TEST Dlouhodobý test: Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic (1.díl)
Pravidelné redakční testy toho o nových automobilech řeknou hodně, ani týden za volantem ale občas k dokonalému soužití nestačí. Klady a zápory jednotlivých vozů obvykle vyplynou na povrch poměrně rychle, sami ale víte, že žádný vůz není dokonalý a občas je potřeba se naučit žít i s některými špatnými vlastnostmi. Nedávno jsme se rozloučili s Hondou CR-V, která u nás strávila půl roku, místo v redakční garáži však nezůstalo nezaplněno nadlouho. Přivítejme tedy společně Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic, se kterým se na našich stránkách v budoucnu setkáte hned několikrát.
Nissan Qashqai je dlouhodobě nejprodávanější crossover v Evropě, a popravdě řečeno se tomu ani nedivím. Když jsem jej před více než dvěma roky testoval poprvé, tehdy šlo předokolku s motorem 1.6 dCi a manuální převodovkou, získal si mě velkým vnitřním prostorem, atraktivním vzhledem, nízkou spotřebou a velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Tohle auto si z prvního testu odneslo výborné hodnocení i navzdory vyšší ceně, kterou však vyvažovala bohatá výbava. Za necelého tři čtvrtě milionu korun šlo o opravdu výhodnou koupi.
Ani náš nový „dlouhodobák“ není žádné holátko, naopak jde o jednu ze dvou akčních verzí, kterou v současnosti Nissan nabízí. Jmenuje se Black Edition (nenechte se zmást bílým lakem karoserie, v nabídce je i černý) a vychází z vrcholné linie Tekna, od které ji dělí necelých třiatřicet tisíc korun. Výbava je ale tak obsáhlá, že už si s trochou nadsázky ani nemáte z čeho dál vybírat. Jmenujme například panoramatické střešní okno s elektricky ovládanou clonou, které jinak stojí 18.000 Kč, černá devatenáctipalcová kola v designu Ibiscus (Tekna má devatenáctky v jiném provedení), vyhřívané čelní sklo ThermaClear (jinak za 6.800 Kč), stříbrné doplňky nárazníků nebo prahové lišty s nápisem Black Edition.
Nelze úplně říci, že by vám dal Nissan něco „zadarmo“, o tom ostatně limitované edice nebývají, za necelých 800.000 korun ale dostanete plně vybavený a z mého pohledu také velice pohledný crossover. Sluší se dodat, že bílý lak Pearl není součástí standardní výbavy, ale jde o doplněk za 18.000 Kč (černý je o 3000 Kč levnější). Je to zároveň jediný příplatkový prvek našeho vozu.
Ještě voní novotou
Když jsme „náš“ qashqai před časem přebírali, měl najeto pouhých 340 kilometrů. Nikdo ho před tím nevlastnil, neprošel drobnohledem žádné jiné redakce, šlo zkrátka o lehounce zajeté auto, které uvnitř vonělo novotou. Byl to trochu nezvyk, protože obvykle mívají testovací vozy najeto i více než 10.000 kilometrů, avšak díky za to. Odpadají totiž polemiky o ustálení spotřeby s větším počtem ujetých kilometrů - prostě to sami vyzkoušíme a uvidíme, jak se budou v průběhu času měnit provozní náklady. Ale o tom až později.
Více než „neohmataný“ interiér oceňuji uživatelskou přívětivost qashqaie. Pohodlně se usadíte za volant, v mžiku si nastavíte sedadlo, volant, rádio, klimatizaci a vyrazíte. Pravda, prostředí vrcholného infotainmentu Nissan Connect se sedmipalcovým dotykovým displejem nevypadá zrovna nejmoderněji, v rámci výbavy Tekna se však jedná o standard a svou funkci plní více než dobře. Nedá se říci, že by mě uvnitř něco vyloženě štvalo. No, možná umístění tlačítka pro ovládání systému stop/start vlevo pod volantem, které jsem se ale časem naučil nahmatat po paměti, nebo automatické stahování pouze řidičova okna. Tyto detaily prostě mohly být vyřešeny lépe…
Výhodou je samozřejmě i dostatek prostoru vpředu, stejně jako bohatě dimenzovaná a pohodlná přední sedadla. Místo nechybí u kolen, nad hlavou ani u ramen, o zadních místech ale totéž říci nemohu. Dozadu se nastupuje velmi snadno i díky subtilním prahům, které jsou navíc překryté dlouhými dveřmi, sedáky jsou však spíše ploché, nízko usazené a ani tak jsem nad hlavou nenašel dostatečnou rezervu. Inu, standardně dodávaná prosklená střecha dělá svoje.
Slabinou se může zdát zavazadlový prostor o základním objemu jenom 401 litrů (včetně prostoru pod podlážkou, který vyplňuje rezerva), bagáž pro čtyři cestující na týdenní dovolenou však slupnul bez nutnosti vyjmout krycí plato. V každém případě by bodlo elektrické ovládání pátých dveří. Větší X-Trail jej totiž nabízí.
Nebojte se „cévétéčka“!
Přiznám se, že když jsem poprvé slyšel o specifikaci našeho tehdy ještě budoucího dlouhodobého vozu, div se mi neprotočily panenky. Vrcholná vznětová šestnáctistovka dCi 130 o výkonu 96 kW ve 4000 otáčkách za minutu a točivém momentu 320 N.m je až na poměrně citelnou „turbodíru“ v pořádku, po zahřátí běží tiše a kultivovaně, převodovku Xtronic s plynule měnitelným převodem jsem však zavrhnul ještě dříve, než jsem do auta vůbec poprvé usednul. Nejhorší byla představa turbodieselu vytočeného do nejvyšších otáček při každé snaze o předjetí, ta se ale naštěstí nevyplnila.
Převodovka CVT, za kterou se tady mimochodem připlácí rovných 50.000 Kč a nelze ji pořídit v kombinaci s pohonem všech kol, si totiž s „nízkootáčkovým“ turbodieselem rozumí velmi dobře. Na příval tahu nemusíte navzdory prodlevě turbodmychadla dlouho čekat, není potřeba motor vytáčet nad 2000 otáček a jízda je díky tomu tichá a harmonická. Jinými slovy přesný opak toho, čeho se při zrychlování dočkáte u drtivé většiny vozů s převodovkou CVT a atmosférickým zážehovým motorem. Skoro to až působí, jako by náš qashqai dostal klasický měničový automat, má totiž sedm virtuálních stupňů a hezky s nimi pracuje. Přesto si ale nemohu odpustit pár důležitých poznámek.
Tak třeba popojíždění v kolonách a rozjezdy obecně – reakce na sešlápnutí pedálu plynu jsou pomalejší, chvíli se nic neděje a pak auto silně cukne, jako by vám snad chtělo urazit hlavu. Nejde o typickou vlastnost převodovek CVT, i ty při rozjezdech používají měnič. Dá se na to zvyknout, čas od času se ale stejně zapomenete a div neskončíte v kufru auta před vámi.
Situace je ještě o něco horší, pokud máte aktivovaný systém stop/start (například při delším stání na křižovatce). Také proto jsem ho po každém nastartování raději vypínal a těch pár deci nafty raději oželel. Nelze pominout ani vliv třecích ztrát samotné skříně, který dokazují i technická data. Qashqai dCi 130 Xtronic zrychlí na stovku o 1,2 sekundy pomaleji než s manuálem, má menší maximální rychlost a je také rozežranější. Oficiálně v kombinovaném cyklu pouze o tři deci, v praxi ale až o téměř dva litry.
Nissan Qashqai - srovnání motoru dCi 130 s automatem a manuálem | ||
Motor | dCi 130 Xtronic | dCi 130 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Převodovka | CVT | 6M |
Největší výkon [kW/min-1] | 96/4000 | 96/4000 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 320/1750 | 320/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 183 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,1 | 9,9 |
Udávaná komb. spotřeba [l/100 km] | 4,7 | 4,4 |
Naměřerná kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,5-7,2 | 5,3 |
Příplatek za převodovku Xtronic činí 50.000 Kč |
Ostatně spotřeba paliva je jednou z oblastí, která nás u qashqaie velice překvapuje. Na papírových 4,7 l/100 km v kombinovaném cyklu rovnou zapomeňte a připravte se na nápadné výkyvy. Se syrovým autem jsem byl schopen na delší vzdálenosti jezdit asi za 6,5 l/100 km, avšak někteří kolegové, kteří navíc nejsou vyloženě závodníci, hlásili více než sedmilitrové hodnoty. Aktuálně má vůz najeto zhruba 5500 kilometrů a spotřeba osciluje okolo 7,2 l/100 km, podobně zajetá verze s manuální převodovkou a stejně velkými koly na konci týdenního testu vykázala odběr 5,3 l/100 km.
Jak si vede víceprvek?
Když vstupoval Nissan Qashqai v roce 2014 na český trh, překvapil přítomností jednoduché zadní nápravy s torzní příčkou pro všechny verze s předním pohonem. Čtyřkolka byla v nabídce pouze jedna (vázala se k motoru 1.6 dCi 130 a manuální převodovce), sám jsem ale v tehdejším redakčním testu uvedl, že ani levnější řešení není úplně na škodu. Automobilka nicméně loni v rámci modelové péče dopřála víceprvek také nejsilnějšímu turbodieselu bez čtyřkolky (aktuálně jej nemá akorát 1.2 DIG-T a 1.5 dCi). Už ani dříve nebyl qashqai žádný „trakař“ a dokonce na velkých kolech poskytoval překvapivý jízdní komfort, nyní by tedy měla být situace ještě lepší.
Na Nissanu Qashqai se mi líbí, že dokáže být příjemně komfortní, ale zároveň není uhoupaný. Může za to aktivní ovládání podvozku, které mají všechny verze. Zahrnuje aktivní regulaci jízdy, sledování dráhy vozu a motorovou brzdu, což sice zní o složitě, výsledkem je ale přibrzďování jednotlivých kol ve chvíli, kdy by se auto na terénních vlnách jinak zhouplo. Máte pak pocit, že je sportovně tuhé, když ale dojde na nerovnosti, bez větších nervů je i díky zadním dvoupístkovým tlumičům z Infiniti M odfiltruje. Přesto ale nemohu říci, že by byl podvozek nad očekávání poddajný – právě ze zadní části vozu se tu a tam ozývají rázy a lepší by mohlo být také celkové odhlučnění. Zanedlouho budeme přezouvat na zimní pneumatiky, tak uvidíme, jak se na celkové pohodě na palubě projeví.
Ani popel naopak nemohu říci vůči chování v zatáčkách. Nejde o žádný sporťák, dost ale pomáhá přibrzďování vnitřních kol, které dokáže spolehlivě bojovat s nedotáčivostí. Vedení stopy je příkladné, náklony karoserie cítíte, ale ničemu až tak nevadí. Hrát si můžete dokonce i s odporem posilovače řízení, osobně jsem však komfortní nastavení s dostatkem zpětné vazby upřednostnil před zbytečně tuhou a umělou a sportovní odezvou.
Prozatím to s Nissanem Qashqai dCi 130 Xtronic vypadá docela dobře. Pár mušek bych našel v interiéru, neškodil by větší prostor na zadních sedadlech a konzistentnější chování automatické převodovky. Na poměry skříní s plynule měnitelným převodem si Xtronic vede velmi dobře, laxní reakce při popojíždění a rozjezdech jsou ale občas k vzteku. Snad se časem ustálí kombinovaná spotřeba – zatím nám totiž ve výkazech pořád lítá nahoru a dolů…
Nejlevnější verze modelu | 410.100 Kč (DIG-T 115 Visia/ 85 kW) |
Základ s testovaným motorem | 530.100 Kč (dCi 130 Visia/ 96 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 780.650 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 798.650 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW) |
Plusy
- Velký prostor na předních sedadlech
- Komfortní podvozek i na velkých kolech
- Bohatá výbava
- Atraktivní vzhled
Minusy
- Hluk od zadní nápravy na nerovnostech
- Reakce automatu při rozjezdech
- Vyšší spotřeba
- Méně místa vzadu
Foto: Jiří Káš