Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alpina D3 Touring Allrad – Jeho veličenstvo biturbo

Diskuze (159)
Seznamte se: tohle je nejrychlejší automobil na světě, který jezdí na naftu!

Jako první v České republice jsme exkluzivně vyzkoušeli novinku letošního autosalonu ve Frankfurtu, která se začne prodávat začátkem roku 2014 - Alpinu D3 Bi-Turbo Touring.

Nové BMW 3 Touring lze koupit už za 795.000 korun, pokud vám stačí benzinová šestnáctistovka se 100 kW. Když se ovšem nespokojíte s ničím jiným než tím nejlepším, může být do stejné karoserie zabaleno docela jiné auto – stojí dvojnásobek a jmenuje se Alpina D3 Bi-Turbo Touring.

Společnost s plným názvem Alpina Burkard Bovensiepen GmbH je nezávislou firmou se statusem výrobce automobilů. Již několik desetiletí staví své modely na základě sériových BMW, Alpiny ale vznikají v omezených sériích, mají celou řadu exkluzivních úprav a ctí tradiční filozofii i design. Takové auto si nejspíš nekoupíte jen tak náhodou. Ale jakmile zjistíte, co se za logem Alpina skrývá, získá si váš hluboký respekt.

Automobilka sídlí v bavorském městečku Buchloe a na svých omezených kapacitách si přímo zakládá. Předchozí generace D3 je s dvěma tisíci vyrobenými exempláři nejúspěšnějším modelem v historii firmy – však také ročně Alpina vyrobí ve čtyřech, pěti modelových řadách jenom kolem 1200 aut. Ceny jsou vysoké, skladové vozy neexistují a všechno to má velmi dobrý důvod.

alpina testy nizsistredni alpina testy nizsistredni  

Začněme designem. Výraznější tvary nárazníků, přední lízátko s nápisem Alpina a nástavce prahů jsou tradicí, stejně jako dvacetipaprsková kola v provedení Classic. Když místo obvyklé zářivě modré zvolíte třeba černou a odpustíte si typické linky na bocích, nevypadá Alpina zvenku nijak křiklavě.

Zatímco úpravy exteriéru (a techniky, ke které se dostaneme vzápětí) jsou všechny standardem, pro dosažení efektního interiéru musíte lovit v seznamu příplatků. Výbava je střídmá, v ceně vozu jsou například xenonové světlomety a sportovní kožený volant, sedadla jsou ale čalouněna látkou a připlácí se i za dvouzónovou klimatizaci, tempomat nebo střešní ližiny u kombi. Cena se proto ze základního zhruba 1,5 milionu korun rychle vyšplhá o statisíce výše.

Jenže je tu ještě motor. Zatímco předchozí generace se musela spokojit s dvoulitrovým čtyřválcem, nová D3 Bi-Turbo má kompletně přepracovaný šestiválcový třílitr od BMW, který disponuje výkonem 257 kW (350 koní). Konstruktéři Alpiny přepracovali sání, použili jiná turbodmychadla a zaměřili pozornost na vylepšení chladicí soustavy. Motor díky tomu lépe snáší vysokou zátěž a to je dobře: maximální rychlost totiž není elektronicky omezena a činí 278 km/h, respektive u kombi s pohonem všech kol 274 km/h. Rychlejší automobil s dieselovým motorem nikdo nevyrábí!

Práce ladičů přinesla ovoce, agregát je podstatně silnější než originál od BMW. Úderností, gradací výkonu a především reakcemi na plyn hravě strčí do kapsy všechny ostatní turbodiesely, včetně unikátního motoru M50d se třemi turbodmychadly. Mocný zátah pokračuje i za hranicí čtyř tisíc otáček, kde leží udávané maximum výkonu, a subjektivně nepolevuje až k omezovači, který je nastaven na pět tisíc. Ano, bavíme se o autě, které jezdí na naftu…

Díky reakcím na plyn a ochotě k vytáčení je akcelerace z jakékoliv rychlosti opravdu působivá. Výsledku hodně pomáhá převodovka, která je upravenou verzí osmistupňového sportovního automatu ZF. Ve sportovním módu řadí díky přemostění měniče rychle a napřímo, v komfortním nastavení naopak umí předvést výhody tradicionalistické konstrukce s měničem momentu. A úsporný režim Eco Pro přidává funkci vyřazování na volnoběh, která při klidném tempu pomáhá šetřit palivo. Mimo město lze jezdit za pět litrů a dálniční tempo znamená necelých sedm. Ale i když budete ve sportovním režimu stát na plynu skoro pořád, jenom těžko se při delší cestě dostanete výrazněji nad desetilitrovou hranici.

alpina testy nizsistredni alpina testy nizsistredni  

Specifikem Alpiny je možnost manuálního řazení Switch-Tronic. Tento systém, který automobilka používá od roku 1993, místo obvyklých páček sází na tlačítka přímo na volantu. Takové řešení nemusí každému vyhovovat, ale má jednu neoddiskutovatelnou přednost: při ostré jízdě vás nutí držet volant s rukama ve správné pozici, tedy „třičtvrtě na tři“.

Alpina ale není jenom o vyšším výkonu a vylepšeném hnacím řetězci. Podvozek prošel radikálním přepracováním, má například větší odklony kol, tužší pružiny a standardem jsou adaptivní tlumiče. V praxi je proto D3 Bi-Turbo komfortnější než běžné BMW 3 na velkých kolech – překvapivě navzdory tomu, že Alpina jezdí na opravdu extrémních devatenáctipalcových kolech. Jedním z důvodů je také použití sportovních pneumatik Michelin bez technologie runflat.

Současně podvozek poskytuje vynikající zpětnou vazbu, ve spolupráci s pohonem všech kol spolehlivou trakci a neutrální chování s ukázněnými náznaky přetáčivosti. Řízení s elektromechanickým posilovačem nemá přehnaně strmý převod, zato se vyznačuje dokonalou přesností. Ostrá geometrie přední nápravy znamená, že se 1,7 tuny těžká Alpina vrhá do zatáček s nepochopitelnou lehkostí. Stejný pocit kontroly dokáže nabídnout jen pár jiných aut, například ryze sportovní Jaguar F-Type nebo Porsche 911.

alpina testy nizsistredni alpina testy nizsistredni  

Systém xDrive se musí vypořádat s porcí 700 newtonmetrů a svoji práci zvládá na jedničku. Rád odkrývá zdravý náznak přetáčivosti, ale vektoring, tedy elektronicky řízené rozdělení hnací síly mezi jednotlivá kola, je nekompromisně efektivní. Trakce je i v zimních podmínkách bezchybná. Jedinou nevýhodou je skutečnost, že akcelerace z místa probíhá tak nenuceně, že sotva postřehnete opravdovou intenzitu zrychlování – z 0 na 100 km/h se D3 Bi-Turbo dostane za 4,5 s. Ale Alpina nechce být bouřlivý sporťák, je to všestranně nadané a pořádně rychlé auto.

Závěr

Loni s příchodem podzimu jsme za nejlepší kombi vyhlásili benzinovou Octavii RS. Dnes to už neplatí, Alpina D3 Touring Allrad je ještě o pořádný kus lepší. Má správnou velikost, silný motor, ideální naladění podvozku, precizní ovladatelnost a střídmou spotřebu. Za kvalitu se ale musí platit, a jak dokazuje testovaný vůz, cenovka slušně nakonfigurovaného kusu snadno přeskočí hranici dvou milionů korun. V případě kombi střední třídy je to opravdu silná káva, ale případný majitel svého rozhodnutí litovat nemusí. Tohle je zkrátka to nejlepší kombi - luxusní, elegantní, vcelku nenápadné a beze sporu exkluzivní.

Nejlevnější verze modelu 1.485.550 Kč (D3 Bi-Turbo/257 kW)
Základ s testovaným motorem 1.485.550 Kč (D3 Bi-Turbo/257 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.094.790 Kč (D3 Bi-Turbo Touring Allrad/257 kW)

Plusy

  • Reakce a výkon dieselového motoru
  • Ovladatelnost a zpětná vazba řízení
  • Nízká spotřeba ve všech jízdních režimech
  • Zaručená exkluzivita a kvalita materiálů

Minusy

  • Slabší standardní výbava
  • Vzhledem k velikosti vysoká základní cena
  • Dlouhé dodací lhůty

Foto: Michael Kolář

Diskuze (159)
Alpina D3 Touring Allrad
Cena základní sestavy 1 485 550 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, stabilizační systém, automatická klimatizace, přední mlhovky, xenonové světlomety, sportovní automatická převodovka s řazením Switch-Tronic, sportovní volant Alpina, sportovní sedadla čalouněná látkou, dřevěný dekor Alpina Myrte, litá 19” kola, úpravy exteriéru, variabilní sportovní řízení, adaptivní tlumiče a další. Kč
Cena testované sestavy 2 094 790 Kč
Výbava testované sestavy Paket koženého čalounění Alpina Lavalina I (+153.950,-), hliníkové střešní ližiny (+8.760,-), tempomat (+8.230,-), head-up displej (+26.010,-), parkovací čidla vpředu a vzadu (+20.970,-), zadní parkovací kamera (+11.150,-), Speed Limit Display (+8.490,-), dvouzónová klimatizace (+17.250,-), panoramatické střešní okno (+39.810,-), zatmavená boční skla (+10.350,-), bezklíčový vstup (+15.660,-), čalounění stropu Anthracite (+6.370,-), dělená zadní sedadla (+10.620,-), adaptivní světlomety (+15.390,-), automatická aktivace dálkových světel (+3.980,-), samozatmavovací vnitřní zrcátko (+4.780,-), dešťový a světelný senzor (+3.450,-), navigace Professional (+63.440,-), internet (+2.650,-), elektricky nastavitelná sedadla (+29.200,-), vyhřívání předních sedadel (+9.820,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 257 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 275
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 5.2 / 5.6
Emise CO2: 147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1500
Objem nádrže (l): 57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1720 / 550
Rozměr pneu: 245/35 R 19
Alpina D3 Touring Allrad
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1431
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1556
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 885
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Autoví Maniak
16. 2. 2014 07:47
o aute
To auto je fakt dobre :-) >:D :-! 8-s
11. 1. 2014 13:08
Re: Tak na co jezdi?
Vzduch je podle tebe co? Kapalina? ;-) Je to zažitý, byť nepřesný výraz pro akcelerátor.
10. 1. 2014 19:26
bonus
Navíc Octavia má skutečný zvuk motoru vylepšený rezonátorem v palubní desce, bohužel BMW nic takového nemá a musí se poslouchat chrchot nějakého slabého 6 válce.
10. 1. 2014 19:24
Re: omluva REDAKCE
:-) dík
Avatar - Hammunasakra
10. 1. 2014 19:20
Re: omluva REDAKCE
:yes: >:D >:-[]