Test Auto.cz

Alpina D3 Touring Allrad – Jeho veličenstvo biturbo

8.1. 2014
Verdikt
 

Seznamte se: tohle je nejrychlejší automobil na světě, který jezdí na naftu!

Jako první v České republice jsme exkluzivně vyzkoušeli novinku letošního autosalonu ve Frankfurtu, která se začne prodávat začátkem roku 2014 - Alpinu D3 Bi-Turbo Touring.

Nové BMW 3 Touring lze koupit už za 795.000 korun, pokud vám stačí benzinová šestnáctistovka se 100 kW. Když se ovšem nespokojíte s ničím jiným než tím nejlepším, může být do stejné karoserie zabaleno docela jiné auto – stojí dvojnásobek a jmenuje se Alpina D3 Bi-Turbo Touring.

Společnost s plným názvem Alpina Burkard Bovensiepen GmbH je nezávislou firmou se statusem výrobce automobilů. Již několik desetiletí staví své modely na základě sériových BMW, Alpiny ale vznikají v omezených sériích, mají celou řadu exkluzivních úprav a ctí tradiční filozofii i design. Takové auto si nejspíš nekoupíte jen tak náhodou. Ale jakmile zjistíte, co se za logem Alpina skrývá, získá si váš hluboký respekt.

Automobilka sídlí v bavorském městečku Buchloe a na svých omezených kapacitách si přímo zakládá. Předchozí generace D3 je s dvěma tisíci vyrobenými exempláři nejúspěšnějším modelem v historii firmy – však také ročně Alpina vyrobí ve čtyřech, pěti modelových řadách jenom kolem 1200 aut. Ceny jsou vysoké, skladové vozy neexistují a všechno to má velmi dobrý důvod.

obrázek [600 x 403]  

Začněme designem. Výraznější tvary nárazníků, přední lízátko s nápisem Alpina a nástavce prahů jsou tradicí, stejně jako dvacetipaprsková kola v provedení Classic. Když místo obvyklé zářivě modré zvolíte třeba černou a odpustíte si typické linky na bocích, nevypadá Alpina zvenku nijak křiklavě.

Zatímco úpravy exteriéru (a techniky, ke které se dostaneme vzápětí) jsou všechny standardem, pro dosažení efektního interiéru musíte lovit v seznamu příplatků. Výbava je střídmá, v ceně vozu jsou například xenonové světlomety a sportovní kožený volant, sedadla jsou ale čalouněna látkou a připlácí se i za dvouzónovou klimatizaci, tempomat nebo střešní ližiny u kombi. Cena se proto ze základního zhruba 1,5 milionu korun rychle vyšplhá o statisíce výše.

Jenže je tu ještě motor. Zatímco předchozí generace se musela spokojit s dvoulitrovým čtyřválcem, nová D3 Bi-Turbo má kompletně přepracovaný šestiválcový třílitr od BMW, který disponuje výkonem 257 kW (350 koní). Konstruktéři Alpiny přepracovali sání, použili jiná turbodmychadla a zaměřili pozornost na vylepšení chladicí soustavy. Motor díky tomu lépe snáší vysokou zátěž a to je dobře: maximální rychlost totiž není elektronicky omezena a činí 278 km/h, respektive u kombi s pohonem všech kol 274 km/h. Rychlejší automobil s dieselovým motorem nikdo nevyrábí!

Práce ladičů přinesla ovoce, agregát je podstatně silnější než originál od BMW. Úderností, gradací výkonu a především reakcemi na plyn hravě strčí do kapsy všechny ostatní turbodiesely, včetně unikátního motoru M50d se třemi turbodmychadly. Mocný zátah pokračuje i za hranicí čtyř tisíc otáček, kde leží udávané maximum výkonu, a subjektivně nepolevuje až k omezovači, který je nastaven na pět tisíc. Ano, bavíme se o autě, které jezdí na naftu…

Díky reakcím na plyn a ochotě k vytáčení je akcelerace z jakékoliv rychlosti opravdu působivá. Výsledku hodně pomáhá převodovka, která je upravenou verzí osmistupňového sportovního automatu ZF. Ve sportovním módu řadí díky přemostění měniče rychle a napřímo, v komfortním nastavení naopak umí předvést výhody tradicionalistické konstrukce s měničem momentu. A úsporný režim Eco Pro přidává funkci vyřazování na volnoběh, která při klidném tempu pomáhá šetřit palivo. Mimo město lze jezdit za pět litrů a dálniční tempo znamená necelých sedm. Ale i když budete ve sportovním režimu stát na plynu skoro pořád, jenom těžko se při delší cestě dostanete výrazněji nad desetilitrovou hranici.

obrázek [600 x 403]  

Specifikem Alpiny je možnost manuálního řazení Switch-Tronic. Tento systém, který automobilka používá od roku 1993, místo obvyklých páček sází na tlačítka přímo na volantu. Takové řešení nemusí každému vyhovovat, ale má jednu neoddiskutovatelnou přednost: při ostré jízdě vás nutí držet volant s rukama ve správné pozici, tedy „třičtvrtě na tři“.

Alpina ale není jenom o vyšším výkonu a vylepšeném hnacím řetězci. Podvozek prošel radikálním přepracováním, má například větší odklony kol, tužší pružiny a standardem jsou adaptivní tlumiče. V praxi je proto D3 Bi-Turbo komfortnější než běžné BMW 3 na velkých kolech – překvapivě navzdory tomu, že Alpina jezdí na opravdu extrémních devatenáctipalcových kolech. Jedním z důvodů je také použití sportovních pneumatik Michelin bez technologie runflat.

Současně podvozek poskytuje vynikající zpětnou vazbu, ve spolupráci s pohonem všech kol spolehlivou trakci a neutrální chování s ukázněnými náznaky přetáčivosti. Řízení s elektromechanickým posilovačem nemá přehnaně strmý převod, zato se vyznačuje dokonalou přesností. Ostrá geometrie přední nápravy znamená, že se 1,7 tuny těžká Alpina vrhá do zatáček s nepochopitelnou lehkostí. Stejný pocit kontroly dokáže nabídnout jen pár jiných aut, například ryze sportovní Jaguar F-Type nebo Porsche 911.

obrázek [600 x 349]  

Systém xDrive se musí vypořádat s porcí 700 newtonmetrů a svoji práci zvládá na jedničku. Rád odkrývá zdravý náznak přetáčivosti, ale vektoring, tedy elektronicky řízené rozdělení hnací síly mezi jednotlivá kola, je nekompromisně efektivní. Trakce je i v zimních podmínkách bezchybná. Jedinou nevýhodou je skutečnost, že akcelerace z místa probíhá tak nenuceně, že sotva postřehnete opravdovou intenzitu zrychlování – z 0 na 100 km/h se D3 Bi-Turbo dostane za 4,5 s. Ale Alpina nechce být bouřlivý sporťák, je to všestranně nadané a pořádně rychlé auto.

Závěr

Loni s příchodem podzimu jsme za nejlepší kombi vyhlásili benzinovou Octavii RS. Dnes to už neplatí, Alpina D3 Touring Allrad je ještě o pořádný kus lepší. Má správnou velikost, silný motor, ideální naladění podvozku, precizní ovladatelnost a střídmou spotřebu. Za kvalitu se ale musí platit, a jak dokazuje testovaný vůz, cenovka slušně nakonfigurovaného kusu snadno přeskočí hranici dvou milionů korun. V případě kombi střední třídy je to opravdu silná káva, ale případný majitel svého rozhodnutí litovat nemusí. Tohle je zkrátka to nejlepší kombi - luxusní, elegantní, vcelku nenápadné a beze sporu exkluzivní.

Nejlevnější verze modelu1.485.550 Kč (D3 Bi-Turbo/257 kW)
Základ s testovaným motorem1.485.550 Kč (D3 Bi-Turbo/257 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.094.790 Kč (D3 Bi-Turbo Touring Allrad/257 kW)

Plusy

  • Reakce a výkon dieselového motoru
  • Ovladatelnost a zpětná vazba řízení
  • Nízká spotřeba ve všech jízdních režimech
  • Zaručená exkluzivita a kvalita materiálů

Minusy

  • Slabší standardní výbava
  • Vzhledem k velikosti vysoká základní cena
  • Dlouhé dodací lhůty
Foto: Michael Kolář
Spolupracujeme s TipCars.com

Alpina D3 Touring Allrad

Cena v základní výbavě: 1 485 550 Kč Cena v testované výbavě: 2 094 790 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, stabilizační systém, automatická klimatizace, přední mlhovky, xenonové světlomety, sportovní automatická převodovka s řazením Switch-Tronic, sportovní volant Alpina, sportovní sedadla čalouněná látkou, dřevěný dekor Alpina Myrte, litá 19” kola, úpravy exteriéru, variabilní sportovní řízení, adaptivní tlumiče a další.

Výbava testovaného vozu:Paket koženého čalounění Alpina Lavalina I (+153.950,-), hliníkové střešní ližiny (+8.760,-), tempomat (+8.230,-), head-up displej (+26.010,-), parkovací čidla vpředu a vzadu (+20.970,-), zadní parkovací kamera (+11.150,-), Speed Limit Display (+8.490,-), dvouzónová klimatizace (+17.250,-), panoramatické střešní okno (+39.810,-), zatmavená boční skla (+10.350,-), bezklíčový vstup (+15.660,-), čalounění stropu Anthracite (+6.370,-), dělená zadní sedadla (+10.620,-), adaptivní světlomety (+15.390,-), automatická aktivace dálkových světel (+3.980,-), samozatmavovací vnitřní zrcátko (+4.780,-), dešťový a světelný senzor (+3.450,-), navigace Professional (+63.440,-), internet (+2.650,-), elektricky nastavitelná sedadla (+29.200,-), vyhřívání předních sedadel (+9.820,-).

ČNB: Čistý zisk bank stoupl letos o 300 milionů na skoro 44 miliard korun ČNB: Čistý zisk bank stoupl letos o 300 milionů na skoro 44 miliard korun

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním pololetí meziročně…

BILANCE: Akciový růst běží svůj nejdelší maraton, navrch má Amerika BILANCE: Akciový růst běží svůj nejdelší maraton, navrch má Amerika

Bezmála celou poslední dekádu prožívá Wall Street v…

Češi utratili za pololetí v zahraničních e-shopech o třetinu víc Češi utratili za pololetí v zahraničních e-shopech o třetinu víc

Útraty Čechů v zahraničních e-shopech či při rezervacích…

Americké sankce ženou ruské miliardáře do Putinových rukou, píše Bloomberg Americké sankce ženou ruské miliardáře do Putinových rukou, píše Bloomberg

Byť americko-ruské vztahy procházejí složitými časy, je…

 
Technické údaje
Motor Alpina D3 Touring Allrad
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 257 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 275
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 5.2 / 5.6
Emise CO2:147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1500
Objem nádrže (l):57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1720 / 550
Rozměr pneu:245/35 R 19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1431
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1556
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 885
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Alpina D3 Touring Allrad – Jeho…






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 



Alpina D3 Bi-Turbo po decentním faceliftu Alpina D3 Bi-Turbo po decentním faceliftu

Alpina představuje sedan i kombi D3 Bi-Turbo, vycházející…

Alpina D3 Bi-Turbo je nejrychlejší diesel na světě Alpina D3 Bi-Turbo je nejrychlejší diesel na světě

Alpina začíná prodávat očekávanou rodinu modelů D3,…

 



 
Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Dnes 08:00

Ve Švédsku jsou pick-upy notně populární. Není tak divu, že se tam podívali na zoubek i takovému autu od Škodovky. A „trochu“ si s ním pohráli!




Blesk.cz

„Doma mi nekouří a není hubatý.“ Věra Kuberová (70) o půlstoletí s politikem

„Doma mi nekouří a není hubatý.“ Věra Kuberová (70)…

V září oslavili zlatou svatbu, ve skutečnosti se ale znají od útlého dětství. Zatímco Jaroslav Kubera je…

Potupa pro zesnulou Lubu Skořepovou (†93): Nedůstojný hrob ještě dva roky po smrti!

Potupa pro zesnulou Lubu Skořepovou (†93):…

Jako by nestačilo, že se kolegové s herečkou Lubou Skořepovou (†93) museli naposledy rozloučit potupně jen na…

 

iSport.cz

Zadina peckou z první poprvé uspěl za Detroit, Hertl třikrát nahrával

Zadina peckou z první poprvé uspěl za Detroit, Hertl…

PŘÍPRAVA NA NHL | Český útočný talent Filip Zadina poprvé gólově uspěl v barvách Detroitu. Jeho branka v…

Král Joshua! Zápas si vzít nenechal, Povětkina dorazil k zemi v 7. kole

Král Joshua! Zápas si vzít nenechal, Povětkina…

Sedm kol pro štěstí. Miláček britského publika boxer Anthony Joshua splnil misi na sto procent! Ruského bohatýra…

 

Reflex.cz

Měli jsme se v září 1938 bránit? Československo bylo tehdy zbrojařskou velmocí

Měli jsme se v září 1938 bránit? Československo bylo…

Na stupňující se Hitlerovy územní požadavky vyhlásila Syrového vláda 23. září 1938 všeobecnou mobilizaci. Ani po…

První motorka, která nepotřebuje jezdce. Samořídící stroj dokáže i sám zastavit a nepřevrhne se

První motorka, která nepotřebuje jezdce. Samořídící…

Samořídicí automobily už dnes nikoho nepřekvapí. Jenže když to jde na čtyřech kolech, proč by to nemělo jít na…