21.6. 2017 Jan Mička Jan Mička

Řídili jsme Škodu Element, buginu škodováckých studentů. Tohle by se mělo vyrábět!

 

Projekt Azubi car studentů Škoda Akademie v Mladé Boleslavi má nebývalý úspěch. Čtvrtým počinem je elektrická bugina Škoda Element, kterou jsme si krátce vyzkoušeli na vlastní kůži!

Jsem toho názoru, že když se mají studenti technických oborů něco doopravdy naučit, nesmí pouze sedět v knížkách nebo poslouchat přednášky učitelů. Důležitá je praxe, možnost si všechny hezky osahat a řešit případné nejasnosti nad každým dílem zvlášť. Vždyť práci diferenciálu také nejlépe pochopíte na pohyblivém modelu, stejně jako dokonalou souhru ozubených koleček v převodovce.

Střední odborní učiliště Škoda Auto v Mladé Boleslavi všemi potřebnými pomůckami disponuje, vedle toho ale každý rok seskupí zhruba dvacítku studentů, kteří mají možnost se naplno zapojit do vývoje vlastního auto. O projektu Azubi car jsme vám toho ostatně v posledních letech napsali dost a dost. V roce 2014 se jednalo o otevřenou Škodu CitiJet postavenou na bázi modelu Citigo, o rok později jsme řídili pick-up Funstar s technikou trojkové fabie, a loni to bylo pekelně zbarvené kupé Atero vycházející z Rapidu Spaceback. Možná jste čekali, že dalším počinem bude koncept vycházející z octavie, studenti ale vytřeli všem zrak elektrickou plážovou buginou nazvanou Element.

Studenti věděli, že Škoda Auto plánuje elektrický model, proto se vydali touto cestou, na začátku ale pochopitelně nebylo jasně dané, o co půjde a na jakém základu. Grafické návrhy (celkem bylo 66 skic) vznikaly snad na všech platformách současných škodovek, postupným tříděním nakonec padla volba na model Citigo. Jednadvacítka studentů nicméně neměla v plánu „kopírovat“ to, co už navrhli kolegové v minulých letech. Nechtěli ani tuningovou kreaci s brutální aparaturou, sníženým podvozkem a neony. Mělo to zkrátka být něco úplně nového.

Inspirací se nakonec stal i student Petr Stanislav, který pracoval na Azubi car II (Škoda Funstar) a následkem úrazu skončil na kolečkovém křesle. To je z hlediska svobody pohybu značně omezující, proto letošní parta dělala všechno proto, aby kamarádovi ulehčila život. Studenti v zájmu osvětlení celého příběhu natočili a sestříhali krátké video, které přikládám níže. Hloubka sdělení mu rozhodně nechybí.

Osobně jsem se účastnil představení všech dosavadních studentských konceptů a musím říci, že se rok od roku zlepšují nápady, provedení a chytré detaily. Element, který se začal rýsovat na podzim loňského roku a je výsledkem zhruba patnácti set hodin dřiny, není pouze citigo bez střechy a zadních sedadel, jde o komplexní úpravu včetně ruční výroby řady dílů.

Řeč je kupříkladu o zadním víku, které je z horní strany osazeno solárním panelem pro napájení „ukryté“ chytré televize a obrovské chladničky, nebo systému vyklápění víka, který musel být uzpůsoben velké hmotnosti televize a panelu. Studenti dokonce přepracovali i zadní svítilny - zkrátili je a osadili moderními diodami.

Boční dveře částečně nahrazují bytelné prahy, přes které se do vozu nastupuje podobně jako do supersportu, avšak s tím rozdílem, že musíte pořádně zvednout nohu. Element má totiž ve srovnání se standardní Škodou Citigo o šest centimetrů větší světlou výšku, a jak jsem se dozvěděl od samotných studentů, ještě měli zhruba dvoucentimetrovou rezervu pro další zvýšení světlosti. Více už ne, musely by se rozšířit oblouky blatníků. Kola jsou šestnáctipalcová a pocházejí z portfolia Škody, pláště Bridgestone S-02 o rozměru 205/55 ZR 16 jsou však speciální s požadavkem na co největší šířku.

Škoda opět postavila buginu. Jmenuje se Element a je na elektřinu!

Úplně nejvíc nicméně oceňuji práci lakýrníků a návrhářů interiéru. Studenti si pohráli například s detaily v podobě černých pruhů na karoserii, do kterých přimíchali fialovomodré perleťové částečky. Výsledný efekt je působivý! Na přístrojové desce lakované do odstínu karoserie a čalouněné Alcantarou je znát přímo řemeslný přístup k práci, za tohle by se nemusel stydět ani kdejaký luxusní kočár. Sedadla pocházejí o Octavie RS a provedení čalounění odpovídá vnějším odstínům, nezapomnělo se nakonec ani na volant prošívaný kontrastní zelenou nití.

Plážová pohoda

Jestli něco při odpočívání na pláži (když už se tedy na nějakou dostanu) fakt nesnáším, jsou to frajírci prohánějící se po pobřeží na hlučných čtyřkolkách a doslova uřvaných skútrech. Element je nicméně díky elektrickému pohonu pocházejícímu z Volkswagenu e-Up! naprosto z obliga. Poháněna jsou přední kola, elektromotor má 60 kW a 210 N.m, a na lithium-iontový akumulátor o kapacitě 18,7 kWh (je uložen vzadu, nabije se z domácí sítě asi za 6 hodin) by měl být schopen ujet až 160 kilometrů. Přesně se to neví, protože jde o pouhý koncept, u kterého neproběhly homologační zkoušky, ono to ale nakonec ničemu nevadí.

Škodu Element jsem si krátce vyzkoušel na malém okruhu uvnitř chrtího závodiště v pražském Motole (loni jsem tam proháněl Škodu Atero) a musím říci, že kdyby tohle auto škodovka vyráběla jako malosériovku pro nadšence, vůbec bych se nezlobil. Jistě, nemá bezpečnostní pásy, za jízdy dovnitř fouká, pneumatiky jsou překvapivě trochu hlučnější a podobně, pokud si ale vzpomenete na Citroën Méhari, případně na novodobou interpretaci E-Méhari, musí vám být jasné, že by si Element, za předpokladu splnění legislativních požadavků, svoje zákazníky našel.

No jenom si to představte: jedete po Azurovém pobřeží, na tachometru maximálně padesátka, vítr vám čechrá vlasy (tedy alespoň těm z vás, kteří je ještě mají) a vy si užíváte dokonalý pohled na tu nádheru. Samozřejmě si můžete zapnout i audio, vždyť Element má aparaturu o výkonu 400 Wattů, klidně bych se ale bez ní obešel. Totéž zažijete i v Porsche 911 Cabrio nebo Mazdě MX-5 (zkrátka v jakémkoliv kabrioletu), zkuste ale zvážit, v čem budete za větší frajery. Pravdou nicméně zůstává, že se v případě Škody Element stále bavíme pouze o konceptu bez reálné šance na výrobu. Velká škoda, velká škoda...

Foto a videa: Ondřej Kroutil a Škoda Auto

Spolupracujeme s TipCars.com
Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard

Plzeňskou strojírenskou skupinu Škoda Transportation…

Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu

Rušná londýnská stanice metra Oxford Circus je…

 
 

Přidat názorDiskuse: Řídili jsme Škodu Element, buginu…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu…

 



Vyzkoušeli jsme Škodu Citigo: Co všechno změnila modernizace? Vyzkoušeli jsme Škodu Citigo: Co všechno změnila modernizace?

V rámci letošního faceliftu Citigo měnilo hlavně své…

Škoda už nepočítá se Citigo. Nepřijde ani elektrická verze Škoda už nepočítá se Citigo. Nepřijde ani elektrická verze

Minitriu Seat Mii, Škoda Citigo a Volkswagen Up! se…

 



 
Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Včera

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.




Blesk.cz

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je. Recenze Super Lucky’s Tale

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je.…

Nintendo má Maria, Sony Ratcheta & Clanka, ale Microsoftu na Xboxu One pořád nějaká ta výrazná postava…

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa. Bylo správné?

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa.…

Na konec listopadu připadá výročí, které definitivně sečetlo dny společného státu Čechů a Slováků – 25.…

 

iSport.cz

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by gól dal, řekl

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by…

Nesmazatelně se zařadil mezi významné osobnosti historie Bohemians 1905. Josef Jindřišek odehrál proti Liberci…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…