Test Auto.cz

BMW Z4 sDrive28i – Kde ty další válce jsou?

23.2. 2015
Verdikt
 

Od posledního testu BMW Z4 na Auto.cz uběhlo více než 2,5 roku. Dvoulitrový turbomotor si pro dnešek necháme, ovšem zhodnotíme jeho kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Jestli pokukujete po stylovém a rychlém roadsteru pro všední den i víkendové dovádění, je vám česká nabídka poměrně slušně nakloněna. Vzpomeňme například Porsche Boxster, Nissan 370Z Roadster (v budoucnu i ve verzi Nismo), Jaguar F-Type Cabriolet, Mercedes-Benz SLK nebo BMW Z4 – to jsou hodně solidní adepti na místo v garáži. Pouze poslední dva zmiňované modely však nabízejí také o něco umírněnější verze, z nichž tu mnichovskou tentokrát prověříme.

Řeč je o BMW Z4 sDrive28i, které jsme naposledy otestovali v září 2012. Vůz byl tehdy vybaven nesmírně atraktivním optickým paketem M, skvělou manuální převodovkou a litými 19“ koly, což je kombinace, po které bychom alespoň podle papírových hodnot okamžitě skočili. Ovšem není všechno zlato (nebo snad stříbro?), co se třpytí…

Roky jsou znát, ale koho to zajímá?

Snad je to tím, že design exteriéru a interiéru dostaly na starost ženy (Juliane Blasi a Nadya Arnaout), snad je to nadčasovostí celku, ale přestože si současné BMW Z4 kroutí již šestou prodejní sezónu, podepsal se na něm zub času pouze minimálně. Ledacos mohl změnit facelift pro modelový rok 2014, místo retuší tvarů připomínajících žraloka se však zaměřil především na výbavu.

Proces mírného stárnutí BMW Z4 je znát v interiéru, kde najdeme klasický přístrojový štít s červeně podsvíceným palubním počítačem, kruhové ovladače klimatizace, výklopný displej multimediálního systému, který neumí česky, nebo sdružený ovladač iDrive bez dotykové horní plochy. Ale ono je to úplně jedno…

Pokud bychom totiž měli rozdávat známky za styl, použité materiály, dílenské zpracování a perfektní pozici za volantem, získal by mnichovský roadster i po letech to nejlepší hodnocení. Je sice pravda, že za takto vyšperkovaný interiér Design Pure Fusion zaplatíte 42.458 korun, s ohledem na otevřenou karoserii je to však nutnost. Najednou vám připadne zcela bezvýznamné, že si nemáte kam odložit peněženku, mobilní telefon a drobnosti, které nosíte po kapsách, protože stejně nakonec skončí v sítích za sedadly. Praktických přihrádek zkrátka BMW Z4 moc nenabízí.

obrázek [600 x 326]  

Objem ničím nenahradíš

Otřepanou frázi, kterou používají Američané ve spojitosti se svými big a small-blocky, jsme nevybrali náhodou. Již v roce 2012 totiž BMW Z4 přišlo o to nejcennější, pro co jsme si jej vážili – atmosférický zážehový šestiválec o výkonu 190 kW, který sice vozu neposkytoval omračující dynamiku a zrychlení, ale stal se nedílnou součástí jeho charakteru ve vysokých otáčkách. Náhradu v podobě čtyřválce sDrive28i jsme nedávno vyzkoušeli v BMW 4 Gran Coupé a nadšení se zrovna nedostavilo…

Není to proto, že by podélně nastojato uložený motor řady N20B20 výkonově ztrácel – vždyť 180 kW v 5000 min-1 a točivý moment 350 N.m v rozmezí 1250 až 4800 otáček za minutu představují na dnešní poměry výborný výsledek, natož pak zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,5 sekundy a maximální rychlost omezená na 250 km/h. Je ale rychlost opravdu to hlavní, co od vzhledově baculatého roadsteru požadujeme?

obrázek [600 x 402]  

Ne, a to hned ze dvou důvodů: se staženou střechou se totiž dá relativně pohodlně jezdit pouze asi do 110 km/h (pak už do kokpitu dost fouká). Navíc s takto krásným automobilem musíte být hlavně vidět, což je velmi obtížné, když všude profrčíte nepřiměřeně rychle. Všechno je navíc výrazně usnadněno, pokud si ke zkoušenému motoru pořídíte automatickou osmistupňovou převodovku Steptronic za 62.738 Kč (verzím sDrive35i a sDrive35is je vyhrazeno sedmistupňové DCT s funkcí Launch control). To pak zkrátka jenom šlapete na pedály, točíte volantem, a coby řidič jste odsunutý na druhou kolej.

Je to dáno tím, že kombinace motoru netrpícího turboefektem a mistrné automatické převodovky vám naservíruje všechno až pod nos. Výkon totiž narůstá již lehce nad volnoběhem, aby plynule a bez výkyvů táhl zhruba k 5500 otáčkám. Někteří řidiči tak mohou snadno nabýt dojmu, že jsou pány silnic, obzvláště na kvalitním asfaltu, kde sportovní podvozek M (součástí paketu M za 107.328 Kč) odvádí perfektní práci a litá 17“ kola s nízkoprofilovými 45procentními pneumatikami, které importér zvolil pro zimní provoz, trochu zmírňují až překvapivě tuhé nastavení podvozku. Pravdou ale zůstává, že se k vašim uším dostává pouze průměrný, ve vyšších otáčkách spíše nepříjemný zvuk čtyřválce, a trochu gumové, leč přesné příplatkové řízení Servotronic (6.682 Kč) s proměnlivým účinkem toho o situaci pod předními koly moc neřekne.

Řidičské radosti je tedy poskrovnu a na vozovce s horším povrchem se navíc tu a tam začnete potýkat s udržením 1495 kilogramů hmotného roadsteru ve správném směru. Je to dáno uložením motoru nad přední nápravou, což je sice výhodné vzhledem k rovnoměrnému rozložení hmotnosti mezi nápravy, i přesto je ale třeba se naučit správně najíždět do zatáček. Vůz totiž v první fázi působí nedotáčivě a musíte si pomoci razantnějším přidáním plynu pro vyvolání lehkého vybočení zádi. Ani to ale není samospásným řešením, protože se můžete spolehnout „pouze“ na elektronický závěr diferenciálu. Každá větší nerovnost se navíc při ostřejší jízdě odrazí na nervozitě předních kol, a ta zadní se posádce občas nestydí uštědřit pár ran do zad. Už z toho pohledu vám brzy dojde, že řídíte spíše klidné GT než krále horských vlásenek.

Řešení pro dosažení lepšího jízdního komfortu pochopitelně existuje, musíte ovšem sáhnout do kapsy pro dalších 32.838 Kč, které vydáte za adaptivní podvozek M. Ten má stejně jako sportovní podvozek M sníženou světlost o 10 milimetrů, měkčí nastavení však dokáže lépe pokrýt nástrahy silnic. Tak či tak Z4 sbírá plusové body za tuhost karoserie i při jízdě se staženou střechou.

Kde je ta slibovaná spotřeba?

Spotřeba a emise – dva faktory, které nás připravily o právoplatně opěvovaný atmosférický šestiválec. Deklarovaná kombinovaná spotřeba 6,8 l na 100 km dvoulitrového čtyřválce sDrive28i vypadá na první pohled přesvědčivě. Tomuto výsledku se však v praxi přiblížíte pouze lehkonohými průtahy rovinatých okresek a na dálnici. Tam motor na osmý rychlostní stupeň točí 2200 otáček a řekne si o 7,2 l na 100 km.

obrázek [600 x 335]  

Reálná spotřeba je trochu jiná a spojená s faktem, že si chcete absenci charakteru dříve používaného šestiválce alespoň zčásti vynahradit drsnějším zacházením na okreskách. V takovém případě se připravte na odběr spíše dvanácti litrů naturalu a po zvolnění vám z nádrže každých sto kilometrů ubude zhruba devět litrů. Podobných výsledků jste ale mohli dosáhnout také s šestiválcem sDrive30i za všudypřítomné podpory jeho návykového barytonu. V čem tedy tkví přínos menšího motoru?

Reptáme a reptat nepřestaneme

Čas prý zhojí všechny rány, ovšem některé jsou tak hluboké, že nestačí ani více než dva roky – s odchodem šestiválce sDrive30i jsme se stále ještě nesrovnali. Nejde o to, že by BMW Z4 sDrive28i nebylo dobré sportovní auto, pocitově trochu uměle „vyšroubovaný“ přeplňovaný dvoulitr však k charakteru gétéčka zkrátka nepasuje.

Zkoušený exemplář působí, jako by se chtěl za každou cenu hrnout do nesmyslných rychlostí, které v zatáčkách kvůli absenci samosvorného diferenciálu nedokáže efektivně zpracovat. Nakonec jsme dospěli k názoru, že není třeba utrácet 1.164.800 Kč za 180 kW výkonu, ale v pohodě bychom si vystačili se slabším dvoulitrem sDrive20i/135 kW za 990.600 Kč. Vůz nebude o nic méně stylový a část cenového rozdílu můžete vynaložit na pořízení adaptivního podvozku.

obrázek [600 x 358]  

Nejlevnější verze modelu930.800 Kč (Z4 sDrive18i/115 kW)
Základ s testovaným motorem1.164.800 Kč (Z4 sDrive28i/180 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.643.876 Kč (Z4 sDrive28i/180 kW)

Plusy

  • Skvělá práce automatické převodovky
  • Vysoká tuhost karoserie se staženou střechou
  • Spotřeba při ustálené rychlosti
  • I po letech stále atraktivní design

Minusy

  • Nepříjemný zvuk motoru ve vyšších otáčkách
  • Uskakování předních kol při hrubém zacházení
  • Méně komunikativní řízení
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW Z4 sDrive28i

Cena v základní výbavě: 1 164 800 Kč Cena v testované výbavě: 1 643 876 Kč

Základní výbava:Čtyři airbagy, litá 17“ kola, kožené čalounění Kansas, matné prvky obložení interiéru, černé prahové lišty s označením BMW, elektronická parkovací brzda, elektronický závěr diferenciálu, bixenonové světlomety, velurové koberečky, sportovní kožený volant, manuální klimatizace, startování tlačítkem, autorádio Professional s CD a MP3, servis na 5 let/100.000 km a další.

Výbava testovaného vozu:Servotronic (+6.682 Kč), větrná clona (+7.748 Kč), BMW Individual Hardtop (+18.694 Kč), samostmívací zrcátka (+13.884 Kč), elektricky nastavitelná sedadla (29.380 Kč), vyhřívání sedadel (+9.880 Kč), tempomat s brzdnou funkcí (+9.074 Kč), hi-fi systém (+19.214 Kč), telefonický informační servis (+6.682 Kč), dálkové ovládání vybraných funkcí mobilem (+1.326 Kč), Design Pure Fusion k paketu M (+42.458 Kč), sportovní automatická převodovka (+62.738 Kč), sportovní paket M (+107.328 Kč), BMW ConnectedDrive (+5.070 Kč), navigace Professional (+66.482 Kč), ConnectedDrive Services (+9.334 Kč), příprava pro mobilní telefon (+10.686 Kč), paket Advantage (+52.416 Kč).

Zákaz starého typu amalgánu vyjde pojišťovny na miliardy Zákaz starého typu amalgánu vyjde pojišťovny na miliardy

Kvůli zákazu zastaralého typu amalgámu vydají příští rok…

České ocelárny čeká boj o přežití České ocelárny čeká boj o přežití

Hutě varují, že je vyšší náklady na emisní povolenky…

Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur

Evropská komise dnes udělila americkému výrobci čipů…

 

Štítky BMW Testy Roadster

Technické údaje
Motor BMW Z4 sDrive28i
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1250 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 5.3 / 6.8
Emise CO2:159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 190 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1495 / 330
Rozměr pneu:225/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4239
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1291
d) rozvor (mm): 2496
e) rozchod vpředu (mm): 1511
f) rozchod vzadu (mm): 1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1110
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 

Přidat názorDiskuse: BMW Z4 sDrive28i – Kde ty další válce jsou?

Honza MičkaHonza Mička
moderoval 23.2.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



BMW Z4: Výroba roadsteru skončila. Zatím bez náhrady... BMW Z4: Výroba roadsteru skončila. Zatím bez náhrady...

Druhá generace roadsteru BMW s pevnou skládací střechou…

BMW Z5: První ovoce spolupráce s Toyotou v roce 2018 BMW Z5: První ovoce spolupráce s Toyotou v roce 2018

Společný vývoj sportovních vozů automobilkami BMW a…

 



 
Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

TEST: Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

Dnes 12:51

Modernizace Renaultu Captur se zaměřila hlavně na změny vzhledu a doplnění výbavy. Otestovali jsme „terénní“ verzi X-MOD v kombinaci s nejsilnějším turbodieselem nabídky.




Blesk.cz

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

Doplatila na naivitu, způsob života, nebo chtivost po penězích? Pašeračka Tereza H. (21), která byla na letišti…

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na maděru! Skučící arénu si pustily 2,2 milionu diváků

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na…

Prezidentská debata mezi stávajícím prezidentem Milošem Zemanem (73) a profesorem Jiřím Drahošem (68), která…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Odsouzený Robinho bude hrát v Turecku, podepsal smlouvu se Sivassporem

Odsouzený Robinho bude hrát v Turecku, podepsal…

Brazilský fotbalový útočník Robinho si dva měsíce po soudu v Itálii za znásilnění našel nové angažmá v turecké…

 

Reflex.cz

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak volit ve 2. kole prezidentské volby i bez nich

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak…

Řadu lidí po celé republice zachvátila panika, že ještě nedostali volební hlasovací lístky pro druhé kolo…

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum o Zemanovi

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum…

První prezidentská debata na TV Prima znovu ukázala jedno: to nejsou volby, kde by šlo o střet pravice/levice,…