Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 – Když emise nejsou na škodu

David Bureš
Diskuze (255)
Ford Kuga se dočkal posíleného vrcholného turbodieselu. Zjišťovali jsme, jak s novým motorem z Mondea jezdí.

Na začátku roku začala pro nová auta platit přísná emisní norma Euro 6, která znamenala výraznou obměnu nabídky vznětových agregátů. V případě Fordu Kuga jsme se dočkali příjemných změn, inovovaný turbodiesel 2.0 TDCi nabízí více síly. Rozhodli jsme se vyzkoušet jeho výkonnější provedení se 132 kW.

Vznětové motory jsou v případě Kugy mezi českými zákazníky oblíbené, z 657 loni prodaných exemplářů mělo 379 z nich pod kapotou turbodiesel. Motor 2.0 TDCi se 132 kW je standardně spárován s pohonem všech kol, což je také u Kugy oblíbený příplatek. Loni se na českém trhu prodalo 308 kusů Kugy s pohonem 4x4.

Silný příjemný motor

Kuga je nově dostupná se dvěma verzemi 2.0 TDCi, který známe z aktuálního Mondea. Ten si zachoval objem 1997 cm3, obě nabízené varianty ale dostaly vyšší výkon – slabší má 110 kW (+7 kW), silnější 132 kW (+12 kW). Potěší též zvýšení točivého momentu, testovaná silnější varianta posílila o výrazných 60 N.m na výsledných 400 N.m. Ty jsou dostupné v širokém pásmu otáček od 2000 do 3250 otáček.

Motor má lineární nástup síly a je příjemně kultivovaný, navíc je skvěle odhlučněný – po zahřátí byste netipovali vznětový agregát. Turbodiesel umí automobil slušně rozpohybovat, zatímco u předchůdce se dal očekávat o něco větší zápal, u novinky vás tyto myšlenky rozhodně nenapadnou.

S příchodem modernizovaného dvoulitru došlo ke snížení normované spotřeby, nižší apetit jsme zaznamenali také v reálných podmínkách. Zatímco při testování starší 2.0 TDCi (120 kW) si kolega stěžoval na vyšší spotřebu, u novinky větších výhrad nemáme. Při jízdě ve městě si Kuga vzala 7,7 l na 100 kilometrů, jízda po dálnici znamenala odběr 7,1 litru. Také při výletě na okresní silnici jsme se pohybovali okolo sedmi litrů, svižná jízda však znamenala nárůst spotřeby nad hranici osmi litrů. Testovaný exemplář ale byl nezajetý, na svém kontě měl jen 1.500 km, je tak nasnadě, že postupem doby spotřeba ještě klesne.

suv ford testy suv ford testy  

Silnější z nabízených turbodieselů je standardně spárován se šestistupňovým manuálem a pohonem všech kol. Systém s připojovanou zadní nápravou funguje spolehlivě tak, jak se od něj čeká. Zadní náprava je připojena opravdu jenom v době, kdy je třeba. Velká část točivého momentu se na zadní kola přenáší v zatáčkách nebo při rozjezdu, zatímco při poklidné jízdě na hladkém povrchu mezinápravová spojka pohon bleskově odpojí. Aktuální rozdělení točivého momentu mezi nápravy je pak možné sledovat i na ukazateli v palubním počítači.

Podvozek potěší

Modernizovaný Focus a nové Mondeo jsou naladěné spíše na pohodlnou jízdu než na sportování jako dříve. Tento charakter přesně odpovídá i testovanému SUV. Při pohodlné jízdě se Kuga chlubí skvělým komfortem a nerovnosti filtruje perfektně a s jemným tlumením. Na dálnici pak automobil navzdory vysoké stavbě karoserie překvapí perfektním odhlučněním, větší svist větru se začne ozývat až hodně nad povoleným rychlostním limitem.

Pokud však vjedete na opravdu rozbitou silnici, automobil znervózní a jeho karoserie se výrazně rozhoupe. Také při svižnějším průjezdu oblouky si všimnete, jak vůz citelně nalehne na vnější kolo.

Řízení je příjemně tuhé tak, aby si byl řidič dostatečně jistý v zatáčkách, zároveň se však zbytečně nenamáhá při manévrování ve městě. Líbil se nám i tužší mechanický chod řadicí páky šestistupňového manuálu (dvouspojková převodovka se stejným počtem převodů je za příplatek 50.000 Kč), nebo skvělé brzdy.

suv ford testy suv ford testy  

Testovaný exemplář byl vybaven bohatou zásobou jízdních pomocníků, které jsou součástí příplatkové sady Assist Plus za 29.000 korun. Aktivní asistent pro jízdu v pruzích umí automobil spolehlivě a jemně vrátit do požadovaného směru, v praxi bychom se ale bez něj obešli. Varovná kontrolka mrtvého úhlu by mohla být o něco výraznější, rozpoznávání dopravních značek ale funguje spolehlivě. Aktivní parkovací asistent (+14.000 Kč) pak na rozdíl od modernějších systémů umí auto zaparkovat jenom podélně do řady.

Povedené tvary, ale nemoderní interiér

Kuga zatím zůstává zástupcem staršího stylu Fordů, když postrádá výraznou „astonovskou“ masku chladiče, automobil ale nadále umí svým designem oslovit. Červená karoserie se bude líbit spíše dámám, autu ale náramně sluší. Lak Ruby se navíc podobá odstínu Marsala, což je barva letošního roku, a tak s touto Kugou udělá vaše manželka parádu jako módní ikona.

Interiér má na první pohled ty nejlepší roky už za sebou. Zastarale působící středová konzole je přeplněná tlačítky, zde použitý plast se navíc rychle ušpiní. Ve srovnání s novějšími vozy je pak obrazovka multimediálního a navigačního systému doslova titěrná – také použitá grafika nepatří mezi nejmodernější.

Ovládání systémů navíc není z nejjednodušších – chvilku trvalo, než jsme do navigace zadali cílové místo nebo než jsme s autem spárovali mobilní telefon. Při jízdě ovládání nepomůžou malá tlačítka – lehce se dá stisknout jiné, než právě potřebujete. V množství informací zobrazovaných na palubním počítači se zpočátku snadno ztratíte, po chvilce ale řidič ocení třeba již zmíněnou fičuru v podobě ukazatele aktuálního rozdělení točivého momentu mezi nápravy.

Ford Kuga – srovnání s konkurencí
Model Ford Kuga Hyundai ix35 Mazda CX-5 Mitsubishi Outlander
Motor 2.0 TDCi 2.0 CRDi 2.2 Skyactiv-D 2.2 DI-D
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1997 1995 2191 2268
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 132/3750 135/4000 129/4500 132/3700
Točivý moment [N.m/min] 400/2000-3250 383/1800-2500 420/2000 450/2200-2800
Převodovka 6M 6M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 202 194 207 203
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,2 9,8 8,8 9,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,2 5,9 5,2 5,7
Základní cena [Kč] 825.390 644.990 859.400 692.850

Kabina naopak potěší vysokou úrovní dílenského zpracování. Řidič ocení i příjemně se držící volant s opravdu výrazným tvarováním nebo řadicí páku, která je díky vyvýšené pozici pěkně po ruce. Radost však nedělají vcelku tlusté sloupky A omezující výhled šikmo dopředu, ani malá vnější zrcátka, umístěná velice blízko karoserie, která omezují zase výhled vzad.

suv ford testy suv ford testy  

Středová konzole sice trčí do prostoru kabiny, šoféra ale nijak neomezuje. Na poměry SUV se v tomto Fordu sedí spíše níže, přední sedačky jsou pohodlné, díky výrazným bočnicím příjemně obejmou tělo. Příplatkové vyhřívání umí záda posádky zahřát opravdu rychle, pět stupňů je ale možná zbytečně moc, především s ohledem na malé rozdíly mezi nimi.

Dostatek místa si užijí také pasažéři na zadních sedadlech, a to jak v oblasti kolenou, tak na výšku. Potěší rovněž polohovatelná opěradla, trochu však vadí kratší a nízko položený sedák, který je laděn spíše pro dětské pasažéry. Do loketní opěrky je pak zabudován držák na nápoje, což trochu omezuje jeho využití.

Snadno přístupný zavazadelník

Zavazadelník nabízí v základním provedení objem 406 litrů, po sklopení zadních sedadel vznikne prostor velký 1603 litrů. Pod podlážkou se skrývá prostor pro dojezdovou rezervu. Sedáky zadních sedadel sice při sklopení zajíždějí k podlaze, i přesto tímto způsobem vznikne v zavazadlovém prostoru asi osmicentimetrový schod. Nakládací hrana leží pouze v 700 milimetrech nad vozovkou, což je na poměry SUV velice dobrá hodnota.

suv ford testy suv ford testy  

Propagační spoty Kugy lákají na bezdotykové elektricky otevírané víko zavazadelníku, které lze otevřít pomocí „kopnutí“ pod zadním nárazníkem. Tato funkce pracuje spolehlivě a rychle, přičemž víko se otevírá hezky vysoko. Řešení potěší hlavně při nesení těžkých tašek, a tak jeho koupě jistě stojí za zvážení – spolu s bezklíčovým vstupem je toto víko dodáváno za příplatek 17.000 korun.

Závěr

Ford Kuga má zákazníky jistě čím oslovit. Líbil se nám silný a kultivovaný turbodiesel, byť bychom si s ohledem na rodinné zaměření klidně vystačili se slabší verzí o výkonu 110 kW. Oceňujeme též komfortní naladění podvozku a spolehlivý pohon všech kol. Kuga nabízí i množství bezpečnostních pomocníků – bez aktivního parkovacího asistenta nebo asistenta pro jízdu v pruzích bychom se klidně obešli, naopak hlídání mrtvých úhlů se v praxi určitě hodí. Zásadních negativ automobil vlastně nemá – pokud „překousnete“ poněkud zastarale se tvářící palubní desku a ne úplně nízkou pořizovaní cenu, Kuga jistě při hledání SUV stojí za zvážení.

suv ford testy suv ford testy  

Nejlevnější verze modelu 607.940 Kč (1.5 EcoBoost/110 kW 4x2 Trend)
Základ s testovaným motorem 825.390 Kč (2.0 TDCi/132 kW 4x4 Titanium)
Testovaný vůz s výbavou 1.018.940 Kč (2.0 TDCi/132 kW 4x4 Titanium)

Plusy

  • Komfortní naladění podvozku
  • Příjemné tlumení nerovností
  • Prostorná kabina
  • Široká nabídka příplatkové výbavy
  • Pružný a tichý motor

Minusy

  • Široké sloupky A omezující výhled
  • Kratší zadní sedáky
  • Palubní deska nepadne do vkusu každému

Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (255)
Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4
Cena základní sestavy 825 390 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, litá 17“ kola, dvouzónová klimatizace s výdechy pro zadní sedadla, autorádio s MP3, systémem SYNC, šesti reproduktory a bluetooth, palubní počítač, světelný a dešťový senzor, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, čalounění kombinující kůži a látku, multifunkční volant s koženým věncem, sportovní přední sedadla, tempomat atd. Kč
Cena testované sestavy 1 018 940 Kč
Výbava testované sestavy Sada Assist Plus – systém prevence nárazu při nízké rychlosti, kontrola mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v pruzích, rozpoznávání značek omezujících povolenou rychlost, automatické přepínání dálkových světel, sledování bdělosti řidiče, vyhřívané čelní sklo, elektricky sklopná vnější zrcátka (+29.000,-), Sada Audio 9 – navigace s pětipalcovým multifunkčním displejem, autorádio s ovládáním na volantu, automatické nouzové volání (+24.100,-), systém KeyFree Plus – bezdotykové ovládání víka zavazadelníku, bezklíčový vstup (+17.000,-), Sada City Plus – aktivní parkovací asistent, přední a zadní parkovací čidla (+14.000,-), Sada Power – elektrické dětské pojistky zadních dveří a oken, zásuvka na 230 V (+2.500,-), Sada Style – hliníkové střešní ližiny, zadní tónovaná skla (+8.400,-), čalounění sedadel kombinující kůži a látku s šedým prošíváním, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce (+8.000,-), bixenonové světlomety s koncovými diodovými světly (+32.900,-), nezávislé topení (+24.900,-), metalický lak (+23.850,-), vyhřívaná přední sedadla (+8.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.7 / 5.2
Emise CO2: 135
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 406 / 1603
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1627 / 623
Rozměr pneu: 235/55 R 17
Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4524
b) šířka (mm): 1838
c) výška (mm): 1702
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
21. 4. 2015 16:12
Re: Hezký test
Auto prodáno do Ovy a tím pádem jsem smazal i recenzi...když už není moje ;)
21. 4. 2015 08:05
Re: Hezký test
Oboje :-)
19. 4. 2015 16:22
Re: Hezký test
Ta recenze nebo auto?:D
Avatar - wakantanka
17. 4. 2015 08:39
Re: Predražený zlepenec
Ak ťa volant istý čas živil, nemáš problém spraviť toľko km za pár rokov.
17. 4. 2015 07:15
Re: SUV
A máš to, musíš koupit traktor, ten projede vždy :-)