Nová Škoda Kodiaq: Jak jezdí slabší 2.0 TDI a nový plug-in hybrid?
V prvních dojmech přímo z Katalánska jsme vám přinesli zkušenosti se dvěma protipóly v podobě základní patnáctistovky a vrcholného dieselu 2.0 TDI se 142 kW a pohonem 4x4. Teď se dostalo i na slabší naftu a plug-in s velmi zajímavým elektrickým dojezdem.
Z okolí španělské Barcelony jsem ještě „zatepla“ v úterý sepsal první dojmy z druhé generace SUV Škoda Kodiaq. Pro mladoboleslavskou automobilku se loni jednalo o třetí nejprodávanější model, který navíc díky vyšším maržím krásně plní podnikovou kasu. Premiérové kilometry jsem absolvoval za volantem vstupního agregátu 1.5 TSI se 110 kilowatty a mild-hybridní výpomocí, který překvapil nízkou spotřebou a velmi vysokou mírou kultivovanosti.
Diesel 2.0 TDI (142 kW) v současné době představuje zatím jedinou verzi, kterou lze párovat s pohonem všech kol. A podle prvních ohlasů se u zákazníků, kteří mají novou Škodu Kodiaq již objednanou, jedná o suverénně nejžádanější pohon.
Přesto bychom neměli zapomenout ani na zbytek portfolia. Komu totiž nevadí poháněná pouze přední náprava a ročně najede vyšší desítky tisíc kilometrů, ten by měl zkusit základní diesel 2.0 TDI o výkonu 110 kilowattů.
Když nemusíte mít vše
Cenový rozdíl mezi 2.0 TDI se 110 a 142 kW dosahuje nezanedbatelných 130 tisíc. Kdo se smíří s absencí čtyřkolky, ten bude s méně výkonnou variantou velmi spokojen. Na rozdíl od silnějšího sourozence zabírá menší turbodmychadlo rychleji a v nižších otáčkách. Ostatně maximum výkonu má levnější nafta dostupné při 3000-4000 otáčkách, kdežto 2.0 TDI se 142 kilowatty až o 500 otáček výše. Rozdíl 40 newtonmetrů (360 vs. 400 Nm) v reálu trochu zmenší zhruba o 70 kilogramů lehčí 110kilowattový model, u kterého plný točivý moment nastupuje o něco dříve (1600 proti 1750 otáčkám). Vrcholný diesel na druhou stranu kontruje širším spektrem maxima, které končí při 3250 otáčkách, kdežto u vznětového základu o 500 otáček dříve.
Při zhruba 120kilometrovém transferu z hotelu na barcelonské letiště v dopoledním provozu, který nás vedl primárně po dálnicích a městských průtazích s maximální rychlosti 80 km/h se kodiaq na 19“ kolech blýskl parádní efektivitou.
Aniž bych se nějak loudal a snažil se šetřit naftu, na letiště jsem dorazil se spotřebou 5,5 l/100 km. Kolegové v jiném autě se zapnutým tempomatem dokázali spotřebu srazit dokonce na 4,7 litru, což u 1659 milimetrů vysokého SUV s větším aerodynamickým odporem a hmotností přes sedmnáct metráků představuje opravdu skvělý výsledek, jehož dosažení navíc nevyžaduje příliš snahy.
Osobně mi živější projev téhle verze přišel sympatičtější, ostatně jako v minulosti. I dříve byly varianty se 140, respektive 147 kilowatty určeny především pro dálniční provoz. Jejich přednosti totiž vynikly až v otáčkách okolo dvou tisíc. Při menší zátěži jste si u nich nemohli nevšimnout prodlevy, kterou má slabší diesel logicky menší. Na povely pravé nohy tudíž reaguje rychleji, byť rozdíl v akceleraci z 0 na 100 km/h dosahuje 1,8 sekundy.
Můj tajný tip
Plug-in hybridní pohon vyžaduje specifický jízdní profil, kdy přes týden jezdíte primárně po městě a před víkendem přeletíte po některé z dálnic z jedné strany republiky na druhou, aniž byste měli starosti s dobíjením.

Škoda Kodiaq tenhle kombinovaný systém dostala vůbec poprvé. Na rozdíl od staršího řešení se v koncernu Volkswagen začíná prosazovat druhá generace spojující čtyřválec 1.5 TSI s 85kW elektromotorem. V českém SUV tahle dvojice dohromady dává 150 kilowattů, o deset méně než předchozí provedení se čtrnáctistovkou.
Jenže zatímco původní plug-in spoléhal na trakční akumulátor s celkovou kapacitou 13 kWh, v kodiaqu máte k dispozici dvojnásobek (25,7 kWh), přičemž využitelných je 19,7 kilowatthodin. A s takovou porcí už dokáže většina z nás fungovat i několik dní, aniž by spotřebovala byť kapku benzinu. V Katalánsku byl nový plug-in hybrid spíše doplňkem, přesto i na zhruba 40kilometrovém úseku dokázal vytasit trumfy.
Kultivovanost elektrického pohonu je minimálně při rutinní jízdě návyková. Dynamika při čistě elektrické jízdě je více než dostatečná. Škoda Kodiaq reaguje rychle a bez počátečního váhání. V pohybu je v kabině slyšet hlavně valivý hluk od pneumatik a svist od rozměrných vnějších zpětných zrcátek.
Škodovka díky velké baterii slibuje až 100 lokálně bezemisních kilometrů na jedno nabití. Bez většího omezování jich SUV přitom zvládne mezi 80 až 90, což není vůbec špatné. To zhruba odpovídá dvou- až třídennímu popojíždění po větším městě, zatímco plug-in hybridní octavia s odcházející generací modelu Superb zvládnou asi poloviční porci. Komu tedy nevyhovují omezení spojená s klasickým elektromobilem, ten by mohl být s plug-in hybridní Škodou Kodiaq spokojen.
Osobně se mi na tomhle provedení líbí sametovost, s jakou se přeplňovaná patnáctistovka připojuje. Její zvukový projev je velmi dobře utlumen, výrazně se ozve až při prudkém zátahu. Hluk je pocitově výraznější, jelikož obvykle naruší jinak velmi pohodovou atmosféru navozenou elektromotorem.
Osobně mi u plug-inu chyběla snad jen fyzická tlačítka, kterými bych si mohl mezi jednotlivými typy pohonu napřímo přepínat. Jinak mě ale částečně elektrifikovaný kodiaq potěšil. S mým jízdním režimem, kdy se přes týden pohybuji hlavně po Praze a blízkém okolí a přes víkend potřebuji ujet stovky kilometrů, bych byl pro podobný plug-in s větším akumulátorem ideálním zákazníkem. Autu totiž nechybí ani 45litrová nádrž na benzin, kombinovaný dojezd se tudíž pohybuje okolo 600 a více kilometrů.
Nevýhodou plug-in hybridního modelu je vyšší hmotnost, která dosahuje minimálně 1838 kilogramů. Druhá nejtěžší verze (2.0 TDI/142 kW 4x4) má o 115 kg méně. Při krátké jízdě jsem ovšem výraznější negativa nezaznamenal. Baterie je totiž uložena v podlaze, její těžiště proto leží nízko. Špatná není ani přepravní kapacita. Jestliže konvenční kodiaq v pětimístném provedení odveze 910 l, plug-in převeze stále slušných 745 litrů. Otázkou zůstává cena, kterou Škoda zatím nezveřejnila.