Český trh v červenci 2010: Renault Fluence v čele dovozové nižší střední
Červencový trh se v meziročním srovnání ocitl opět ve ztrátě, byť pouze mírné: -4,7 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 3.804 vozů, letos 3.624, tedy o 180 méně. Naposledy vykazoval minusové hodnoty v dubnu, měsíce květen a červen byly v tomto ohledu úspěšnější. I v nižší střední třídě platí, že počty nových aut byly tentokrát oproti jiným obdobím nižší, vždyť Octavia sotva překročila tisícovku.
Aktuálně se ale nedá říci, že by se v měsíčním pořadí na třech nejvyšších příčkách nic nedělo. Vládla sice tradičně domácí Škoda Octavia s 1.057 kusy, na druhé pozici (a první mezi importy) ovšem skončil francouzský sedan Renault Fluence, který dosáhl na 317 exemplářů. Třetí Golf měl 305 registrací, čtvrté místo obsadil Hyundai i30, od Golfu jej ale dělil pouhý jeden jediný nový vůz (304). Pátý je další Renault: Mégane s 256 kusy, který se tak do Top 5 vrátil. V té naopak chybí Ford Focus (šestý) a Kia Cee'd (sedmá), oba ovšem mají minimální ztráty.
První Octavia si ve srovnání se sedmým měsícem roku 2009 pohoršila o 285 aut, tedy -21,2 %. Fluence zatím vynecháváme, první dva se objevily až v prosincových statistikách. Další nejbližší konkurent, jmenovitě Golf, dosáhl kladného výsledku. Loni jich bylo zaregistrováno 224, letos o 81 více (+36,2 %). Hyundai i30 se ani nezlepšil, ani nezhoršil. Má stejných 304 jednotek jako v loňském roce, což je při jeho počtech obdivuhodné. Renault Mégane se propadl o -10,2 % (-29 aut, loni 285).
Největší postup uplynulého měsíce si připisuje Opel Astra. Ten si polepšil o u zavedených modelů málokdy vídaných 107,7 % V červenci 2009 se totiž prodalo pouhých 67 vozů, zatímco teď si jich zástupce nižší střední třídy s bleskem ve znaku připsal na konto 135. Nutno dodat, že se stále prodává rovněž předchozí generace pod označením Classic III. Cena pětidvéřového hatchbacku spadla na 244.900 Kč za benzinovou 1,4/66 kW, při využití firemního leasingu se splátky vypočítávají dokonce z částky 199.900 Kč. V cenících najdeme také výprodejové sedany, kombi Caravan a třídveřové GTC. Nová Astra momentálně začíná na akčních 325.900 Kč za verzi 1,4/74 kW s výbavou Essentia.
Propadák musíme znovu hledat mimo hitparádu, je skryt v kolonce Ostatní modely a ve znaku má dvě véčka, jednoduché a dvojité. Volkswagen Jetta ztratil -85,7 %, do svých garáží si jej postavil jen jeden nový majitel místo sedmi. Nejhorším v této statistice mezi první pětadvacítkou je Citroën C4 (-63,6 %, ze 118 kusů na 43), jen těsně jej následuje BMW jedničkové řady s -62,9 % (z 35 registrací na pouhých 13). Ztrátu přes 60 procent má i Subaru Impreza (-62,5 %), tentokrát jej v Top 25 ovšem nehledejme, skončilo na 28. místě s pouhými třemi přírůstky.
Český trh v nižší střední třídě získal oproti roku 2009 13,1 %, počty nových aut stouply z 30.007 jednotek na 33.934. Tato kategorie je na tom tedy i nadále dobře, byť oproti červnu spadla o 2,6 %.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v červenci 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2010 | 1-7/2010 | 7/2010 | 1-7/2010 |
1. | Škoda OCTAVIA | 1057 | 15737 | 29,2% | 46,4% |
2. | Renault FLUENCE | 317 | 694 | 8,7% | 2,0% |
3. | Volkswagen GOLF | 305 | 2422 | 8,4% | 7,1% |
4. | Hyundai i30 | 304 | 1879 | 8,4% | 5,5% |
5. | Renault MEGANE | 256 | 1872 | 7,1% | 5,5% |
6. | Ford FOCUS | 252 | 1625 | 7,0% | 4,8% |
7. | Kia CEE´D | 243 | 2810 | 6,7% | 8,3% |
8. | Dacia LOGAN | 198 | 1264 | 5,5% | 3,7% |
9. | Opel ASTRA | 135 | 691 | 3,7% | 2,0% |
10. | Peugeot 308 | 118 | 1038 | 3,3% | 3,1% |
11. | Toyota AURIS | 92 | 605 | 2,5% | 1,8% |
12. | Audi A3 | 46 | 300 | 1,3% | 0,9% |
13. | Citroën C4 | 43 | 472 | 1,2% | 1,4% |
14. | Chevrolet CRUZE | 42 | 306 | 1,2% | 0,9% |
15. | Honda CIVIC | 41 | 442 | 1,1% | 1,3% |
16. | Seat LEON | 33 | 329 | 0,9% | 1,0% |
17. | Mazda 3 | 28 | 311 | 0,8% | 0,9% |
18. | Mitsubishi LANCER | 27 | 181 | 0,7% | 0,5% |
19. | Fiat BRAVO | 19 | 256 | 0,5% | 0,8% |
20. | BMW 1 | 13 | 219 | 0,4% | 0,6% |
21. | Volvo S40/V50 | 10 | 47 | 0,3% | 0,1% |
22. | Toyota COROLLA | 8 | 71 | 0,2% | 0,2% |
23. | Volkswagen SCIROCCO | 7 | 61 | 0,2% | 0,2% |
23. | Volvo C30 | 7 | 77 | 0,2% | 0,2% |
25. | Alfa Romeo GIULIETTA | 6 | 19 | 0,2% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 17 | 206 | 0,5% | 0,6% |
- | CELKEM | 3624 | 33934 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od ledna vede po sedmi měsících Octavia s 15.737 kusy (její podíl již v červnu klesl pod padesát procent, nyní je na 46,4 %). Druhá příčka od května náleží Cee'du (2.810, 8,3 %). Třetí je nadále evropský bestseller z Wolfsburgu Golf (2.422, 7,1 %). Na čtvrtém místě najdeme Hyundai i30 (1.879, 5,5 %), páté pořadí okupuje Mégane s opravdu minimální ztrátou 7 registrací (1.872, podíl má totožný jako Jihokorejec z Nošovic). Přes magickou tisícovku jsou ještě Focus, Logan a Peugeot 308, ostatním v čele s Fluence jim do ní minimálně tři stovky chybí.
V meziročním srovnání získala vedoucí Octavia 3.417 vozů (+27,7 %), Kia zatím prodala o 177 Cee'dů méně (-5,9 %) a Golf si naopak polepšil (+30,9 %, o 572 kusů více). Hyundai i30 získal 2 % (loni 1.843, letos +36), do plusu se dostal v červnu. Mégane se naopak propadl o značných 887 exemplářů, tedy -32,1 %, toto číslo ale stále klesá.
Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 791 (74,8 % z celkových registrací). Mimochodem, tři nové bestsellery z Mladé Boleslavi spalují zemní plyn, tedy LPG. Další jeden poháněl dokonce bioethanol E85, stejně jako osamocený Ford Focus.
Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první červencové pětky jsou následující: Renault Fluence 81 (25,6 %), Volkswagen Golf 48 (na něj velmi nízkých 15,7 %), Hyundai i30 měl rovných 60 (19,7 %) a konečně Renault Mégane 53 (20,7 %).
RECENZE Moje.auto.cz: Renault Fluence Exception 1,5 dCi 78kW |