Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW Z4 sDrive28i – Kde ty další válce jsou?

Jan Mička
Diskuze (120)
Od posledního testu BMW Z4 na Auto.cz uběhlo více než 2,5 roku. Dvoulitrový turbomotor si pro dnešek necháme, ovšem zhodnotíme jeho kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Jestli pokukujete po stylovém a rychlém roadsteru pro všední den i víkendové dovádění, je vám česká nabídka poměrně slušně nakloněna. Vzpomeňme například Porsche Boxster, Nissan 370Z Roadster (v budoucnu i ve verzi Nismo), Jaguar F-Type Cabriolet, Mercedes-Benz SLK nebo BMW Z4 – to jsou hodně solidní adepti na místo v garáži. Pouze poslední dva zmiňované modely však nabízejí také o něco umírněnější verze, z nichž tu mnichovskou tentokrát prověříme.

Řeč je o BMW Z4 sDrive28i, které jsme naposledy otestovali v září 2012. Vůz byl tehdy vybaven nesmírně atraktivním optickým paketem M, skvělou manuální převodovkou a litými 19“ koly, což je kombinace, po které bychom alespoň podle papírových hodnot okamžitě skočili. Ovšem není všechno zlato (nebo snad stříbro?), co se třpytí…

Roky jsou znát, ale koho to zajímá?

Snad je to tím, že design exteriéru a interiéru dostaly na starost ženy (Juliane Blasi a Nadya Arnaout), snad je to nadčasovostí celku, ale přestože si současné BMW Z4 kroutí již šestou prodejní sezónu, podepsal se na něm zub času pouze minimálně. Ledacos mohl změnit facelift pro modelový rok 2014, místo retuší tvarů připomínajících žraloka se však zaměřil především na výbavu.

Proces mírného stárnutí BMW Z4 je znát v interiéru, kde najdeme klasický přístrojový štít s červeně podsvíceným palubním počítačem, kruhové ovladače klimatizace, výklopný displej multimediálního systému, který neumí česky, nebo sdružený ovladač iDrive bez dotykové horní plochy. Ale ono je to úplně jedno…

Pokud bychom totiž měli rozdávat známky za styl, použité materiály, dílenské zpracování a perfektní pozici za volantem, získal by mnichovský roadster i po letech to nejlepší hodnocení. Je sice pravda, že za takto vyšperkovaný interiér Design Pure Fusion zaplatíte 42.458 korun, s ohledem na otevřenou karoserii je to však nutnost. Najednou vám připadne zcela bezvýznamné, že si nemáte kam odložit peněženku, mobilní telefon a drobnosti, které nosíte po kapsách, protože stejně nakonec skončí v sítích za sedadly. Praktických přihrádek zkrátka BMW Z4 moc nenabízí.

bmw testy roadster bmw testy roadster  

Objem ničím nenahradíš

Otřepanou frázi, kterou používají Američané ve spojitosti se svými big a small-blocky, jsme nevybrali náhodou. Již v roce 2012 totiž BMW Z4 přišlo o to nejcennější, pro co jsme si jej vážili – atmosférický zážehový šestiválec o výkonu 190 kW, který sice vozu neposkytoval omračující dynamiku a zrychlení, ale stal se nedílnou součástí jeho charakteru ve vysokých otáčkách. Náhradu v podobě čtyřválce sDrive28i jsme nedávno vyzkoušeli v BMW 4 Gran Coupé a nadšení se zrovna nedostavilo…

Není to proto, že by podélně nastojato uložený motor řady N20B20 výkonově ztrácel – vždyť 180 kW v 5000 min-1 a točivý moment 350 N.m v rozmezí 1250 až 4800 otáček za minutu představují na dnešní poměry výborný výsledek, natož pak zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,5 sekundy a maximální rychlost omezená na 250 km/h. Je ale rychlost opravdu to hlavní, co od vzhledově baculatého roadsteru požadujeme?

bmw testy roadster bmw testy roadster  

Ne, a to hned ze dvou důvodů: se staženou střechou se totiž dá relativně pohodlně jezdit pouze asi do 110 km/h (pak už do kokpitu dost fouká). Navíc s takto krásným automobilem musíte být hlavně vidět, což je velmi obtížné, když všude profrčíte nepřiměřeně rychle. Všechno je navíc výrazně usnadněno, pokud si ke zkoušenému motoru pořídíte automatickou osmistupňovou převodovku Steptronic za 62.738 Kč (verzím sDrive35i a sDrive35is je vyhrazeno sedmistupňové DCT s funkcí Launch control). To pak zkrátka jenom šlapete na pedály, točíte volantem, a coby řidič jste odsunutý na druhou kolej.

Je to dáno tím, že kombinace motoru netrpícího turboefektem a mistrné automatické převodovky vám naservíruje všechno až pod nos. Výkon totiž narůstá již lehce nad volnoběhem, aby plynule a bez výkyvů táhl zhruba k 5500 otáčkám. Někteří řidiči tak mohou snadno nabýt dojmu, že jsou pány silnic, obzvláště na kvalitním asfaltu, kde sportovní podvozek M (součástí paketu M za 107.328 Kč) odvádí perfektní práci a litá 17“ kola s nízkoprofilovými 45procentními pneumatikami, které importér zvolil pro zimní provoz, trochu zmírňují až překvapivě tuhé nastavení podvozku. Pravdou ale zůstává, že se k vašim uším dostává pouze průměrný, ve vyšších otáčkách spíše nepříjemný zvuk čtyřválce, a trochu gumové, leč přesné příplatkové řízení Servotronic (6.682 Kč) s proměnlivým účinkem toho o situaci pod předními koly moc neřekne.

Řidičské radosti je tedy poskrovnu a na vozovce s horším povrchem se navíc tu a tam začnete potýkat s udržením 1495 kilogramů hmotného roadsteru ve správném směru. Je to dáno uložením motoru nad přední nápravou, což je sice výhodné vzhledem k rovnoměrnému rozložení hmotnosti mezi nápravy, i přesto je ale třeba se naučit správně najíždět do zatáček. Vůz totiž v první fázi působí nedotáčivě a musíte si pomoci razantnějším přidáním plynu pro vyvolání lehkého vybočení zádi. Ani to ale není samospásným řešením, protože se můžete spolehnout „pouze“ na elektronický závěr diferenciálu. Každá větší nerovnost se navíc při ostřejší jízdě odrazí na nervozitě předních kol, a ta zadní se posádce občas nestydí uštědřit pár ran do zad. Už z toho pohledu vám brzy dojde, že řídíte spíše klidné GT než krále horských vlásenek.

Řešení pro dosažení lepšího jízdního komfortu pochopitelně existuje, musíte ovšem sáhnout do kapsy pro dalších 32.838 Kč, které vydáte za adaptivní podvozek M. Ten má stejně jako sportovní podvozek M sníženou světlost o 10 milimetrů, měkčí nastavení však dokáže lépe pokrýt nástrahy silnic. Tak či tak Z4 sbírá plusové body za tuhost karoserie i při jízdě se staženou střechou.

Kde je ta slibovaná spotřeba?

Spotřeba a emise – dva faktory, které nás připravily o právoplatně opěvovaný atmosférický šestiválec. Deklarovaná kombinovaná spotřeba 6,8 l na 100 km dvoulitrového čtyřválce sDrive28i vypadá na první pohled přesvědčivě. Tomuto výsledku se však v praxi přiblížíte pouze lehkonohými průtahy rovinatých okresek a na dálnici. Tam motor na osmý rychlostní stupeň točí 2200 otáček a řekne si o 7,2 l na 100 km.

bmw testy roadster bmw testy roadster  

Reálná spotřeba je trochu jiná a spojená s faktem, že si chcete absenci charakteru dříve používaného šestiválce alespoň zčásti vynahradit drsnějším zacházením na okreskách. V takovém případě se připravte na odběr spíše dvanácti litrů naturalu a po zvolnění vám z nádrže každých sto kilometrů ubude zhruba devět litrů. Podobných výsledků jste ale mohli dosáhnout také s šestiválcem sDrive30i za všudypřítomné podpory jeho návykového barytonu. V čem tedy tkví přínos menšího motoru?

Reptáme a reptat nepřestaneme

Čas prý zhojí všechny rány, ovšem některé jsou tak hluboké, že nestačí ani více než dva roky – s odchodem šestiválce sDrive30i jsme se stále ještě nesrovnali. Nejde o to, že by BMW Z4 sDrive28i nebylo dobré sportovní auto, pocitově trochu uměle „vyšroubovaný“ přeplňovaný dvoulitr však k charakteru gétéčka zkrátka nepasuje.

Zkoušený exemplář působí, jako by se chtěl za každou cenu hrnout do nesmyslných rychlostí, které v zatáčkách kvůli absenci samosvorného diferenciálu nedokáže efektivně zpracovat. Nakonec jsme dospěli k názoru, že není třeba utrácet 1.164.800 Kč za 180 kW výkonu, ale v pohodě bychom si vystačili se slabším dvoulitrem sDrive20i/135 kW za 990.600 Kč. Vůz nebude o nic méně stylový a část cenového rozdílu můžete vynaložit na pořízení adaptivního podvozku.

bmw testy roadster bmw testy roadster  

Nejlevnější verze modelu 930.800 Kč (Z4 sDrive18i/115 kW)
Základ s testovaným motorem 1.164.800 Kč (Z4 sDrive28i/180 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.643.876 Kč (Z4 sDrive28i/180 kW)

Plusy

  • Skvělá práce automatické převodovky
  • Vysoká tuhost karoserie se staženou střechou
  • Spotřeba při ustálené rychlosti
  • I po letech stále atraktivní design

Minusy

  • Nepříjemný zvuk motoru ve vyšších otáčkách
  • Uskakování předních kol při hrubém zacházení
  • Méně komunikativní řízení

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (120)
BMW Z4 sDrive28i
Cena základní sestavy 1 164 800 Kč
Výbava základní sestavy Čtyři airbagy, litá 17“ kola, kožené čalounění Kansas, matné prvky obložení interiéru, černé prahové lišty s označením BMW, elektronická parkovací brzda, elektronický závěr diferenciálu, bixenonové světlomety, velurové koberečky, sportovní kožený volant, manuální klimatizace, startování tlačítkem, autorádio Professional s CD a MP3, servis na 5 let/100.000 km a další. Kč
Cena testované sestavy 1 643 876 Kč
Výbava testované sestavy Servotronic (+6.682 Kč), větrná clona (+7.748 Kč), BMW Individual Hardtop (+18.694 Kč), samostmívací zrcátka (+13.884 Kč), elektricky nastavitelná sedadla (29.380 Kč), vyhřívání sedadel (+9.880 Kč), tempomat s brzdnou funkcí (+9.074 Kč), hi-fi systém (+19.214 Kč), telefonický informační servis (+6.682 Kč), dálkové ovládání vybraných funkcí mobilem (+1.326 Kč), Design Pure Fusion k paketu M (+42.458 Kč), sportovní automatická převodovka (+62.738 Kč), sportovní paket M (+107.328 Kč), BMW ConnectedDrive (+5.070 Kč), navigace Professional (+66.482 Kč), ConnectedDrive Services (+9.334 Kč), příprava pro mobilní telefon (+10.686 Kč), paket Advantage (+52.416 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1250 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 5.3 / 6.8
Emise CO2: 159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 190 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1495 / 330
Rozměr pneu: 225/45 R 17
BMW Z4 sDrive28i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4239
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1291
d) rozvor (mm): 2496
e) rozchod vpředu (mm): 1511
f) rozchod vzadu (mm): 1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1110
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
26. 2. 2015 02:05
Re: kabria
Asi proto jsem použil minulý čas, Einsteine...
Avatar - white label
25. 2. 2015 20:40
Re: kabria
Dyť psal, že už tu Mazdu nemá, Onassisu... ;-)
25. 2. 2015 20:22
Re: kabria
Podívej se, až si někdy koupíš trošku dražší auto, tak poznáš, co je lidská závist. Že budeš radši parkovat dál od vchodu, ať si nějaký blb s favoritem neotvírá dveře "nedopatřením" do těch tvojich. Anebo ti ukopne zrcátko, jen tak pro zábavu. Žes něco takového nezažil s Mazdou z roku 99 neznamená, že bys ji nezažil s novou Z4kou...
25. 2. 2015 08:49
Re: kabria
Jsi snad v divadle každý den osm hodin? Nakonec mi můžou auto i ukrást z garáže. Je to jen o pravděpodobnosti. I kdybych používal jen jedno auto, před obchody nastojí za týden možná dvě hodiny, zato doma to bude dobrých sto a velkou část z toho za tmy.
Avatar - Bully_
25. 2. 2015 08:35
Re: kabria
Wawris:
ale, a co za nastupce sis poridil, jestli to neni tajne? :-)