21.6. 2017 Jan Mička Jan Mička

Řídili jsme Škodu Element, buginu škodováckých studentů. Tohle by se mělo vyrábět!

 

Projekt Azubi car studentů Škoda Akademie v Mladé Boleslavi má nebývalý úspěch. Čtvrtým počinem je elektrická bugina Škoda Element, kterou jsme si krátce vyzkoušeli na vlastní kůži!

Jsem toho názoru, že když se mají studenti technických oborů něco doopravdy naučit, nesmí pouze sedět v knížkách nebo poslouchat přednášky učitelů. Důležitá je praxe, možnost si všechny hezky osahat a řešit případné nejasnosti nad každým dílem zvlášť. Vždyť práci diferenciálu také nejlépe pochopíte na pohyblivém modelu, stejně jako dokonalou souhru ozubených koleček v převodovce.

Střední odborní učiliště Škoda Auto v Mladé Boleslavi všemi potřebnými pomůckami disponuje, vedle toho ale každý rok seskupí zhruba dvacítku studentů, kteří mají možnost se naplno zapojit do vývoje vlastního auto. O projektu Azubi car jsme vám toho ostatně v posledních letech napsali dost a dost. V roce 2014 se jednalo o otevřenou Škodu CitiJet postavenou na bázi modelu Citigo, o rok později jsme řídili pick-up Funstar s technikou trojkové fabie, a loni to bylo pekelně zbarvené kupé Atero vycházející z Rapidu Spaceback. Možná jste čekali, že dalším počinem bude koncept vycházející z octavie, studenti ale vytřeli všem zrak elektrickou plážovou buginou nazvanou Element.

Studenti věděli, že Škoda Auto plánuje elektrický model, proto se vydali touto cestou, na začátku ale pochopitelně nebylo jasně dané, o co půjde a na jakém základu. Grafické návrhy (celkem bylo 66 skic) vznikaly snad na všech platformách současných škodovek, postupným tříděním nakonec padla volba na model Citigo. Jednadvacítka studentů nicméně neměla v plánu „kopírovat“ to, co už navrhli kolegové v minulých letech. Nechtěli ani tuningovou kreaci s brutální aparaturou, sníženým podvozkem a neony. Mělo to zkrátka být něco úplně nového.

Inspirací se nakonec stal i student Petr Stanislav, který pracoval na Azubi car II (Škoda Funstar) a následkem úrazu skončil na kolečkovém křesle. To je z hlediska svobody pohybu značně omezující, proto letošní parta dělala všechno proto, aby kamarádovi ulehčila život. Studenti v zájmu osvětlení celého příběhu natočili a sestříhali krátké video, které přikládám níže. Hloubka sdělení mu rozhodně nechybí.

Osobně jsem se účastnil představení všech dosavadních studentských konceptů a musím říci, že se rok od roku zlepšují nápady, provedení a chytré detaily. Element, který se začal rýsovat na podzim loňského roku a je výsledkem zhruba patnácti set hodin dřiny, není pouze citigo bez střechy a zadních sedadel, jde o komplexní úpravu včetně ruční výroby řady dílů.

Řeč je kupříkladu o zadním víku, které je z horní strany osazeno solárním panelem pro napájení „ukryté“ chytré televize a obrovské chladničky, nebo systému vyklápění víka, který musel být uzpůsoben velké hmotnosti televize a panelu. Studenti dokonce přepracovali i zadní svítilny - zkrátili je a osadili moderními diodami.

Boční dveře částečně nahrazují bytelné prahy, přes které se do vozu nastupuje podobně jako do supersportu, avšak s tím rozdílem, že musíte pořádně zvednout nohu. Element má totiž ve srovnání se standardní Škodou Citigo o šest centimetrů větší světlou výšku, a jak jsem se dozvěděl od samotných studentů, ještě měli zhruba dvoucentimetrovou rezervu pro další zvýšení světlosti. Více už ne, musely by se rozšířit oblouky blatníků. Kola jsou šestnáctipalcová a pocházejí z portfolia Škody, pláště Bridgestone S-02 o rozměru 205/55 ZR 16 jsou však speciální s požadavkem na co největší šířku.

Škoda opět postavila buginu. Jmenuje se Element a je na elektřinu!

Úplně nejvíc nicméně oceňuji práci lakýrníků a návrhářů interiéru. Studenti si pohráli například s detaily v podobě černých pruhů na karoserii, do kterých přimíchali fialovomodré perleťové částečky. Výsledný efekt je působivý! Na přístrojové desce lakované do odstínu karoserie a čalouněné Alcantarou je znát přímo řemeslný přístup k práci, za tohle by se nemusel stydět ani kdejaký luxusní kočár. Sedadla pocházejí o Octavie RS a provedení čalounění odpovídá vnějším odstínům, nezapomnělo se nakonec ani na volant prošívaný kontrastní zelenou nití.

Plážová pohoda

Jestli něco při odpočívání na pláži (když už se tedy na nějakou dostanu) fakt nesnáším, jsou to frajírci prohánějící se po pobřeží na hlučných čtyřkolkách a doslova uřvaných skútrech. Element je nicméně díky elektrickému pohonu pocházejícímu z Volkswagenu e-Up! naprosto z obliga. Poháněna jsou přední kola, elektromotor má 60 kW a 210 N.m, a na lithium-iontový akumulátor o kapacitě 18,7 kWh (je uložen vzadu, nabije se z domácí sítě asi za 6 hodin) by měl být schopen ujet až 160 kilometrů. Přesně se to neví, protože jde o pouhý koncept, u kterého neproběhly homologační zkoušky, ono to ale nakonec ničemu nevadí.

Škodu Element jsem si krátce vyzkoušel na malém okruhu uvnitř chrtího závodiště v pražském Motole (loni jsem tam proháněl Škodu Atero) a musím říci, že kdyby tohle auto škodovka vyráběla jako malosériovku pro nadšence, vůbec bych se nezlobil. Jistě, nemá bezpečnostní pásy, za jízdy dovnitř fouká, pneumatiky jsou překvapivě trochu hlučnější a podobně, pokud si ale vzpomenete na Citroën Méhari, případně na novodobou interpretaci E-Méhari, musí vám být jasné, že by si Element, za předpokladu splnění legislativních požadavků, svoje zákazníky našel.

No jenom si to představte: jedete po Azurovém pobřeží, na tachometru maximálně padesátka, vítr vám čechrá vlasy (tedy alespoň těm z vás, kteří je ještě mají) a vy si užíváte dokonalý pohled na tu nádheru. Samozřejmě si můžete zapnout i audio, vždyť Element má aparaturu o výkonu 400 Wattů, klidně bych se ale bez ní obešel. Totéž zažijete i v Porsche 911 Cabrio nebo Mazdě MX-5 (zkrátka v jakémkoliv kabrioletu), zkuste ale zvážit, v čem budete za větší frajery. Pravdou nicméně zůstává, že se v případě Škody Element stále bavíme pouze o konceptu bez reálné šance na výrobu. Velká škoda, velká škoda...

Foto a videa: Ondřej Kroutil a Škoda Auto

Spolupracujeme s TipCars.com
Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro

Podpora migrace není odpovědí na ekonomické problémy,…

Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz

Pražský magistrát spustil do plného provozu svoji…

Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce

Ministerstvo zemědělství chce zrychlit přijímání…

Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se

Automobilka Tesla je fenoménem dnešní doby i přesto, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: Řídili jsme Škodu Element, buginu…






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Vyzkoušeli jsme Škodu Citigo: Co všechno změnila modernizace? Vyzkoušeli jsme Škodu Citigo: Co všechno změnila modernizace?

V rámci letošního faceliftu Citigo měnilo hlavně své…

Škoda už nepočítá se Citigo. Nepřijde ani elektrická verze Škoda už nepočítá se Citigo. Nepřijde ani elektrická verze

Minitriu Seat Mii, Škoda Citigo a Volkswagen Up! se…

 



 
Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Tlak v pneumatikách: Jak často ho kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Dnes 13:27

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Však to s ním také není jenom tak!




Blesk.cz

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Na 68 milionů korun vyšla první etapa dostavby Muzea lidových staveb v Kouřimi. Ve skanzenu vyrostla stylizovaná…

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v kolonách i 7 hodin

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v…

Jízdu do Chorvatska v sobotu řidičům komplikují dlouhé dopravní zácpy i nehody. ČTK o tom informoval český…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Před novou sezonou se očekávají velké změny i trenérské rošády v českých i zahraničních klubech. V našem…

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči jim stejně budou závidět

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči…

Zažil milionové orgie ve Slavii v éře štědrého Čechoameričana Borise Korbela. Seděl na sparťanské lavičce, když…

 

Reflex.cz

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy, šílenec v červeném a JXD na plátně

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy,…

Třetímu dni na festivalu Colours of Ostrava jednoznačně vládli Midnight Oil. Premiérové vystoupení australské…

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Nejlépe to asi o komunistech řekl legendární stíhací pilot generál Fajtl:„Co slovo, to lež, co čin, to zločin.“