Napříč generacemi: Peugeot 205, 206, 207, 208 – Lvíče v toku času

Napříč generacemi: Peugeot 205, 206, 207, 208 – Lvíče v toku času

 

Subkompaktní řada Peugeotu zažila řadu změn a vystřídala několik tvarových směrů, přesto si vždy ponechala autenticky francouzský design.

Segment B, sdružující malá auta, disponuje řadou modelů velmi rozličných stylů a zaměření.

Navzdory nemalé konkurenci mají Peugeoty v této třídě dobré jméno.

Jejich design byl vždy svébytný a jistě měl určitý vliv na prodejní úspěchy, které byly vskutku nemalé.

Nejnovější počin nese název 208 a je evolučním pokračováním řady. Jakým způsobem naváže na úspěch svých předchůdců, ukáží následující léta. Design však můžeme porovnat již dnes.


Srovnání: Peugeot 205, 206, 207 a 208
 

Peugeot 205 (1983-1998) – Průkopník

Automobil, jehož design vznikl ve studiu Pininfarina, pomohl Peugeotu etablovat se na evropském trhu malých vozidel. Tento vůz, který nahradil menší model 104, byl vyroben v počtu 5.278.000 kusů.

Peugeot 205: PSA slaví čtvrtstoletí zrození legendy

Design 205 vznikal v době, kdy bylo umístění masky mezi světlomety zcela běžnou záležitostí. S touto konvencí se tvůrce vypořádal s citem a důrazem na sportovní tvary, neboť maska byla tvořena tenkými lamelami, jež protínalo logo výrobce. Tato zdánlivě nenáročná kompozice stárla velmi pomalu a po celou dobu produkce nepotřebovala zásadní modernizaci.

Poměrně nízká příď a záď s výrazným zkosením zadního sloupku vytvářely originální design s nádechem sportovnosti. Ten vynikal zvláště v třídveřové variantě, která celkovou formu odlehčila a přidala na dynamice.

Na poměry dnešní doby drobné a velmi nízko posazené zadní sdružené svítilny byly zařazeny do jedné linie s dílem, jenž nesl jméno značky a číselné označení modelu. Výše zmíněný sklon zadního okna dodal zádi na lehkosti.


Peugeot 205
 

Z pohledu současných nároků na ztvárnění kabiny je přístrojová deska 205 rustikální, avšak v kontextu s dobou vzniku jde o moderní dílo. Středový panel figuruje samostatně, horní díl desky disponuje praktickou odkládací plochou.

Peugeot 206 (1998-2011) – Symbol nadčasovosti

Hrany jsou eliminovány, je třeba reagovat na módu, jíž definují oblé tvary. V případě Peugeotu jde o tvarový směr s jednoduchou maskou a oproti evropskému mainstreamu výrazně dynamickými světlomety. Dnes, s odstupem řady let, lze tento způsob designu označit za nadčasový.

Peugeot 206: Rekordman v historii značky

Oproti 205 se přední partie 206 změnily takřka od základů. Hranaté světlomety nemohly uspokojit dobové trendy, proto byl zvolen design opírající se o sportovní líbivost. Ta je tvořena temperamentně formovanými světlomety (mezi kterými je štěrbina s logem), oblým nasávačem v nárazníku a masivní lištou, která zde hraje nejen ochranou, ale i estetickou roli.

Boční část prezentuje již na první pohled zásadní změnu v podobě nahrazení hran oblinami. To je patrné zvláště na tvaru A-sloupku a klenutější střeše. Rovněž se zmenšil a ztenčil ochranný plastový pás, který svou orientací na širokou a nízkou elipsu koresponduje s lištou vpředu.

Linie zlomu dvou zásadních ploch na zádi (okno a prostor se svítilnami) byla oproti 205 posunuta nahoru, což přispělo celkové vyváženosti. Lampy jsou líbivé s citlivou kombinací sportovní dynamiky a elegance.

Změny v oblasti tvarové módy lze vhodně demonstrovat na přístrojové desce. Hranaté tvary a archaická stavba přístrojové desky vozu 205 jdou do ústraní, aby vyklidily pole pro oblé a spíše jemnější řešení. Středový panel je elegantně sdružen do jednoho celku, který zahrnuje všechny podstatné prvky desky. Trend zakulacení hran zasáhl v devadesátých letech řadu modelových řad, výjimkou nebyl Ford a jeho New Edge či oválné motivy na přístrojových deskách vozidel řady Mégane.


Peugeot 206
 

Časy se mění a s nimi i móda. Důkazem je přizpůsobení designu 206 tehdejšímu designovému trendu značky, jemuž dominovala notoricky známá maska chladiče rozměrných tvarů. Takto omlazený Peugeot dostal přídomek + a v Evropě se prodával v letech 2009-2011.

Jeho produkce však pokračovala v Jižní Americe (pod názvem 207 Compact), Číně a Iránu.

Peugeot 207 (2006-) – Ústa dokořán!

Nástupce letitého 206, model 207, byl již plně zhotoven dle designérských pravidel směru, jehož průkopníkem byl vůz 407.

V rámci příslušnosti k segmentu B byl design zjemněn, čímž byla vytvořena alternativa pro domácí konkurenci v podobě dobového Clia a C3.

Peugeot 207 – Jak vylepšit bestseller?

Příď skýtá jistý odkaz předchůdce, za který můžeme považovat protažené světlomety. Maska díky své velikosti (zejména šíři) spolehlivě dominuje čelní části vozu. Mírný facelift z roku 2009 tento funkční útvar zeštíhlil, čímž se malý Peugeot přiblížil trendu zmenšování masky.

Boční část prodělala nárůst hmoty. Proporce jsou plnější a díky širším prahům vůz opticky lépe přilnul k silnici. Při bočním pohledu na automobil vyniká poměr mezi mohutnější přídí a spíše lehčí zádí, což je doprovodný efekt více Peugeotů tehdejší doby. V případě malého vozu však o to více vyniká.

Záď je širší, a to zejména ve spodních partiích. To je podpořeno použitím široké ochranné lišty. Lampy již nezasahují do víka zavazadlového prostoru, jako tomu bylo u 206, spíše citlivě kopírují jeho vnější hranu.


Peugeot 207
 

Přístrojová deska klade větší důraz na horizontální členění, kterému napomáhá absence opticky jednotného středového panelu. Ten je nově ohraničen dekorativními lištami, což desku patřičně zušlechťuje.

Peugeot 208 (2012-) – Baby Motion & Emotion

Fotografie nové generace subkompaktu prozradily nosnou informaci o eliminaci hmoty.

Prakticky vzato, vozidlo podstoupilo zlehčení proporcí a přiostření formy. Přesto si však ponechalo jistý důraz na roztomilost a půvab, který se nevylučuje s progresivními rysy vizí SR1 či HR1.

Peugeot 208: Oficiální informace, fotogalerie, video

Mezigenerační rozdíly jsou velmi patrné již při porovnání přídí. Nový model přepracoval celkovou architekturu této části karoserie, což lze vzhledem k současným trendům kvitovat. Velmi protažená světla 207 jsou nahrazena novým tvarem, který je o poznání dekorativnější. Maska již neprovokuje okolí svou šíří, místo ní byl zvolen nový celek s podstatně ušlechtilejší vizáží. Střed kapoty ozvláštňuje citlivé vykrojení, v němž je situováno logo. Pozoruhodným, avšak spíše sekundárním, prvkem je tenká lišta s nápisem Peugeot. Podobný motiv používá Peugeot 508.

Porovnání profilů poodhalí skutečnost, jakou měrou vozidlo vizuálně dospělo. Velmi kulaté prvky nahrazují progresivnější tvary, posílen byl rovněž důraz na detail. Nutno poukázat na rozdílné pojetí tří- a pětidveřové verze. První jmenovaná přitahuje pozornost specifickými nápady (kupříkladu chromovanou lištou ve spodní linii oken či prolisem v oblasti dveří, což sekunduje výše zmíněnému vykrojení v reliéfu kapoty). Pětidveřová varianta je tradičněji a méně vyzývavě pojatá, nepostrádá však sportovní vzezření.

Hovořili jsme o nárůstu dekorativnosti. Tomu podstoupila i záď, kde jsou k vidění sdružené svítilny členitého provedení. Dříve jemný, téměř kapkovitý tvar je nahrazen propracovaným a velmi pestrým světlem. Lišta se jménem značky byla využita i zde. Vzhledem k její lehkosti a drobným rozměrům nikterak neruší a v kontextu celkové kompozice hraje spíše doplňkovou roli.

Přístrojová deska 208 pracuje se stavbou, jíž nejsou cizí pokroková a progresivní řešení. Nutno zmínit atypické umístění přístrojového štítu, který je nyní na vrcholu desky. Řidič ho nebude sledovat tradičním způsobem skrz volant, ale nad horním okrajem věnce volantu. Tvarově moderní kaplička ukrývá čtyři analogové ukazatele. Středová partie desky je od 207 radikálně odlišná, a to zejména díky vysunutí její horní části (s displejem navigace) do prostoru.

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz


Peugeot 208
 

Anketa

Který malý Peugeot měl nejlepší design?
Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
 

Přidat názorDiskuse: Napříč generacemi: Peugeot 205, 206, 207,…












Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…