Test Auto.cz

Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

28.7. 2017
Verdikt
 

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.

Ruskou značku Lada nemá smysl v českém prostředí blíže představovat. Žigulíky i offroad Niva jsou v obecném povědomí i mezi lidmi, kteří se v automobilovém světě nepohybují. Sláva Lady je ale pěkně vousatá, protože dlouho neinovovala, musela se v poslední době spoléhat na zastaralé modely. S nastupující novou generací se to ale mění, Lada chce opět stavět moderní vozy. Je to jen přání, nebo skutečnost? Zjišťovali jsme to v exkluzivním testu sedanu Lada Vesta.

Vesta je spolu s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. Tu charakterizují automobily navržené podle poslední módy a detailně orientované na potřeby ruských zákazníků. Proto je třeba Vesta vybavena vyhřívaným čelním sklem, což je v dané kategorii levných sedanů věc nevídaná, proto se konstruktéři zaměřovali i na to, aby vůz fungoval i za velice nízkých teplot.

Video

Na ruském trhu se Vesta prodává už od konce roku 2015, vstup do Česka tak chvíli trval. V rámci příchodu nové éry Lady, ohraničené vstupem aliance Renault-Nissan do automobilky a jejím ziskem většinového podílu, se společnost nejprve zaměřila na domácí trh a vlastní konsolidaci. Expanze navíc není pro Ladu úplně jednoduchá, v Evropské unii totiž musí její vozy splnit třeba přísnější emisní normy než doma v Rusku. A jakožto součást aliance Renault-Nissan Lada nemusí nikam spěchat, do aliance patří i Dacia, které se nebývale daří, a tak není potřeba ohrožovat její pozici konkurencí z vlastních řad.

Lada Vesta SW Cross je takový Scout z Ruska. Představilo se i standardní kombi SW


Proto je tak koupě Vesty na českém trhu zatím složitá. Oficiální české zastoupení Lady se k autu nehlásí, spolehnout se k musíte na jednotlivé prodejce, kteří jsou schopní ho dovézt z Německa, Maďarska nebo Slovenska, kde se běžné prodává. „Náš“ exemplář tak od východních sousedů dovezl dealer Remoraid Auto z Vyškova, který se postará také o servis auta a hlavně zajistí záruku. Ta je v jeho případě tříletá, případně do ujetí 100.000 kilometrů.

Ze všech těchto důvodů jsme byli hodně zvědaví, zda Lada Vesta může u nás skutečně zaujmout, nebo zda je jen vozem pro těch pár nadšenců, co nedají dopustit na cokoliv ruské, včetně krabiček od sirek, byť jsou naprosto identické jako u nás. Umí tedy Rusové postavit moderní auto, nebo je Vesta z evropského pohledu podobně zastaralá jako modely Lady z devadesátých let?

X-Faktor

Čistě na první pohled je Vesta skutečně moderní auto. Tvary navržené týmem vedeným Stevem Mattinem, bývalým designérem Mercedesu nebo Volva, jsou aktuální a svébytné. Charakteristickým prvkem designu je motiv písmena X, který se objevuje nejen na přídi, kde ho tvoří maska chladiče se světlomety, ale také na bocích, kde je naznačeno výraznými prolisy. Výsledkem možná není úplně nejhezčí auto na světě, má ale svůj charakter a vlastní styl, který v této cenové hladině potěší. Jen ta záď by chtěla nějakým způsobem dořešit, protože působí neforemně a ten jednoduchý font nápisu Lada vypadá, jako kdyby byl dolepen z písmenek koupených v Tescu.

Masivní příď každopádně znamená, že Vesta působí jako kus auta. S délkou 4.410 mm je sice lehce kratší než konkurence v podobě Citroënu C-Elysée nebo Fiatu Tipo, rozhodně na to ale nevypadá. Naopak nejbližšího soupeře v podobě Dacie Logan velikostně překonává, a to 63 mm. Rozvor 2.635 mm je ale s rumunským sedanem shodný.

Lada Vesta – srovnání rozměrů s konkurenty
ModelLada VestaCitroën C-ElyséeDacia LoganFiat TipoPeugeot 301
Délka (mm)44104427434745324445
Šířka (mm)17641748173317921748
Výška (mm)14971466151714971477
Rozvor (mm)26352652263426362652
Objem zavazadelníku (l)480506510520506

V moderním duchu je pojata také kabina. Testovaná verze má dokonce multimediální systém s barevnou obrazovkou, která je navíc díky svému umístění na vrchu středového panelu hezky na očích. A co víc, slušně reaguje na povely, což nebývá v této cenové kategorii obvyklé, některá tlačítka by ale mohla být větší, aby bylo ovládání při jízdě jednodušší. Systém dokonce disponuje i navigací, té ale chybí české mapové podklady, a tak se při jízdě po Česku můžete orientovat jen podle hlavních tahů. Auto je zatím určeno primárně pro ruský trh, a tak se s mapou Česka zkrátka nepočítalo.

Použité plasty jsou sice tvrdé, jejich zpracování ale neuráží, stejně tak struktura nepůsobí úplně lacině. Výjimkou je tedy madlo ruční brzdy, které zavání ještě obdobím perestrojky. Potěší však fakt, že od Renaultu bylo použito jen minimum detailů, všimli jsme si vlastně jen klíčku nebo páček pod volantem.

Právě volant nás příjemně překvapil. Je sice plastový, díky imitaci „perforované kůže“ v místech úchopu ale neklouže v rukou. A navíc je výškově i podélně nastavitelný! To C-Elysée ani Logan neumějí. Jednoduchý přístrojový štít je vcelku přehledný, stejně jako rozmístění jednotlivých tlačítek na středovém panelu. Ta jsou navíc dostatečně velká, což usnadňuje jejich ovládání. Sama Lada tvrdí, že se při návrhu kabiny myslelo na to, že řidiči budou jezdit v rukavicích (tuhá ruská zima, víte?), a právě velká tlačítka jsou toho důkazem.

Lada myslí ekologicky. Vesta nově umí spalovat i CNG


Co naopak jednoduché není, je ovládání palubního počítače. Jestli si myslíte, že vynulování dat bude hračka, že k tomu bude stačit podržení tlačítka nahoru či dolů, jste na omylu. Nejdříve musíte dlouho držet tlačítko s šipkou nahoru, abyste se dostali na denní počítadlo kilometrů, poté se nabídkou proklikat na dobu aktuální jízdy, znova podržet šipku nahoru a tím vynulujete všechna data. Smazat si třeba jen průměrnou spotřebu nelze.

Právě tohle složité řešení je jedním z důkazů, že v některých ohledech se nepovedlo Vestu dotáhnout tak, jak se to už daří zkušenějším výrobcům, třeba včetně Dacie. Na jednu stranu tak ve Vestě máte elegantně zpracované obložení dveří, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy, hebounký koberec v zavazadelníku, tempomat pamatující si rychlost i po přeřazení, což třeba Renaulty stále neumí, parádně hrající autorádio se čtyřmi reproduktory nebo parkovací kameru s obrazem kvalitnějším než Fiat Tipo. Na druhou stranu tu jsou ale některé, skoro až úsměvné detaily.

obrázek [600 x 400]

Dveřím chybí aretace, a tak se nám několikrát stalo, že jsme při otevírání málem odřeli vozidlo parkující vedle. Víčko nádrže ve standardu není zamykatelné (že by se v Rusku nekradl benzin?), kvůli čemuž měl testovaný exemplář dodatečně koupené víčko se zámkem. Řidič si nemá kam dát levou nohu, protože podběh je podivně tvarován, a tak zde není dostatek místa pro chodidlo. A otevření víka zavazadelníku vyjeví prakticky odhalené pružiny otevíracího mechanismu. Zvenku pak příliš nezkoumejte kvalitu zpracování karoserie. Některé spáry mezi jednotlivými panely nejsou zrovna úzké, stejně tak těsnění kolem zadních dveří dokazuje, že na auto bylo nasazeno tak nějak od oka. Z každé strany testovaného vozu těsnění doléhá jinak.

Když ale přimhouříte oči nad těmito detaily, pořád budete z kabiny auta mile překvapeni. Interiér je navíc prostorný, zvlášť vpředu je nad hlavou tolik místa, že Vestu klidně můžete řídit i v beranici. Na ruské podmínky konstruktéři zkrátka mysleli opravdu detailně... Špatné to není ani s místem na zadních sedadlech, se svými 182 centimetry jsem tu měl před koleny i nad hlavou mírnou rezervu. Vyšší postavy ale musí počítat s možným omezením způsobeným svažující se střechou.

Pohled do zavazadelníku pak dokazuje, že jakožto sedan není Vesta v této oblasti právě přeborník. Už samotný nakládací otvor není zrovna velký (byť je pravidelně tvarovaný), přičemž ani objemově na tom vůz není nejlépe. Hodnota 480 litrů je ve srovnání s konkurencí málo, spíše než to však vadí nepravidelné tvary kufru, které omezují jeho využití. Po sklopení asymetricky dělených zadních opěradel pak vznikne asi deseticentimetrový schod a ještě k tomu nakloněná plocha, to ale jenom tak pro info, protože každému musí být jasné, že sedan nikdy nebude vhodný stěhovák. V kabině ale můžete využít doslova obří schránku před spolujezdcem, výhodou jsou i kapsy v předních dveřích, do nichž se vejde 1,5litrová lahev.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Lada Vesta

Cena v základní výbavě: 339 900 Kč Cena v testované výbavě: 352 600 Kč

Základní výbava:16“ kola z lehkých slitin, čtyři airbagy, denní svícení, výškově a hloubkově nastavitelný volant, přední mlhovky, dálkově ovládané centrální zamykání, tempomat, automatická klimatizace, elektrické stahování předních a zadních oken, světelný a dešťový senzor, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané čelní sklo, parkovací kamera, palubní počítač, multimediální systém včetně navigace, plnohodnotná rezerva.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+10.900,-), rezervní kolo (+1.800,-).

Návrh rozpočtu už projedná nová sněmovna Návrh rozpočtu už projedná nová sněmovna

Vláda dnes potvrdila, že nově zvolené Poslanecké sněmovně…

Společnost Tesco se v Česku loni dostala do ztráty přesahující miliardu korun Společnost Tesco se v Česku loni dostala do ztráty přesahující miliardu korun

Obchodní řetězec Tesco se ve finančním roce 2016/2017 v…

Komentář Martina Čabana: Apokalypsa se zatím odkládá Komentář Martina Čabana: Apokalypsa se zatím odkládá

Při pohledu na volební výsledky, především na masakr…

 
Technické údaje
Motor Lada Vesta
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 78 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 148 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 5.2 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1230 / 440
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4410
b) šířka (mm): 1764
c) výška (mm): 1497
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Lada zahajuje výrobu kombíku Vesta SW. Novinkou je i oplastovaná Vesta SW Cross Lada zahajuje výrobu kombíku Vesta SW. Novinkou je i oplastovaná Vesta SW Cross

Stejně jako již dva roky vyráběný sedan se ani odvozené…

Lada rozšiřuje nabídku luxusních aut. Do prodeje jde Vesta Exclusive Lada rozšiřuje nabídku luxusních aut. Do prodeje jde Vesta Exclusive

Nabídka Lady Vesta postupně expanduje. Po představení…

 



 
Western Star a půl století úspěchů. Prohlédněte si jeho těžké náklaďáky!

Western Star a půl století úspěchů. Prohlédněte si jeho těžké náklaďáky!

Dnes 08:00

Western Star se za padesát let své existence může pochlubit historií plnou dramatických zvratů. V současnosti se jedná o stabilní firmu s pestrou nabídkou nákladních vozidel.




Blesk.cz

Dítě může ve škole prožívat peklo: 5 stresů, které ho mohou děsit

Dítě může ve škole prožívat peklo: 5 stresů, které…

Dva měsíce školy jsou skoro za námi. Děti, a to nejen prvňáčci, mohou prožívat spoustu každodenních stresů,…

Masakr na dovolené Petry Černocké: Přestřelka islamistů, při níž zemřelo 30 policistů!

Masakr na dovolené Petry Černocké: Přestřelka…

Na dovolenou hrůzy Petra Černocká (67) jen tak nezapomene. S dcerou Bárou (38) a vnučkou Coco (6) odletěla do…

 

iSport.cz

Zabíjejí sport, obvinil Verstappen komisaře formule 1. Zlobil se i Lauda

Zabíjejí sport, obvinil Verstappen komisaře formule…

Pilot Max Verstappen z Red Bullu velmi těžce nesl pětivteřinový trest, který ho připravil o třetí místo v…

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a tři hattricky

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a…

Jedenáct kol, jedenáct vítězství a 11 bodů náskok. Fotbalisté Plzně si připsali v HET lize další triumf, když…

 

Reflex.cz

Vše o volbách: Pečinka, Steigerwald, Fištejn, Höschl a Balík komentovali výsledky, jejich příčiny a budoucnost

Vše o volbách: Pečinka, Steigerwald, Fištejn, Höschl…

Na jednom místě tady najdete všechno, co jsme během víkendu vydali k parlamentním volbám. Kromě komentovaného…

Ženská legie v Norsku: Země má premiérku, ministryni zahraničí, šéfku obrany i ministryni průmyslu

Ženská legie v Norsku: Země má premiérku, ministryni…

Zatímco v některých státech se o možnosti silnějšího postavení žen v politice dlouho diskutuje, tak v Norsku už…