TEST Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 132 kW – Motor hraje prim
Pokud máme být upřímní, tak vzhled asi nebude to, čím třetí generace Outlanderu zaboduje. Osobně neznám nikoho, komu by se tento vůz vyloženě líbil, nadšenci maximálně zavzpomínají na přitažlivě ostře řezaného předchůdce. Oblé tvary a nepěkné čiré zadní svítilny zůstaly autu i po faceliftu, kterým vůz prošel na jaře, jen dva roky od zahájení výroby.
Zásadní novinky ale nečekejte, změnila se maska chladiče, vzadu svítí diody a sem tam přibyl nějaký stříbrný plast, zbytek úprav se ukrývá pod povrchem. Vzhled Outlanderu tak zůstává podobný jako dříve, jenom působí o špetku moderněji. Oblá příď je poměrně pohledná, záď se nám však nelíbí. Ostatní lidé na to ale mohou mít jiný názor.
Uvnitř je jasně čitelná sázka na jednoduchost. Najdete zde prosté výplně dveří, několik málo tlačítek a to je všechno, což může mnohým vyhovovat. Palubní desce vévodí displej uprostřed, který však má mizernou grafiku a jeho dotykové ovládání rovněž nepůsobí nejlépe. Celý středový panel je pak z lesklého černě lakovaného plastu, na kterém snadno vidíte jakoukoliv šmouhu.
Pomyslným vrcholem jsou ozdobné lišty ze stříbrné napodobeniny karbonu. Použité materiály ani jejich dílenské zpracování jednoduše nejsou na jedničku. Na druhou stranu při jízdě ve voze nic nevrže ani neskřípe, v tomto ohledu je Outlander udělaný dobře. Pocit kvality a doladěnosti známý z konkurenčních SUV se ale nedostavuje.
Plusy interiéru se však ukrývají jinde než v plastech, kupříkladu se jedná o velmi prostorný vůz, kde nebudou strádat ani cestující na druhé řadě sedadel. Ta je navíc posuvná, což znamená, že při posunutí lehce vpřed vznikne více místa pro dvojici lidí v třetí řadě, která je velkorysejší, než bývá u těchto automobilů zvykem. Sedadla v druhé a třetí řadě se pak dají složit do roviny. Tím se zvětší zavazadelník, který má už tak příjemný základní objem 677 litrů, byť část se jej ukrývá pod podlážkou a prostor je celkově dosti členitý.
Co se týče pozice řidiče za volantem a výhledu z vozu, nemáme u Outlanderu vzhledem ke třídě vozu žádné závažnější připomínky. Při prvním seznámení s autem nás pobavila výtečně tvarovaná hlavice řadicí páky, která jako by z oka vypadla té ze starších Lancerů Evolution, i když je trochu větší.
Motor a převodovka – Trefa do černého
Před faceliftem bylo Outlanderu vyčítáno horší odhlučnění jak motoru, tak podvozku. Na to se tedy inženýři značky zaměřili a výsledkem je znatelné zlepšení, kdy naftové klepání agregátu sice postřehnete, ale jak se motor zahřeje, nebude vás tento hluk nijak zásadně rušit.
Celkově se jednotce, která pochází z dílny samotné automobilky, těžko něco vyčítá. Agregát velmi dobře zvládá nízké otáčky, ve kterých nijak neprotestuje a bez problémů z nich zrychluje navzdory vrcholu točivého momentu v alespoň 2200 otáčkách. Výtečně se k motoru hodí i zpřevodování šestistupňového manuálu, který má kratší nižší stupně. Podržte však nohu na podlaze a objevíte opravdu hutné střední pásmo, ve kterém se naplno projeví výborných 450 N.m točivého momentu čtyřválce. V tu chvíli dokáže motor s autem pohnout snad i lépe, než byste od jednotky se 132 kW čekali. Okolo 4000 otáček pak zátah agregátu uvadá, ostatně tam již začíná červené pole otáčkoměru.
Oceňujeme rovněž velmi dobré reakce na sešlápnutí pedálu plynu. Prodleva turbodmychadla je sice citelná, ale ne tak moc, aby řidiče vyloženě iritovala. Jednotka se také docela snadno vytáčí a její otáčky rychle padají, což pomáhá řidiči při práci s pedály. Vyzdvihnout je třeba i sladění s převodovkou, jejíž dráhy jsou přesné a poměrně krátké. Nadšeného řidiče potěší, že v řazení je mechanický cit a jak jsme se již zmínili, hlavice řadičky má takřka ideální tvar.
Velikou výhodou jednotky je její úspornost. Po městě jsme dokázali jezdit za osm litrů na sto kilometrů, na dálnici se pak spotřeba při povoleném limitu držela jen lehce přes sedm litrů. Mimo město se dá dostat na dostřel šesti litrům, naopak pokud budete naplno využívat velmi slušnou dynamiku vozu, jen málokdy se dostanete výrazněji před desetilitrovou hranici.
Celkový průměr ve svižnějším testovacím režimu činil 8,0 l na 100 km. Tohle všechno jsou výtečné hodnoty od vozu s pohonem všech kol a vysokou karoserií. V našich očích tak tvoří motor s převodovkou vůbec nejlepší část celého auta.
Do terénu s omezením
Verzi před faceliftem byla vytýkána hlučnost podvozku a rovněž rázy přenášející se k cestujícím. Kromě přidaného odhlučnění provedli technici navíc i přeladění podvozku pro větší komfort, mělo to pozitivní vliv na jízdu?
Na jednu stranu zcela jistě, Outlander nyní patří k tomu pohodlnějšímu z SUV dané velikosti. Zejména mimo město je jízda plavná a konejšivá. Co se týče hluku od kol, stále je výraznější, než by bylo ideální, ale není to nic, s čím by se nedalo žít. Přesto se u nynějšího podvozku objevil jeden nepříjemný neduh. Pokud potkáte sérii nerovností, tlumiče téměř úplně vzdají svou práci a auto tak ztratí jistotu.
To je rovněž jedna z mála chvil, kdy dojde k větším rázům – to když kolo nestíhající správně přilnout k vozovce rovnou padá na další vyvýšenou nerovnost a následně dojde k propružení až na dorazy. Tento jev jsme zaznamenali v místech, kde většina ostatních vozů nemá s tlumením problémy, byť se jedná o náročnější úseky. Nepříjemné je podobné chování zejména v zatáčkách či při brzdění.
Na kvalitní silnici jsou přitom jízdní vlastnosti automobilu docela dobré. Dostatečná přilnavost kol dovolí i ostřejší průjezdy zatáček a řidič je slušně informován o chování vozu pomocí ovládacích prvků. Svižnější tempo na okresce tak není této nejsilnější verzi cizí.
Mnohé zákazníky by mohlo zajímat i chování v terénu, zejména když je charakter Outlanderu spíše užitkovější než luxusní a cena přívětivá. Vozu samozřejmě nechybí pohon všech kol Multi-select, jež má několik režimů. Základem je 4WD Eco s primárně poháněnými předními koly, ke kterým elektromagnetická spojka v případě potřeby připojí i zadní nápravu. Systém 4WD Auto všechno dělá podobně, akorát rychleji, jinak nemá moc využití. V horších podmínkách totiž můžete rovnou přepnout do 4WD Lock, kdy jdou k oběma nápravám stejné otáčky motoru.
Automobil na nás působil tak, že projede opravdu hodně, v praxi jej ale velmi rychle zabrzdil již rozjezd do kopce na mokré trávě. V tu chvíli začal Outlander při hledání trakce mírně poskakovat a od zadní nápravy se ozývaly zvláštní rázy. Stačilo obhlídnout situaci a měli jsme jasno – ačkoliv se stabilizační systém tvářil jako vypnutý, Outlander si stále pomáhal kontrolou trakce, která přibrzďovala protáčející se kola i v situaci, kdy je prokluz vítaný.
Závěr
Přiznáme se, že se nám Outlander nikterak zvlášť nelíbí zvenku ani uvnitř, objevili jsme však i důvody, proč si jej koupit. V první řadě je třeba říci, že hodně věcí se dá prominout při pohledu do ceníku vozu. Vždyť s tímto silným a zároveň úsporným motorem může být SUV od Mitsubishi vaše již za 690.000 Kč. Takový Hyundai Santa Fe je výrazně dražší a Subaru Forester podobně silný turbodiesel ani nenabízí.
Mitsubishi Outlander vs. Hyundai Santa Fe vs. Suberu Forester - Srovnání parametrů motorů a ceny | |||
Model | Mitsubishi Outlander | Hyundai Santa Fe | Subaru Forester |
Motor | 2.2 DI-D | 2.2 CDRi | 2.0 D |
Převodovka | 6 MT | 6 MT | 6MT |
Výkon [kW/min-1] | 132/3700 | 145/3800 | 108/3600 |
Točivý moment [Nm/min-1] | 450/2200-2800 | 421/1800-2500 | 350/1600-2400 |
Max. rychlost [km/h] | 203 | 190 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9.1 | 9.8 | 10.2 |
Kombinovaná spotřeba [l] | 5,7 | 5,7 | 5,7 |
Cena [Kč] | 690.000 | 913.990 | 799.000 |
Srovnávaná výbava | Intense | Style | Active |
Dalším důvodem je jízdní nadšení vozu. Dostanete špičkový motor, výtečnou převodovku a celkově sladěné pohonné ústrojí. Nepotěšil nás snad jenom podvozek, který umí být komfortní, ale nezvládá některé nerovnosti, stejně jako lacinější kabina. Pro jízdu mimo silnice bychom rovněž vyžadovali plně vypínatelný stabilizační a protiprokluzový systém. To je však méně neduhů, než bychom před začátkem testu čekali – v tomto ohledu se Outlander ukázal být lepší, než jsme si mysleli. Pokud tedy toužíte po podobném voze, volbu Mitsubishi Outlanderu pochopíme.
Nejlevnější verze modelu | 550.000 (Outlander Intense 2WD 2.0 MIVEC/110 kW) |
Základ s testovaným motorem | 690.000 Kč (Outlander Intense 4WD 2.2 DI-D/132 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 794.000 Kč (Outlander Intense+ 4WD 2.2 DI-D/132 kW) |
Plusy
- Silný a úsporný turbodiesel
- Přesná manuální převodovka
- Prostorný a variabilní interiér
- Příznivá základní cena
Minusy
- Horší práce tlumičů
- Nevypínatelný protiprokluz
- Laciné materiály v interiéru
- Grafika dotykového displeje
Foto: David Rajdl