TEST BMW 330d Touring – Šest je zbytečně moc
Po třech testech sedanu je nejvyšší čas vyzkoušet novou generaci BMW 3 i jako kombi – s tradičním názvem Touring. Konkrétně jsme zvolili vůz s legendárním označením 330d, které je synonymem třílitrového turbodieselu, toho času jednoho z pouhých dvou šestiválců v nové řadě 3.
BMW 330d se vyrábí už po tři generace, první model přišel v roce 1999. Ten současný s ním má ale pramálo společného. Parametry původního třílitru dnes vypadají až směšně, výkon 135 kW, točivý moment 390 N.m a akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy dnes hravě zvládá čtyřválec 320d.
Technika jde kupředu mílovými kroky. Řadový šestiválec s jedním turbem ze sebe umí vymáčknout 190 kW a mamutích 560 Newtonmetrů napříč polovinou využitelného spektra otáček. Poměrně abstraktní hodnoty u 1685 kg vážícího kombi znamenají, že akcelerace z klidu na stovku je dílem pouhých 5,6 sekundy (s pohonem všech kol 5,4 s). Věřil by před deseti lety takovým číslům vůbec někdo? Výsledek je to dokonce lepší než u předchozí generace dvojitě přeplňované 335d.
Naposledy jsme bavorský třílitr zkoušeli před rokem. V modelech X5 a 5 Gran Turismo byl přesvědčivý, v 330d je drtivě silný. Až zbytečně. Výkonu sice není nikdy dost, ale tady je ho už tolik, že potenciál šestiválce opravdu využije jen málokdo. Přidejme k tomu cenu, která je o rovných 150 tisíc vyšší než u čtyřválcového 325d, a 330d vychází jako naprosto okrajová volba. Downsizing se zkrátka uplatňuje i přirozeným výkonem – dnešní špičkové turbodiesely jsou pro střední třídu až zbytečně dobré.
330d táhne v jakýchkoliv otáčkách. Standardně dodávaná automatická převodovka v komfortním režimu zbytečně nepodřazuje, takže motor může ochotně představit mamutí porci točivého momentu, která leží už v těch nejnižších otáčkách. Odtud výkon motoru plynule narůstá, až dosáhne maxima při 4000 min-1. Ve sportovním módu se převodovka nezdráhá využívat i takové otáčky a „sypat“ nakrátko poskládané převody rychle jeden za druhým.
Řidič samozřejmě může být pánem situace, stačí si připlatit za pádla pod volantem. Na ryze manuální řazení se třemi pedály ale zapomeňte, dieselový šestiválec dnes BMW nabízí už výhradně s automatem.
Co ale činí nové 330d potíž, to je trakce zadních kol: pod plynem jsou elektroničtí pomocníci v permanenci nečekaně často. Pneumatiky se snadno dostávají na limit svých možností – pro někoho zdroj zábavy (dnes je ovšem řeč o dieselovém kombi), pro jiného pádný argument, proč připlatit dalších 62 tisíc za pohon všech kol.
Ten by nakonec asi byl vhodnou volbou, protože zábava s tímto BMW tak nějak končí právě u schopnosti protáčet zadní kola, kdykoliv si o to řeknete. Řízení je sice přesné a reakce podvozku předvídatelné, opravdové potěšení z jízdy se ale nekoná. Šestiválcová „trojka“ se o pořádný kus přiblížila ideálu dálničního křižníku.
Přesné zacílení nové 330d je pro mě tak trochu záhadou. Na jedné straně totiž stojí fenomenální benzinový šestiválec 335i a na druhé paleta mimořádně úsporných a výkonově dostatečných dieselových čtyřválců. 330d představuje od každého kousek, celek ale nijak fascinující není. Daný model proto slouží především jako důkaz, že BMW to umí a efektivním výkonem i nízkou spotřebou dokáže překonat veškerou konkurenci.
A jak si nová řada 3 Touring stojí coby kombi? Rozhodně nezklame! Zavazadlový prostor svými 495 litry neohromí, praktická využitelnost je ale perfektní – i díky maximální možné kombíkové výbavě.
Dvojice přihrádek pod podlahou pojme mnoho drobností. Do zadní schránky se dokonce vejde roletka, to pokud potřebujete cestovat se sklopenými sedadly. Samozřejmostí je dělení sedadel v poměru 40:20:40, nakládání zase může usnadnit samostatně výklopné okno pátých dveří a náklad pomohou zajistit upevňovací oka nebo posuvná příčka.
Zadní pasažéři získali oproti sedanu dva centimetry nad hlavou k dobru. Zadní sedadla sice i tak prostorem nehýří, v BMW 3 se ale čtyři dospělí pohodlně odvezou. Mohou se navíc nechat rozmazlovat nejrůznější příplatkovou výbavou, jenže testovaný vůz zůstal hezky při zemi. To ale neznamená, že by konečná cena zůstala na základních 1,2 milionech.
Za designové vylepšení zaplatíte 80 tisíc korun, paket Sport Line ale obsahuje vynikající sportovní sedadla s všestranným nastavením a sice látkovým, ovšem kvalitním potahem. Velice doporučujeme zvolit také M volant s příjemně tlustým věncem. S pakety Advantage a Business cena poskočí o dalších 100 tisíc, pak ale z důležitých věcí ve výbavě už nic nechybí. Takový je svět prémiových ceníků.
Závěr
Z mírného nadstandardu se BMW 330d dopracovalo do pozice technické hříčky – žádná jiná automobilka neumí postavit tak přemotorované kombi. Na jedné straně stojí až nesmyslná dynamika a překvapivě nízká spotřeba paliva v běžném provozu, na straně druhé dosti vysoká pořizovací cena a pramalý reálný význam takto silného dieselového motoru.
Praktická stránka řady 3 Touring je velmi příjemná. Takové Mondeo, Passat nebo Insignia sice nabídnou za méně peněz ještě více, BMW je ale prémiový univerzál, který se nebezpečně dotáhl na dohled řady 5 Touring. Mnichovští navíc svým zákazníkům v létě zamotají hlavy ještě víc – vedle kombi se postaví velkoprostorový liftback 3 Gran Turismo.
První cena vozu | 750.000 Kč (316i/100 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.152.500 Kč (330d/190 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.200.000 Kč (330d Touring/190 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.503.400 Kč (330d Touring/190 kW) |
Plusy
- Až zbytečně výkonný a úsporný motor
- Nízká spotřeba paliva
- Odstupňování převodovky, rychlost řazení
- Se 17palcovými koly rozumná míra komfortu
Minusy
- Mírně odtažité, i když přesné řízení
- Stále podprůměrný prostor na zadních sedadlech
- Ceny příplatků
- Aerodynamický hluk ve vysokých rychlostech