Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Řídili jsme Škodu Element, buginu škodováckých studentů. Tohle by se mělo vyrábět!

Jan Mička
Diskuze (32)
Projekt Azubi car studentů Škoda Akademie v Mladé Boleslavi má nebývalý úspěch. Čtvrtým počinem je elektrická bugina Škoda Element, kterou jsme si krátce vyzkoušeli na vlastní kůži!

Jsem toho názoru, že když se mají studenti technických oborů něco doopravdy naučit, nesmí pouze sedět v knížkách nebo poslouchat přednášky učitelů. Důležitá je praxe, možnost si všechny hezky osahat a řešit případné nejasnosti nad každým dílem zvlášť. Vždyť práci diferenciálu také nejlépe pochopíte na pohyblivém modelu, stejně jako dokonalou souhru ozubených koleček v převodovce.

Střední odborní učiliště Škoda Auto v Mladé Boleslavi všemi potřebnými pomůckami disponuje, vedle toho ale každý rok seskupí zhruba dvacítku studentů, kteří mají možnost se naplno zapojit do vývoje vlastního auto. O projektu Azubi car jsme vám toho ostatně v posledních letech napsali dost a dost. V roce 2014 se jednalo o otevřenou Škodu CitiJet postavenou na bázi modelu Citigo, o rok později jsme řídili pick-up Funstar s technikou trojkové fabie, a loni to bylo pekelně zbarvené kupé Atero vycházející z Rapidu Spaceback. Možná jste čekali, že dalším počinem bude koncept vycházející z octavie, studenti ale vytřeli všem zrak elektrickou plážovou buginou nazvanou Element.

Studenti věděli, že Škoda Auto plánuje elektrický model, proto se vydali touto cestou, na začátku ale pochopitelně nebylo jasně dané, o co půjde a na jakém základu. Grafické návrhy (celkem bylo 66 skic) vznikaly snad na všech platformách současných škodovek, postupným tříděním nakonec padla volba na model Citigo. Jednadvacítka studentů nicméně neměla v plánu „kopírovat“ to, co už navrhli kolegové v minulých letech. Nechtěli ani tuningovou kreaci s brutální aparaturou, sníženým podvozkem a neony. Mělo to zkrátka být něco úplně nového.

Inspirací se nakonec stal i student Petr Stanislav, který pracoval na Azubi car II (Škoda Funstar) a následkem úrazu skončil na kolečkovém křesle. To je z hlediska svobody pohybu značně omezující, proto letošní parta dělala všechno proto, aby kamarádovi ulehčila život. Studenti v zájmu osvětlení celého příběhu natočili a sestříhali krátké video, které přikládám níže. Hloubka sdělení mu rozhodně nechybí.

Video se připravuje ...

Osobně jsem se účastnil představení všech dosavadních studentských konceptů a musím říci, že se rok od roku zlepšují nápady, provedení a chytré detaily. Element, který se začal rýsovat na podzim loňského roku a je výsledkem zhruba patnácti set hodin dřiny, není pouze citigo bez střechy a zadních sedadel, jde o komplexní úpravu včetně ruční výroby řady dílů.

Řeč je kupříkladu o zadním víku, které je z horní strany osazeno solárním panelem pro napájení „ukryté“ chytré televize a obrovské chladničky, nebo systému vyklápění víka, který musel být uzpůsoben velké hmotnosti televize a panelu. Studenti dokonce přepracovali i zadní svítilny - zkrátili je a osadili moderními diodami.

Boční dveře částečně nahrazují bytelné prahy, přes které se do vozu nastupuje podobně jako do supersportu, avšak s tím rozdílem, že musíte pořádně zvednout nohu. Element má totiž ve srovnání se standardní Škodou Citigo o šest centimetrů větší světlou výšku, a jak jsem se dozvěděl od samotných studentů, ještě měli zhruba dvoucentimetrovou rezervu pro další zvýšení světlosti. Více už ne, musely by se rozšířit oblouky blatníků. Kola jsou šestnáctipalcová a pocházejí z portfolia Škody, pláště Bridgestone S-02 o rozměru 205/55 ZR 16 jsou však speciální s požadavkem na co největší šířku.

Úplně nejvíc nicméně oceňuji práci lakýrníků a návrhářů interiéru. Studenti si pohráli například s detaily v podobě černých pruhů na karoserii, do kterých přimíchali fialovomodré perleťové částečky. Výsledný efekt je působivý! Na přístrojové desce lakované do odstínu karoserie a čalouněné Alcantarou je znát přímo řemeslný přístup k práci, za tohle by se nemusel stydět ani kdejaký luxusní kočár. Sedadla pocházejí o Octavie RS a provedení čalounění odpovídá vnějším odstínům, nezapomnělo se nakonec ani na volant prošívaný kontrastní zelenou nití.

Plážová pohoda

Jestli něco při odpočívání na pláži (když už se tedy na nějakou dostanu) fakt nesnáším, jsou to frajírci prohánějící se po pobřeží na hlučných čtyřkolkách a doslova uřvaných skútrech. Element je nicméně díky elektrickému pohonu pocházejícímu z Volkswagenu e-Up! naprosto z obliga. Poháněna jsou přední kola, elektromotor má 60 kW a 210 N.m, a na lithium-iontový akumulátor o kapacitě 18,7 kWh (je uložen vzadu, nabije se z domácí sítě asi za 6 hodin) by měl být schopen ujet až 160 kilometrů. Přesně se to neví, protože jde o pouhý koncept, u kterého neproběhly homologační zkoušky, ono to ale nakonec ničemu nevadí.

Škodu Element jsem si krátce vyzkoušel na malém okruhu uvnitř chrtího závodiště v pražském Motole (loni jsem tam proháněl Škodu Atero) a musím říci, že kdyby tohle auto škodovka vyráběla jako malosériovku pro nadšence, vůbec bych se nezlobil. Jistě, nemá bezpečnostní pásy, za jízdy dovnitř fouká, pneumatiky jsou překvapivě trochu hlučnější a podobně, pokud si ale vzpomenete na Citroën Méhari, případně na novodobou interpretaci E-Méhari, musí vám být jasné, že by si Element, za předpokladu splnění legislativních požadavků, svoje zákazníky našel.

No jenom si to představte: jedete po Azurovém pobřeží, na tachometru maximálně padesátka, vítr vám čechrá vlasy (tedy alespoň těm z vás, kteří je ještě mají) a vy si užíváte dokonalý pohled na tu nádheru. Samozřejmě si můžete zapnout i audio, vždyť Element má aparaturu o výkonu 400 Wattů, klidně bych se ale bez ní obešel. Totéž zažijete i v Porsche 911 Cabrio nebo Mazdě MX-5 (zkrátka v jakémkoliv kabrioletu), zkuste ale zvážit, v čem budete za větší frajery. Pravdou nicméně zůstává, že se v případě Škody Element stále bavíme pouze o konceptu bez reálné šance na výrobu. Velká škoda, velká škoda...

Foto a videa: Ondřej Kroutil a Škoda Auto

Jan Mička
Diskuze (32)
Avatar - Floyd
21. 6. 2017 22:11
Re: Je to hnus
Tos trochu nepochopil...
Avatar - Floyd
21. 6. 2017 22:10
Re: Je to hnus
Co tam ještě máš?!?
Avatar - Floyd
21. 6. 2017 22:04
Re: Tohle by měli vyrábět!!!!!!!
Aaa, redakční obhájce, dozajista velmi dobře placený od Auto.cz, právě promluvil. Co tam ještě máš? >:D >:D >:D

Jo a pořád mi dlužíš odpověď, co už se pochlapit a konečně odepsat?!? Máš na to? Podle mě ani náhodou.
21. 6. 2017 20:53
Re: přechutné
A to má byť akože vtipné? :-!
21. 6. 2017 20:52
Re: Je to hnus
Ale no, nezatĺkaj - na chyby v cudzích príspevkoch sa reaguje inak, nie v prvej osobe.