Test Auto.cz

Nissan Juke Nismo RS – Znovu a lépe

25.8. 2015
Verdikt
 

Po verzi Nismo přichází Nissan Juke jako Nismo RS. Přidává více výkonu a v provedení s pohonem předních kol také samosvorný diferenciál.

Pokud si chcete koupit sportovní Nissan, máte už po mnoho desetiletí možnost jít klasickou cestou šestiválcového kupé s pohonem zadních kol, nyní reprezentovaného modelem 370Z, anebo bestie s pohonem všech kol alias GT-R. Vždycky však existovala také levnější alternativa s pohonem přední nápravy, vzpomeňme na Sunny GTI či Almeru GTI, jenže ta v posledních letech v podstatě vymizela. Až nedávno se vrátila ve velmi netradiční podobě ostrého crossoveru Juke Nismo. První varianta nebyla dostatečně dobrá, nyní tedy přichází náprava v podobě zběsilejšího modelu Nismo RS.

Nedávný facelift Juke změnil pouze detaily, ostatně automobil jsme již testovali s benzinovou dvanáctistovkou. Ve verzi Nismo RS je však komiksový vzhled vozu dotažený téměř k dokonalosti. Všemožné záhyby, výstupky a agresivní nárazníky dělají z Juke jednoznačně automobil pro extroverty, kteří jsou hrdí na to, jak výrazným a neobvyklým strojem jezdí. Problém je pouze v blatnících, ty dostaly ještě jeden lem navíc, i bez něj je však nemá co vyplňovat. Zapadlá černá osmnáctipalcová kola v dírách určených snad pro jedenadvacítky vypadají nepatřičně. Dovedli bychom si však na autě představit široké japonské aftermarketové disky, se kterými by mohlo vypadat fantasticky.

Uvnitř najdete standardní interiér Juke, až na přístroje s nápisem Nismo RS a volant z poloviny obšitý alcantarou. Zapomenout však nesmíme na to nejdůležitější, a tím jsou příplatková skořepinová sedadla Recaro známá již třeba z Renaultu Mégane RS, která skvěle vypadají a výtečně fungují. V zatáčkách pevně drží tělo, zároveň jsou poměrně pohodlná i na delších cestách, jednoduše ideální „židle“ do sportovního vozu.

obrázek [600 x 402]  

Bohužel, vylepšit pozici za volantem sice dovedou, ale stále ne dostatečně. Může za to podivný zvyk Nissanu známý i z modelu 370Z - volant není podélně stavitelný. Ideální pozice (nejen) ve sportovních vozech je s téměř nataženýma nohama a volantem pěkně u těla. V případě Juke si musíte vybrat, zda budete mít značně pokrčené nohy a volant blízko, nebo natažené nohy a nedosáhnete pořádně na volant. Ať už naleznete jakoukoliv pozici, vždycky půjde o kompromis, který má k ideálu daleko.

Stejně jako u ostatních Nissanů Juke, ani zde není místa nazbyt, zejména na zadních sedadlech, nicméně u této sportovní varianty to vadí pravděpodobně o kousek méně, než u běžné verze.

Model Nismo RS se nabízí ve dvou variantách: jako předokolka s manuálním šestikvaltem, nebo čtyřkolka s bezestupňovým automatem CVT. Pokud opravdu toužíte po sportovní jízdě, vaší volbou by měla být silnější a lehčí verze s pohonem pouze jedné nápravy, jako máme v tomhle testu.

Jako za starých časů

Pamatujete si na sportovní turbomotory z dřívějších dob? Byly to agregáty, kterým se v nízkých otáčkách moc nechtělo, ale jak se naplno roztočilo turbodmychadlo, auto zasedlo na zadní nápravu a rozpoutalo se hotové peklo. V dnešní době plné proměnné geometrie lopatek se zdá, že nic podobného se již nemůže vyrobit. Jenže Nissan se neostýchal vrátit podobný charakter turbomotorů zpět, byť si nejsme jisti, že to bylo cíleně.

Podobně jako slabší testované varianty motoru 1.6 DIG-T v Qashqaii či Pulsaru se také tato reinkarnace se 160 kW (oproti 147 kW u Nisma) chová v nízkých otáčkách trochu letargicky. Odezva na plyn není přesná ani konzistentní, z hlediska výkonu se automobil v daném režimu projevuje tak trochu jako atmosférická jednotka se stejným objemem.

Zašlápnete tedy pedál do podlahy a následuje příval zklamání. Jenže kdo si počká, ten se dočká. Okolo 4000 otáček v motoru bouchnou pověstné saze a neobvyklý crossover vyrazí naléhavě vpřed, zatímco volant ovlivněný samosvorným diferenciálem si začne dělat co chce a řidič jej musí držet velmi pevně. V tu chvíli má Juke i poměrně zajímavý zvuk a konečně zrychluje tak, jak by člověk od 218 koní čekal.

obrázek [600 x 402]  

Při každém přeřazení je třeba turbomotor dotočit až k šesti tisícům, aby otáčky opět spadly do ideálního pásma, jinak budete na zátah zase čekat. Když se tedy agregátu přizpůsobíte, umí být velmi zábavný, v otáčkách se navíc rovněž zlepší jeho reakce.

I přes spíše kratší zpřevodování (zejména šestky) budete muset s pákou řadit hodně často a popravdě, příliš uspokojivé to nebude. Hlavice je sice téměř v ideální pozici, auto ale řadí jako jakýkoliv jiný Juke, což je v pořádku u běžných modelů, ale zde by to chtělo více přesnosti a mechaničnosti.

Pokud vás zajímá spotřeba, tak vězte, že Nissan udává průměr 7,2 l na 100 km, přičemž my jsme jezdili svižnější jízdou spíše za deset litrů, po městě i o půl litru více. Pokud se však vydáte klidným tempem mimo město a budete i v nižších rychlostech využívat vyšší převodové stupně, dostanete se až někam k šesti litrům na sto kilometrů.

Jako na člunu

Koncept sportovního crossoveru je poměrně zvláštní záležitostí. Vůz má silný motor i obratný podvozek, na rozdíl od běžných sportovních modelů se však musí popasovat s vyšším těžištěm, což ve výsledku znamená jediné – buď bude auto nepřístojně tvrdé, nebo se jako v tomto případě neubrání větším přesunům hmotnosti a náklonům.

V praxi to znamená, že když už se turbomotor probere a pošle veškerý točivý moment na přední kola, automobil se citelněji zhoupne dozadu. Při brzdění zase dopředu a v zatáčkách jsou náklony rovněž více citelné. Vůz však stále zatáčí ochotně, je obratný a hravý, jenom k tomu přidává zmíněné drama. Kvůli náklonům si připadáte tak trochu jako ve člunu.

Verzi Nismo RS musíme pochválit za to, že dokázala vymazat jednu z největších slabin běžného Juke při ostré jízdě, a to protáčení vnitřního kola v zatáčce. Může za to samosvorný diferenciál, který je právě v tomto voze potřebnější, než kde jinde. Při náklonech bylo totiž vnitřní kolo Juke příliš odlehčeno a jakýkoliv pokus o akceleraci na výjezdu z oblouku přišel vniveč.

obrázek [600 x 340]  

To nyní nehrozí a navíc toho dobrého přibylo – můžete jít po plynu již před apexem a vůz se k němu díky samosvoru krásně stočí, reakce jsou jasnější, přesnější a výrazně vzrostla rychlost v zatáčkách. Najednou je automobil ještě o kus hravější, více poslouchá a můžete tak v zatáčce vymýšlet několik způsobů, jak ji projet, od přísně neutrálního rychlého stylu až po zábavně rozevlátý – i to Juke Nismo RS umí.

Stále nejde o precizní řidičský nástroj, na to je podvozek trochu gumový, nyní se však tento Nissan blíží pravověrnému sportovnímu hatchbacku mnohem více, než kdy předtím, přičemž jistý talent se dá vypozorovat také u běžné varianty.

Z hlediska každodenního použití se připravte na to, že Juke Nismo RS není zrovna ideální stroj na cestování, ať už jde o hlučnost od kol nebo pohodlí, pokud však chcete automobil používat hlavně na kratší vzdálenosti a pro pobavení, asi to nijak vadit nebude.

Závěr

Nissan se rozhodl postavit ostrý Juke znovu a lépe, což se mu jednoznačně povedlo. Nicméně stále nepovažujeme Nismo RS za nejlepší ostrý hatchback. Už jenom vyšší platforma crossoveru je znát, nicméně pro koupi mluví jedna věc – vůz je zcela odlišný od toho, co si můžete normálně pořídit.

Není to dokonalý stroj, ale má charisma, vypadá jedinečně, jezdí taktéž specificky a umí pobavit. To mu pak snadno zapomenete i nepřirozenou pozici za volantem nebo motor, který je do nějakých čtyř tisíc otáček utlumený.

Pokud hledáte precizní svezení za dostupné peníze, jste na špatné adrese. Jestli se však chcete bavit jedním z nejneobvyklejších sportovních strojů, pak je Nismo RS právě pro vás. A bavit vás budou i některé nedokonalosti.

obrázek [600 x 320]  

Nejlevnější verze modelu289.900 Kč (Visia 1,6 l/69 kW)
Základ s testovaným motorem589.000 Kč (Nismo RS 1.6 DIG-T/160 kW)
Testovaný vůz s výbavou663.100 Kč (Nismo RS 1.6 DIG-T/160 kW)

Plusy

  • Síla motoru ve vysokých otáčkách
  • Obratný a hravý podvozek
  • Skvělá příplatková sedadla Recaro
  • Samosvorný diferenciál

Minusy

  • Síla motoru v nízkých otáčkách
  • Pouze výškově nastavitelný volant
  • Přílišné tahání za volant při akceleraci
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Juke Nismo RS

Cena v základní výbavě: 589 000 Kč Cena v testované výbavě: 663 100 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, ESP + brzdový asistent, úchyty dětských sedaček Isofix na zadních sedadlech, zatmavená skla zadních bočních oken, halogenové světlomety s manuálním nastavením výšky, mlhovky, elektricky nastavitelná a sklopná vnější zrcátka, kliky v barvě karoserie, automatická klimatizace s pylovým filtrem, sportovní vyhřívaná přední sedadla, zadní sklopná sedadla v poměru 3/2, volant s koženým a alcantarovým pošitím, bluetooth, ovládání autorádia na volantu, připojení USB, tempomat s omezovačem rychlosti, inteligentní klíč, elektrické ovládání bočních oken, hliníkové sportovní pedály, Nissan Connect 2.0, diody denního svícení atd.

Výbava testovaného vozu:Sedadla Recaro (+41.100 Kč), sada Tech (+33.000 Kč).

Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést  nižší DPH na palivové dřevo Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést nižší DPH na palivové dřevo

Ministerstvo zemědělství chystá novelu lesního zákona,…

Butinovou k přiznání donutili mučením, prohlásil ruský ministr zahraničí Lavrov Butinovou k přiznání donutili mučením, prohlásil ruský ministr zahraničí Lavrov

Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov chápe rozhodnutí…

Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno

Největší česká kampelička bude moci s novým rokem zahájit…

Kosovský parlament schválil vznik armády. Mír v regionu je ohrožen, varuje Srbsko Kosovský parlament schválil vznik armády. Mír v regionu je ohrožen, varuje Srbsko

Kosovský parlament velkou většinou schválil transformaci…

 
Technické údaje
Motor Nissan Juke Nismo RS
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1618
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 160 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 3600 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 9 / 7.2
Emise CO2:165
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 354 / 1186
Objem nádrže (l):46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1315 / 445
Rozměr pneu:225/45 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4165
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1565
d) rozvor (mm): 2530
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Juke Nismo RS – Znovu a lépe

Ondřej ChamillaOndřej Chamilla
moderoval 25.8.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 



Druhé generace Nissan Juke se dočkáme v létě příštího roku Druhé generace Nissan Juke se dočkáme v létě příštího roku

Nissan Juke má ve druhé generaci stát na nové platformě,…

Nissan Juke je stále tady. Nabízí dva motory a láká na akční model Bose Personal Nissan Juke je stále tady. Nabízí dva motory a láká na akční model Bose Personal

V rámci změn kvůli novým emisním normám je extravagantní…

 



 
V Americe sestavili žebříček aut s nejspolehlivější elektronikou. Vyhrála známá jména

V USA sestavili žebříček aut s nejspolehlivější elektronikou. Vyhrála známá jména

Dnes 14:50

Společnost CarMD každoročně provádí průzkum spolehlivosti aut zaměřený na problémy s elektronikou.




Blesk.cz

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

Peklo na D1: Filmaři Honza a Honza tu strávili 13,5 hodiny! „Hodně aut zhaslo, čekáme na vlky...“

Peklo na D1: Filmaři Honza a Honza tu strávili 13,5…

„Začíná tu být tma, hodně aut zhaslo. Čekáme na vlky.“ Tuhle lehce humornou zprávu posílali mobilem domů ve…

 

iSport.cz

Návrat tam, kde se dařilo? Schicka chce z AS Řím získat Sampdoria

Návrat tam, kde se dařilo? Schicka chce z AS Řím…

Sampdoria Janov by v zimě ráda přivedla zpět do svého kádru českého fotbalistu Patrika Schicka. Podle italského…

KOEFICIENT: Skvostný český týden! Kluby bojují o PĚT míst v pohárech

KOEFICIENT: Skvostný český týden! Kluby bojují o PĚT…

Zatímco v průběhu podzimu stále více hrozilo, že český fotbal bude mít za dva roky jen čtyři zástupce v…

 

Reflex.cz

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než kvůli střetu zájmů. Tady jde o mnohem víc

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než…

Ačkoli se na první pohled týká verdikt Evropského parlamentu o „zastavení“ dotací pro společnost Agrofert z…

Jste mlhavá, řekl prý Juncker britské premiérce Mayové. Ta věří, že od EU získá další záruky k brexitu

Jste mlhavá, řekl prý Juncker britské premiérce…

Britská premiérka Theresa Mayová je přesvědčena, že je i nadále možné získat od Evropské unie další dodatečné…