Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW možná spolkne Porsche už letos

Aleš Dragoun
Diskuze (72)
Porsche se od roku 2005 snažilo o nemožné: převzetí velkého Volkswagenu. Vše nakonec dopadne úplně jinak.

Slavný výrobce sportovních aut z Zuffenhausenu se stane součástí koncernu možná ještě letos. Automobilka Porsche přitom skupovala akcie svého mnohem většího a o něco málo staršího sourozence jak na běžícím pásu. Až došlo k nejhoršímu: finančně se zcela vyčerpala a její dluhy narostly na 10 miliard eur (v současnosti tato částka odpovídá 250 miliardám korun).

Navíc čelila a čelí díky tomu několika žalobám v USA i v Německu. Naposledy se ozvala na začátku letošního roku nejmenovaná skupina investičních fondů. Ta tvrdí, že firma Porsche utajováním svých záměrů způsobila výkyvy v cenách akcií. Žádá proto od ní vyplatit odškodné v přepočtu zhruba 51 miliard Kč. Informovala o tom agentura ČTK.

Situace se pak díky existenčním problémům Porsche v roce 2009 změnila. Volkswagen začal naopak nakupovat akcie této společnosti. V současnosti má podíl 49,9 %. Podle německého deníku Der Spiegel by mělo zbývajících 50,1 % přejít do majetku VW ještě v letošním roce. Celá transakce bude stát 3,9 miliardy eur (98,3 mld. Kč).

Jenže mluvčí Volkswagenu Christine Ritz tuto zprávu dementovala: Samozřejmě, že všechny strany mají zájem na vytvoření integrované skupiny automobilek. Dosáhnou ho ovšem až tehdy, jakmile bude dávat ekonomický smysl. Pokud se skutečně k fúzi rozhodneme, budeme o ní nejdříve jednat. Frank Gaube od Porsche médiím sdělil toto: Jak jsme již řekli v září 2011, chceme prozkoumat různé alternativy. Tento proces probíhá.

V případě ukončení nákupu před rokem 2014 bude muset Volkswagen zaplatit přes miliardu eur (25 miliard korun) na daních. Vyřeší to nejspíš tak, že založí holdingovou společnosti, která bude mít dočasně akcie pod kontrolou. Nebo může počkat až do poloviny roku 2014, poté nezaplatí do státní poklady ani cent. Porsche bude mít ale i nadále v rámci koncernu značnou nezávislost, byť některé komponenty sdílí již delší dobu.

Řeč je hlavně o dvojčatech Touareg/Cayenne, které se vyrábějí už ve druhé generaci. Také turbodiesel pro supersportovní Panameru není vlastním dílem. Provázanost obou značek je ale zkrátka daná již jejich historií.

Volkswagen dále prohlásil, že spojením s Porsche zvýší ziskovost a ušetří 700 milionů eur (17,6 miliardy korun).

Aleš Dragoun
Diskuze (72)
30. 1. 2012 11:41
Re: Porsche
Jinak RR je zajímavé auto, ale jeho užitečné zatížení je... zvláštní. Někde udělali inženýři chybu. Uměl bych si ho představit v garáži, ale mám trochu strach z (ne)spolehlivosti a asi bych ho úplně nevyužil, tak proč nesáhnout po něčem civilnějším. Uvidíme, zatím slouží to, co mám.
30. 1. 2012 11:37
Re: Porsche
Co mě pobavilo... koukal jsem na spotřeby a Cayenne je se stejným motorem úspornější než Panamera. >:D Přitom je Cayenne o 200 kg těžší. Jsem si vždy říkal, když benzínovou V8, tak spíš do Panamery než do Cayenne. To se bude muset vyzkoušet.
Avatar - white label
29. 1. 2012 19:33
Re: Porsche
Jj, jedničku jsem si ve své garáži představit nedokázal, ale dvojku už jo...
29. 1. 2012 19:24
Re: Porsche
Jenže to nebyla otázka, jen zpřesnění, aby nedošlo k nepochopení výrazu "lepší interiér." Ten dotaz byl celý formulovaný tak, aby RR nebyl možná odpověď. A co se nestane, přijde Kylie s RR. Kdyby jsi naznačila, že mluvíš čistě o interiéru, tak bych to vzal.

Pointa byla, že Cayenne je dobré auto, nehledě na původ. Jednička se mi moc nelíbila, takže jsem se jí vyhýbal, ale dvojka je mi celkem sympatická.
Avatar - Hammunasakra
28. 1. 2012 22:54
Re: Přelévání
PROTO je na tuto "akci" také podáno TOLIK žalob (neb to různé firmy mále do KRACHu dovedlo a i v nejvyšších kruzích to vyvolalo minimálně jednu sebevraždu a ... a smudí to i po letech - že tam něco NEbylo v pořádku..