30.6. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Mazda CX-7: Diesel zpočátku hodně chyběl!

 

Když nepočítáme spíše terénní model Tribute z 90. let, zachytila Mazda vlnu nastupující popularity vozů SUV relativně pozdě. Recenzované CX-7 tak dorazilo až v roce 2007.

V prvních dvou letech navíc chyběl důležitý vznětový motor. Jak si vůz stojí pět let od ukončení produkce?

V první polovině úvodní dekády tohoto století prodělala Mazda zásadní obrat. Nástupci spolehlivých, leč nepříliš záživných modelů, reprezentovaných poslední generací tradičních řad 323 a 626, vsadily na přísně sportovní notu. Výsledkem byla první generace Mazdy 6 následovaná kompaktní trojkou. Výrobce sice nabízel také MPV Mazdu 5, poněkud neforemnou dvojku nebo sportovní vozy MX-5 a RX-8, avšak zájemce o SUV měl smůlu. Proč Mazda dlouhou dobu tuto kategorii přehlížela, zůstává otázkou. Možná proto, že vozy této třídy nejméně zapadaly do firemní strategie vyrábět řidičsky záživná a jízdně imponující auta. Oboje nově uvedené modely plnily měrou vrchovatou.

Rezne? Méně, ale ano

Výše zmíněná auta ale neproslula pouze skvělými jízdními vlastnostmi, ale bohužel také sklony ke korozi. A to nikoliv jen té povrchové, ale i mnohem zákeřnější, strukturální..

CX-7 přišla na trh už v době, kdy i původní Mazdy 3 a 6 měly odolnost proti korozi lepší, byť stále ne bezchybnou. A to samé můžeme říci o CX-7. Koroze se u ní vyskytuje, avšak již nejde o tu nebezpečnou, napadající nosné části vozu, ale spíše o tu povrchovou.

Zatímco třeba auta dovezená ze slunné Itálie jsou často bez smítka rzi, vozy provozované po nasolených silnicích u nás či v sousedním Německu již občas nějakou tu „lišku“ mají. Nejčastěji zespodu v místě podlahy, kde jsou uchycena podélná ramena zadní čtyřprvkové nápravy a dále jsou v tomto místě dodatečné výztuhy tvaru kulatiny. Kupodivu ramena či nápravnice vzdorují hnědému moru srdnatě, což také v minulosti nebývalo nejen u vozů Mazda pravidlo.

Většinou drží

V otázce podvozku je CX-7 svébytná, když kombinuje některá řešení z větší Mazdy 6 Mk2 (řada GH) a naopak jiná z kompaktní trojky 2. generace. Řeč je o přední nápravě. Ta používá velký pomocný rám tvaru obdélníku, jaký známe z šestky, avšak zavěšení kol dostalo pouze spodní trojúhelníkové rameno a tedy řešení pseudo McPherson namísto lichoběžníkového, jímž se chlubí zmíněná Mazda 6. Oproti Mazdě 3 a její obdobně pojaté nápravě je navíc spodní rameno na pohled o dost robustnější.

Vzadu to celé vypadá jako převzaté z trojky, byť o záměně dílů mluvit nelze. CX-7 má vždy pohonem všech kol AWD, což znamená, že zadní těhlice musejí mít otvor pro hnací hřídele. To u „trojky“ potřeba není.

TEST 2007: Mazda CX-7 2,3 DISI Turbo - zrodila se nová hvězda

„Podvozek CX-7 je docela robustní a tedy s léty odolný. Slabinou jsou silentbloky podélných a příčných ramen zadní nápravy. Že už jsou načaté, prozradí klepání a zhoršené jízdní vlastnosti, kdy auto začne takzvaně plavat,“ říká Miroslav Dufek, jehož firma Auto Dufek se na Mazdy v Měchenicích kousek za Prahou již řadu let specializuje. Všechna ramena zadní nápravy dodává Mazda pouze vcelku s uloženími. Naopak s přední nápravou nejsou podle Dufka až do značného kilometrového proběhu téměř žádné problémy.

Mazda CX-7 je už docela těžké auto. Pokud je podvozek dimenzovaný slušně, o brzdách to říci rozhodně nemůžeme. „Uživatelé CX-7 se tak často potýkají se zkřivenými brzdovými kotouči na přední nápravě,“ poznamenává Miroslav Dufek. A dodává: „Přesto není třeba je hned bezmyšlenkovitě měnit. K dispozici máme technologii, která umožňuje kotouče stáčet přímo na vozidle, tedy bez jejich demontáže. K tomu používáme speciální zařízení.“ Stáčení kotoučů zabere 1,5 hodiny na jedné nápravě. Zároveň v Auto Dufek čistí dosedací plocha brzdového kotouče na náboj. Miroslav Dufek také poznamenává, že pro správnou funkci brzd je třeba jejich plovoucí brzdiče pravidelně promazávat. Jinak mohou zejména ty na zadní nápravě zatuhnout. Jde o tradiční bolest nejen starších vozů Mazda. A poznámka na okraj. Když už budete kotouče měnit, Miroslav Dufek ze zkušeností doporučuje použít sportovní, které jsou odolnější.

Pohon všech kol u CX-7 věrně kopíruje řešení, známé z ostré Mazdy 6 MPS. To znamená, že k připojení pohonu zadní nápravy se používá elektromagneticky ovládaná lamelová spojka, která je na rozdíl třeba od Haldex bezúdržbová. Olej zde totiž nemá pracovní funkci, ale je zde primárně z důvodu odvodu tepla z lamel. Jedinou změnou v pohonu CX-7 v porovnání s Mazdou 6 MPS je tak jeho odlišné nastavení a dále šestistupňová převodovka, která byla jedinou možností v Evropě bez ohledu na pohon (v zámoří byl v nabídce i planetový automat), dostala jinak poskládané kvalty.

„Při koupi CX-7 je nezbytně nutné se zaměřit na úniky oleje z diferenciálů a také transferu, k němuž dochází vinou netěsných hřídelových těsnění, takzvaných gufer,“ zasvěcuje nás do tajů systému AWD Mazdy Miroslav Dufek. Přetěsnění transferu zabere přibližně 8 hodin, za což v Auto Dufek zaplatíte 5.216 korun včetně DPH. Gufera (mění se dvě) vyjdou na 822 korun respektive 1.765 korun včetně DPH. Na rozdíl od transferu je výše zmíněná elektromagnetická lamelová spojka je i s léty prakticky bezproblémová.

Olej v zadním diferenciálu se mění dle servisního plánu výrobce, což platí jak pro zadní diferenciál tak i transfer pohonu všech kol. Transfer je vůbec u CX-7 z pohledu techniky zajímavý. Jeho součástí je nejen nezbytný úhlový převod, ale také mechanicky poháněné olejové čerpadlo, které mazivo dopravuje přes integrovaný chladič. Sice se používá stejný olej API GL-5, SAE 80W-90, jako v případě manuální převodovky, avšak náplň má transfer vlastní, oddělenou od skříně. Kdo si myslí, že vymění olej v převodovce a současně v transferu, je na velkém omylu.

Jak šel čas

2007: Představení vozu s motorem 2.3 DISI Turbo o výkonu 191 kW, pohonem všech kol AWD a manuální převodovkou.

2009: Nový motor 2.2 MZR-CD o výkonu 127 kW. Pohon všech kol AWD a manuální převodovka.

2012: Ukončení produkce vozu bez uvedení přímého nástupce.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží

Lázeňské město Poděbrady bude 30. 8. - 2. 9. 2018 opět…

Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat

Americký prezident Donald Trump odebral bezpečnostní…

Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka

Policie dnes odpoledne požádala o vydání poslance KSČM…

Samsung a Spotify se spojují proti Applu Samsung a Spotify se spojují proti Applu

Akcie hudební společnosti Spotify povyskočily o šest…

 

Štítky Mazda Bazar Crossover

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 



Mazda přestala vyrábět CX-7 Mazda přestala vyrábět CX-7

SUV od Mazdy má být nahrazeno modelem CX-5, které se…

Euro NCAP 2010: Mazda CX-7 – Pouze čtyři hvězdy, rezervy existují téměř všude Euro NCAP 2010: Mazda CX-7 – Pouze čtyři hvězdy, rezervy existují téměř všude

Mazda CX-7 ročníku 2010 je faceliftovanou verzí vozu SUV,…

 



 
Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Včera

Kolojezd nebo kočár bez koní, i tak se v minulosti říkalo vynálezu, který dnes známe pod označením automobil.




Blesk.cz

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci zkopali ležícího mladíka. Pátrá po nich policie

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci…

Z noční návštěvy diskotéky 22. dubna si odnesl několikatýdenní neschopenku. Nejprve ho vyvedl vyhazovač z baru a…

Sazka připravila soutěž o výlet do Londýna s Chinaski!

Sazka připravila soutěž o výlet do Londýna s Chinaski!

Snili jste někdy o tom, jaké je to být součástí týmu slavné kapely? Chcete vidět, co všechno obnáší koncert, jak…

 

iSport.cz

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí vítkovického kapitána Olesze

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí…

Vítkovice i v druhém přípravném derby s třineckými Oceláři padly. Po domácí prohře 0:3 prohrály v Třinci 1:3,…

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí vytipovat slabá místa

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí…

Šokovali ho rozhodčí, ale na ně vyřazení fotbalistů Slavie z Ligy mistrů nesváděl. „Aby slávisté mohli myslet na…

 

Reflex.cz

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje ochranu, dotace a možná i zvláštní zákon

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje…

Zažil jsem díky České poště nádherné odpoledne, kdy jsem si v úplnosti zavzpomínal na mládí, vrátil se do…

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš pravidelnou panickou hrůzu z veřejného mínění

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš…

Letošní léto je poměrně bohaté na řečnické přemety politiků a neméně komické tiskové konference. Většinou mají…