní částí, druhý s bezrámovými dveřmi a unikátním šestiválcem pod kapotou.

Hirošimská automobilka žije již několik let ve znamení technologie SkyActiv. Navíc, jak se zdá, tvůrčí potenciál jejích konstruktérů je snad bezedný, soudě dle čerstvé informace pojednávající velmi zjednodušeně řečeno o zážehovém motoru pracujícím na principu dieselu (HCCI).

Jenže Mazda platila za pokrokovou značku také o dvě dekády dříve. To dokazuje nabídka někdejších modelů, respektive jejich technika. U jinak nemastného neslaného dieselu 2.0 nabízeného v kulaté řadě 626 (série GE) zvolili konstruktéři namísto běžného turbodmychadla přeplňování pulzním dmychadlem Comprex. Ještě odvážněji se jevil šestiválec 2.3 ve vrcholném Xedosu 9, který pracoval s Millerovým cyklem, přičemž využíval relativně exotický a výrobně drahý Lysholmův kompresor. A vrcholná sportovní Mazda RX-7 měla pro změnu dvakrát přeplňovaný rotační motor typu Wankel. Do toho si přidejte podivnou kulatou Mazdu 121, přezdívanou bublina, malé kupé MX-3 s tehdy nejmenším šestiválcem o objemu 1,8 litru či velmi sportovně se tvářící hatchback řady 323.

Dostaňte tam šestiválec

Devadesátá léta můžeme také považovat za poslední desetiletí, kdy se masově nabízely víceválcové motory. Posedlost jimi byla tak velká, že automobilky Mazda a Volkswagen zastavěli takový motor dokonce pod kapotu svých kompaktních modelů. Samozřejmě napříč. V době, kdy má octavia přeplňovaný tříválec se to zdá skoro neuvěřitelné. Zatímco Volkswagen oprášil koncepci, známou už od 30. let u Lancie, a svůj šestiválec koncipoval s velmi úzkým rozevřením řad válců 15 stupňů, zvolili Japonci konvenčnější cestu klasického „véčka“ s úhlem 60 stupňů. Šestiválec Mazdy tak potřeboval poněkud více prostoru než agregát VR6 volkswagenu.

První kompaktní mazdou s přídomkem V6 se stalo kulaté kupé MX-3 z roku 1991. Ve stejné době vyjelo také konkurenční hranaté kupé VW Corrado s motorem VR6 a dále Golf III, první golf za milion. Po tři roky neměl Golf VR6 ve svém segmentu přímého konkurenta. Přímá odpověď přišla až v roce 1994 s příchodem předposlední generace řady 323, interně označené BA. Se třemi verzemi atraktivně tvarovaných karoserií, které později doplnila ještě čtvrtá, živými motory, vyspělou technikou a také veskrze vtipnou reklamní kampaní, působila tato mazda na nově vznikající podnikatelskou sféru v České republice jako magnet.

Hledejte „efko“

Na rozdíl od přímých konkurentů v kompaktní třídě šla Mazda s řadou 323 BA, stejně jako v případě předchozí BG z roku 1989, vlastní cestou. Místo běžného hatchbacku, jakým byl třeba zmiňovaný VW Golf III či první Opel Astra, nabídla neobvyklý třídveřový hatchback s výrazným klínovitým profilem a prosklenou zádí. Tedy spíše auto ve stylu první či druhé generace Hondy CRX, byť ne tak výrazné. Opačnou stranu mince představoval sedan štíhlých tvarů, který dostal oproti „hatchbacku“ delší rozvor náprav. Třetí a zdaleka nejpůsobivější verzi představoval pětidveřový hatchback, který bychom ale z dnešního pohledu nazvali spíše pětidveřovým kupé. Doplňkové písmeno „F“ mělo údajně znamenat „Familia“ (coby odkaz na tradiční označení řady 323 v Japonsku, byť vzpomínané 323F se na domácím trhu jmenovalo Lantis) nebo také „Fastback“, snad z důvodu rychle se svažující zadní části automobilu.

TEST 2001: Mazda 323 DiTD sedan

Výroba řady 323 BA byla ukončena po čtyřech letech v roce 1998. I nejmladší kousky jsou tedy již rok plnoleté, z čehož samozřejmě vyplývá nabídka ojetin na trhu a jejich stav. Naprostá většina prodávaných vozů této řady je tak pouze takzvaně „na dojetí“, když je sžírá koroze a i kdysi odolná mechanika to už pod stovkami tisíc ujetých kilometrů při jen zcela minimální údržbě pomalu vzdává.

Současní kupující recenzovaného vozu se tak dělí na dvě skupiny. Ta početnější hledá vlastně jakékoliv auto v ceně jednoho tuzemského průměrného platu ve snaze získat pouhé přibližovalo. Druhá, mnohem méně početná klientela, vidí v této mazdě něco víc než jen nejlevnější ojetinu. A právě ta by měla svoji pozornost zaměřit na hatchback 323F. Důvodů proto je hned několik.

Všude samé „patnáctky“

Pokud vůbec nějaká karosářská verze této mazdy má potenciál historické hodnoty do budoucna, je to právě „efko“. Když se dnešní zájemce o něj probere tuzemským trhem ojetin, několik aut na prodej objeví. Když odhlédneme od jejich stavu, který má většinou k ideálu hodně daleko, pak si nelze nevšimnout jedné věci. Téměř všechny 323F v inzerci mají pod kapotou zážehový motor o objemu 1,5 litru. Šlo o základní agregát v této karosářské variantě. Na rozdíl od ostatních verzí modelu, které mohl pohánět také jednodušší motor o objemu 1,4 litru, případně diesel o objemu 2,0 litru či turbodiesel 1.7 původem od Isuzu, dostalo „efko“ výhradně zážehové motory. Kromě uvedené 1.5 to byl dále čtyřválec 1.8 16V a třešničkou na dortu, určenou výhradně pro „efko“, se stal malý šestiválec o objemu dva litry.

Motor 1.5 16V možná nabízí výkon „pouhých“ 65 kW a z nabízených motorů je nejméně sportovní, avšak také právě z toho důvodu je současně nejodolnější a tedy schopný nejlépe se „poprat“ se značným kilometrovým proběhem. Současně je také nejméně náchylný na laxní přístup svého majitele ohledně údržby a servisu. „Motor 1.5 16V interně označený Z5 vyniká robustní mechanikou a tedy značnou odolností,“ říká k Mazdě 323F Miroslav Dufek, jehož firma Auto Dufek se v Měchenicích kousek za Prahou na vozy Mazda specializuje. Spíše než o sprintera jde ale o poctivého a neúnavného tahouna.

Odlišnou jízdní charakteristiku a hlavně radost z otáček poskytuje větší čtyřválec 1.8 16V o výkonu 85 kW. Problém je, že na něj na trhu ojetin takřka nenarazíte. Proč tomu tak je? Osmnáctistovka totiž není evolucí agregátu Z5, ale zcela jiným motorem z takzvané řady BP. Kromě Mazdy 323 poháněla jeho plnotučnější verze také roadster MX-5, přičemž v první generaci NA i pozdější NB tvořil vlastně vrchol motorového nabídky tohoto sporťáku. Motor BP se neuvěřitelně lehce vytáčí, skoro jako kdyby neměl setrvačník. Ten samozřejmě má, avšak tajemství jeho dynamiky spočívá v použití velice krátkých a tudíž lehkých pístů. Ty mají velmi malou setrvačnost, což agilitu motoru podporuje. Naproti tomu motor Z5 si mohutností (výškou) svých pístů nezadá se vznětovými motory.

Krátké písty u motoru 1.8 ale přinášejí nectnost v podobě zvýšené spotřeby oleje. Ten tyto agregáty spotřebovávaly už v době, kdy ještě neměly tolik najeto. S rostoucím počtem kilometrů se jeho spotřeba nesnižovala, ba právě naopak. A jednoho dne, když motor „snědl“ všechno své mazivo, kterého navíc není ve spodním víku mnoho (včetně čističe pouhých 3,6 litru), se ozvaly zepředu klepavé zvuky a nebohý sprinter dosprintoval.

Pokud se tak nestalo a čtyřválec se dožil dnešních dnů, patrně bude potřebovat minimálně nová axiální ložiska klikového hřídele. Ty jsou dle zkušeností Miroslava Dufka obecně slabinou motorů BP, a to i v roadsterech MX-5 první i druhé generace.

Osmnáctistovka je však choulostivá i jinak. Zatímco motor 1.5 Z5 používá mechanické vymezování ventilové vůle s takzvanými kalibrovacími podložkami, dostala 1.8 hydraulická zdvihátka. Pokud se nemění pravidelně olej, či se používá nekvalitní, rychle se zanesou, což vyústí v podpálení ventilů a tedy ztrátu výkonu.

Jak šel čas

1994: Představení vozu v Evropě, v Japonsku již dříve coby Mazda Lantis. Kromě recenzovaného hatchbacku „F“ dále třídveřový hatchback s kratším rozvorem a čtyřdveřový sedan s rozvorem shodným s F. Motory pro F 1.5 16V, 1.8 16V a 2.0 V6 24V. Ostatní verze také motor 1.4 16V a dále diesel 2.0.

1995: Motor 1.7 TD od Isuzu pouze pro sedan.

1997: Modernizace vozu. Jiná, kvalitativně i tvarově mnohem lacinější palubní deska spolu s výplněmi dveří. Motor 1.7 TD končí. Nová karosářská verze třídveřový hatchback pouze s menšími motory.

1998: Ukončení produkce řady 323 BA. Nahrazení konzervativněji pojatým nástupcem BJ. Model „F“ již pouze konvenčním hatchbackem.

Podvozek drží, ale co součástky a koroze?

Asi můžeme říci, že v otázce odolnosti a životnosti šasi jsou na tom asijská auta lépe než evropská konkurence. Má to však i stinnou stránku a tou jsou ceny komponentů podvozku. Na aftermarketové díly pro asijská auta se specializuje firma Nipparts. Ta nabízí spodní rameno přední nápravy na 323F za asi 2.500 korun. Jenže uvedené rameno je bez zadního uložení a také spodního čepu. Ten od uvedené firmy vyjde na další tisícovku. Problém je, že zadní silentblok, kombinující kapalinu a pryž běžná druhovýroba nenabízí. Pokud zůstaneme u originálu, tak kompletní rameno, tedy včetně čepu a obou uložení, stojí závratných 13.350 korun vč. DPH. To představuje u mnohých aut nabízených ke koupi skoro polovinu jejich ceny. Podvozek této mazdy ale platí obecně za veskrze odolný, což se týká také tlumičů.

Vzadu najdete tříprvkovou nápravu, u Mazdy známou jako zavěšení TTL (Twin Trapezoidal Link). Druhovýroba nabízí pouze zadní příčné rameno tvaru kulatiny, a to za značných 10.000 korun. Naštěstí se v praxi takřka nemění, stejně jako zbylé prvky zavěšení zadních kol.

„Slabinou podvozku 323F jsou ale zadní brzdiče,“ říká Miroslav Dufek. „Ty jsou často zatuhlé a nové jsou drahé. Naštěstí lze brzdiče repasovat, a to za částku asi 1.500 až 3.000 korun.“ Ale pozor - to, že vám parkovací brzda brzdí až při úplném vytažení její ovládací páky (lidově řečeno úplně nahoře) ještě neznamená, že jsou zadní brzdiče nefunkční. „Mechanismus parkovací brzdy lze seřídit, což bych při problému s ní udělal jako první,“ informuje Dufek. Podle Miroslava Dufka je velice důležité při výměně zadních brzdových destiček důkladné očištění plochy, v nichž se obložení v brzdiči pohybuje.

Mazda 323 - bez šarmu, ale spolehlivě

Na epizodu, kdy Mazdy korodovaly rychleji než konkurence, by automobilka nejraději zapomněla. Vzhledem ke stáří 323F je výskyt koroze očekáván tak nějak samozřejmě. Kde tedy tyto mazdy hlavně reznou? Kromě obligátních lemů zadních blatníků či zadních konců prahů je častý problém ve spoji podlahy v zadní části vozu a také v podlaze pod zavazadelníkem. Avšak třeba motorový prostor bývá takřka nedotčený i u hodně zanedbaných a ojetých exemplářů. Koroze ale napadá rovněž díly podvozku. Na to si dejte pozor zejména u obou nápravnic, neboť kvůli tomu nemusíte projít na STK. Nápravnici bohužel není možné nijak opravovat jako v případě karoserie. A za tu přední chce Mazda závratných 27.425 korun!

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska

Spojené státy uvalily sankce na čínskou armádní agenturu…

Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP

Turecký ministr financí Berat Albayrak předpokládá, že…

Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí

Nejméně 44 lidí zahynulo, když se na Viktoriině jezeře v…

Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval

Zapomenutá a nikdy nerealizovaná Škoda Š 717 T vyplnila…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Mazda 323F (BA): Tak kdysi vypadala…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 



Zapomenuté koncepty: Mazda MX-81 Aria (1981) - Co má společného s Favoritem? Zapomenuté koncepty: Mazda MX-81 Aria (1981) - Co má společného s Favoritem?

Mazda MX-81 zaujala na počátku 80. let bohatým prosklením…

Únor 2015 na Veterán.auto.cz: Kompakty a full-size Únor 2015 na Veterán.auto.cz: Kompakty a full-size

V únoru 2015 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli…

 



 
Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Včera

Největší SUV Seatu jsme si prohlédli ve městě, které mu dalo jméno. Tarraco je historický název španělského města Tarragona, které za antického Říma bývalo důležitým přístavem.




Blesk.cz

Žena (30) zadržená za krádež utekla z cely, po dvou hodinách ji zatkli za prostituci

Žena (30) zadržená za krádež utekla z cely, po dvou…

Američtí policisté zavřeli Amber Gonzales (30) do cely předběžného zadržení za krádež mobilního telefonu.…

Eliška Bučková už není po rozchodu s Vágnerem sama: Mrkejte, kdo ji utěšuje!

Eliška Bučková už není po rozchodu s Vágnerem sama:…

Od začátku to vypadalo, že tihle dva spolu skončí nejenom před oltářem, ale i do konce života. Přesto se Eliška…

 

iSport.cz

Pavelec nevzal KHL ani Plzeň a končí kariéru: Nastal správný čas

Pavelec nevzal KHL ani Plzeň a končí kariéru: Nastal…

Čekal, jestli nepřijde nabídka ze zámoří. Ty z KHL nebo extraligy s díky odmítl. Dopředu měl jasně dané: NHL,…

RENTGEN: Jak se dalo předejít holomajzně mezi Baníkem a Spartou

RENTGEN: Jak se dalo předejít holomajzně mezi…

Duel na krev mezi Baníkem a Spartou zvládli lépe Letenští, kteří ve Vítkovicích vydolovali důležité tři body.…

 

Reflex.cz

Protidrogová koordinátorka: Chlast chci zdražit. Když ale Babiš sníží daně z alkoholu, nemám problém!

Protidrogová koordinátorka: Chlast chci zdražit.…

Už nepíšu dávno o drogách, nikoho včetně mne už dnes nezajímají. Ani toto není článek o drogách, o legální droze…

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly extravagantní tanečnice v pánských klubech

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly…

Mnoho lidí si představuje vystoupení burlesky jako laciný striptýz, ale profesionální tanečnice tohoto žánru…