Test Auto.cz

Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic-CVT All Mode 4x4 Tekna – Opravdu nový motor?

25.1. 2017
Verdikt
 

Už od podzimu 2013 se vyrábí třetí generace X-Trailu. Namísto osobitých tvarů nastoupily módní obliny, které od loňského podzimu nově ukrývají staro-nový vznětový dvoulitr. Co se změnilo a jak v s ním X-Trail jezdí?

První dvě generace X-Trailu sice byly zástupci kategorie SUV, ovšem při pohledu na ně byste to možná ani neřekli. Naopak, jejich relativně hranaté tvary je citelně odlišovaly od zbylých konkurentů. Jakoby chtěl Nissan naznačit, že jeho SUV nejsou jen pro jízdu po zpevněných silnicích s občasnou vyjížďkou polňačkou k chatě, ale že zvládnou také náročnější terén. Specifickou skupinu klientů tato auta zaujala, odbarvené blondýny, jimž jde hlavně o krásu a styl si však X-Trail zvolily jen zřídka. Možná i proto, ve snaze zaujmout širší portfolio zájemců, zvolil Nissan v případě třetí, testované generace modelu označené T32, úplně jinou taktiku.

Dva jsou víc než jeden

Největší novinkou X-Trailu je od loňského podzimu zavedení vznětového motoru 2.0 dCi, který doplnil stávající paletu agregátů. Ta se až dosud skládala pouze ze dvou pohonných jednotek, a sice menšího dieselu 1.6 dCi dobře známého také z renaultů a dále zážehového přeplňovaného čtyřválce 1.6 DIG-T.

Testovaný dvoulitr dCi je v Evropě k dispozici zatím pouze v Nissanech, takže X-Trail je vlastně v roli pionýra. Nissan sice mluví o novém motoru, ovšem pravda je, že se jedná o starý známý agregát M9R. Verze splňující Euro 4 či Euro 5 poháněly už Mégane/Lagunu II a jejich následovníky. A samozřejmě i předchozí generaci X-Trailu T31.

Motor M9R se poprvé objevil před jedenácti lety coby doplnění výrobního programu aliance Renault-Nissan. Vývoj motoru tehdy vyšel na pět set padesát miliónů eur a koncern do něj vkládal velké naděje, neboť po problematických agregátech 1.9 dCi (F9Q) či malých 1.5 dCi (K9K) měl nabídnout kromě výkonů také odpovídající spolehlivost. Léta provozu ukázala, že jde o mimořádně zdařilý pohon. Proto trochu šokovala informace, že s příchodem normy Euro 6 skončí tento dvoulitr v propadlišti dějin.

Opravdu to tak vypadalo, ovšem situace se změnila. Zřejmě koncernu došlo, že nemůže na trhu uspět pouze s kubaturou 1.6 dCi, byť vrcholná verze nabízí dvě turbodmychadla a výkon 118 kW. Pro auta, jakými jsou Talisman, Espace či testovaný X-Trail, je to prostě málo. Přesto nejásejme předčasně…

obrázek [600 x 403]  

Dobrý motor, dvě chyby

Nové srdce X-Trailu je tak vlastně evolucí staršího čtyřválce. Nabízí se otázka, co se při přechodu z normy Euro 5 na Euro 6 změnilo. V kompresním poměru rozdíly nehledejte, ten zůstává stále 15,6:1. I nadále motor používá spolehlivý common-rail solenoid od Bosche se vstřikovacím tlakem 1800 barů. Zůstalo také vodou chlazené turbodmychadlo a konečně regenerace filtru pevných částic probíhá dodatečnou dávkou nafty. U některých vznětových motorů koncernu zavedený pátý vstřikovač do výfukového traktu zde uplatněn není. Z méně podstatných změn uvedeme jinak vedené sací potrubí za turbodmychadlem. Důvodem je fakt, že zástavba 2.0 dCi do modulární platformy CMF (Common Module Family) si vyžádala změnu uložení chladiče stlačeného vzduchu z horizontálního na vertikální vedle motorového chladiče.

Vznětové motory pro Euro 6 mají problém zejména s emisemi oxidů dusíku, jejichž hodnota se při přechodu z Euro 5 na Euro 6 snížila z 0,180 na 0,080 g/km. Aby to motory dokázaly splnit, musejí být vybaveny dodatečnou úpravou emisního systému. Jak jistě víte, nejlepším řešením je technologie AdBlue. Sice vyžaduje doplňování močoviny, ovšem vliv na spotřebu paliva je zcela minimální.

AdBlue však testovaný motor nepoužívá. Místo něj je uplatněna levnější technologie se zásobníkovým katalyzátorem oxidů dusíku LNT (Lean NOx Trap). Druhým překvapením je použití pouze vysokotlakého okruhu recirkulace výfukových plynů EGR. Přitom menší 1.6 dCi využívá kromě něj také nízkotlaký okruh. Aby motoráři dokázali eliminovat nevýhodný tlakový spád před a za turbodmychadlem, který je průvodním jevem chodu motoru už od režimu středního zatížení a jenž zásadně omezuje využitelnost použitého EGR v klasickém provedení, je systém recirkulace spalin vybaven zvláštním čerpadlem.

obrázek [600 x 318]  

Dojmy ze svezení tak plně odpovídají výše napsanému. Motor silně recirkuluje výfukové plyny už v režimu středního zatížení. Jde mimochodem o jednu z podmínek použití technologie LNT, aby prostě těch „noxů“ nemusel katalyzátor LNT tolik hromadit, čemuž jasně odpovídá poměrně mdlý jízdní projev. I přes deklarovaných 130 kW při 3750/min-1 a zejména vrcholu točivého momentu 380 N.m při udávaných 2000 otáčkách (kdy ovšem tato hodnota takřka neklesá až do přibližně 3000/min-1) se tak nemůžete ubránit dojmu, že to prostě moc nejede. Verze M9R pro Euro 5 poskytovala se 110 kW solidní pružnost v nízkých otáčkách, kterou u výkonnějších verzí vystřídal mocnější vrchol, ovšem trochu na úkor tahu ve spodním otáčkovém spektru. Testovaná nejnovější varianta se odspodu sbírala vlažně, aby při asi 1700 otáčkách za minutu pocitově trochu ožila. Síla však vydržela relativně krátce.

Druhý spíše negativní vjem souvisí se zmíněnou technologií odbourávání NOx LNT. Jeho vypalování probíhá paradoxně v režimu úsporné jízdy, takže výsledný efekt o její snažení je jednoduše minimální. I v módu 2WD, tedy s preferencí pohonu přední nápravy (v případě potřeby ale přesto elektronika i v tomto režimu pohon zadní nápravy připojí) a režimu ECO jsme při průměrné rychlosti 47 km/h dosáhli spotřeby paliva 9,0 l na 100 km dle údajů ukazatele. Občas se však apetit zvyšoval i za hranici 9,5 litrů na 100 km a dostat se pod 9 l vyžadovalo specifický jízdní režim s minimálními dynamickými změnami a lehkou nohu. Přitom výrobce udává v této verzi v kombinovaném cyklu hodnotu 6,0 l na 100 km.

Jak funguje variátor?

Nový dvoulitr dCi nabízí Nissan v X-Trailu jednak s manuální šestistupňovou převodovkou a výhradně pohonem všech kol All Mode 4x4, a dále s testovaným variátorem Xtronic-CVT. Spolu s ním můžete mít buď „čtyřkolku“ (tak jako my), případně variantu pouze s pohonem předních kol.

Je možná trochu škoda, že nám Nissan nepůjčil auto s manuálem. Možná by pak ta spotřeba nebyla tak vysoká a jízdní dynamika určitě lepší. Tedy by se eliminovaly dva hlavní nedostatky našich dojmů z jízdy. Známým neduhem variátorů je nižší mechanická účinnost při jízdě ustálenou rychlostí, řekněme po dálnici. Něco se ztratí v řetězovém převodu, zbytek v případě Xtronic-CVT „spálí“ hydrodynamický měnič momentu.

Pokud odbočíme od spotřeby a jízdní dynamiky, lze chování převodovky CVT v podání Nissanu hodnotit veskrze kladně. Plynulý přenos točivého momentu měl za následek mimořádně komfortní jízdní projev. Je to právě absence „rázů“ při řazení, která tolik fascinuje Američany či Japonce. Proto v těchto zemích jsou variátory populární volbou.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic-CVT All Mode 4x4 Tekna

Cena v základní výbavě: 937 000 Kč Cena v testované výbavě: 952 000 Kč

Základní výbava:Sedmimístné uspořádání, sada Komfort (inteligentní klíč, elektrické ovládání pátých dveří, střešní ližiny, 19palcová litá kola), prosklená střecha, navigační systém NissanConnect + panoramatický parkovací systém, sada safety accenta (automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, upozornění na vybočení z jízdního pruhu), Nissan Safety Shield (rozpoznávání únavy řidiče, inteligentní parkovací asistent, monitorování pohybujících se objektů za vozidlem, sledování mrtvého úhlu), Bi-LED světlomety, samočinná dvouzonová klimatiazce, kožená sedadla, vyhřívaná sedadla, elektricky stavitelná přední sedadla, posuvná druhá řada sedadel.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 15.000,-),

Euro vystoupilo na roční maximum k dolaru Euro vystoupilo na roční maximum k dolaru

Euro se během dnešního obchodování vyšplhalo k dolaru až…

Zlatuška: Novela o zbraních snižuje bezpečnost, budeme v ruské sféře vlivu Zlatuška: Novela o zbraních snižuje bezpečnost, budeme v ruské sféře vlivu

Evropě navzdory. Poslanci schválili návrh novely…

Ministerstvo financí se k žalobě nájemníků z Písnice nepřipojí, považuje to za absurdní Ministerstvo financí se k žalobě nájemníků z Písnice nepřipojí, považuje to za absurdní

Připojení státu k žalobě nájemníků z bytů v pražské…

Změní se hradní pán? Drahoš má mezi kandidáty největší podporu Změní se hradní pán? Drahoš má mezi kandidáty největší podporu

Bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš má mezi…

 

Štítky SUV Nissan Testy

Technické údaje
Motor Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic-CVT All Mode 4x4 Tekna
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 5.8 / 6
Emise CO2:158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1877
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1720 / 520
Rozměr pneu:225/55 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4640
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1715
d) rozvor (mm): 2705
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 

Přidat názorDiskuse: Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic-CVT All…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Opel nám ukázal Grandland X.  Známe i skoro všechna technická data Opel nám ukázal Grandland X. Známe i skoro všechna technická data

Novinka značky s bleskem ve znaku bude mít sice oficiální…

Top Gear má trable s natáčením v Norsku. Moderátoři svištěli tunelem.. Top Gear má trable s natáčením v Norsku. Moderátoři svištěli tunelem..

Oblíbená automobilová show Top Gear se dostala do potíží…

 




Modernizovaný Nissan X-Trail na prvních snímcích. Na dálnici umí jezdit sám Modernizovaný Nissan X-Trail na prvních snímcích. Na dálnici umí jezdit sám

Nissan si k představení modernizovaného modelu X-Trail…

Nissan X-Trail 4Dog je koncept ideálního vozu pro majitele psů (+video) Nissan X-Trail 4Dog je koncept ideálního vozu pro majitele psů (+video)

Nissan představuje koncept X-Trail 4Dog, který byl…

 



 
Podívejte se na hřbitov závodních aut, s nimiž závodil i Dale Earnhardt Jr.

Podívejte se na hřbitov závodních aut, s nimiž závodil i Dale Earnhardt Jr.

Včera

Hluboko v lesích Severní Karolíny buduje úspěšný závodník NASCAR se svým týmem hřbitov závodních aut, který působí strašidelně a krásně zároveň.




Blesk.cz

Zavřené hospody, naštvaní sousedé: Jaký byl první měsíc zákazu kouření?

Zavřené hospody, naštvaní sousedé: Jaký byl první…

Zákaz kouření v restauracích, který platí v Česku od konce května, přidělal práci zejména strážníkům, kteří…

Babiši, zatlač! Chce Zaorálek kvůli bytům v pražské Písnici

Babiši, zatlač! Chce Zaorálek kvůli bytům v pražské Písnici

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek dnes vystoupil tvrdě proti šéfovi hnutí ANO a bývalému ministru financí…

 

iSport.cz

Zlatá tretra: Boltovo vítězné loučení i světový rekord na 300 m

Zlatá tretra: Boltovo vítězné loučení i světový…

Vítězné loučení fenomenálního sprintera Usaina Bolta, který v Ostravě zaběhl na 100 m čas 10,06 s a ani při svém…

Nezmar o posilách pražských

Nezmar o posilách pražských "S": Jako fanoušek i…

Ceny na českém trhu s hráči vyletěly nahoru, říká sportovní ředitel Liberce Jan Nezmar. Přestupové částky…

 

Reflex.cz

Komunisté jako obvykle: Filip, Kováčik a lži

Komunisté jako obvykle: Filip, Kováčik a lži

Nevědomý agent StB, předseda komunistů mazaný Filip, přišel s odhalením, že Milada Horáková podala přihlášku do…

Američané mají novou zázračnou zbraň – laser zničí z vrtulníku nepřítele ve vzduchu i na zemi

Američané mají novou zázračnou zbraň – laser zničí z…

Lasery, které sestřelují různé cíle, už nejsou jenom výsadou napínavých filmů a sci-fi knih. Americká armáda…