Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si populární obytný Volkswagen California ve všech jeho podobách!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Volkswagen California, který je nejúspěšnějším kempovacím vozem své třídy, v letošním roce oslavuje 30 let od představení. Podívejte se na všechny jeho generace ve velké galerii.

Historie obytných automobilů se značkou Volkswagen se začala psát již v roce 1951, kdy se objevil první Transporter v provedení Camping-Box. Tato úprava vznikla u společnosti Westfalia, zabývající se v té době obytnými přívěsy. Kulaté výročí 60 let produkce obytných automobilů Volkswagen oslavil tedy již v roce 2011.

Letos má své kulaté jubileum model California, který se poprvé objevil v roce 1988. V současnosti má tento populární kempovací automobil od svého uvedení na trh koncem osmdesátých let na svém kontě více než 160.000 vyrobených exemplářů a ve druhé polovině května roku 2018 oslavila divize Volkswagen Užitkové vozy skutečnost, že rovných 100.000 z nich bylo vyrobeno v Hannoveru.

Volkswagen California ve svém prvním provedení stál na přelomu osmdesátých a devadesátých let dvacátého století na základech třetí generace modelové řady Transporter. Ta měla jako poslední pohonnou jednotku uloženou za zadní nápravou a

Tehdy byl již nějakou dobu v nabídce model Joker, který na základě Volkswagenu Transporter vyráběla Westfalia v několika verzích se zvýšenou nebo zvedací střechou. Bohatá výbava těchto vozů byla sice atraktivní a zpříjemňovala delší výlety, ale zároveň se nepříjemně odrážela v ceně.

Obytný Joker od Westfalie nabízel sklopnou zadní lavici pro dvě osoby, kterou bylo možné v případě potřeby rozložit a vytvořit dvojlůžko. Součástí výbavy byla úzká kuchyňská linka s chladničkou, plynovým vařičem a kuchyňským dřezem a úložný prostor na levé straně. Díky tomuto rozdělení zůstal volný přístup do vozidla širokými posuvnými dveřmi.

Do posledního detailu dotažená přestavba Transporteru v Joker s řadou drobných nadstandardních prvků byla pro běžné spotřebitele cenově nedostupná. Právě proto se Volkswagen rozhodl pro svou vlastní ekonomičtější variantu. Provedením řady úsporných opatření ve výbavě společně se sériovou produkcí ve větších počtech se mu podařilo dosáhnout u Californie výrazně příznivější ceny 39.900 DM na tehdejším západoněmeckém trhu.

Zákazníci si mohli objednávat první vozy California v jedné ze dvou barev: pastelově bílá nebo červená "Marsala". Designéři interiéru projevili vytříbený vkus přehledně uspořádanou kuchyňkou v bílo-šedé barevné kombinaci. V prvním roce bylo prodáno 5000 vozů. California se posléze vyvinula ze speciální edice ve vlastní modelovou řadu, byla stále oblíbenější a za pouhé tři roky si získala přízeň 22.000 řidičů.

Volkswagen California se ve své druhé generaci představil v roce 1992 a vycházel ze čtvrté generace modelu Transporter. Ta byla uvedena o dva roky dříve a přinesla zásadní změnu v uložení pohonné jednotky, když ji měla na rozdíl od svých předchůdců uloženu vpředu.

Druhá generace populárního automobilu pro kempování vstoupila v první polovině devadesátých let dvacátého století na trh nejprve jako California Coach s krátkým rozvorem a také ve dvou verzích s dlouhým rozvorem, pojmenovaných California Tour a California Club. V roce 1994 byla uvedena California Exclusive s dlouhým rozvorem a vyšší střechou. Do roku 2003, kdy byla uvedena nová generace, bylo prodáno 39.000 exemplářů všech provedení California T4.

Volkswagen California ve své třetí generacivycházel z páté generace modelové řady Transporter nabízené od roku 2003. Podobně jako v případě předchozí generace bylo i nyní k dispozici několik různých provedení a do roku 2015 se pro model California T5 rozhodlo 55.000 motoristů.

V případě třetí generace modelu Californa si zákazníci nejprve mohli vybírat z verzí, odvozených od rozdělení podle stupňů výbavy Trendline a Comfortline.

V roce 2007 pak došlo ke změně a základem nabídky se stal model California Beach, který se vracel ke kořenům obytných vozů na základech prvních generací řady Transporter. Standardem zde byla vedle skládacího stolku v zadním prostoru pro cestující i možnost vytvořit ze zadních sedadel lůžko pro dvě osoby. Pro další dvě osoby bylo k dispozici lůžko pod manuálně ovládanou výklopnou střechou, u nějž byla uváděna délka 2000 mm a šířka 1200 mm.

Vrchol v nabídce třetí generace populárního automobilu pro kempování představovalo provedení California Comfortline. Tato verze byla vybavena elektrohydraulicky výklopnou střechou, čtyřmi lůžky na spaní, kuchyňskou linkou se sporákem a tekoucí vodou i chladničkou.

Na českém trhu byl Volkswagen California ve své třetí generaci těsně před příchodem nástupce k dispozici se zážehovým motorem 2,0 TSI o výkonu 150 kW (204 k) a turbodiesely 2,0 TDI s výkony 75 kW (102 k), 84 kW (114 k) a 103 kW (140 k). Vrcholnou vznětovou motorizací byl 2,0 BiTDI se 132 kW (180 k). V závislosti na zvoleném motoru byla možná kombinace s pohonem všech kol 4Motion.

Volkswagen California ve své čtvrté generaci byl uveden v roce 2015 a je stejně jako výchozí Transporter šesté generace stále v nabídce své značky. Tato generace otevřela četnými asistenčními systémy a maximální konektivitou brány do budoucnosti kempovacích vozů. Ve své aktuální podobě je Volkswagen California nejen na českém trhu nabízen ve třech stupních výbavy, která charakterizují označení Beach, Coast a Ocean.

Základní provedení Beach disponuje manuálně výklopným stropem, pod nímž se ukrývá lůžko, žaluziemi a čtyřmi, resp. na přání až sedmi sedadly. Nechybí mu ani piknikový stůl a rozkládací židle, které jsou integrované do víka zavazadlového prostoru. California Coast již obsahuje malou kuchyňku, dřez, dvě plotýnky a 42litrovou chladničku. Uvnitř vozu je i lepší nábytek z hliníku a dřeva. Vrcholem pak je varianta California Ocean. Ta nabízí navíc ještě elektricky výklopnou střechu vozu, dvojitá okna, stmívatelné diodové osvětlení a dodatečně vytápěné sezení.

Prozatím poslední generace modelu California se stala podobně jako její předchůdci bestsellerem a v roce 2017 překonala s 15.155 vozy rekord této modelové řady v počtu registrací nových vozů v jednom roce.

Foto: Volkswagen Užitkové vozy, Wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)