reklama


Test Auto.cz

Fiat Tipo 1.6 MultiJet – Dobrá cena, velký kufr... Kde je problém?

11.4. 2016
Verdikt
 

Po ukončení prodeje modelu Linea u nás Fiat neměl zástupce v segmentu nižší střední třídy. Nové Tipo mezeru vyplňuje, v současnosti ale pouze v méně oblíbené karoserii sedan. Má šanci na úspěch?

Sedany nižší střední třídy to na našem trhu nemají jednoduché. Konkurenční prostředí sice nemají moc silné, Češi však preferují praktičtější kombíky a hatchbacky. Eleganci tříprostorové karoserie nedocení a kvůli horšímu přístupu k bagáži se dobrovolně vzdají ve skutečnosti objemově velkých zavazadelníků. Čísla ostatně hovoří jasně – pro Peugeot 301 se loni rozhodlo 341 zákazníků, Citroën C-Elysée zaujal ještě o 14 zákazníků méně, a příliš se nedařilo ani Renaultu Fluence se 467 prodanými kusy. Na 2.143 prodaných Dacií Logan se uvedené vozy dívají se značným odstupem, rumunskému modelu ale dost pomáhá varianta MCV (kombi) a bezkonkurenční základní cena 169.900 Kč.

Automobilka Fiat se v poslední době zabývala hlavně vývojem nových derivátů na základě kultovního modelu 500 a například crossover 500X je mimořádně povedený. Na jaře loňského roku však globálním projektem Ægea upozornila na návrat do segmentu nižší střední třídy (po ukončení prodeje modelu Linea u nás konkurenta Golfu, Cee´du nebo Astry neměla), a aby toho nebylo málo, na podzim oživila sporťák 124 Spider. V Evropě nejúspěšnější část koncernu FCA do toho v poslední době opravdu hodně šlape.

Někoho možná napadne, že je nové Tipo kvůli karoserii sedan už od samotného začátku odsouzeno k nepříliš výrazným prodejním výsledkům, jenže zrovna této karosářské variantě o český trh vlastně až tak moc nejde. Vůz společně s Fiatem vyvíjela turecká společnost Tofas, vyrábí se v Burse, a odtud putuje dále do Evropy, Afriky a Střední východ. Navíc pokud jste někdy navštívili Turecko, musí vám být okamžitě jasné, proč se Fiat rozhodl uvést nejdříve sedan a na kombi s hatchbackem si budeme muset půl roku počkat. V Turecku třiprostorové karoserie milují a například v Istanbulu to vypadá, jako by měl italský výrobce monopol na dodávky vozů taxikářům. Kam se totiž hnete, tam narazíte na žlutou Lineu…

Low cost? Na první pohled rozhodně ne

Ve srovnání s konkurencí ze stájí PSA a Dacie je Fiat Tipo se základní cenou 281.300 Kč o něco dražší (například Peugeot 301 startuje na 260.900 Kč), úměrně tomu ale také hodnotněji vypadá. S délkou 4.500 milimetrů je o 60 milimetrů kratší než Linea, rozvor má ale delší o 33 milimetrů a 62 milimetrů nabralo v bocích. Z fotografií to možná není tak patrné, Tipo je ale ve skutečnosti pořádný kus dospělého auta s elegantními, hezky vyváženými proporcemi a zajímavými detaily.

Fiat Ægea: První dojmy z Turecka

Za masku chladiče s pravidelnými chromovanými segmenty by se s trochou představivosti nemusel stydět ani kompaktní Mercedes a „zakroucené“ zadní svítilny tvoří v noci zajímavý světelný podpis. Nálepku „low cost“ zašlapává do země také složitost některých designových prvků. Řeč je například o výrazných bočních linkách táhnoucích se po celé délce karoserie či prolisech na kapotě a střeše. Kdo chce na výrobě auta co nejvíce ušetřit, podobné detaily vypouští. Sedmnáctipalcová kola (standard pro zkušenou výbavu Opening Edition Plus) v černo-stříbrném provedení vozu pasují jako ulitá a výrobci se dokonce podařilo „trefit“ správnou míru chromovaných vnějších dílů. Nakonec jsme ale přece našli prvek, který nám nejde pod nos – víčko palivové nádrže. Tvar rovnoběžníku je naprosto v pořádku, kde ale zůstalo zamykání? Hrdlo je totiž bezzátkové a hrozí, že vám někdo nádrž vysaje…

Fiat Tipo - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelFiat TipoPeugeot 301Renault FluenceŠkoda Rapid
Délka [mm]4500444246214483
Šířka [mm]1780174818091706
Výška [mm]1480147714791461
Rozvor [mm]2640265227032602
Objem zavazadelníku [l]520506530550

Větším překvapením byl pocit po usednutí za volant. Ono totiž Tipo není mohutné jenom zvenku, ale také uvnitř, kde nabízí nadmíru prostoru v příčném směru (naměřená šířka 1490 milimetrů v loktech je o 20 milimetrů větší než u Golfu) a nízký posaz, který navíc umocňuje masivní a poměrně vysoká přístrojová deska. Dokonce i já jsem si v kokpitu připadal jako „mrňous“, a to měřím 190 centimetrů. Přední sedadla patří co do tuhosti polstrování a tvarování k lepšímu průměru a osobně bych loboval za jinou barvu čalounění (šedá vypadá v kontextu s exteriérem dost usedle), správnou řidičskou pozici jsem si ale i díky skutečně širokému rozsahu nastavení volantu našel opravdu rychle.

V jednom musím s kolegou Michalem Foktem souhlasit: interiér na první pohled působí trochu zastarale. Delší soužití s vozem ale můj názor poupravilo. Jistě, textura plastů nevypadá příliš moderně, a když sjedete pohledem na panel manuální klimatizace s kořeny někde u první generace Punta, zavzpomínáte na devadesátá léta. Zmíněné plasty jsou však kvalitní, v horní části přístrojové desky dokonce měkké jako „originál cheesecake“ a klimatizaci lze za nikterak přemrštěných 8.200 Kč nahradit automatickou (vypadá podobně jako v 500X, jenom není dvouzónová). S případnými předsudky vůči turecké výrobě také neuspějete – sesazení jednotlivých dílů je totiž vzhledem k nízké základní ceně až překvapivě kvalitní, nikde nic nevrže ani nepraská.

obrázek [600 x 404]  

Vyzbrojen vědomím o dostatku prostoru vpředu usedám na zadní sedadla, předpokládaný prostorový blahobyt daný především rozvorem 2.636 milimetrů se ale naplnil pouze ze dvou třetin. Před koleny bych rezervu ještě našel a potěšilo také bezproblémové „uložení“ chodidel (místa je dost pro nárty i paty), napřímit záda, aniž bych škrtal hlavou o strop, mi však nešlo. Tipo naštěstí vrací úder dostatkem prostoru v loktech a pro zkoušenou linii standardně dodávaným paketem Relax (pro výbavy Plus, Lounge a Opening Edition je za příplatek 5.000 Kč). Ten obsahuje sklopnou loketní opěrku s úložným prostorem a dvěma držáky na kelímky, která je nejen praktická, ale jízda je s ní o dost příjemnější. Pochválit musím také velikost nástupního prostoru, úhel otevírání dveří a dostatek odkládacích prostor.

Jízdní dojmy: Fiat Tipo chce být dobrý rodinný přítel

A teď to nejdůležitější – zavazadlový prostor. Že někteří zájemci o vůz nižší střední třídy ohrnují nos nad tříprostorovou karoserií kvůli horšímu přístupu k zavazadlům, ještě celkem chápu, na základní objem 520 litrů ale nedosáhne ani etalon přepravní kapacity hatchbacků Honda Civic (má 477 litrů) a manipulační prostor nakonec není tak titěrný, jak jsem si původně myslel. Krokem vedle není ani metrová šířka ložné plochy v nejužším místě mezi podběhy nebo výška 550 milimetrů od podlážky po „strop“. V případě potřeby lze také sklopit asymetricky dělená zadní opěradla (vznikne asi jedenácticentimetrový schod), jaký objem však dostanete, výrobce neuvádí. S vědomím těchto faktů mi Tipo zase tak nepraktické nepřipadá, tedy až na jednu kaňku – chybějící madlo pro zavírání víka. Takhle si při nakládání zavazadel buď umažete ruce, nebo naopak čerstvě vyleštěný lak…

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Tipo 1.6 MultiJet

Cena v základní výbavě: 449 000 Kč Cena v testované výbavě: 470 600 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, asistent rozjezdu do kopce, systém pro stabilizaci přívěsu, litá 17“ kola, kožený potah volantu a hlavice řadicí páky, chromované kliky dveří, chromovaná lišta ve spodní části bočních oken a víku zavazadelníku, dálkově ovládané centrální zamykání, volant nastavitelný ve dvou osách, manuální klimatizace, automatické otevírání zadního víka, elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, zadní parkovací senzory, tempomat, sada na opravu pneumatik, autorádio Uconnect s 5“ dotykovým displejem a ovládáním na volantu, 3,5“ palubní počítač TFT, paket Visibility (senzor automatického rozsvěcení světel, dešťový senzor, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko), paket Relax (elektrická bederní opěrka, zadní loketní opěrka s úložným prostorem a 2 držáky nápojů) a další.

Výbava testovaného vozu:Metalíza Sabbia (+12.000 Kč), rádio Uconnect s navigací a pětipalcovým displejem (+9.600 Kč).

Přistěhovalcům se Praha vyplatí, patří mezi města s nejnižšími životními náklady Přistěhovalcům se Praha vyplatí, patří mezi města s nejnižšími životními náklady

Česká metropole patří mezi dvacet měst, kde čekají…

Za práva žen a proti Trumpovi demonstrovalo ve Spojených státech přes milion lidí Za práva žen a proti Trumpovi demonstrovalo ve Spojených státech přes milion lidí

Více než milion lidí se sešel ve Washingtonu, Los Angeles…

Roboti člověku budou pomáhat i v sexu Roboti člověku budou pomáhat i v sexu

Sex manželských párů se brzy bude odehrávat jen při…

Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci

Ve věku 71 let dnes zemřel po dlouhé těžké nemoci herec,…

 
Technické údaje
Motor Fiat Tipo 1.6 MultiJet
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 199
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 3.6 / 4.2
Emise CO2:110
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1345 / 500
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4532
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 2636
e) rozchod vpředu (mm): 1542
f) rozchod vzadu (mm): 1543
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 620
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Tipo 1.6 MultiJet – Dobrá cena, velký…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 




Fiat Tipo hatchback má kompletní ceník. Takovou nabídku jsme nečekali! Fiat Tipo hatchback má kompletní ceník. Takovou nabídku jsme nečekali!

Prozatím jsme měli k dispozici pouze akční ceník Fiatu…

Euro NCAP 2016: Fiat Tipo – Tři, nebo čtyři hvězdy? Euro NCAP 2016: Fiat Tipo – Tři, nebo čtyři hvězdy?

Organizace Euro NCAP pro Fiat Tipo zveřejnila dvě různá…

 



 
VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

Včera

Po včerejším zveřejnění cen modernizovaného Volkswagenu Golf se dnes podíváme na jeho deriváty. Na kolik vyjde ikonické GTI? A kolik stojí bestie R?




Blesk.cz

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do malé kuchyně

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do…

Na co novou ledničku, tahle ještě docela dobře chladí – to bývá nejčastější argument proti pořízení nového…

Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský slang i nová slova?

Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský…

„Na Jižní stojce byl zase karmagedon. Málem jsem se z toho zbohnil.“ V těchto dvou větách najdete hned tři…

 

iSport.cz

Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal za neobvyklou přihrávku

Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal…

Záložník Marco Verratti z Paris Saint-Germain dostal v utkání 21. kola francouzské ligy v Nantes neobvyklou…

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak Češku zaskočila v šatně

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak…

Byl to hodně těžký zápas. Mnohem těžší, než samotná Karolína Plíšková čekala. Ve třetím kole Australian Open…

 

Reflex.cz

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen, počet účastníků se odhaduje na půl milionu

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen,…

Masovou účastí dnes v centru Washingtonu před budovou Kongresu USA začala manifestace za práva žen, jejíž…

 
 
reklama