Test Auto.cz

Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic-CVT All Mode 4x4 Tekna – Opravdu nový motor?

25.1. 2017
Verdikt
 

Už od podzimu 2013 se vyrábí třetí generace X-Trailu. Namísto osobitých tvarů nastoupily módní obliny, které od loňského podzimu nově ukrývají staro-nový vznětový dvoulitr. Co se změnilo a jak v s ním X-Trail jezdí?

První dvě generace X-Trailu sice byly zástupci kategorie SUV, ovšem při pohledu na ně byste to možná ani neřekli. Naopak, jejich relativně hranaté tvary je citelně odlišovaly od zbylých konkurentů. Jakoby chtěl Nissan naznačit, že jeho SUV nejsou jen pro jízdu po zpevněných silnicích s občasnou vyjížďkou polňačkou k chatě, ale že zvládnou také náročnější terén. Specifickou skupinu klientů tato auta zaujala, odbarvené blondýny, jimž jde hlavně o krásu a styl si však X-Trail zvolily jen zřídka. Možná i proto, ve snaze zaujmout širší portfolio zájemců, zvolil Nissan v případě třetí, testované generace modelu označené T32, úplně jinou taktiku.

Dva jsou víc než jeden

Největší novinkou X-Trailu je od loňského podzimu zavedení vznětového motoru 2.0 dCi, který doplnil stávající paletu agregátů. Ta se až dosud skládala pouze ze dvou pohonných jednotek, a sice menšího dieselu 1.6 dCi dobře známého také z renaultů a dále zážehového přeplňovaného čtyřválce 1.6 DIG-T.

Testovaný dvoulitr dCi je v Evropě k dispozici zatím pouze v Nissanech, takže X-Trail je vlastně v roli pionýra. Nissan sice mluví o novém motoru, ovšem pravda je, že se jedná o starý známý agregát M9R. Verze splňující Euro 4 či Euro 5 poháněly už Mégane/Lagunu II a jejich následovníky. A samozřejmě i předchozí generaci X-Trailu T31.

Motor M9R se poprvé objevil před jedenácti lety coby doplnění výrobního programu aliance Renault-Nissan. Vývoj motoru tehdy vyšel na pět set padesát miliónů eur a koncern do něj vkládal velké naděje, neboť po problematických agregátech 1.9 dCi (F9Q) či malých 1.5 dCi (K9K) měl nabídnout kromě výkonů také odpovídající spolehlivost. Léta provozu ukázala, že jde o mimořádně zdařilý pohon. Proto trochu šokovala informace, že s příchodem normy Euro 6 skončí tento dvoulitr v propadlišti dějin.

Opravdu to tak vypadalo, ovšem situace se změnila. Zřejmě koncernu došlo, že nemůže na trhu uspět pouze s kubaturou 1.6 dCi, byť vrcholná verze nabízí dvě turbodmychadla a výkon 118 kW. Pro auta, jakými jsou Talisman, Espace či testovaný X-Trail, je to prostě málo. Přesto nejásejme předčasně…

obrázek [600 x 403]  

Dobrý motor, dvě chyby

Nové srdce X-Trailu je tak vlastně evolucí staršího čtyřválce. Nabízí se otázka, co se při přechodu z normy Euro 5 na Euro 6 změnilo. V kompresním poměru rozdíly nehledejte, ten zůstává stále 15,6:1. I nadále motor používá spolehlivý common-rail solenoid od Bosche se vstřikovacím tlakem 1800 barů. Zůstalo také vodou chlazené turbodmychadlo a konečně regenerace filtru pevných částic probíhá dodatečnou dávkou nafty. U některých vznětových motorů koncernu zavedený pátý vstřikovač do výfukového traktu zde uplatněn není. Z méně podstatných změn uvedeme jinak vedené sací potrubí za turbodmychadlem. Důvodem je fakt, že zástavba 2.0 dCi do modulární platformy CMF (Common Module Family) si vyžádala změnu uložení chladiče stlačeného vzduchu z horizontálního na vertikální vedle motorového chladiče.

Vznětové motory pro Euro 6 mají problém zejména s emisemi oxidů dusíku, jejichž hodnota se při přechodu z Euro 5 na Euro 6 snížila z 0,180 na 0,080 g/km. Aby to motory dokázaly splnit, musejí být vybaveny dodatečnou úpravou emisního systému. Jak jistě víte, nejlepším řešením je technologie AdBlue. Sice vyžaduje doplňování močoviny, ovšem vliv na spotřebu paliva je zcela minimální.

AdBlue však testovaný motor nepoužívá. Místo něj je uplatněna levnější technologie se zásobníkovým katalyzátorem oxidů dusíku LNT (Lean NOx Trap). Druhým překvapením je použití pouze vysokotlakého okruhu recirkulace výfukových plynů EGR. Přitom menší 1.6 dCi využívá kromě něj také nízkotlaký okruh. Aby motoráři dokázali eliminovat nevýhodný tlakový spád před a za turbodmychadlem, který je průvodním jevem chodu motoru už od režimu středního zatížení a jenž zásadně omezuje využitelnost použitého EGR v klasickém provedení, je systém recirkulace spalin vybaven zvláštním čerpadlem.

obrázek [600 x 318]  

Dojmy ze svezení tak plně odpovídají výše napsanému. Motor silně recirkuluje výfukové plyny už v režimu středního zatížení. Jde mimochodem o jednu z podmínek použití technologie LNT, aby prostě těch „noxů“ nemusel katalyzátor LNT tolik hromadit, čemuž jasně odpovídá poměrně mdlý jízdní projev. I přes deklarovaných 130 kW při 3750/min-1 a zejména vrcholu točivého momentu 380 N.m při udávaných 2000 otáčkách (kdy ovšem tato hodnota takřka neklesá až do přibližně 3000/min-1) se tak nemůžete ubránit dojmu, že to prostě moc nejede. Verze M9R pro Euro 5 poskytovala se 110 kW solidní pružnost v nízkých otáčkách, kterou u výkonnějších verzí vystřídal mocnější vrchol, ovšem trochu na úkor tahu ve spodním otáčkovém spektru. Testovaná nejnovější varianta se odspodu sbírala vlažně, aby při asi 1700 otáčkách za minutu pocitově trochu ožila. Síla však vydržela relativně krátce.

Druhý spíše negativní vjem souvisí se zmíněnou technologií odbourávání NOx LNT. Jeho vypalování probíhá paradoxně v režimu úsporné jízdy, takže výsledný efekt o její snažení je jednoduše minimální. I v módu 2WD, tedy s preferencí pohonu přední nápravy (v případě potřeby ale přesto elektronika i v tomto režimu pohon zadní nápravy připojí) a režimu ECO jsme při průměrné rychlosti 47 km/h dosáhli spotřeby paliva 9,0 l na 100 km dle údajů ukazatele. Občas se však apetit zvyšoval i za hranici 9,5 litrů na 100 km a dostat se pod 9 l vyžadovalo specifický jízdní režim s minimálními dynamickými změnami a lehkou nohu. Přitom výrobce udává v této verzi v kombinovaném cyklu hodnotu 6,0 l na 100 km.

Jak funguje variátor?

Nový dvoulitr dCi nabízí Nissan v X-Trailu jednak s manuální šestistupňovou převodovkou a výhradně pohonem všech kol All Mode 4x4, a dále s testovaným variátorem Xtronic-CVT. Spolu s ním můžete mít buď „čtyřkolku“ (tak jako my), případně variantu pouze s pohonem předních kol.

Je možná trochu škoda, že nám Nissan nepůjčil auto s manuálem. Možná by pak ta spotřeba nebyla tak vysoká a jízdní dynamika určitě lepší. Tedy by se eliminovaly dva hlavní nedostatky našich dojmů z jízdy. Známým neduhem variátorů je nižší mechanická účinnost při jízdě ustálenou rychlostí, řekněme po dálnici. Něco se ztratí v řetězovém převodu, zbytek v případě Xtronic-CVT „spálí“ hydrodynamický měnič momentu.

Pokud odbočíme od spotřeby a jízdní dynamiky, lze chování převodovky CVT v podání Nissanu hodnotit veskrze kladně. Plynulý přenos točivého momentu měl za následek mimořádně komfortní jízdní projev. Je to právě absence „rázů“ při řazení, která tolik fascinuje Američany či Japonce. Proto v těchto zemích jsou variátory populární volbou.

1/3 Pokračovat ve čtení

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic-CVT All Mode 4x4 Tekna

Cena v základní výbavě: 937 000 Kč Cena v testované výbavě: 952 000 Kč

Základní výbava:Sedmimístné uspořádání, sada Komfort (inteligentní klíč, elektrické ovládání pátých dveří, střešní ližiny, 19palcová litá kola), prosklená střecha, navigační systém NissanConnect + panoramatický parkovací systém, sada safety accenta (automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, upozornění na vybočení z jízdního pruhu), Nissan Safety Shield (rozpoznávání únavy řidiče, inteligentní parkovací asistent, monitorování pohybujících se objektů za vozidlem, sledování mrtvého úhlu), Bi-LED světlomety, samočinná dvouzonová klimatiazce, kožená sedadla, vyhřívaná sedadla, elektricky stavitelná přední sedadla, posuvná druhá řada sedadel.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 15.000,-),

A380 žije. Airbusu pomohla nová dohoda s evropskými státy A380 žije. Airbusu pomohla nová dohoda s evropskými státy

Evropský výrobce letadel Airbus prodlouží projekt na…

Bývalý Trumpův poradce Gates se přiznal ke spiknutí proti USA Bývalý Trumpův poradce Gates se přiznal ke spiknutí proti USA

Bývalý významný člen volebního štábu Donalda Trumpa Rick…

SPD chce odpovědnost úředníků za majetek. Vláda návrh zřejmě odmítne SPD chce odpovědnost úředníků za majetek. Vláda návrh zřejmě odmítne

K zákonnému posílení odpovědnosti zástupců státu za…

Oběti vlády v demisi. Podívejte se, koho už Babišův kabinet odvolal Oběti vlády v demisi. Podívejte se, koho už Babišův kabinet odvolal

Generální ředitel České pošty Martin Elkán je jen…

 

Štítky SUV Nissan Testy

Technické údaje
Motor Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic-CVT All Mode 4x4 Tekna
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 5.8 / 6
Emise CO2:158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1877
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1720 / 520
Rozměr pneu:225/55 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4640
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1715
d) rozvor (mm): 2705
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 

Přidat názorDiskuse: Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic-CVT All…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

 



Nissan X-Trail míří na náplavku. Už víme, kolik bude stát Nissan X-Trail míří na náplavku. Už víme, kolik bude stát

Větší sourozenec modelu Qashqai se taktéž představí na…

Modernizovaný Nissan X-Trail má české ceny. Půl milionu o moc nepřekračuje Modernizovaný Nissan X-Trail má české ceny. Půl milionu o moc nepřekračuje

Nejdostupnější provedení modernizovaného Nissanu X-Trail…

 



 
Čistíte své auto od sněhu a ledu? Pokud ne, hrozí vám pokuta! A jak je to v zahraničí?

Čistíte své auto od sněhu a ledu? Pokud ne, hrozí vám pokuta! A jak je to v zahraničí?

Dnes 13:35

V Rakousku vás vůz pokrytý sněhem může přijít až na 127.000 korun!




Blesk.cz

Temné tajemství Karla Gotta: Vlastní mámě zapřel vnučku! Zemřela, aniž by to tušila

Temné tajemství Karla Gotta: Vlastní mámě zapřel…

Dlouhá léta žil Karel Gott (78) jako svobodný mládenec, což jeho rodiče, hlavně maminku, velmi znepokojovalo. A…

Zeman mě letos dvakrát požádal o vydání hackera Nikulina Rusku, řekl Pelikán

Zeman mě letos dvakrát požádal o vydání hackera…

Prezident Miloš Zeman letos dvakrát žádal ministra spravedlnosti Roberta Pelikána (ANO), aby vydal údajného…

 

iSport.cz

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří slalom na snowboardu

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří…

Olympijská pohádka Ester Ledecké má svůj happy end! Potom, co česká reprezentantka senzačně před týdnem získala…

Veverka v dráze, kterou jezdila Ledecká! Co chybělo, aby došlo ke střetu

Veverka v dráze, kterou jezdila Ledecká! Co chybělo,…

Na červené dráze, kterou projela Ester Ledecká ke druhému olympijskému zlatu, došlo k málo vídané kuriozitě.…

 

Reflex.cz

Roadmovie s Menzelem, česko-slovenský Tlumočník, okouzlila Berlinale. Zaslouženě

Roadmovie s Menzelem, česko-slovenský Tlumočník,…

Plný kinosál, živé reakce a potlesk: nejočekávanější z českých, resp. česko-slovenských příspěvků na 68.…

Ledecká má druhé zlato, na snowboardu potvrdila roli favoritky

Ledecká má druhé zlato, na snowboardu potvrdila roli…

Ester Ledecká je dvojnásobnou olympijskou vítězkou. Na hrách v Pchjongčchangu po zlatu v lyžařském super-G…