Test Auto.cz

Renault Mégane 1.2 TCe 130 Bose – Je to ještě vůbec mainstream?

9.3. 2016
Verdikt
 

Nový Renault Mégane vsadil na výrazný design karoserie, moderní interiér a technické vychytávky. Vůz jsme vyzkoušeli s nejsilnější zážehovou dvanáctistovkou.

Na čtvrtou generaci Renaultu Mégane jsme v redakci čekali jako na smilování. Vůz jsme si poprvé naživo prohlédli loni ve Frankfurtu, tehdy ale ještě nikdo netušil, že nás od prvního svezení dělí nezvykle dlouhá doba. Stalo se tak teprve před dvěma týdny v rámci národní prezentace kousek za Prahou, kde jsme osedlali nejsilnější specifikaci GT se šestnáctistovkou o výkonu 151 kW (205 koní), sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a aktivním řízením zadních kol. Prvotní nadšení z vozu neopadlo, naopak se ještě prohloubilo.

S prvním velkým redakčním testem se vracíme zpátky na zem. Protože základní atmosférická šestnáctistovka SCe 115 (84 kW) zatím není v nabídce (stejně jako vznětové GT se 118 kW), představuje zkoušené 1.2 Energy TCe o výkonu 97 kW (130 koní) druhou nejsilnější volbu mezi zážehovými motory a stejnou pozici má i celkově. Šestnáctistovka Energy dCi 130 je totiž navzdory shodnému číselnému označení o jeden kilowatt slabší a na samém vrcholu už je „pouze“ benzinové GT. V řeči peněz to znamená, že aktuálně druhý nejsilnější Renault Mégane čtvrté generace pořídíte za méně než 400.000 korun (ve výbavě Zen startuje na 394.900 Kč) a to je argument, na který čeští zákazníci jednoznačně uslyší.

Vzpomínka na dvojku

Nový Renault Mégane je nyní ve velmi výhodné pozici. Všichni jeho přímí konkurenti, tedy až na Nissan Pulsar a Opel Astra, jsou totiž na trhu řadu let a za tu dobu se stihli poměrně dost okoukat. Francouzi navíc opět přišli s něčím, co jenom tak nepřehlédneme. Řeč je například o plně diodových předních světlometech LED Pure Vision s „hokejkami“ denního svícení. Renault už toto řešení představil u Talismanu a alespoň u nás v redakci se setkalo s nadšením, pro Mégane nám ale světla připadají trochu velká. V kontextu s obrovským diamantem v masce chladiče, v jehož středu najdete radar adaptivního tempomatu, rudý exemplář působí, jako by dostal „do nosu“, stačí ale vybrat jinou barvu karoserie a pocit je pryč.

Otázkou však zůstává, jestli jsme vůbec od Méganu čekali něco jiného než nápadnost. Jenom si vzpomeňte na jeho druhou generaci se zkosenou zadní částí a máte jasno. Tohle auto bylo, je a bude originální, přičemž tvrzení podporují také tvary zádě novinky. Především svítilny s tenounkými diodovými pásy se hodně povedly, v noci vůz nádherně rozzáří téměř po celé šířce a navozují prostorový dojem. Renault toto řešení nazývá Edge Light a použil jej také vpředu, přičemž výsledný efekt nám vzdáleně připomíná organické diody od BMW.

obrázek [600 x 351]  

Zvenku je to tedy fešák, kterého bychom podle kvalitně provedených detailů a skvělého zpracování klidně tipovali na prémiový segment, ale co uvnitř? Totální revoluce! Už v minulé generaci Méganu jsme si na volbu materiálů nemohli stěžovat, zkoušený exemplář s koženými sedadly Carbone (stojí 26.000 Kč a tvarem mi velmi připomínají ta v Audi Q2), kontrastním prošíváním výplní dveří a středové loketní opěrky a do rukou perfektně padnoucím tříramenným volantem nám ale totálně vyrazila dech. Posaz je stejně nízký a sportovní jako v GT, výhled na digitální přístrojový štít je přímo ukázkový, a díky příjemně tvarovanému středovému tunelu řidiče nic netlačí do kolene ani na dlouhých cestách. Přešlapy při montáži jednotlivých dílů byste tady také hledali marně – všechno lícuje přesně tak, jak to máme rádi.

S příchodem nové generace Méganu se hodně diskutovalo o použití 8,7palcového dotykového displeje systému R-Link 2, který již známe z Espacu a Talismanu, a přiznám se, že i já jsem byl zprvu docela skeptický. Tlačítek je na středové konzole pomálu, plastů okolo obrazovky naopak dost, na rozdíl od horizontálně umístěné sedmipalcové verze (standard od výbavy Intens) musíte „sahat“ do systému, i když si chcete pouze nastavit intenzitu “ofuku” klimatizace a dotykové ikony po pravé straně neoplývají citlivostí a ihned si je zapatláte.

Naučit se ovládání chce čas, pokud jste ale zvyklí na tablety s operačním systémem Android, máte už teď napůl vyhráno. Čtyřdlaždicové rozhraní je přehledné, hezky čitelné, mezi jednotlivými kartami můžete listovat tahem prstu, a když víte kam sáhnout, klasická hardwarová tlačítka snadno oželíte. Obrovský displej je středobodem celé přístrojové desky a díky širokým možnostem konfigurace prostřednictvím systému Multi-Sense si vůz nastavíte přesně podle vašich představ. Moje osobní volba padla na rudé podsvícení přístrojů, zvýrazněný zvuk motoru (lze nastavit ve třech stupních), střední úroveň odporu posilovače řízení a motor v nejostřejším módu. Všechno si můžete uložit do osobního profilu, aby se nestalo, že vám jiný řidič „rozhodí“ vaše oblíbené nastavení.

Vpředu OK, ale co vzadu?

Prodloužit, snížit, rozšířit a zvětšit rozvor – tolik asi k receptu, podle kterého se dnes postupuje při návrhu nových vozů. V případě Méganu nás zajímá hlavně rozvor 2669 milimetrů (o 28 milimetrů více než u předchůdce), protože jeho minulá generace, jakkoliv byla prostorná vpředu, výrazně ztrácela na zadních sedačkách. Obecně řečeno platí, že pro řidiče a spolujezdce se u novinky nic nemění - v podélném směru je místa dost, šířka kokpitu se zvětšila jenom nepatrně (o 10 milimetrů), a svých 190 centimetrů jsem za volant složil se zhruba čtyřcentimetrovou rezervou nad hlavou. Sedadla hezky podepírají stehna a řidičovo má dokonce masážní funkci (standard pro zkoušenou výbavu Bose), ocenil bych však výraznější boční vedení. Ale co, nejde o sporťák.

Renault Mégane - mezigenerační srovnání rozměrů
GeneraceIVIII
Délka [mm]43594302
Šířka [mm]18141808
Výška [mm]14471471
Rozvor [mm]26692641
Rozchod vpředu [mm]15911546
Rozchod vzadu [mm]15861547
Objem kufru [l]384/1247372/1129
Pohotovostní hmotnost* [kg]12051205
*platí pro verze 1.2 TCe

Jenže co vzadu? Popravdě nic moc… Velikost nástupního prostoru je neslučitelná s mými „šestačtyřicítkami“ a za sebe bych se usadil pouze v případě, kdybych si před tím sundal nohy. Jenom pro představu: když si přední sedadlo seřídím do požadované polohy, mezi opěradlem a zadním sedákem naměřím pouze devět centimetrů místa. Co naplat, vzadu je Mégane opravdu malý a ničemu nepomohlo ani posunutí předního sedadla do „ještě přijatelné“ polohy. Dvakrát 190 centimetrů za sebe zkrátka neposkládáte, a to je škoda, protože zadní sedáky mají ideální délku i sklon a nad hlavou mi stále zůstala asi centimetrová rezerva. Škoda také výrazných podélných nosníků střechy – vysokým pasažérům znesnadňují výhled nízkými bočními okny a vyhráno nemá ani řidič. Svažující se střecha společně s velkými sloupky C totiž omezují výhled šikmo ven.

Dobře našlápnuto má zavazadlový prostor. Mezigeneračně narostl z 372 na 384 litrů, má pravidelný půdorys a po sklopení zadních opěradel získáte 1247 litrů - tedy o 118 litrů více než u předchůdce. Zhruba deseticentimetrový schod mezi sklopenými opěradly a podlážkou však vyřeší až verze Grandtour a pozor také na nákladovou hranu ve výšce 760 milimetrů (je o dvacet milimetrů výše než u předchůdce), případně prostor pro rezervní kolo. U zkoušené linie Bose jej totiž takřka beze zbytku vyplňuje pro Mégane speciálně navržená aparatura amerického výrobce. Hraje skvěle, v případě defektu se pak ale musíte spolehnout pouze na lepicí sadu.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Mégane 1.2 TCe 130 Bose

Cena v základní výbavě: 479 900 Kč Cena v testované výbavě: 579 090 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, tempomat s omezovačem rychlosti, paket Navigace - navigace pro systém R-Link 2, přístup k online aplikacím pro systém R-Link, systém rozpoznávání dopravních značek, paket City - 360° parkovací senzory, zadní parkovací kamera a inteligentní parkovací asistent - podélný, kolmý a úhlový, systém sledování mrtvého úhlu, asistent rozjezdu do kopce, varování před opuštěním jízdního pruhu, litá 17“ kola Celsium, denní svícení Edge Light, dešťový a světelný senzor, sada na opravu pneumatik, dvouzónová automatická klimatizace, kartový klíč, elektrické stahování oken, přístrojový štít s TFT displejem, audio Bose s deseti reproduktory, sedmipalcový dotykový displej, záruka 5let/100.000 km.

Výbava testovaného vozu:Metalíza Flamme (+17.000 Kč), kožené čalounění Carbone (+26.000 Kč), vyhřívání předních sedadel (+5.000 Kč), paket Safety Plus - Active emergency braking system, Safe distance warning systém, adaptivní tempomat (+18.000 Kč), paket Techno - světlomety LED Pure Vision, head-up displej (+23.000 Kč), infotainment R-Link 2 s 8,7palcovým displejem (+8.000 Kč), textilní koberce Premium (+2.190 Kč).

Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
Technické údaje
Motor Renault Mégane 1.2 TCe 130 Bose
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 97 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.6 / 5.5
Emise CO2:123
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 384 / 1247
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 521
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4359
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1447
d) rozvor (mm): 2669
e) rozchod vpředu (mm): 1591
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 760 / 540
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Mégane 1.2 TCe 130 Bose – Je to…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 



Renault Mégane R.S. pod drobnohledem: Podívejte se na spoustu detailů v obsáhlém videu Renault Mégane R.S. pod drobnohledem: Podívejte se na spoustu detailů v obsáhlém videu

Ostrý hot-hatch se nám v originálním maskování ukázal na…

Renault Mégane R. S.: Výkon podle verze, 4Control vždy a hlavně manuál! Renault Mégane R. S.: Výkon podle verze, 4Control vždy a hlavně manuál!

Dosud byla nejrychlejším méganem v současné čtvrté…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…