Test Auto.cz

Seat Ibiza 1.2 TSI – Stále na výsluní

27.7. 2015
Verdikt
 

Čtvrtá generace Seatu Ibiza je stálicí mezi malými vozy, prodává se od roku 2008. I v nejnovější modernizaci má stále co nabídnout.

Kdybyste si přečetli test vozu Seat Ibiza 1.2 TSI z roku 2012, objevíte v plusech položku nestárnoucí design, zatímco v minusech figuruje ovládací panel klimatizace a autorádia. Při pohledu na letošní facelift jako by se chtělo říct: „Oni to v Seatu viděli!“

Modernizace se totiž o zevnějšek otřela jenom velmi zlehka. Pořídit si můžete dva nové laky, které se navíc dají kombinovat s barevnými pakety (v našem případě to byl fialový Velvet), zatímco největší vzhledovou modernizací jsou světlomety, které mohou mít pás diod denního svícení.

To nejdůležitější se odehrálo v interiéru, kde najdete zbrusu novou, výrazně hodnotněji a dospěleji působící palubní desku, která si očividně brala inspiraci z modelu Leon. Chválíme na ni hned několik věcí – přístroje s bílým podsvícením, středový panel natočený k řidiči, dílenské zpracování a použité materiály.

Výtečnou věcí jsou automatické dojezdy všech elektricky ovládaných bočních oken (Fabia jen u řidiče). Právě k interiéru se ale také váže jedna nectnost vozu. Již vpředu se člověk cítí trochu stísněněji, vzadu je pak prostoru málo, zejména před koleny. Objem zavazadelníku 292 litrů je spíše podprůměrný. Jenže ne každý má potřebu malý vůz používat jako rodinný automobil, takové lidi pak může Ibiza lecčím přesvědčit.

obrázek [600 x 402]  

Facelift se zaměřil i na další části, očekávejte přeladěný podvozek a několik nových motorů. V současné době má Ibiza na českém trhu bezkonkurenční škálu jednotek v rámci třídy. Devět agregátů pokrývá výkon od 55 do 110 kW, přičemž brzy přijde rovněž desátý model Cupra s jednotkou 1.8 TSI.

Novinkou v rámci modernizace jsou tříválcové agregáty, a to benzinové litrové jednotky, ať už s turbodmychadlem či bez něj, stejně jako naftové 1.4 TDI ve třech výkonnostních verzích od 55 do 77 kW. Bohužel jeden agregát vypadl, a to 2.0 TDI se 105 kW, snad poslední velký turbodiesel ve třídě malých vozů.

V současné době se můžete rozhodnout, zda zvolíte nový litrový tříválec TSI s výkonem 70 nebo 81 kW, anebo dáte přednost starším čtyřválcům 1.2 TSI s 66 a 81 kW. Čtyřválce mají výhodu kromě kultivovanějšího běhu i v nižší pořizovací ceně a absenci podle nás zbytečného systému Start-stop, tříválce jsou na druhou stranu minimálně papírově úspornější a u slabší verze také rychlejší. My jsme k testu dostali velmi oblíbenou variantu 1.2 TSI s výkonem 66 kW a pětistupňovou manuální převodovkou, a to v prostředním stupni výbavy Style.

Seat Ibiza vs. Škoda Fabia
ModelSeat Ibiza 5DŠkoda Fabia
Motor1.2 TSI1.2 TSI
Parametry motoru [kW/N.m]66/16066/160
Max. rychlost [km/h]184182
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,710,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,94,7
Délka [mm]40343992
Šířka [mm]16931732
Výška [mm]14281467
Rozvor [mm]24602470
Zavazadlový prostor [l]292/900330/1150
Cena [Kč]288.900268.900

Když už jsme u výbavy, v této oblasti udělala Ibiza rovněž velký pokrok. V rámci příplatků můžete mít dokonce adaptivní podvozek či parkovací kameru, v nabídce pak zůstává možnost natáčecích bixenonů. Ani jednu z těchto věcí u Fabie nečekejte.

obrázek [600 x 402]  

Motor a převodovka – Optimum

Přeplňovaná dvanáctistovka TSI nemá zrovna nejlepší pověst, testovaná verze se však snaží vyvarovat všech předchozích chyb. Uvidíme, jak moc jí to půjde. Z uživatelského hlediska se jedná o velmi příjemný motor, který na 1100 kg těžký vůz s přehledem stačí. Důležité je v tomto případě přívětivé naladění jednotky, která výkon 66 kW i točivý moment 160 N.m nabízí v širokém spektru otáček. Zejména ve středním pásmu tak je zátah příjemně hutný a předjíždění není problém ani v plném obsazení.

Musíte si však častěji podřadit, protože pětistupňová převodovka má dosti dlouhé odstupňování. Jednotka sice začne táhnout již od 1500 otáček za minutu, pro předjíždění v mimoměstských rychlostech je však lepší držet se nad 3000 otáček, kde je zátah i hutnější, než by člověk od 66 kW očekával. Celkově nemá křivka výkonu žádný jasný vrchol, pocitově pak zrychlování uvadá až okolo 5500 otáček. Samotná skříň má výtečný chod kulisy řadicí páky – jasně definovaný a hladký. Na dálnici při 130 km/h vůz točí okolo 3100 otáček.

Předností jednotky jsou také přesné a poměrně svižné reakce. Spolupráce s vozem je tak velmi snadná a s motorem se dá příjemně operovat dle libosti řidiče. Navíc i díky velmi tichému běhu řadíme tuto poslední reinkarnaci 1.2 TSI k tomu nejlepšímu z malých motorů. V našich očích se příplatek za o chlup silnější 1.0 TSI obhajuje velmi obtížně, zejména když v rámci dynamických ukazatelů je menší motor jenom o kousek lepší.

Z hlediska spotřeby pak jednotka vykazovala průměrné hodnoty, musíme však dodat, že při převzetí svítilo na tachometru pouze 500 ujetých kilometrů, Ibiza tak byla syrová. Po městě jsme jezdili za 7,2 litru na sto kilometrů, na dálnici při 130 km/h byl odběr sedmilitrový. Mimo město pak není problém dostat se na hodnotu 5,5 l na 100 km, tyto údaje se jistě ještě o kousek zlepší s dalšími kilometry.

Podvozek stále na úrovni

Cestovní komfort nikdy nebyl doménou této generace Ibizy, vždycky se jednalo o vůz se spíše tužším naladěním, který velmi dobře fungoval v zatáčkách. Vývoj však jde v oblasti podvozků rychle dopředu, bylo tedy třeba udělat úpravy, které by oslovily širší spektrum zákazníků.

Nově naladěné zavěšení se podle nás trefuje téměř ideálně do rovnováhy mezi komfortem a ovladatelností. Auto je stále o chlup méně pohodlné než třeba Fabia III, na rozdíl od ní ale zatáčí mnohem ostřeji a s menšími náklony. Zpočátku se zdálo, že na nerovnostech vůz více bouchá a odskakuje, ale ukázalo se, že za to mohly pouze přefoukané pneumatiky – po upuštění na správné hodnoty se vůz uklidnil a na poměry malých vozů nerovnosti žehlil s nadhledem.

Překvapila rovněž solidní míra odhlučnění kol, máme pocit, že v tomto ohledu španělští inženýři také zpracovali. Jenom na opravdu velkých nerovnostech se ozve citelnější rána od zavěšení. Také valivý hluk od pneumatik je nižší než dříve.

obrázek [600 x 302]  

Pokud se vrhnete vstříc okresní silnici, objevíte automobil, který se jen tak nenechá rozhodit, pevně se drží asfaltu, má dobrou přilnavost na přední nápravě a ani ta zadní neutíká příliš brzy, byť v nájezdu do oblouku spolupracuje s natočenými předními koly. Nečekejte od Ibizy nějaké velmi sportovní chování, důležité ale je, že vás ani ostřejší jízda nebude obtěžovat a budete z ní mít pocit dobře pracujícího celku.

Z hlediska fungování na silnici tak Ibiza stále patří k tomu nejlepšímu na trhu. Dokázala navíc zapracovat nejen na obratnosti, ale také na komfortu při cestování. Je tak zajímavé sledovat, že pouhými úpravami jde ze staršího modelu udělat vůz, který těm nejlepším dokáže stále šlapat na paty a v lecčem je i překonat.

Závěr

Možná jste čekali, že by již nyní mohla přijít nová generace oblíbeného malého španělského vozu Ibiza. Ani v pořadí druhý facelift ale není krokem vedle, protože se zaměřil na skutečné slabiny a dokázal z vozu udělat plně konkurenceschopný stroj. Dokážeme si představit, že mnoho jiných automobilek by se snažilo na daném základě udělat co nejvýraznější vzhledovou změnu, Seatu ale šlo o zlepšení funkce, když už tedy udělali „pouze“ facelift.

Modernizovaná Ibiza tak dostala výrazně lepší interiér, pečlivěji naladěný podvozek i některé nové motory, byť my bychom stále volili raději testovaný agregát 1.2 TSI, který novinkou není. Vůz nepatří k nejpraktičtějším a uvnitř je trochu stísněný, celkově se ale jedná o dobré malé auto, které nesází na pouhá pozlátka.

obrázek [600 x 328]  

Nejlevnější verze modelu264.900 Kč (1.0 MPI Reference SC/55 kW)
Základ s testovaným motorem278.900 Kč (1.2 TSI Reference SC/66 kW)
Testovaný vůz s výbavou355.400 Kč (1.2 TSI Style 5D/66 kW)

Plusy

  • Komfortní a zároveň obratný podvozek
  • Tichá a svižná pohonná jednotka
  • Rozsáhlá příplatková výbava
  • Automatický dojezd všech bočních oken
  • Kvalitně provedený interiér

Minusy

  • Na pohled je automobil stále stejný
  • Méně prostoru vzadu a v zavazadelníku
  • Zbytečně dlouhé zpřevodování
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Ibiza 1.2 TSI

Cena v základní výbavě: 278 900 Kč Cena v testované výbavě: 355 400 Kč

Základní výbava:Čtyři airbagy, ESP, klimatizace, palubní počítač, kliky dveří a vnější zrcátka v barvě vozu, mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, světlomety s dvojitou optikou, hlavice řadicí páky z kůže, kapsa na zadní straně opěradel předních sedadel, kožený multifunkční volant, handsfree bluetooth, sloupky B a C v černé lesklé barvě, ukazatel venkovní teploty, paket Smart Connect: autorádio Media systém Colour s 5" barevným dotykovým displejem, USB, AUX, slot na kartu SD, 6 reproduktorů atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+11.200,-), šestnáctipalcová kola v provedení Velvet (+19.000,-), paket Winter (+9.200,-), paket LED (+6.600,-), paket Schránky (+4.900,-), exteriérový a interiérový paket Velvet (+7.400,-), paket Drive (+3.900,-).

Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
Technické údaje
Motor Seat Ibiza 1.2 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1400 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.1 / 4.9
Emise CO2:119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 292 / 900
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1089 / 491
Rozměr pneu:215/45 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4034
b) šířka (mm): 1693
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 740 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1343
l) šířka vzadu (mm): 1333
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Seat Ibiza 1.2 TSI – Stále na výsluní

Ondřej ChamillaOndřej Chamilla
moderoval 27.7.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři? Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však…

Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video) Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video)

Vydali jsme se do španělské Barcelony vyzkoušet si…

 



 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý podzim. Pražany čeká ochlazení i déšť

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý…

Pražané, připravte se na ochlazení a konec babího léta. Dle meteoroložky Dagmar Honsové nás po většinu týdne…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si vynahradila svatbou jako z pohádky

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si…

Jedna z nejznámějších tváří filmového plátna druhé poloviny 20. století, žena, která se stala nezapomenutelnou…

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…