Test Auto.cz

Fiat Tipo 1.6 MultiJet – Dobrá cena, velký kufr... Kde je problém?

11.4. 2016
Verdikt
 

Po ukončení prodeje modelu Linea u nás Fiat neměl zástupce v segmentu nižší střední třídy. Nové Tipo mezeru vyplňuje, v současnosti ale pouze v méně oblíbené karoserii sedan. Má šanci na úspěch?

Sedany nižší střední třídy to na našem trhu nemají jednoduché. Konkurenční prostředí sice nemají moc silné, Češi však preferují praktičtější kombíky a hatchbacky. Eleganci tříprostorové karoserie nedocení a kvůli horšímu přístupu k bagáži se dobrovolně vzdají ve skutečnosti objemově velkých zavazadelníků. Čísla ostatně hovoří jasně – pro Peugeot 301 se loni rozhodlo 341 zákazníků, Citroën C-Elysée zaujal ještě o 14 zákazníků méně, a příliš se nedařilo ani Renaultu Fluence se 467 prodanými kusy. Na 2.143 prodaných Dacií Logan se uvedené vozy dívají se značným odstupem, rumunskému modelu ale dost pomáhá varianta MCV (kombi) a bezkonkurenční základní cena 169.900 Kč.

Automobilka Fiat se v poslední době zabývala hlavně vývojem nových derivátů na základě kultovního modelu 500 a například crossover 500X je mimořádně povedený. Na jaře loňského roku však globálním projektem Ægea upozornila na návrat do segmentu nižší střední třídy (po ukončení prodeje modelu Linea u nás konkurenta Golfu, Cee´du nebo Astry neměla), a aby toho nebylo málo, na podzim oživila sporťák 124 Spider. V Evropě nejúspěšnější část koncernu FCA do toho v poslední době opravdu hodně šlape.

Někoho možná napadne, že je nové Tipo kvůli karoserii sedan už od samotného začátku odsouzeno k nepříliš výrazným prodejním výsledkům, jenže zrovna této karosářské variantě o český trh vlastně až tak moc nejde. Vůz společně s Fiatem vyvíjela turecká společnost Tofas, vyrábí se v Burse, a odtud putuje dále do Evropy, Afriky a Střední východ. Navíc pokud jste někdy navštívili Turecko, musí vám být okamžitě jasné, proč se Fiat rozhodl uvést nejdříve sedan a na kombi s hatchbackem si budeme muset půl roku počkat. V Turecku třiprostorové karoserie milují a například v Istanbulu to vypadá, jako by měl italský výrobce monopol na dodávky vozů taxikářům. Kam se totiž hnete, tam narazíte na žlutou Lineu…

Low cost? Na první pohled rozhodně ne

Ve srovnání s konkurencí ze stájí PSA a Dacie je Fiat Tipo se základní cenou 281.300 Kč o něco dražší (například Peugeot 301 startuje na 260.900 Kč), úměrně tomu ale také hodnotněji vypadá. S délkou 4.500 milimetrů je o 60 milimetrů kratší než Linea, rozvor má ale delší o 33 milimetrů a 62 milimetrů nabralo v bocích. Z fotografií to možná není tak patrné, Tipo je ale ve skutečnosti pořádný kus dospělého auta s elegantními, hezky vyváženými proporcemi a zajímavými detaily.

Fiat Ægea: První dojmy z Turecka

Za masku chladiče s pravidelnými chromovanými segmenty by se s trochou představivosti nemusel stydět ani kompaktní Mercedes a „zakroucené“ zadní svítilny tvoří v noci zajímavý světelný podpis. Nálepku „low cost“ zašlapává do země také složitost některých designových prvků. Řeč je například o výrazných bočních linkách táhnoucích se po celé délce karoserie či prolisech na kapotě a střeše. Kdo chce na výrobě auta co nejvíce ušetřit, podobné detaily vypouští. Sedmnáctipalcová kola (standard pro zkušenou výbavu Opening Edition Plus) v černo-stříbrném provedení vozu pasují jako ulitá a výrobci se dokonce podařilo „trefit“ správnou míru chromovaných vnějších dílů. Nakonec jsme ale přece našli prvek, který nám nejde pod nos – víčko palivové nádrže. Tvar rovnoběžníku je naprosto v pořádku, kde ale zůstalo zamykání? Hrdlo je totiž bezzátkové a hrozí, že vám někdo nádrž vysaje…

Fiat Tipo - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelFiat TipoPeugeot 301Renault FluenceŠkoda Rapid
Délka [mm]4500444246214483
Šířka [mm]1780174818091706
Výška [mm]1480147714791461
Rozvor [mm]2640265227032602
Objem zavazadelníku [l]520506530550

Větším překvapením byl pocit po usednutí za volant. Ono totiž Tipo není mohutné jenom zvenku, ale také uvnitř, kde nabízí nadmíru prostoru v příčném směru (naměřená šířka 1490 milimetrů v loktech je o 20 milimetrů větší než u Golfu) a nízký posaz, který navíc umocňuje masivní a poměrně vysoká přístrojová deska. Dokonce i já jsem si v kokpitu připadal jako „mrňous“, a to měřím 190 centimetrů. Přední sedadla patří co do tuhosti polstrování a tvarování k lepšímu průměru a osobně bych loboval za jinou barvu čalounění (šedá vypadá v kontextu s exteriérem dost usedle), správnou řidičskou pozici jsem si ale i díky skutečně širokému rozsahu nastavení volantu našel opravdu rychle.

V jednom musím s kolegou Michalem Foktem souhlasit: interiér na první pohled působí trochu zastarale. Delší soužití s vozem ale můj názor poupravilo. Jistě, textura plastů nevypadá příliš moderně, a když sjedete pohledem na panel manuální klimatizace s kořeny někde u první generace Punta, zavzpomínáte na devadesátá léta. Zmíněné plasty jsou však kvalitní, v horní části přístrojové desky dokonce měkké jako „originál cheesecake“ a klimatizaci lze za nikterak přemrštěných 8.200 Kč nahradit automatickou (vypadá podobně jako v 500X, jenom není dvouzónová). S případnými předsudky vůči turecké výrobě také neuspějete – sesazení jednotlivých dílů je totiž vzhledem k nízké základní ceně až překvapivě kvalitní, nikde nic nevrže ani nepraská.

obrázek [600 x 404]  

Vyzbrojen vědomím o dostatku prostoru vpředu usedám na zadní sedadla, předpokládaný prostorový blahobyt daný především rozvorem 2.636 milimetrů se ale naplnil pouze ze dvou třetin. Před koleny bych rezervu ještě našel a potěšilo také bezproblémové „uložení“ chodidel (místa je dost pro nárty i paty), napřímit záda, aniž bych škrtal hlavou o strop, mi však nešlo. Tipo naštěstí vrací úder dostatkem prostoru v loktech a pro zkoušenou linii standardně dodávaným paketem Relax (pro výbavy Plus, Lounge a Opening Edition je za příplatek 5.000 Kč). Ten obsahuje sklopnou loketní opěrku s úložným prostorem a dvěma držáky na kelímky, která je nejen praktická, ale jízda je s ní o dost příjemnější. Pochválit musím také velikost nástupního prostoru, úhel otevírání dveří a dostatek odkládacích prostor.

Jízdní dojmy: Fiat Tipo chce být dobrý rodinný přítel

A teď to nejdůležitější – zavazadlový prostor. Že někteří zájemci o vůz nižší střední třídy ohrnují nos nad tříprostorovou karoserií kvůli horšímu přístupu k zavazadlům, ještě celkem chápu, na základní objem 520 litrů ale nedosáhne ani etalon přepravní kapacity hatchbacků Honda Civic (má 477 litrů) a manipulační prostor nakonec není tak titěrný, jak jsem si původně myslel. Krokem vedle není ani metrová šířka ložné plochy v nejužším místě mezi podběhy nebo výška 550 milimetrů od podlážky po „strop“. V případě potřeby lze také sklopit asymetricky dělená zadní opěradla (vznikne asi jedenácticentimetrový schod), jaký objem však dostanete, výrobce neuvádí. S vědomím těchto faktů mi Tipo zase tak nepraktické nepřipadá, tedy až na jednu kaňku – chybějící madlo pro zavírání víka. Takhle si při nakládání zavazadel buď umažete ruce, nebo naopak čerstvě vyleštěný lak…

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Tipo 1.6 MultiJet

Cena v základní výbavě: 449 000 Kč Cena v testované výbavě: 470 600 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, asistent rozjezdu do kopce, systém pro stabilizaci přívěsu, litá 17“ kola, kožený potah volantu a hlavice řadicí páky, chromované kliky dveří, chromovaná lišta ve spodní části bočních oken a víku zavazadelníku, dálkově ovládané centrální zamykání, volant nastavitelný ve dvou osách, manuální klimatizace, automatické otevírání zadního víka, elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, zadní parkovací senzory, tempomat, sada na opravu pneumatik, autorádio Uconnect s 5“ dotykovým displejem a ovládáním na volantu, 3,5“ palubní počítač TFT, paket Visibility (senzor automatického rozsvěcení světel, dešťový senzor, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko), paket Relax (elektrická bederní opěrka, zadní loketní opěrka s úložným prostorem a 2 držáky nápojů) a další.

Výbava testovaného vozu:Metalíza Sabbia (+12.000 Kč), rádio Uconnect s navigací a pětipalcovým displejem (+9.600 Kč).

USA uvalily na Severní Koreu nové sankce, týkají se bank a finančního sektoru USA uvalily na Severní Koreu nové sankce, týkají se bank a finančního sektoru

Spojené státy kvůli severokorejskému programu na vývoj…

Platit hypotéku je v Česku výhodnější než nájem, tvrdí studie Platit hypotéku je v Česku výhodnější než nájem, tvrdí studie

Platit hypotéku je v Česku v současné době výhodnější než…

ČEZ rozhodne o prodeji bulharských firem do konce roku ČEZ rozhodne o prodeji bulharských firem do konce roku

Představenstvo energetické společnosti ČEZ rozhodlo, že…

Škoda Auto vyrobila dvacet milionů automobilů. Jubilejním vozem byl Karoq Škoda Auto vyrobila dvacet milionů automobilů. Jubilejním vozem byl Karoq

Automobilka Škoda Auto dnes vyrobila automobil s…

 
Technické údaje
Motor Fiat Tipo 1.6 MultiJet
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 199
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 3.6 / 4.2
Emise CO2:110
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1345 / 500
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4532
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 2636
e) rozchod vpředu (mm): 1542
f) rozchod vzadu (mm): 1543
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 620
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Tipo 1.6 MultiJet – Dobrá cena, velký…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích? Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích?

Vyzkoušel jsem rodinnou verzi italského kompaktu na…

 



 
Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Dnes 18:53

Legendární vojenský offroad UAZ 469 se stále vyrábí. Od roku 2003 je však nabízen pod označením Hunter.




Blesk.cz

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

Cestovatelské zážitky není nutné sbírat pouze za hranicemi. Mnohé k uspokojení turistů může nabídnout i české…

Vzácný objev po sto letech: Fabergého stříbrné nože našli v Polsku

Vzácný objev po sto letech: Fabergého stříbrné nože…

Měly zmizet po bolševické revoluci, měly být roztaveny s celým vzácným stříbrným jídelním servisem vyrobeným…

 

iSport.cz

Rozbroje v kotli Sparty. Chuligány odsuzují ostatní ultras i fanoušci

Rozbroje v kotli Sparty. Chuligány odsuzují ostatní…

Nejdříve nadávky za hranou slušnosti, pak ostentativní mlčení. Tak radikální fanoušci fotbalové Sparty…

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu, chybí Schick

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu,…

Reprezentační trenér Karel Jarolím zveřejnil českou nominaci na závěrečné dva zápasy kvalifikace MS proti…

 

Reflex.cz

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak sníst a současně ho mít

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak…

Jedním z velkých témat nadcházejících (ale i všech předcházejících) voleb jsou důchody. Jak jste asi také již…

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

Kolik takových příběhů už bylo napsáno. Dva bratři, jeden slušný a pracovitý, druhý povahy násilnické a…