Test Auto.cz

Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic-CVT All Mode 4x4 Tekna – Opravdu nový motor?

25.1. 2017
Verdikt
 

Už od podzimu 2013 se vyrábí třetí generace X-Trailu. Namísto osobitých tvarů nastoupily módní obliny, které od loňského podzimu nově ukrývají staro-nový vznětový dvoulitr. Co se změnilo a jak v s ním X-Trail jezdí?

První dvě generace X-Trailu sice byly zástupci kategorie SUV, ovšem při pohledu na ně byste to možná ani neřekli. Naopak, jejich relativně hranaté tvary je citelně odlišovaly od zbylých konkurentů. Jakoby chtěl Nissan naznačit, že jeho SUV nejsou jen pro jízdu po zpevněných silnicích s občasnou vyjížďkou polňačkou k chatě, ale že zvládnou také náročnější terén. Specifickou skupinu klientů tato auta zaujala, odbarvené blondýny, jimž jde hlavně o krásu a styl si však X-Trail zvolily jen zřídka. Možná i proto, ve snaze zaujmout širší portfolio zájemců, zvolil Nissan v případě třetí, testované generace modelu označené T32, úplně jinou taktiku.

Dva jsou víc než jeden

Největší novinkou X-Trailu je od loňského podzimu zavedení vznětového motoru 2.0 dCi, který doplnil stávající paletu agregátů. Ta se až dosud skládala pouze ze dvou pohonných jednotek, a sice menšího dieselu 1.6 dCi dobře známého také z renaultů a dále zážehového přeplňovaného čtyřválce 1.6 DIG-T.

Testovaný dvoulitr dCi je v Evropě k dispozici zatím pouze v Nissanech, takže X-Trail je vlastně v roli pionýra. Nissan sice mluví o novém motoru, ovšem pravda je, že se jedná o starý známý agregát M9R. Verze splňující Euro 4 či Euro 5 poháněly už Mégane/Lagunu II a jejich následovníky. A samozřejmě i předchozí generaci X-Trailu T31.

Motor M9R se poprvé objevil před jedenácti lety coby doplnění výrobního programu aliance Renault-Nissan. Vývoj motoru tehdy vyšel na pět set padesát miliónů eur a koncern do něj vkládal velké naděje, neboť po problematických agregátech 1.9 dCi (F9Q) či malých 1.5 dCi (K9K) měl nabídnout kromě výkonů také odpovídající spolehlivost. Léta provozu ukázala, že jde o mimořádně zdařilý pohon. Proto trochu šokovala informace, že s příchodem normy Euro 6 skončí tento dvoulitr v propadlišti dějin.

Opravdu to tak vypadalo, ovšem situace se změnila. Zřejmě koncernu došlo, že nemůže na trhu uspět pouze s kubaturou 1.6 dCi, byť vrcholná verze nabízí dvě turbodmychadla a výkon 118 kW. Pro auta, jakými jsou Talisman, Espace či testovaný X-Trail, je to prostě málo. Přesto nejásejme předčasně…

obrázek [600 x 403]  

Dobrý motor, dvě chyby

Nové srdce X-Trailu je tak vlastně evolucí staršího čtyřválce. Nabízí se otázka, co se při přechodu z normy Euro 5 na Euro 6 změnilo. V kompresním poměru rozdíly nehledejte, ten zůstává stále 15,6:1. I nadále motor používá spolehlivý common-rail solenoid od Bosche se vstřikovacím tlakem 1800 barů. Zůstalo také vodou chlazené turbodmychadlo a konečně regenerace filtru pevných částic probíhá dodatečnou dávkou nafty. U některých vznětových motorů koncernu zavedený pátý vstřikovač do výfukového traktu zde uplatněn není. Z méně podstatných změn uvedeme jinak vedené sací potrubí za turbodmychadlem. Důvodem je fakt, že zástavba 2.0 dCi do modulární platformy CMF (Common Module Family) si vyžádala změnu uložení chladiče stlačeného vzduchu z horizontálního na vertikální vedle motorového chladiče.

Vznětové motory pro Euro 6 mají problém zejména s emisemi oxidů dusíku, jejichž hodnota se při přechodu z Euro 5 na Euro 6 snížila z 0,180 na 0,080 g/km. Aby to motory dokázaly splnit, musejí být vybaveny dodatečnou úpravou emisního systému. Jak jistě víte, nejlepším řešením je technologie AdBlue. Sice vyžaduje doplňování močoviny, ovšem vliv na spotřebu paliva je zcela minimální.

AdBlue však testovaný motor nepoužívá. Místo něj je uplatněna levnější technologie se zásobníkovým katalyzátorem oxidů dusíku LNT (Lean NOx Trap). Druhým překvapením je použití pouze vysokotlakého okruhu recirkulace výfukových plynů EGR. Přitom menší 1.6 dCi využívá kromě něj také nízkotlaký okruh. Aby motoráři dokázali eliminovat nevýhodný tlakový spád před a za turbodmychadlem, který je průvodním jevem chodu motoru už od režimu středního zatížení a jenž zásadně omezuje využitelnost použitého EGR v klasickém provedení, je systém recirkulace spalin vybaven zvláštním čerpadlem.

obrázek [600 x 318]  

Dojmy ze svezení tak plně odpovídají výše napsanému. Motor silně recirkuluje výfukové plyny už v režimu středního zatížení. Jde mimochodem o jednu z podmínek použití technologie LNT, aby prostě těch „noxů“ nemusel katalyzátor LNT tolik hromadit, čemuž jasně odpovídá poměrně mdlý jízdní projev. I přes deklarovaných 130 kW při 3750/min-1 a zejména vrcholu točivého momentu 380 N.m při udávaných 2000 otáčkách (kdy ovšem tato hodnota takřka neklesá až do přibližně 3000/min-1) se tak nemůžete ubránit dojmu, že to prostě moc nejede. Verze M9R pro Euro 5 poskytovala se 110 kW solidní pružnost v nízkých otáčkách, kterou u výkonnějších verzí vystřídal mocnější vrchol, ovšem trochu na úkor tahu ve spodním otáčkovém spektru. Testovaná nejnovější varianta se odspodu sbírala vlažně, aby při asi 1700 otáčkách za minutu pocitově trochu ožila. Síla však vydržela relativně krátce.

Druhý spíše negativní vjem souvisí se zmíněnou technologií odbourávání NOx LNT. Jeho vypalování probíhá paradoxně v režimu úsporné jízdy, takže výsledný efekt o její snažení je jednoduše minimální. I v módu 2WD, tedy s preferencí pohonu přední nápravy (v případě potřeby ale přesto elektronika i v tomto režimu pohon zadní nápravy připojí) a režimu ECO jsme při průměrné rychlosti 47 km/h dosáhli spotřeby paliva 9,0 l na 100 km dle údajů ukazatele. Občas se však apetit zvyšoval i za hranici 9,5 litrů na 100 km a dostat se pod 9 l vyžadovalo specifický jízdní režim s minimálními dynamickými změnami a lehkou nohu. Přitom výrobce udává v této verzi v kombinovaném cyklu hodnotu 6,0 l na 100 km.

Jak funguje variátor?

Nový dvoulitr dCi nabízí Nissan v X-Trailu jednak s manuální šestistupňovou převodovkou a výhradně pohonem všech kol All Mode 4x4, a dále s testovaným variátorem Xtronic-CVT. Spolu s ním můžete mít buď „čtyřkolku“ (tak jako my), případně variantu pouze s pohonem předních kol.

Je možná trochu škoda, že nám Nissan nepůjčil auto s manuálem. Možná by pak ta spotřeba nebyla tak vysoká a jízdní dynamika určitě lepší. Tedy by se eliminovaly dva hlavní nedostatky našich dojmů z jízdy. Známým neduhem variátorů je nižší mechanická účinnost při jízdě ustálenou rychlostí, řekněme po dálnici. Něco se ztratí v řetězovém převodu, zbytek v případě Xtronic-CVT „spálí“ hydrodynamický měnič momentu.

Pokud odbočíme od spotřeby a jízdní dynamiky, lze chování převodovky CVT v podání Nissanu hodnotit veskrze kladně. Plynulý přenos točivého momentu měl za následek mimořádně komfortní jízdní projev. Je to právě absence „rázů“ při řazení, která tolik fascinuje Američany či Japonce. Proto v těchto zemích jsou variátory populární volbou.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic-CVT All Mode 4x4 Tekna

Cena v základní výbavě: 937 000 Kč Cena v testované výbavě: 952 000 Kč

Základní výbava:Sedmimístné uspořádání, sada Komfort (inteligentní klíč, elektrické ovládání pátých dveří, střešní ližiny, 19palcová litá kola), prosklená střecha, navigační systém NissanConnect + panoramatický parkovací systém, sada safety accenta (automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, upozornění na vybočení z jízdního pruhu), Nissan Safety Shield (rozpoznávání únavy řidiče, inteligentní parkovací asistent, monitorování pohybujících se objektů za vozidlem, sledování mrtvého úhlu), Bi-LED světlomety, samočinná dvouzonová klimatiazce, kožená sedadla, vyhřívaná sedadla, elektricky stavitelná přední sedadla, posuvná druhá řada sedadel.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 15.000,-),

Komunisté o odvolání Filipa po volebním debaklu hlasovat nebudou Komunisté o odvolání Filipa po volebním debaklu hlasovat nebudou

Ústřední výbor KSČM nebude jednat o možnosti odvolání…

Počet státních zaměstnanců dál roste, stát dá příští rok na jejich platy 210 miliard Počet státních zaměstnanců dál roste, stát dá příští rok na jejich platy 210 miliard

Výdaje na platy zaměstnanců státu by měly v příštím roce…

O důvěru v další členy vedení strany by se hlasovat nemělo, tvrdí předseda ČSSD Hamáček O důvěru v další členy vedení strany by se hlasovat nemělo, tvrdí předseda ČSSD Hamáček

Předseda ČSSD a vicepremiér Jan Hamáček nechce, aby širší…

Uber se pouští do agenturního zaměstnávání Uber se pouští do agenturního zaměstnávání

Společnost Uber nechce nabízet jen levné svezení, ale i…

 

Štítky SUV Nissan Testy

Technické údaje
Motor Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic-CVT All Mode 4x4 Tekna
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 5.8 / 6
Emise CO2:158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1877
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1720 / 520
Rozměr pneu:225/55 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4640
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1715
d) rozvor (mm): 2705
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 

Přidat názorDiskuse: Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic-CVT All…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů

Deník E15 tento týden upozornil na velice přísná pravidla…

 



Nissan Rogue Millenium Falcon: Jezděte jako Han Solo Nissan Rogue Millenium Falcon: Jezděte jako Han Solo

Do kin míří další film kultovní ságy Star Wars a…

Nissan X-Trail míří na náplavku. Už víme, kolik bude stát Nissan X-Trail míří na náplavku. Už víme, kolik bude stát

Větší sourozenec modelu Qashqai se taktéž představí na…

 



 
Kvalifikace motocyklové VC Japonska 2018: Nejrychlejší Dovizioso,  Bagnaia a Rodrigo

Kvalifikace motocyklové VC Japonska: Dovizioso Nejrychlejší

Dnes 09:20

Kvalifikační souboje na VC Japonska silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Andrea Dovizioso (MotoGP), Francesco Bagnaia (Moto2) a Gabriel Rodrigo (Moto3).




Blesk.cz

Překvapení na premiéře: Vojta Dyk slavil triumf bez Vilhelmové! Proč zase chyběla?

Překvapení na premiéře: Vojta Dyk slavil triumf bez…

Tleskalo mu celé karlínské divadlo, svůj triumf si Vojta Dyk (33) ale vychutnal jen napůl. V hledišti mu drželi…

Příspěvek na bydlení: Kdo na něj má nárok? Jak ho získat? Radily odbornice na Horké lince Blesku

Příspěvek na bydlení: Kdo na něj má nárok? Jak ho…

Více peněz potřebným, ale také přísnější pravidla! Tak začátkem letošního roku stát nově nastavil pravidla pro…

 

iSport.cz

Šumulikoski hledá trenéra pro Slovácko: Zkouším také Habance

Šumulikoski hledá trenéra pro Slovácko: Zkouším také Habance

Hledá pro Slovácko trenéra na delší dobu. Taky se snaží narovnat zaseklou komunikaci mezi hráči a realizačním…

Skuhravý o Opavě: Její trenér musí být génius. Přišlo mi nefér, co řekl

Skuhravý o Opavě: Její trenér musí být génius.…

Dukla vs. Opava jako jeden ze šlágrů kola FORTUNA:LIGY? Před sezonou by to znělo jako nepovedený vtip, v neděli…

 

Reflex.cz

Jak chutná veverka aneb Co se v současnosti vaří na televizní obrazovce

Jak chutná veverka aneb Co se v současnosti vaří na…

Pořady o vaření už nejsou takovou sázkou na jistotu. Samotný fakt, že se před kamerou bude vařit, není zárukou…

Devět z deseti vozů nemusí projít STK. Nová pravidla jsou příliš přísná

Devět z deseti vozů nemusí projít STK. Nová pravidla…

Nová metodika, kterou ministerstvo dopravy od října zavedlo pro stanice technické kontroly, vyvolala u mechaniků…