Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia Combi 1.2 TSI DSG Style – Na kilowatty vede

Tomáš Dusil
Diskuze (371)
Současná Škoda Fabia již několikrát prošla rukama redaktorů Auto.cz. Byla by však chyba opomíjet verzi se čtyřválcovým turbomotorem 1.2 TSI. Jeho výkonnější verze s 81 kW je zároveň zatím nejsilnějším agregátem, jaký lze do vozu pořídit.

Zájemce o zážehový motor může v nové Fabii Combi vybírat ze tří možností. Vedle základního tříválce o objemu 1,0 litru, známého zejména z nejmenšího modelu Citigo, lze jako alternativu zvolit větší čtyřválec 1,2 litru. Ač oba agregáty pocházejí z řady motorů EA211, na první pohled či po přečtení základních technických údajů byste to rozhodně nehádali. Kromě počtu válců se odlišují kupříkladu vrtáním, zdvihem, přípravou směsi, či principem plnění válců. Zatímco tříválec je v kombi k dispozici jenom ve výkonnější verzi s 55 kW, je přeplňovaný čtyřválec k dispozici hned dvou variantách lišících se počtem kilowattů.

Hlava na dvě části

Pokud zůstaneme u testovaného motoru, tak ten existuje napříč modely koncernu Volkswagen v několika výkonových verzích. Ve Fabii ale najdete pouze variantu se 66 kW a potom zkoušenou s 81 kW. Základní techniku mají oba agregáty shodnou a rozhodně pozoruhodnou.

Třeba hlava válců je trochu nezvykle dvoudílná. Horní část má ve svých tunelech uloženy vačkové hřídele, zatímco ta spodní je obývána ventilovým rozvodem. Ve snaze snížit spotřebu v režimu vyššího zatížení a také urychlit ohřívání motoru na provozní teplotu, jsou součástí hlavy válců rovněž výfukové svody přímo omývané chladicí kapalinou. Navíc je hlava vybavena vlastním okruhem chlazení s termostatem nastaveným na teplotu 87 °C.

Naproti tomu termostat bloku otevírá až při 105 °C. Zásluhou toho se motor velice rychle dostává na provozní teplotu, což neocení jenom příroda, nýbrž i posádka, když si v zimě prokřehlá sedne do kabiny. Chlazení těchto motorů je vůbec zvláštní: klasickou vodní pumpu pohání samostatný krátký ozubený řemen přímo od výfukového vačkového hřídele na opačné straně.

Při jízdě turbomotor potěší zejména skvělou pružností. O té svědčí vrchol točivého momentu 175 N.m dostupný od 1400 otáček za minutu, přičemž zmíněnou hodnotu si agregát udrží až do 4000 otáček. Je to zásluhou zejména turbodmychadla, jehož obtokový kanál (wastegate) je přímo ovládán krokovým servomotorem. Objemovou účinnost přeplňování výrazně zvyšuje chladič stlačeného vzduchu. Ten však pracuje nikoliv na principu výměníku vzduch-vzduch, nýbrž vzduch-voda, přesněji chladicí kapalina. Navíc dostal dokonce zvláštní okruh chlazení s ještě jedním výměníkem, přičemž cirkulaci kapaliny v tomto pomocném okruhu zajišťuje vlastní elektricky poháněné čerpadlo.

Jízdní dojmy s tímto motorem byly ovlivněny jeho spojením s dvouspojkovou samočinnou sedmistupňovou převodovkou DQ200 dimenzovanou pro přenos točivého momentu až 250 N.m. Standardem je šestistupňový manuál, přičemž slabší verze 1.2 TSI se musí spokojit pouze s pětistupňovou manuální převodovkou. Testovaný „sedmikvalt“ lze ve Fabii kombinovat ještě se slabší verzí tříválce 1.4 TDI.

skoda fabia testy video malevozy skoda fabia testy video malevozy  

Jízdní výkony Fabie Combi s testovaným motorem jsou při použití obou převodovek úplně stejné. Maximální rychlost činí 199 km/h, zrychlení na stovku zabere 9,6 s. Když porovnáte obě převodovky, zjistíte, že DSG má všechny převody kratší než šestistupňové ústrojí, jelikož pracuje se dvěma stálými převody 4,11:1 a 3,12:1.

O sedmistupňové skříni DSG koncernu Volkswagen toho již bylo napsáno dost. I v nové Fabii řadila velice rychle, nicméně občas si počínala trochu váhavě. Při plynulé, nevýrazné akceleraci nechávala až příliš dlouho zařazený převod, takže motor se zbytečně dostával do vysokých otáček. A následné přeřazení se neobešlo bez mírného škubnutí. Kromě režimu D a možnosti řadit manuálně, v našem případě ale jenom pákou voliče, nechyběl ani sportovní režim, aktivovaný zatlačením páky dozadu. Při něm ponechávala převodovka daný stupeň zařazený ještě o něco déle a hlavně byl vždycky minimálně o stupeň nižší.

Škoda Fabia Combi – srovnání s konkurencí
Model Škoda Fabia Combi Renault Clio Grandtour Seat Ibiza ST
Motor 1.2 TSI 1.2 TCe 120 1.2 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1197 1197 1197
Válce/ventily 4/4 4/4 4/2
Největší výkon [kW/min] 81/4600-5600 87/5500 77/5000
Točivý moment [N.m/min] 175/1400-4000 205/2000 175/1550-4100
Převodovka 7DSG 6EDC 7DSG
Max. rychlost [km/h] 199 199 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,6 9,4 10,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7 5,4 5,3
Základní cena [Kč] 342.900 368.900 -*
Poznámka: *Ceny v době přípravy článku ještě nebyly k dispozici.

Co ale převodovce moc nešlo, bylo popojíždění v omezeném prostoru. K tomu slouží takzvaná funkce creep (plazení). Ta je obecně nejhorší u automatizovaných manuálních převodovek (robotů), ani tady se ale zrovna neblýskla. Popojíždění tak vyžadovalo poněkud více obezřetnosti. Buď vůz vyrazil jak zběsilý, nebo naopak skoro nejel. Nic mezi nebylo...

skoda fabia testy video malevozy skoda fabia testy video malevozy  

Kdo bude testovanou Fabii používat k normálním jízdám, ten se dočká velice příznivé spotřeby. Při troše kázně lze jezdit i za 5 až 6 litrů na 100 km. Svižnější jízda zvýší apetit o cca 0,5 až 1 litr. I to je však příznivé, zejména pokud si vzpomenete, za kolik uměla jezdit předchozí osmiventilová řetězová generace motoru 1.2 TSI.

Kompromis jak se patří

Kompromis - slovo, které spousta lidí nenávidí. Nicméně přesně tento výraz se dral na mysl při hodnocení jízdní vlastností zkoušené Fabie. U minulé generace si mnozí uživatelé stěžovali na příliš tuhé odpružení podvozku, přitom to v zásadě neodráželo žádné sportovní ambice vozu. Bylo to však nutné, neboť jinak nelze u vysoké a zároveň úzké karoserie zaručit požadovanou stabilitu jízdy.

U nové generace měli konstruktéři k dispozici namísto starší platformy PQ24 modernější PQ25, už dříve použité u VW Polo pro rok 2010 či Audi A1. Nová Fabia je tak nejen širší a nižší, ale těží také z výhod většího rozchodu kol. To vše umožnilo konstruktérům naladit podvozek výrazně komfortněji než u předchůdce, aniž by se tím dostali do rozporu se zachováním požadované jízdní stability. Jízda v nové Fabii je tak o poznání pohodlnější než v té předchozí.

Varianty s turbomotorem 1.2 TSI mají navíc ještě komfortnější ladění podvozku, než Fabie poháněná jednotkou 1.4 TDI. Zatímco s tříválcovým turbodieselem lze jezdit zatáčky už docela rychle a přináší to potěšení, s motorem 1.2 TSI se při podobných rychlostech a profilu trati už trochu trápíte. Karoserie se výrazněji naklání a přední náprava celkem brzy uhýbá ze stopy. Přesto se svižně jet dá, jen to není taková radost.

skoda fabia testy video malevozy skoda fabia testy video malevozy  

Fabia Combi je ale rodinným vozem, nikoliv sportovním náčiním. Typičtí uživatelé tak spíše ocení opravdu znamenitou kvalitu jízdy. Testovaný vůz měl za příplatek efektní černá kola o průměru 16 palců s pneumatikami 215/45. Dokonce i v této pro komfort ne zrovna výhodné konfiguraci žehlil podvozek výmoly s grácií. Komfortněji to umí v dané třídě snad jenom Citroën C3, ten však na úkor jistoty při svižné jízdě, což u Fabie není.

Naviguje i bez smartphonu

Zatímco k jízdnímu projevu nové Fabie je výhrad málo, na kabinu už taková jednota názorů nepanuje. Mnozí neustále vytýkají tvrdé plasty použité na palubní desce. Za sebe mohu říci, že ač jsou plasty opravdu tvrdé, jejich povrchová úprava je velice zdařilá a nemyslím si, že by to někomu, kdo si Fabii koupí nějak vadilo. Suzuki Swift používá také tvrdé plasty, nová Mazda 2 jakbysmet...

Tím, že je Fabia III nižší, snížila se také poloha předních sedadel. Řadicí (v našem případě volicí) páka už není tak nízko jako dosud. Tou největší změnou, která se odehrála v letošním roce, je zařazení klasické navigace do příplatkové výbavy. Dostupná je ve Fabii od 22. kalendářního týdne a to za 18.300 korun v rámci infotainmentu Amundsen se 6,5” obrazovkou.

skoda fabia testy video malevozy skoda fabia testy video malevozy  

Funkce Mirrorlink zůstává, avšak její použití je i nadále závislé na operačním systému vašeho chytrého telefonu. Přesto, integrovaná navigace je mnohem lepší, navigování přes telefon třeba v zahraničí se totiž může pěkně prodražit.

Letní cestování nám měla zpříjemňovat také panoramatická střecha, se stříbrným dekorem vyjde na 26.500 korun. A proč měla? Bohužel ji nelze otevřít, jenom zastínit roletou. Ta je dvoudílná - polovina se vytahuje zepředu, polovina zezadu. Z místa řidiče ale vysunete jenom tu svoji půlku, takže zastíníte pouze přední sedadla. Abyste to stejné udělali také vzadu, musíte zastavit, vystoupit a roletu vytáhnout. Tedy pokud jedete sami. Myslíme si, že tohle by šlo vyřešit kulantněji a i bez pomoci servomotoru.

Závěr

Po nezvykle hranaté druhé generaci je tady opět Fabia, která má neskutečný šmrnc. Navíc zkoušená kombinace se ukázala jako velmi dobrý společník na cesty nejen městem, nýbrž i za dálkami. Pokud se vám Fabia líbí a chcete samočinnou převodovku, určitě ji neopomíjejte. Už proto, že v dané třídě jde o vcelku ojedinělou kombinaci dvouspojkové převodovky, přeplňovaného zážehového motoru a karoserie kombi. A navíc máte k dispozici hned sedm stupňů…

skoda fabia testy video malevozy skoda fabia testy video malevozy  

Nejlevnější verze modelu 262.900 Kč (1.0 MPI Active/55 kW)
Základ s testovaným motorem 306.900 Kč (1.2 TSI Ambition/81 kW)
Testovaný vůz s výbavou 365.900 Kč (1.2 TSI DSG Style/81 kW)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti s důrazem na komfort
  • Pružný a úporný turbomotor
  • Sedm převodů
  • Už lze objednat navigaci
  • Zavazadelník
  • Líbivý vzhled

Minusy

  • Občas vlastnosti převodovky
  • Prostor vzadu podélně při zcela vzad posunutých sedadlech
  • Nemožnost zastínit celou panoramatickou střechu od řidiče

Foto: Petr Homolka

Tomáš Dusil
Diskuze (371)
Škoda Fabia Combi 1.2 TSI DSG Style
Cena základní sestavy 306 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 15“ kola, škrabka na led ve víčku palivové nádrže, omezovač rychlosti, varování před čelním nárazem s funkcí nouzového brzdění, světelný senzor, diody denního svícení, kožený volant, výškově nastavitelná přední sedadla, zadní opěradlo sklopné a nesouměrně dělené v poměru 3:2, loketní opěrka vpředu, systém Start/stop, palubní počítač Maxi Dot, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčové startování, klimatizace, zadní parkovací čidla, autorádio atd. Kč
Cena testované sestavy 365 900 Kč
Výbava testované sestavy Paket Style Plus (+ 10.000,-), paket Style advance (+ 12.000,-), paket Simply clever (+ 2.000,-), litá 16” kola v černé barvě (+ 7.500,-), dojezdová rezerva (+ 1.100,-), přední mlhovky s funkcí Conner (+ 2.500,-), panoramatická střecha se stříbrným dekorem (+ 26.500,-), výsuvné integrované ostřikovače světlometů (+ 3.800,-), tempomat (+ 9.000,-), infotainment Amundsen 6,5” včetně navigace (+ 18.300,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 199
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.1 / 4.7
Emise CO2: 110
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 530 / 1395
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1103 / 530
Rozměr pneu: 215/45 R 16
Škoda Fabia Combi 1.2 TSI DSG Style
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4257
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1467
d) rozvor (mm): 2470
e) rozchod vpředu (mm): 1457
f) rozchod vzadu (mm): 1451
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano