30.6. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Mazda CX-7: Diesel zpočátku hodně chyběl!

 

Když nepočítáme spíše terénní model Tribute z 90. let, zachytila Mazda vlnu nastupující popularity vozů SUV relativně pozdě. Recenzované CX-7 tak dorazilo až v roce 2007.

V prvních dvou letech navíc chyběl důležitý vznětový motor. Jak si vůz stojí pět let od ukončení produkce?

V první polovině úvodní dekády tohoto století prodělala Mazda zásadní obrat. Nástupci spolehlivých, leč nepříliš záživných modelů, reprezentovaných poslední generací tradičních řad 323 a 626, vsadily na přísně sportovní notu. Výsledkem byla první generace Mazdy 6 následovaná kompaktní trojkou. Výrobce sice nabízel také MPV Mazdu 5, poněkud neforemnou dvojku nebo sportovní vozy MX-5 a RX-8, avšak zájemce o SUV měl smůlu. Proč Mazda dlouhou dobu tuto kategorii přehlížela, zůstává otázkou. Možná proto, že vozy této třídy nejméně zapadaly do firemní strategie vyrábět řidičsky záživná a jízdně imponující auta. Oboje nově uvedené modely plnily měrou vrchovatou.

Rezne? Méně, ale ano

Výše zmíněná auta ale neproslula pouze skvělými jízdními vlastnostmi, ale bohužel také sklony ke korozi. A to nikoliv jen té povrchové, ale i mnohem zákeřnější, strukturální..

CX-7 přišla na trh už v době, kdy i původní Mazdy 3 a 6 měly odolnost proti korozi lepší, byť stále ne bezchybnou. A to samé můžeme říci o CX-7. Koroze se u ní vyskytuje, avšak již nejde o tu nebezpečnou, napadající nosné části vozu, ale spíše o tu povrchovou.

Zatímco třeba auta dovezená ze slunné Itálie jsou často bez smítka rzi, vozy provozované po nasolených silnicích u nás či v sousedním Německu již občas nějakou tu „lišku“ mají. Nejčastěji zespodu v místě podlahy, kde jsou uchycena podélná ramena zadní čtyřprvkové nápravy a dále jsou v tomto místě dodatečné výztuhy tvaru kulatiny. Kupodivu ramena či nápravnice vzdorují hnědému moru srdnatě, což také v minulosti nebývalo nejen u vozů Mazda pravidlo.

Většinou drží

V otázce podvozku je CX-7 svébytná, když kombinuje některá řešení z větší Mazdy 6 Mk2 (řada GH) a naopak jiná z kompaktní trojky 2. generace. Řeč je o přední nápravě. Ta používá velký pomocný rám tvaru obdélníku, jaký známe z šestky, avšak zavěšení kol dostalo pouze spodní trojúhelníkové rameno a tedy řešení pseudo McPherson namísto lichoběžníkového, jímž se chlubí zmíněná Mazda 6. Oproti Mazdě 3 a její obdobně pojaté nápravě je navíc spodní rameno na pohled o dost robustnější.

Vzadu to celé vypadá jako převzaté z trojky, byť o záměně dílů mluvit nelze. CX-7 má vždy pohonem všech kol AWD, což znamená, že zadní těhlice musejí mít otvor pro hnací hřídele. To u „trojky“ potřeba není.

TEST 2007: Mazda CX-7 2,3 DISI Turbo - zrodila se nová hvězda

„Podvozek CX-7 je docela robustní a tedy s léty odolný. Slabinou jsou silentbloky podélných a příčných ramen zadní nápravy. Že už jsou načaté, prozradí klepání a zhoršené jízdní vlastnosti, kdy auto začne takzvaně plavat,“ říká Miroslav Dufek, jehož firma Auto Dufek se na Mazdy v Měchenicích kousek za Prahou již řadu let specializuje. Všechna ramena zadní nápravy dodává Mazda pouze vcelku s uloženími. Naopak s přední nápravou nejsou podle Dufka až do značného kilometrového proběhu téměř žádné problémy.

Mazda CX-7 je už docela těžké auto. Pokud je podvozek dimenzovaný slušně, o brzdách to říci rozhodně nemůžeme. „Uživatelé CX-7 se tak často potýkají se zkřivenými brzdovými kotouči na přední nápravě,“ poznamenává Miroslav Dufek. A dodává: „Přesto není třeba je hned bezmyšlenkovitě měnit. K dispozici máme technologii, která umožňuje kotouče stáčet přímo na vozidle, tedy bez jejich demontáže. K tomu používáme speciální zařízení.“ Stáčení kotoučů zabere 1,5 hodiny na jedné nápravě. Zároveň v Auto Dufek čistí dosedací plocha brzdového kotouče na náboj. Miroslav Dufek také poznamenává, že pro správnou funkci brzd je třeba jejich plovoucí brzdiče pravidelně promazávat. Jinak mohou zejména ty na zadní nápravě zatuhnout. Jde o tradiční bolest nejen starších vozů Mazda. A poznámka na okraj. Když už budete kotouče měnit, Miroslav Dufek ze zkušeností doporučuje použít sportovní, které jsou odolnější.

Pohon všech kol u CX-7 věrně kopíruje řešení, známé z ostré Mazdy 6 MPS. To znamená, že k připojení pohonu zadní nápravy se používá elektromagneticky ovládaná lamelová spojka, která je na rozdíl třeba od Haldex bezúdržbová. Olej zde totiž nemá pracovní funkci, ale je zde primárně z důvodu odvodu tepla z lamel. Jedinou změnou v pohonu CX-7 v porovnání s Mazdou 6 MPS je tak jeho odlišné nastavení a dále šestistupňová převodovka, která byla jedinou možností v Evropě bez ohledu na pohon (v zámoří byl v nabídce i planetový automat), dostala jinak poskládané kvalty.

„Při koupi CX-7 je nezbytně nutné se zaměřit na úniky oleje z diferenciálů a také transferu, k němuž dochází vinou netěsných hřídelových těsnění, takzvaných gufer,“ zasvěcuje nás do tajů systému AWD Mazdy Miroslav Dufek. Přetěsnění transferu zabere přibližně 8 hodin, za což v Auto Dufek zaplatíte 5.216 korun včetně DPH. Gufera (mění se dvě) vyjdou na 822 korun respektive 1.765 korun včetně DPH. Na rozdíl od transferu je výše zmíněná elektromagnetická lamelová spojka je i s léty prakticky bezproblémová.

Olej v zadním diferenciálu se mění dle servisního plánu výrobce, což platí jak pro zadní diferenciál tak i transfer pohonu všech kol. Transfer je vůbec u CX-7 z pohledu techniky zajímavý. Jeho součástí je nejen nezbytný úhlový převod, ale také mechanicky poháněné olejové čerpadlo, které mazivo dopravuje přes integrovaný chladič. Sice se používá stejný olej API GL-5, SAE 80W-90, jako v případě manuální převodovky, avšak náplň má transfer vlastní, oddělenou od skříně. Kdo si myslí, že vymění olej v převodovce a současně v transferu, je na velkém omylu.

Jak šel čas

2007: Představení vozu s motorem 2.3 DISI Turbo o výkonu 191 kW, pohonem všech kol AWD a manuální převodovkou.

2009: Nový motor 2.2 MZR-CD o výkonu 127 kW. Pohon všech kol AWD a manuální převodovka.

2012: Ukončení produkce vozu bez uvedení přímého nástupce.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Mazda Bazar Crossover

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

 



Mazda přestala vyrábět CX-7 Mazda přestala vyrábět CX-7

SUV od Mazdy má být nahrazeno modelem CX-5, které se…

Euro NCAP 2010: Mazda CX-7 – Pouze čtyři hvězdy, rezervy existují téměř všude Euro NCAP 2010: Mazda CX-7 – Pouze čtyři hvězdy, rezervy existují téměř všude

Mazda CX-7 ročníku 2010 je faceliftovanou verzí vozu SUV,…

 



 
Škodu Fabii doma v Boleslavi rozebrali do šroubku. Takto vzniká velký stotisícový test

Škodu Fabii doma v Boleslavi rozebrali do šroubku. Takto vzniká velký stotisícový test

Dnes 16:55

Německý časopis Auto Bild podrobil svému tradičnímu obsáhlému testu Škodu Fabii, která byla po ujetí 106 tisíc kilometrů rozebrána do posledního šroubku. Podívejte se na celý průběh.




Blesk.cz

Ostravané umí žít: Babička na procházce o holích, děda na hoverboardu!

Ostravané umí žít: Babička na procházce o holích,…

Že je moderní technika jen pro mladé? Ani náhodou! Dědeček z Ostravy vyrazil na procházku s babičkou. Ta má v…

Zeman rozhodl o termínu podzimních voleb. Uskuteční se 5. a 6. října

Zeman rozhodl o termínu podzimních voleb. Uskuteční…

Komunální volby se letos budou konat 5. a 6. října. Společně s nimi se uskuteční první kolo senátních voleb, v…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Červenka pokračuje ve Švýcarsku. Z Fribourgu přešel k mistrovi z Curychu

Červenka pokračuje ve Švýcarsku. Z Fribourgu přešel…

Hokejový útočník Roman Červenka bude pokračovat v kariéře ve švýcarské lize, nově však v Curychu. Kapitán české…

 

Reflex.cz

Lidé si přelepili ústa páskou a vyšli do ulic. Podívejte se na němý protest proti Andreji Babišovi

Lidé si přelepili ústa páskou a vyšli do ulic.…

Několik stovek lidí 22. května se zalepenou pusou protestovalo na pražském Staroměstském náměstí proti…

Babiše jmenuji premiérem znovu, ať už referendum ČSSD dopadne jakkoliv, řekl Zeman

Babiše jmenuji premiérem znovu, ať už referendum…

Prezident Miloš Zeman jmenuje Andreje Babiše (ANO) znovu premiérem, i kdyby referendum ČSSD o vstupu do vlády…