Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Ibiza 1.2 TSI – Stále na výsluní

Ondřej Chamilla
Diskuze (118)
Čtvrtá generace Seatu Ibiza je stálicí mezi malými vozy, prodává se od roku 2008. I v nejnovější modernizaci má stále co nabídnout.

Kdybyste si přečetli test vozu Seat Ibiza 1.2 TSI z roku 2012, objevíte v plusech položku nestárnoucí design, zatímco v minusech figuruje ovládací panel klimatizace a autorádia. Při pohledu na letošní facelift jako by se chtělo říct: „Oni to v Seatu viděli!“

Modernizace se totiž o zevnějšek otřela jenom velmi zlehka. Pořídit si můžete dva nové laky, které se navíc dají kombinovat s barevnými pakety (v našem případě to byl fialový Velvet), zatímco největší vzhledovou modernizací jsou světlomety, které mohou mít pás diod denního svícení.

To nejdůležitější se odehrálo v interiéru, kde najdete zbrusu novou, výrazně hodnotněji a dospěleji působící palubní desku, která si očividně brala inspiraci z modelu Leon. Chválíme na ni hned několik věcí – přístroje s bílým podsvícením, středový panel natočený k řidiči, dílenské zpracování a použité materiály.

Výtečnou věcí jsou automatické dojezdy všech elektricky ovládaných bočních oken (Fabia jen u řidiče). Právě k interiéru se ale také váže jedna nectnost vozu. Již vpředu se člověk cítí trochu stísněněji, vzadu je pak prostoru málo, zejména před koleny. Objem zavazadelníku 292 litrů je spíše podprůměrný. Jenže ne každý má potřebu malý vůz používat jako rodinný automobil, takové lidi pak může Ibiza lecčím přesvědčit.

seat testy redakcnivideo video malevozy seat testy redakcnivideo video malevozy  

Facelift se zaměřil i na další části, očekávejte přeladěný podvozek a několik nových motorů. V současné době má Ibiza na českém trhu bezkonkurenční škálu jednotek v rámci třídy. Devět agregátů pokrývá výkon od 55 do 110 kW, přičemž brzy přijde rovněž desátý model Cupra s jednotkou 1.8 TSI.

Novinkou v rámci modernizace jsou tříválcové agregáty, a to benzinové litrové jednotky, ať už s turbodmychadlem či bez něj, stejně jako naftové 1.4 TDI ve třech výkonnostních verzích od 55 do 77 kW. Bohužel jeden agregát vypadl, a to 2.0 TDI se 105 kW, snad poslední velký turbodiesel ve třídě malých vozů.

V současné době se můžete rozhodnout, zda zvolíte nový litrový tříválec TSI s výkonem 70 nebo 81 kW, anebo dáte přednost starším čtyřválcům 1.2 TSI s 66 a 81 kW. Čtyřválce mají výhodu kromě kultivovanějšího běhu i v nižší pořizovací ceně a absenci podle nás zbytečného systému Start-stop, tříválce jsou na druhou stranu minimálně papírově úspornější a u slabší verze také rychlejší. My jsme k testu dostali velmi oblíbenou variantu 1.2 TSI s výkonem 66 kW a pětistupňovou manuální převodovkou, a to v prostředním stupni výbavy Style.

Seat Ibiza vs. Škoda Fabia
Model Seat Ibiza 5D Škoda Fabia
Motor 1.2 TSI 1.2 TSI
Parametry motoru [kW/N.m] 66/160 66/160
Max. rychlost [km/h] 184 182
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,7 10,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,9 4,7
Délka [mm] 4034 3992
Šířka [mm] 1693 1732
Výška [mm] 1428 1467
Rozvor [mm] 2460 2470
Zavazadlový prostor [l] 292/900 330/1150
Cena [Kč] 288.900 268.900

Když už jsme u výbavy, v této oblasti udělala Ibiza rovněž velký pokrok. V rámci příplatků můžete mít dokonce adaptivní podvozek či parkovací kameru, v nabídce pak zůstává možnost natáčecích bixenonů. Ani jednu z těchto věcí u Fabie nečekejte.

seat testy redakcnivideo video malevozy seat testy redakcnivideo video malevozy  

Motor a převodovka – Optimum

Přeplňovaná dvanáctistovka TSI nemá zrovna nejlepší pověst, testovaná verze se však snaží vyvarovat všech předchozích chyb. Uvidíme, jak moc jí to půjde. Z uživatelského hlediska se jedná o velmi příjemný motor, který na 1100 kg těžký vůz s přehledem stačí. Důležité je v tomto případě přívětivé naladění jednotky, která výkon 66 kW i točivý moment 160 N.m nabízí v širokém spektru otáček. Zejména ve středním pásmu tak je zátah příjemně hutný a předjíždění není problém ani v plném obsazení.

Musíte si však častěji podřadit, protože pětistupňová převodovka má dosti dlouhé odstupňování. Jednotka sice začne táhnout již od 1500 otáček za minutu, pro předjíždění v mimoměstských rychlostech je však lepší držet se nad 3000 otáček, kde je zátah i hutnější, než by člověk od 66 kW očekával. Celkově nemá křivka výkonu žádný jasný vrchol, pocitově pak zrychlování uvadá až okolo 5500 otáček. Samotná skříň má výtečný chod kulisy řadicí páky – jasně definovaný a hladký. Na dálnici při 130 km/h vůz točí okolo 3100 otáček.

Předností jednotky jsou také přesné a poměrně svižné reakce. Spolupráce s vozem je tak velmi snadná a s motorem se dá příjemně operovat dle libosti řidiče. Navíc i díky velmi tichému běhu řadíme tuto poslední reinkarnaci 1.2 TSI k tomu nejlepšímu z malých motorů. V našich očích se příplatek za o chlup silnější 1.0 TSI obhajuje velmi obtížně, zejména když v rámci dynamických ukazatelů je menší motor jenom o kousek lepší.

Video se připravuje ...

Z hlediska spotřeby pak jednotka vykazovala průměrné hodnoty, musíme však dodat, že při převzetí svítilo na tachometru pouze 500 ujetých kilometrů, Ibiza tak byla syrová. Po městě jsme jezdili za 7,2 litru na sto kilometrů, na dálnici při 130 km/h byl odběr sedmilitrový. Mimo město pak není problém dostat se na hodnotu 5,5 l na 100 km, tyto údaje se jistě ještě o kousek zlepší s dalšími kilometry.

Podvozek stále na úrovni

Cestovní komfort nikdy nebyl doménou této generace Ibizy, vždycky se jednalo o vůz se spíše tužším naladěním, který velmi dobře fungoval v zatáčkách. Vývoj však jde v oblasti podvozků rychle dopředu, bylo tedy třeba udělat úpravy, které by oslovily širší spektrum zákazníků.

Nově naladěné zavěšení se podle nás trefuje téměř ideálně do rovnováhy mezi komfortem a ovladatelností. Auto je stále o chlup méně pohodlné než třeba Fabia III, na rozdíl od ní ale zatáčí mnohem ostřeji a s menšími náklony. Zpočátku se zdálo, že na nerovnostech vůz více bouchá a odskakuje, ale ukázalo se, že za to mohly pouze přefoukané pneumatiky – po upuštění na správné hodnoty se vůz uklidnil a na poměry malých vozů nerovnosti žehlil s nadhledem.

Překvapila rovněž solidní míra odhlučnění kol, máme pocit, že v tomto ohledu španělští inženýři také zpracovali. Jenom na opravdu velkých nerovnostech se ozve citelnější rána od zavěšení. Také valivý hluk od pneumatik je nižší než dříve.

seat testy redakcnivideo video malevozy seat testy redakcnivideo video malevozy  

Pokud se vrhnete vstříc okresní silnici, objevíte automobil, který se jen tak nenechá rozhodit, pevně se drží asfaltu, má dobrou přilnavost na přední nápravě a ani ta zadní neutíká příliš brzy, byť v nájezdu do oblouku spolupracuje s natočenými předními koly. Nečekejte od Ibizy nějaké velmi sportovní chování, důležité ale je, že vás ani ostřejší jízda nebude obtěžovat a budete z ní mít pocit dobře pracujícího celku.

Z hlediska fungování na silnici tak Ibiza stále patří k tomu nejlepšímu na trhu. Dokázala navíc zapracovat nejen na obratnosti, ale také na komfortu při cestování. Je tak zajímavé sledovat, že pouhými úpravami jde ze staršího modelu udělat vůz, který těm nejlepším dokáže stále šlapat na paty a v lecčem je i překonat.

Závěr

Možná jste čekali, že by již nyní mohla přijít nová generace oblíbeného malého španělského vozu Ibiza. Ani v pořadí druhý facelift ale není krokem vedle, protože se zaměřil na skutečné slabiny a dokázal z vozu udělat plně konkurenceschopný stroj. Dokážeme si představit, že mnoho jiných automobilek by se snažilo na daném základě udělat co nejvýraznější vzhledovou změnu, Seatu ale šlo o zlepšení funkce, když už tedy udělali „pouze“ facelift.

Modernizovaná Ibiza tak dostala výrazně lepší interiér, pečlivěji naladěný podvozek i některé nové motory, byť my bychom stále volili raději testovaný agregát 1.2 TSI, který novinkou není. Vůz nepatří k nejpraktičtějším a uvnitř je trochu stísněný, celkově se ale jedná o dobré malé auto, které nesází na pouhá pozlátka.

seat testy redakcnivideo video malevozy seat testy redakcnivideo video malevozy  

Nejlevnější verze modelu 264.900 Kč (1.0 MPI Reference SC/55 kW)
Základ s testovaným motorem 278.900 Kč (1.2 TSI Reference SC/66 kW)
Testovaný vůz s výbavou 355.400 Kč (1.2 TSI Style 5D/66 kW)

Plusy

  • Komfortní a zároveň obratný podvozek
  • Tichá a svižná pohonná jednotka
  • Rozsáhlá příplatková výbava
  • Automatický dojezd všech bočních oken
  • Kvalitně provedený interiér

Minusy

  • Na pohled je automobil stále stejný
  • Méně prostoru vzadu a v zavazadelníku
  • Zbytečně dlouhé zpřevodování

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (118)
Seat Ibiza 1.2 TSI
Cena základní sestavy 278 900 Kč
Výbava základní sestavy Čtyři airbagy, ESP, klimatizace, palubní počítač, kliky dveří a vnější zrcátka v barvě vozu, mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, světlomety s dvojitou optikou, hlavice řadicí páky z kůže, kapsa na zadní straně opěradel předních sedadel, kožený multifunkční volant, handsfree bluetooth, sloupky B a C v černé lesklé barvě, ukazatel venkovní teploty, paket Smart Connect: autorádio Media systém Colour s 5" barevným dotykovým displejem, USB, AUX, slot na kartu SD, 6 reproduktorů atd. Kč
Cena testované sestavy 355 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+11.200,-), šestnáctipalcová kola v provedení Velvet (+19.000,-), paket Winter (+9.200,-), paket LED (+6.600,-), paket Schránky (+4.900,-), exteriérový a interiérový paket Velvet (+7.400,-), paket Drive (+3.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1400 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.1 / 4.9
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 292 / 900
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1089 / 491
Rozměr pneu: 215/45 R 16
Seat Ibiza 1.2 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4034
b) šířka (mm): 1693
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 740 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1343
l) šířka vzadu (mm): 1333
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 12. 2020 13:04
nazor
Je super pro cestovaní. Lehké, praktické a nejebe mozek. Já jsem jen už nemam tam originální autorádio. To je jediná věc, co mi lezla na nervy. Vše jsem zakoupil zde https://www.2din.cz/, kdyby někdo potřeboval kvalitní zvuk
Avatar - white label
29. 7. 2015 20:26
Re: Podvozek
225/40/18".
Nenahrazují, spíš dál rozšiřují nabídku. U CSCéček to tak úplně chodí, klidně si i dnes můžu vybrat ( v mém rozměru, viz výše) mezi CSC2, CSC3 a CSC5. Měl jsem už všechny tři (CSC2 jsem měl přímo z výroby) a na naše cesty u mě celkově jasně vede CSC3.
Avatar - lamal
28. 7. 2015 17:37
Re: ibiza
jasne ze to je ta ista naprava aj na saxe vts, preboha chod pod tie auta niekedy... ma len tuhsie tlmice a pruziny, tie same o sebe ti nepomozu pri vykruzeni obluku... vlecna naprava ta do obluku stoci, alebo popieras ze nastavenie odklonu a zbiehavosti ma na to vplyv ? tak ako na vlecke tak i na kazdej inej naprave

nikto netvrdil, ze vlecka urobi tu istu robotu ako dobre poladeny multilink, iba to, ze vlecka vie tiez pomahat pri vykruzeni obluku

povedz mi teda prosim co v saxe obycajnom a VTS je poladene tak, ze VTS oproti obycajnemu pomaha v obluku s napravou so skrutnymi tycami ? som fakt zvedavy, ako to poladili
28. 7. 2015 11:51
Re: ibiza zreje ako vino
jojo, Ibiza se fakt povedla a nakonec o jejího slavného autora Donckerwolkeho se ještě asi strhne mela [odkaz] :-)
Avatar - fOE
28. 7. 2015 11:38
Re: Podvozek
V jakem rozmeru? Ja mam za to ze CSC3 se postupne CSC5 nahrazuji / nahradili. Jinak ma predesla skusenost byla az s CSC2 a ty taky nebyli zadne drzaky (coz neni stiznost, uprimne od techto lepsich pneu ani neocekavam nejakou extremni vydrz, spis by me extremni vydrz desila jestli ostatni vlastnosti jsou jake od lepsi / pseudoperformance gumy maji byt).