Test Auto.cz

Fiat Tipo hatchback 1.6 MultiJet (88 kW) – Výhodný Ital?

28.8. 2017
Verdikt
 

Aktuální Fiat Tipo se už v redakční garáži objevil ve formě sedanu a kombíku. Hatchback zatím na svojí příležitost čekal, což nyní napravujeme.

Kompaktní hatchbacky navzdory rostoucím prodejům SUV stále patři mezi nejoblíbenější automobily evropských zákazníků. Fiat, jedna z největších automobilek Evropy, však v tomto důležitém segmentu delší dobu chyběla, po konci Brava v roce 2014 nastala dvouletá pauza, než tuto mezeru vyplnil nový model se staronovým označením Tipo. Nyní se nám ve formě hatchbacku konečně dostal do rukou na českých silnicích, a tak jsme ho podrobili tradičnímu redakčnímu testu.

Hatchback je jednou ze tří nabízených karosářských verzí Tipa. Jako první na trh přišel před koncem roku 2015 sedan, o pár měsíců později následovalo kombi a právě pětidveřový model. Zatímco tříprostorovou verzi jsme již vyzkoušeli s různými motory (1.41.6 MultiJet) nebo porovnali se Škodou Rapid a kombík srovnali Peugeotem 308 SW, hatchback se u nás dosud neobjevil. Je tak nejvyšší čas ho vyzkoušet, přičemž do testu dorazil s nejsilnějším turbodieselem v nabídce, čtyřválcem 1.6 MultiJet (88 kW).

Elegán s mezerami uvnitř

Jestliže mnohá konvenční auta čerpají v poslední době inspiraci z módních SUV, Tipo zůstává typickým představitelem segmentu kompaktních hatchbacků. S délkou 4.368 mm a rozvorem 2.638 mm přesně zapadá i do velikostního průměru dané kategorie.

Italové design vždy uměli a dnešní Tipo je toho důkazem. Přestože se z hlediska charakteru jedná o obyčejný hatchback pro masy, Fiat ho oblékl do povedeného kabátu, který skvěle maskuje jeho nižší cenovku. Je jedno, zda se díváte na příď s rozšklebenou maskou chladiče, elegantně pojatou siluetu s tlustými C sloupky nebo záď s úzkými koncovými světly, tenhle hatchback se vám bude ze všech stran líbit. Já osobně bych si tedy odpustil ty chromované detaily, až na kliky dveří (standard od verze Plus) jsou ale stejně dodávané až za příplatek (1.500 Kč za lišty na přídi, 2.200 Kč za lišty pod bočními okny), a tak si je zkrátka nemusíte objednávat. Ve výsledku tak Tipo patří mezi nejhezčí zástupce segmentu kompaktních hatchbacků.

To k interiéru se už pár výhrad najde. Na první pohled je vše v pořádku, jednoduše řešená palubní deska je přehledná a zároveň i pohledná. Volant se silnějším věncem se dobře drží, skvělá je i jemná kůže použitá na jeho věnci, a pochvalu zaslouží také kulaťoučká hlavice řadicí páky – z designérského pohledu dává vzpomenout na dávná auta z Apeninského poloostrova a navíc parádně padne do dlaně. Obrazovka multimediálního systému Uconnect je pak umístěna na vrchu středového panelu, aby byla hezky na očích.

Při bližším pohledu si ale všimnete, že některé použité materiály působí lacině. Třeba ve dveřích tak sice najdete v testovaném voze vložky z pohledného semišového čalounění, podivná struktura použitých plastů jak z asijských „devadesátkových“ aut ale kazí celkový dojem. Ještě že slícování jednotlivých ploch je na slušné úrovni a ve finále i ty plasty vypadají podivně jen na pohled a jinak působí bytelně. Navíc proti sedanu jde o krok kupředu.

obrázek [600 x 404]  

Přístrojový štít sice zaujme jednoduchou přehlednou grafikou, jenže ručička tachometru je příliš tlustá, a tak při jízdě městem najednou váháte, zda jedete padesátkou, nebo spíše už šedesátkou. Zvyknout si budete muset i na tlačítka ovládání rádia ukrytá z druhé strany volantu, tedy pokud už je neznáte z jiných aut koncernu FCA. A hledat patrně budete i zapnutí vyhřívaných sedadel, to je umístěno v dolní části středového tunelu, kde je ukryto v odkládacím prostoru.

Multimediální systém je takový průměr dnešní doby. Dovedli bychom si představit jednodušší ovládání při nastavování navigace, po pár dnech soužití jsme si však na něj zvykli. Sedmipalcová obrazovka navíc vcelku hbitě reaguje na pokyny. Při jízdě ale vadí malá ovládací tlačítka, která zhoršují práci s navigačním systémem. Třeba zadat cíl během jízdy je pro řidiče takřka nemožné, s klávesnicí musí pracovat opravdu jemně, aby se do malých písmenek strefil.

A velkým zklamáním je zadní parkovací kamera, v rozlišení Tipo překonává i nedávno testovaná Lada Vesta. Z rozkostičkovaného obrazu toho při couvání s italským hatchem moc nepoznáte. A když byste se rozhodli ovládat multimediální systém hlasovými pokyny, vězte, že česká lokalizace není k dispozici. V Česku tak hlasové ovládání nefunguje. I samotné menu je dostupné třeba jen v angličtině...

Průměr v rámci dané třídy je to i z hlediska prostornosti. V prostoru pro kolena a nad hlavou je na tom Tipo na zadních sedadlech o něco hůře než konkurenční Škoda Rapid Spaceback, naopak v prostoru v oblasti loktů je kabina italského hatchbacku širší. Vzadu pak potěší vcelku vysoko umístěný sedák, na němž si bude pohodlně hovět i dospělý. Sedák mu totiž slušně podepře stehna. Podobně jako vpředu jsou ale sedadla hodně tvrdá.

Kompaktní hatchback si obvykle nikdo nekupuje kvůli co největšímu zavazadlovému prostoru, tuto roli zastávají kombíky, v tomto ohledu ale Tipo dokáže zaujmout. Udávaný objem činí 440 litrů, což je jedno z těch vyšších čísel v segmentu. Výhodou Itala jsou pravidelné tvary, pod podlahu se pak vejde příplatková plnohodnotná rezerva a nechybí ani praktické háčky na nákupní tašky. Nakládací hrana je ale dost vysoká, kvůli snaze o co nejtužší karoserii je zadní nárazník hodně vysoký, což ztěžuje nakládání bagáže.

obrázek [600 x 404]  

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Tipo hatchback 1.6 MultiJet (88 kW)

Cena v základní výbavě: 459 900 Kč Cena v testované výbavě: 517 100 Kč

Základní výbava:16“ kola z lehkých slitin, diody denního svícení, chromované kliky dveří, dálkově ovládané centrální zamykání, přední mlhová světla, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, elektricky ovládaná přední a zadní okna, automatická klimatizace, tempomat, kožený multifunkční volant, přední loketní opěrka s úložným prostorem, šest airbagů, multimediální systém UConnect se 7“ obrazovkou, bluetooth a šesti reproduktory.

Výbava testovaného vozu:Chromovaná lišta pod mřížkou chladiče a v okolí mlhovek (+1.500,-), chromovaná ozdobná lišta bočních oken (+2.200,-), metalický lak (+13.000,-), zatmavená zadní okna (+3.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+4.400,-), plnohodnotné rezervní kolo (+2.000,-), sada Intelligent Safety – adaptivní tempomat, omezovač rychlosti, automatické brzdění (+9.600,-), sada Comfort Lounge – zadní loketní opěrka, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, nastavitelná bederní opěrka sedadla řidiče (+6.500,-), sada Easy Drive – zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, navigace (+15.000,-).

Akční plán proti kůrovci. Ministerstvo chce zavést  zóny i nižší DPH na palivové dřevo Akční plán proti kůrovci. Ministerstvo chce zavést zóny i nižší DPH na palivové dřevo

Ministerstvo zemědělství chystá novelu lesního zákona,…

Butinovou k přiznání donutili mučením, prohlásil ruský ministr zahraničí Lavrov Butinovou k přiznání donutili mučením, prohlásil ruský ministr zahraničí Lavrov

Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov chápe rozhodnutí…

Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno

Největší česká kampelička bude moci s novým rokem zahájit…

Kosovský parlament schválil vznik armády. Mír v regionu je ohrožen, varuje Srbsko Kosovský parlament schválil vznik armády. Mír v regionu je ohrožen, varuje Srbsko

Kosovský parlament velkou většinou schválil transformaci…

 

Štítky Fiat Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor Fiat Tipo hatchback 1.6 MultiJet (88 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 3.3 / 3.7
Emise CO2:98
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1295 / 500
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4368
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2638
e) rozchod vpředu (mm): 1542
f) rozchod vzadu (mm): 1543
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Tipo hatchback 1.6 MultiJet (88 kW) –…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 



Fiat Tipo S-Design: Je libo Itala se sportovnějším stylem? Fiat Tipo S-Design: Je libo Itala se sportovnějším stylem?

Sportovně laděná verze S-Design je dostupná pro Tipo s…

 



 
V Americi sestavili žebříček aut s nejspolehlivější elektronikou. Vyhrála známá jména

V Americi sestavili žebříček aut s nejspolehlivější elektronikou. Vyhrála známá jména

Dnes 14:50

Společnost CarMD každoročně provádí průzkum spolehlivosti aut, který se zaměřuje na problémy s elektronikou motoru.




Blesk.cz

VIDEO: Stádo ovcí zmateně pobíhalo po rušné silnici a ohrožovalo řidiče! Zahnali je strážníci na koních

VIDEO: Stádo ovcí zmateně pobíhalo po rušné silnici…

Pohled, jenž v Praze vůbec nečekali, se naskytl ve čtvrtek dopoledne řidičům, kteří projížděli po rušné…

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

 

iSport.cz

LIGA NARUBY: Deli jako skála, sólo pro Kučeru a loket ve slabinách

LIGA NARUBY: Deli jako skála, sólo pro Kučeru a…

Teplický záložník Tomáš Kučera je prvním fotbalistou v historii české ligy, který nejdříve urazil Spartu…

KOEFICIENT: Skvostný český týden! Kluby bojují o PĚT míst v pohárech

KOEFICIENT: Skvostný český týden! Kluby bojují o PĚT…

Zatímco v průběhu podzimu stále více hrozilo, že český fotbal bude mít za dva roky jen čtyři zástupce v…

 

Reflex.cz

Jste mlhavá, řekl prý Juncker britské premiérce Mayové. Ta věří, že od EU získá další záruky k brexitu

Jste mlhavá, řekl prý Juncker britské premiérce…

Britská premiérka Theresa Mayová je přesvědčena, že je i nadále možné získat od Evropské unie další dodatečné…

Očima libertariána: Proč je stát vždy horší majitel a podnikatel než soukromník

Očima libertariána: Proč je stát vždy horší majitel…

Praxe ukazuje, že čím víc stát zasahuje do společenských a ekonomických vztahů, tím hůř, naopak čím méně se…