TEST Seat Ibiza 1.2 TSI – Stále na výsluní
Kdybyste si přečetli test vozu Seat Ibiza 1.2 TSI z roku 2012, objevíte v plusech položku nestárnoucí design, zatímco v minusech figuruje ovládací panel klimatizace a autorádia. Při pohledu na letošní facelift jako by se chtělo říct: „Oni to v Seatu viděli!“
Modernizace se totiž o zevnějšek otřela jenom velmi zlehka. Pořídit si můžete dva nové laky, které se navíc dají kombinovat s barevnými pakety (v našem případě to byl fialový Velvet), zatímco největší vzhledovou modernizací jsou světlomety, které mohou mít pás diod denního svícení.
To nejdůležitější se odehrálo v interiéru, kde najdete zbrusu novou, výrazně hodnotněji a dospěleji působící palubní desku, která si očividně brala inspiraci z modelu Leon. Chválíme na ni hned několik věcí – přístroje s bílým podsvícením, středový panel natočený k řidiči, dílenské zpracování a použité materiály.
Výtečnou věcí jsou automatické dojezdy všech elektricky ovládaných bočních oken (Fabia jen u řidiče). Právě k interiéru se ale také váže jedna nectnost vozu. Již vpředu se člověk cítí trochu stísněněji, vzadu je pak prostoru málo, zejména před koleny. Objem zavazadelníku 292 litrů je spíše podprůměrný. Jenže ne každý má potřebu malý vůz používat jako rodinný automobil, takové lidi pak může Ibiza lecčím přesvědčit.
seat testy redakcnivideo video malevozy
Facelift se zaměřil i na další části, očekávejte přeladěný podvozek a několik nových motorů. V současné době má Ibiza na českém trhu bezkonkurenční škálu jednotek v rámci třídy. Devět agregátů pokrývá výkon od 55 do 110 kW, přičemž brzy přijde rovněž desátý model Cupra s jednotkou 1.8 TSI.
Novinkou v rámci modernizace jsou tříválcové agregáty, a to benzinové litrové jednotky, ať už s turbodmychadlem či bez něj, stejně jako naftové 1.4 TDI ve třech výkonnostních verzích od 55 do 77 kW. Bohužel jeden agregát vypadl, a to 2.0 TDI se 105 kW, snad poslední velký turbodiesel ve třídě malých vozů.
V současné době se můžete rozhodnout, zda zvolíte nový litrový tříválec TSI s výkonem 70 nebo 81 kW, anebo dáte přednost starším čtyřválcům 1.2 TSI s 66 a 81 kW. Čtyřválce mají výhodu kromě kultivovanějšího běhu i v nižší pořizovací ceně a absenci podle nás zbytečného systému Start-stop, tříválce jsou na druhou stranu minimálně papírově úspornější a u slabší verze také rychlejší. My jsme k testu dostali velmi oblíbenou variantu 1.2 TSI s výkonem 66 kW a pětistupňovou manuální převodovkou, a to v prostředním stupni výbavy Style.
Seat Ibiza vs. Škoda Fabia | ||
Model | Seat Ibiza 5D | Škoda Fabia |
Motor | 1.2 TSI | 1.2 TSI |
Parametry motoru [kW/N.m] | 66/160 | 66/160 |
Max. rychlost [km/h] | 184 | 182 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,7 | 10,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,9 | 4,7 |
Délka [mm] | 4034 | 3992 |
Šířka [mm] | 1693 | 1732 |
Výška [mm] | 1428 | 1467 |
Rozvor [mm] | 2460 | 2470 |
Zavazadlový prostor [l] | 292/900 | 330/1150 |
Cena [Kč] | 288.900 | 268.900 |
Když už jsme u výbavy, v této oblasti udělala Ibiza rovněž velký pokrok. V rámci příplatků můžete mít dokonce adaptivní podvozek či parkovací kameru, v nabídce pak zůstává možnost natáčecích bixenonů. Ani jednu z těchto věcí u Fabie nečekejte.
seat testy redakcnivideo video malevozy
Motor a převodovka – Optimum
Přeplňovaná dvanáctistovka TSI nemá zrovna nejlepší pověst, testovaná verze se však snaží vyvarovat všech předchozích chyb. Uvidíme, jak moc jí to půjde. Z uživatelského hlediska se jedná o velmi příjemný motor, který na 1100 kg těžký vůz s přehledem stačí. Důležité je v tomto případě přívětivé naladění jednotky, která výkon 66 kW i točivý moment 160 N.m nabízí v širokém spektru otáček. Zejména ve středním pásmu tak je zátah příjemně hutný a předjíždění není problém ani v plném obsazení.
Musíte si však častěji podřadit, protože pětistupňová převodovka má dosti dlouhé odstupňování. Jednotka sice začne táhnout již od 1500 otáček za minutu, pro předjíždění v mimoměstských rychlostech je však lepší držet se nad 3000 otáček, kde je zátah i hutnější, než by člověk od 66 kW očekával. Celkově nemá křivka výkonu žádný jasný vrchol, pocitově pak zrychlování uvadá až okolo 5500 otáček. Samotná skříň má výtečný chod kulisy řadicí páky – jasně definovaný a hladký. Na dálnici při 130 km/h vůz točí okolo 3100 otáček.
Předností jednotky jsou také přesné a poměrně svižné reakce. Spolupráce s vozem je tak velmi snadná a s motorem se dá příjemně operovat dle libosti řidiče. Navíc i díky velmi tichému běhu řadíme tuto poslední reinkarnaci 1.2 TSI k tomu nejlepšímu z malých motorů. V našich očích se příplatek za o chlup silnější 1.0 TSI obhajuje velmi obtížně, zejména když v rámci dynamických ukazatelů je menší motor jenom o kousek lepší.
Z hlediska spotřeby pak jednotka vykazovala průměrné hodnoty, musíme však dodat, že při převzetí svítilo na tachometru pouze 500 ujetých kilometrů, Ibiza tak byla syrová. Po městě jsme jezdili za 7,2 litru na sto kilometrů, na dálnici při 130 km/h byl odběr sedmilitrový. Mimo město pak není problém dostat se na hodnotu 5,5 l na 100 km, tyto údaje se jistě ještě o kousek zlepší s dalšími kilometry.
Podvozek stále na úrovni
Cestovní komfort nikdy nebyl doménou této generace Ibizy, vždycky se jednalo o vůz se spíše tužším naladěním, který velmi dobře fungoval v zatáčkách. Vývoj však jde v oblasti podvozků rychle dopředu, bylo tedy třeba udělat úpravy, které by oslovily širší spektrum zákazníků.
Nově naladěné zavěšení se podle nás trefuje téměř ideálně do rovnováhy mezi komfortem a ovladatelností. Auto je stále o chlup méně pohodlné než třeba Fabia III, na rozdíl od ní ale zatáčí mnohem ostřeji a s menšími náklony. Zpočátku se zdálo, že na nerovnostech vůz více bouchá a odskakuje, ale ukázalo se, že za to mohly pouze přefoukané pneumatiky – po upuštění na správné hodnoty se vůz uklidnil a na poměry malých vozů nerovnosti žehlil s nadhledem.
Překvapila rovněž solidní míra odhlučnění kol, máme pocit, že v tomto ohledu španělští inženýři také zpracovali. Jenom na opravdu velkých nerovnostech se ozve citelnější rána od zavěšení. Také valivý hluk od pneumatik je nižší než dříve.
seat testy redakcnivideo video malevozy
Pokud se vrhnete vstříc okresní silnici, objevíte automobil, který se jen tak nenechá rozhodit, pevně se drží asfaltu, má dobrou přilnavost na přední nápravě a ani ta zadní neutíká příliš brzy, byť v nájezdu do oblouku spolupracuje s natočenými předními koly. Nečekejte od Ibizy nějaké velmi sportovní chování, důležité ale je, že vás ani ostřejší jízda nebude obtěžovat a budete z ní mít pocit dobře pracujícího celku.
Z hlediska fungování na silnici tak Ibiza stále patří k tomu nejlepšímu na trhu. Dokázala navíc zapracovat nejen na obratnosti, ale také na komfortu při cestování. Je tak zajímavé sledovat, že pouhými úpravami jde ze staršího modelu udělat vůz, který těm nejlepším dokáže stále šlapat na paty a v lecčem je i překonat.
Závěr
Možná jste čekali, že by již nyní mohla přijít nová generace oblíbeného malého španělského vozu Ibiza. Ani v pořadí druhý facelift ale není krokem vedle, protože se zaměřil na skutečné slabiny a dokázal z vozu udělat plně konkurenceschopný stroj. Dokážeme si představit, že mnoho jiných automobilek by se snažilo na daném základě udělat co nejvýraznější vzhledovou změnu, Seatu ale šlo o zlepšení funkce, když už tedy udělali „pouze“ facelift.
Modernizovaná Ibiza tak dostala výrazně lepší interiér, pečlivěji naladěný podvozek i některé nové motory, byť my bychom stále volili raději testovaný agregát 1.2 TSI, který novinkou není. Vůz nepatří k nejpraktičtějším a uvnitř je trochu stísněný, celkově se ale jedná o dobré malé auto, které nesází na pouhá pozlátka.
seat testy redakcnivideo video malevozy
Nejlevnější verze modelu | 264.900 Kč (1.0 MPI Reference SC/55 kW) |
Základ s testovaným motorem | 278.900 Kč (1.2 TSI Reference SC/66 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 355.400 Kč (1.2 TSI Style 5D/66 kW) |
Plusy
- Komfortní a zároveň obratný podvozek
- Tichá a svižná pohonná jednotka
- Rozsáhlá příplatková výbava
- Automatický dojezd všech bočních oken
- Kvalitně provedený interiér
Minusy
- Na pohled je automobil stále stejný
- Méně prostoru vzadu a v zavazadelníku
- Zbytečně dlouhé zpřevodování
Foto: Petr Homolka