Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Ibiza FR 1.5 TSI (110 kW) – Neříkej mi sportovec

David Bureš
Diskuze (89)
Jestliže chcete v aktuální Ibize čtyřválcový motor, máte jedinou možnost - 1.5 TSI. A to výhradně ve sportovně laděné verzi FR.


Design, interiér


Seat Ibiza je z hlediska nabídky motorů dokonalou ukázkou dnešního trendu v oblasti malých automobilů. Na českém trhu je nabízen výhradně s benzinovými motory (vždyť nafta do města přece nepatří!), které jsou z větší části pouze tříválcové. Čtyřválec je v nabídce jen jeden a právě ten je předmětem dnešního testu Ibizy.

Jediný čtyřválcový motor v nabídce Ibizy se prodává s obchodním označením 1.5 TSI, jedná se tedy o nově vyvinutou patnáctistovku, která napříč německým koncernem postupně nahrazuje 1.4 TSI. V Ibize je nabízena v silnější verzi se 110 kW, což je mezi malými hatchi opravdu parádní hodnota, a to výhradně ve sportovně laděném provedení FR, v němž v základu přijde na 410.900 korun. To už je cena blízká o třídu větším autům (byť se slabším motorem), vzhledem k síle motoru však není neakceptovatelná. Vždyť konkurenční Ford Fiesta s tříválcem 1.0 EcoBoost o srovnatelném výkonu 103 kW stojí dokonce minimálně 471.990 korun.

Kombinace atraktivního vzhledu a silného motoru v nás tak vyvolala nadšení a velká očekávání, jak bude tenhle, v našich očích warm hatch, nakonec jezdit. Jak se ale po týdnu ježdění ukázalo, moc warm tohle dílo není...

V oranžové jí to sluší

To už ale předbíhám, než novou patnáctistovku v útrobách Ibizy nastartujeme, je čas si auto prohlédnout. Když jsem aktuální Ibizu před rokem poprvé testoval, dorazila do redakční garáže v doslova nudné černé karoserii, v níž tenhle vůz moc nevynikne, a ve vcelku obyčejné verzi Style, která je druhým výbavovým stupněm.

Tentokrát tu však máme zcela jiný kousek. V oranžové metalíze Eclipse za 13.200 korun je ostře řezaná karoserie Ibizy konečně hezky vidět. Ukazuje se tak, že je nová Ibiza opravdu pohledným autem, jehož design v případě provedení FR dále zvýrazňují svébytné nárazníky, odlišná mřížka chladiče, výraznější koncovky výfuku (jde ale jen o atrapy) nebo černé detaily jako kryty vnějších zpětných zrcátek a lišty kolem oken.

Takhle okořeněný hatch zkrátka stojí za to, byť může až příliš připomínat o segment větší Leon. V základu dostanete také 17palcová kola z lehkých slitin, v našem případě však měl zkoušený exemplář kola ještě o palec větší – pětipaprsková leštěná kola, částečně lakovaná černou barvou, přijdou na 9.800 korun.

Parádní sedadla

Také uvnitř je tentokrát testovaná Ibiza o poznání zajímavější než ta předchozí. Místo lacině působícího šedého dekoru jinak strohou kabinu Ibizy ve verzi FR zdobí hodnotně působící leskle černý dekor. Jenže jen o výhodě parádního vzhledu to není, nevýhodou je totiž jeho rychlé upatlání. Když si tak k Ibize nepořídíte nějaký hadřík a nebudete palubní desku včetně displeje pravidelně otírat, budete mít kabinu plnou nevzhledných otisků prstů a prachových částic. Černý dekor však není vše, o oživení se navíc stará i pro FR standardně dodávané ambientní osvětlení nabízející výběr mezi červenou a bílou barvou.

Právě černý dekor krásně navazuje na příplatkovou osmipalcovou obrazovku multimediálního systému. Dnes už je součástí tohoto provedení i navigace, v testovaném voze ale systém tuto funkci nenabízel – pro osmipalcový displej byl dříve navigační systém nelogicky za další příplatek. Proč nelogicky? Pokud si totiž na obrazovku nenecháte zrcadlit funkce svého chytrého telefonu, je vlastně obří displej k ničemu... Vždyť k čemu vám jsou velká loga rozhlasových stanic nebo velký obrázek autíčka při prohlížení jeho stavu. Oceňujeme však zachování otočných ovladačů, které jsou rozhodně uživatelsky příjemnější než dotykové plochy.

seat testy malevozy seat testy malevozy  

Svébytná jsou pro verzi FR také přední sportovní sedadla s výraznějším bočním vedením, která jsou opravdu parádní. Navíc řidiči díky širokému rozsahu nastavení umožňují najít si výtečnou pozici za volantem, který se nám také líbí. Seat ho také nazývá sportovní, třeba i díky slušně tlustému věnci v perforované kůži. Ideální je i jednoduchá grafika budíků, která je krásně čitelná a přehledná. Z Ibizy je navíc dobře vidět ven, díky slušnému prosklení a tenkým sloupkům A, vadí nám však malá vnější zpětná zrcátka. Ta už jsou ale pro Seaty tak nějak typická...

Zbytek už známe z předchozího testu. Využití platformy MQB tak znamená velkorysý vnitřní prostor, který neváháme srovnat s kompakty. Kabina je opravdu široká, a tak si při řazení nebudete se spolujezdcem blíže, než byste si třeba přáli. Dostatek místa je i vzadu, za sebe se klidně mohou pohodlně posadit dva dlouháni. Prostorná kabina přitom není na úkor zavazadelníku, jehož objem 355 litrů je na poměry segmentu opravdu skvělá hodnota. Ostatně mezigeneračně se zvětšil o 63 litrů.

Méně se nám už líbí některá lacinější řešení. Nejde ani tak o tvrdé plasty, které možná na pohled působí trochu lacině, jejich slícování je ale parádní a jsou festovně zpracované, a tak uvnitř nic nevrže, jako spíše o chybějící stropní madla, křehce působící háčky v kufru nebo bezpečnostní pásy bez možnosti výškového nastavení. Laciný je i plechový zvuk doprovázející zavírání zadních dveří.

Motor, jízdní vlastnosti


Čtyřválcový dvouválec

To už jsme se ale pomalu dostali k tomu hlavnímu, co na Seatu dnes testujeme, a tím je motor 1.5 TSI. Čtyřválec poprvé uvedený v modernizovaném Golfu se postupně rozšiřuje do dalších a dalších koncernových aut, mezi něž patří právě i Ibiza.

Turbodmychadlem přeplňovaný motor s hliníkovým blokem z rodiny EA211 vychází z dosavadní čtrnáctistovky a pro snížení spotřeby je standardně spárován se systémem odpojování poloviny válců, který funguje pomocí otevírání a zavírání sacích a výfukových ventilů prostředních dvou válců. Nechybí ani systém přímého vstřikování, který pracuje s tlakem až 350 bar.

seat testy malevozy seat testy malevozy  

Jestliže Golf nabízí patnáctistovku i v mildhybridní verzi s 96 kW, která se liší třeba i VTG turbem, ostatní koncernové vozy se zatím spoléhají výhradně na silnější provedení se 110 kW a 250 N.m, které jsou dostupné v širokém pásmu 1500 až 3500 otáček.

Pocit nějakého ostrého zboží ale Ibiza svojí patnáctistovkou nenavozuje. Motoru jakoby chyběla šťáva a zápal, ne že by neuměl auto rozpohybovat, to naopak, vždyť Ibiza zrychlí z 0-100 km/h za 7,9 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 215 km/h, z rychlosti ale nemáte takovou radost. A i díky lineárnímu charakteru motoru bez výrazné špičky vlastně máte tak nějak pocit, jakoby auto vlastně tolik nejelo.

Když vám však charakter spíše svižného než ryze ostrého auta vyhoví, k motoru vlastně nemáme výhrady. Vypínání válců funguje naprosto spolehlivě a neznatelně, nebýt informačního nápisu na displeji palubního počítače, ani byste o jízdě na dva válce nevěděli. A to jezdí Ibiza na polovinu svých válců opravdu často, v nízkých rychlostech vlastně kdykoliv za ustálené jízdy nebo při jízdě z kopce. Zvuk motoru je navíc slušně odhlučněný, v nízkých otáčkách neduní, jen ve vysokých dá najevo svůj jadrnější tón, který některým může připomínat tříválce.

Seat Ibiza – srovnání s konkurencí
ModelSeat IbizaFord FiestaOpel Corsa
Motor1.5 TSI1.0 EcoBoost1.4 Turbo
Zdvihový objem [cm3]14989981364
Válce/ventily4/43/44/4
Největší výkon [kW/min]110/5000-6000103/-110/5000
Točivý moment [N.m/min]250/1500-3500180/-220/3000-4500
Převodovka6M6M6M
Max. rychlost [km/h]215202207
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,998,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,94,95,8
Základní cena [Kč]410.900471.990340.900

Veskrze kladně hodnotíme i spotřebu. Za týden ježdění jsme se vlastně neustále pohybovali kolem šesti litrů na 100 kilometrů, což byl i závěrečný účet po týdnu ježdění. Výrazně nad tuto hodnotu spotřeba stoupala jen na dálnici, kde si Ibiza řekla asi o 7,5 l/100 km, při svižném výletu po oblíbených okreskách (osm litrů na sto), nebo ve městě, kde se spotřeba přiblížila k devíti litrům. To byl vlastně jediný jízdní cyklus, v němž by spotřeba mohla být nižší. Hlavně by si ale Ibiza zasloužila větší palivovou nádrž, navzdory slušné spotřebě je 40 litrů zkrátka málo.

Chválíme také převodovku. Jedinou možností pro patnáctistovku je šestistupňový manuál, zájemci o automat musejí v případě Ibizy sáhnout po 1.0 TSI (85 kW), který je dostupný též se sedmistupňovým DSG. Manuální převodovka je však dobrou volbou, nabízí rozumné odstupňování i příjemně tuhé a hlavně přesné řazení. A pěkně se drží i kulaťoučká hlavice řadicí páky, byť její lesklý dekor za horkých dnů poněkud klouže v dlani.

Čiperný je, ale nepobaví

Charakteristika motoru tak naznačuje, že tahle Ibiza FR vážně není nějakým hot hatchem. A co naladění podvozku? Bude z Ibizy nakonec alespoň warm hatch?

Auto by na to rozhodně mělo, protože na okreskách se Ibiza svižnějšího tempa rozhodně nebojí. Zatáčkami projíždí bez výrazných náklonů karoserie a s naprostým přehledem, kterému vedle vcelku nízké hmotnosti může trochu pomoct i elektronická uzávěrka diferenciálu XDS. Přitom však nepobaví, zjistíte, že sice krouháte jeden oblouk za druhým, velkou radost z toho ale nepociťujete.

seat testy malevozy seat testy malevozy  

Na rozbitých okreskách si navíc všimnete, že má Ibiza přece jen tužší podvozek. Na vině jsou jednak příplatková 18palcová kola, od kterých se občas ozve nějaká ta tupá rána, jednak celkově tužší naladění podvozku. Ibiza FR totiž dostala do vínku o 15 mm snížený podvozek s tužšími tlumiči, silnějším stabilizátorem a tužší zadní nápravou. U testovaného kousku šlo navíc naladění dále přitvrdit, a to pomocí systému Dual Ride za přijatelných 6.900 korun, alias selektivního nastavení podvozku, nabízejícího normální a sportovní režim.

Celkově tak Ibiza FR ukazuje, že i přes některé sportovní náznaky (vzhled, tužší podvozek) zůstává hlavně univerzálním strojem. Každodenní soužití je ideálním využitím Ibizy FR, ať už díky parádnímu odhlučnění nebo již zmíněné prostorné kabině. Ibiza tak dokazuje, že malá auta rozhodně nemusí být jen nástrojem pro přesun po městě nebo od vesnice k vesnici.

Závěr


Závěr

Pokud jste tak jako my nabyli pocitu, že Ibiza je s aktuálně nejsilnějším motorem v nabídce v atraktivně vypadající verzi FR alespoň částečně sportovním náčiním, budete při jízdě s autem lehce zklamaní. Zkrátka navzdory svým 110 kW nepůsobí nijak zázračně rychle, natož pak sportovně. Když ho ale budete brát jako nejvýkonnější auto běžné nabídky Ibizy s tím, že pro sportovce tu potenciálně bude hot hatch Cupra Ibiza, pak už jako svižně jezdící hatchback najednou dává smysl.

Dobře odhlučněný motor nabízí dostatečnou výkonovou rezervu i přijatelnou spotřebu paliva, vypínání válců se navíc podařilo vyladit tak, že o jeho práci vůbec nevíte. A líbí se nám i převodovka s tuhým řazením.

Zbytek pak už dobře známe. Ibiza nabízí možná občas trochu laciněji působící, zato na poměry dané kategorie prostornou kabinu. A ty jízdní vlastnosti jsou rozhodně výtečné, byť tužší podvozek s 18palcovými koly na rozbitých českých silnicích občas působí přece jen příliš tvrdě. Ani to však Ibizu FR charakteru hot hatchů nepřibližuje. I přes drobné výtky však Ibizu s 1.5 TSI hodnotíme kladně, jen ji zkrátka nesmíte považovat vlastně ani za ten warm hatch.

seat testy malevozy seat testy malevozy  

Nejlevnější verze modelu285.900 Kč (1.0 MPI/55 kW Reference)
Základ s testovaným motorem410.900 Kč (1.5 TSI/110 kW FR)
Testovaný vůz bez příplatků410.900 Kč (1.5 TSI/110 kW FR)
Testovaný vůz s výbavou523.000 Kč (1.5 TSI/110 kW FR)

Plusy

  • Prostorná kabina
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Slušná spotřeba
  • Solidní odhlučnění

Minusy

  • Sportovní jen na oko
  • Laciněji působící interiér
  • Menší palivová nádrž
  • Tužší naladění podvozku

Foto: Odřej Lilling

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (89)
Seat Ibiza FR 1.5 TSI (110 kW)
Cena základní sestavy 410 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, 17palcová kola z lehkých slitin, rezervní kolo, tempomat, ambientní osvětlení interiéru, černé dekory v interiéru, červené prošívání volantu a hlavice řadicí páky, sportovní přední sedadla FR, senzor únavy řidiče, sportovní nárazníky FR, loga FR vpředu a vzadu, možnost individuálního nastavení vozu Seat Drive Profile, kožený sportovní multifunkční volant, rádio s pětipalcovým dotykovým displejem, bluetooth handsfree, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické stahování předních a zadních oken, zadní parkovací senzory, diodové denní svícení, klimatizace a další. Kč
Cena testované sestavy 523 000 Kč
Výbava testované sestavy Akční paket Technology FR – zadní zatmavená okna, automatická dvouzónová klimatizace, Media System Plus 8", Full Link, paket Schránky – středová loketní opěrka, schránka pod sedadlem řidiče (+23.500,-), leštěná 18palcová kola z lehkých slitin (+9.800 Kč), diodové přední světlomety (+14.500 Kč), přední a zadní parkovací senzory + parkovací kamera (+12.900 Kč), selektivní nastavení podvozku Dual ride (+6.900 Kč), Paket Electronic – dešťový a světelný senzor, elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+7.100 Kč), dvojitá podlaha v kufru (+4.900 Kč), paket Winter – vyhřívaná přední sedadla a trysky ostřikovačů (+9.400 Kč), metalický lak (+13.200 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4.2 / 4.9
Emise CO2: 112
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 355 / 1165
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1184 / 436
Rozměr pneu: 215/40 R18
Seat Ibiza FR 1.5 TSI (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4059
b) šířka (mm): 1750
c) výška (mm): 1444
d) rozvor (mm): 2564
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - LeonST
8. 6. 2018 17:03
Re: Subjektívny test
Já měl Leona s 1.4 TSI ACT 110 kW, myslím, že je to předchůdce tohoto 1,5. Parametry má prakticky úplně stejné. Jezdil výtečně a dalo se s ním jezdit opravdu rychle, lineární nárůst výkonu je pro tyhle motory typický. Kolega s Octavií 2.0 TDI 110 kW nebyl schopen takové dynamiky i přes podstatně vyšší krouťák (320 Nm). Tu 1.8 TSI jsem zažil v automatu v Octavii a byl jsem velmi překvapen, jak krásně a plynule zrychluje - až na tu spotřebu bezva, možná nejlepší motor v koncernových vozech. Dokonce i 2.0 TDI o výkonu 135 kW a 380 Nm mi subjektivně nepřišlo tak pružné. Myslím, že dobře provedený chip by z toho udělal opravdu sportovní vůz na podvozu FR :-) Ten krouťák je údajně stažený jen kvůli DSG převodovkám.
17. 5. 2018 19:49
Re: 1.4 TSi vs 1.5 TSi
Viděl jsem někde video, kde byl testován motor 1.5 TSi Evo a po odřazení padaly otáčky o 2000 dolů ! To je opravdu moc a ničí to dynamiku...
17. 5. 2018 19:22
Re: Subjektívny test
Souhlas, tohle autíčko je právě typickým představitelem subtřídy "warm hatch". Přitvrzený podvozek, sportovní výbava (kola, sedačky atd.), velmi slušné jízdní vlastnosti v zatáčkách, zrychlení z 0-100 km/h pod 8 sec. Co víc si přát v dnešní době "ekoterorismu" ? Z vlastní zkušenosti (mám velmi podobné auto - Seat Leon FR 1.8 TSi) si troufám napsat, že to bude pěkný mix denní použitelnosti se sportovními prvky.
BTW: ta 1.8 TSi v Leonovi má podobné zrychlení z 0-100 km/h, jen nahoře je podstatně živější a táhne skoro jako atmosféra, páč krouťák se drží kolem 250 Nm mezi 1250-5000 ot./min.
Avatar - Emel
17. 5. 2018 14:04
Re: Siroke spektrum otacok?
Pokud neklameš zákazníky, tak by měla být ta udávaná "plošina" celá pod reálnou křivkou. Takže pokud třeba napíšeš 240Nm@1900-5000, tak správně by v tomhle rozsahu měla být hodnota >=240Nm... což celkem věřím že je, i když zrovna v tomhle grafu to na tom spodním konci úplně neklaplo... ale to může být dáno způsobem měření, protože automobilka má právo to udávat za ideálních podmínek (roztočené turbo atd.).
Avatar - skopikk
17. 5. 2018 13:27
Re: Hodnota zrychlení
Sakra. Ale tohle bude o pružném než 0-100km/hod.

Tak vlastní zkušenost - Octavia3 1.8TSI 132 kw - byl jsem rychlejší se 156 2.4JTDm 129kw, série, a to v kombajnu. Ujížděl jsem, no jen krapet. Byla to policejní, s klukem jsem se domluvil, ať vypne zařízení a dali jsme si přetahovanou do 130 km/hod. Alfa udělala čtvrt auta a to celé jsme jeli do kopečka.

S Hondou Accord 2.4 jsme byli na stejno. 147kw, ale na atmosféru velice slušný výsledek.

No a s Golfem TSI - to ale nevím s jakou výkonovou variantou jsem měl tu čest - emlémy TSI měl červené, objem jsem nevyčetl - držel se ovšem statečně. 140km/hod jsem byl o auto vpředu, roztáhli jsme to od 80 km/hod na stejné úrovni.

S GTV (2.0 V6 Turbo 148kw tam mám jen Ragazzon. V reálu by měla mít +4-5 koníků nad sérií.) jsem se poměřil s Fiatem Coupé Turbo 164kw, byl o krapet rychlejší, ze začátku mi dole ujížděl dost, nad 4000 otáček jsem ho krapet stahoval, ale nestáhl. BMW 325i E46 141kw jsem lehce poodjížděl, AR 156 2,5 V6 141kw jediný progres mi to udělalo mezi 3500-4000 otáčkami. Jinak na stejno.

I když Fabia RS 1 měla "jen" 96kw, taky jí někde naměřili nejrychlejší zrychlení lehce nad 7 sekund.
Mnoho tomu ovšem nevěřím, že by to takhle jelo. Chtělo by to vyzkoušet v reálu :-) ono koncern tady servíruje hodnoty k neuvěření a pak...vypustit silnější na slabšího :no: