Škoda Octavia Combi 2013: První jízdní dojmy (+video)

 

Octavia Combi s pořadovým číslem tři má na co navazovat. Proto opět povyrostla a dostala zcela novou techniku. První svezení jsme absolvovali se základním motorem 1.2 TSI/63 kW.

Škoda Octavia Combi je fenomén – a nejen na českých silnicích. Za 15 let od uvedení první generace se prodalo už 1,3 milionu kusů (celé řady Octavia od 1996 celkem 3,8 milionu), jen za loňský rok to bylo 124.500 ks. Co toto číslo znamená? Každá čtvrtá prodaná Škoda v Evropě je Octavií Combi a zároveň je tento model vůbec nejprodávanějším kombíkem na našem kontinentu! V Německu má karoserii kombi dokonce 92 % všech nových Octavií, což z mladoboleslavského bestselleru dělá nejúspěšnější importovaný model.

Nástupce má určitě na co navazovat, a tak si na něm dali v Mladé Boleslavi pořádně záležet. Karoserie se prodloužila o 90 mm na 4,66 metru, rozvor je dokonce delší o 108 mm (2,69 m) a vůz je také o 45 mm širší (1,81 m). Díky modulární technice MQB se prostor pro posádku zvětšil ještě výrazněji než vnější rozměry a zároveň se nová generace odlehčila až o 102 kg (dle motoru).

Video

Design vychází z liftbacku – stejná je nová šestiúhelníková maska chladiče s vykrojením pro logo, černé xenonové světlomety s efektním LED denním svícením a vůbec celá karoserie až po B sloupek. Následuje mírně zvýšená střecha (nad zadními sedadly o 15 mm) a rovná prosklená plocha, která končí tenkým D sloupkem. Výsledkem je výborné využití vnitřního prostoru, vynikající výhled směrem vzad a také elegantní tvar zádě. Je štíhlejší a vyváženější než u běžné Octavie a vypadá i lépe než u Superbu Combi.

Zavazadlový prostor je plný chytrých řešení. Standardem je krycí roleta, která se klepnutím sama navine. Od verze Ambition je výbava bohatší o průvlak na dlouhé předměty, dálkové sklápění dělených sedadel pomocí táhel v zavazadlovém prostoru a síťový program. Na přání se dodává i oboustranný koberec (z jedné strany textilní, z druhé gumový) nebo tzv. mezipodlaha, která zvýší dno zavazadelníku do úrovně sklopených sedadel a hrany nárazníku. Pod falešným dnem pak vznikne prostor na uložení krycí rolety nebo střešního nosiče. Se sklopným sedadlem spolujezdce převeze Octavia předměty dlouhé až 2,92 metru. Od června budou v nabídce i elektricky ovládané páté dveře, které dosud v kompaktním kombi nikdo nenabídl.

1.2 TSI/63 kW – slušný základ, který stačí

Z celého spektra nabízených motorů jsme k prvnímu svezení vybrali ten nejslabší – základní benzinový čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 63 kW. S trochou nadsázky můžeme testovaný vůz označit jako kombi za 365 tisíc, ovšem zrovna konkrétní kousek byl v prostřední výbavě Ambition (429.900,-) a k ní přidal příplatky za asi 150 tisíc.

TEST Škoda Octavia 1.2 TSI – Český Passat

Malý turbomotor se musí spokojit s pětistupňovou manuální převodovkou, zatímco jeho silnější mutace se 77 kW už má „šestikvalt“. Konstruktéři ovšem odolali emisnímu šílenství a místo nesmyslně dlouhých převodů zvolili zpřevodování, které naplno využije možnosti motoru. Na dálnici proto při 130 km/h točí 2900 min-1, kdy je na vrcholu sil a přitom spotřebuje velmi slušných 6,4 l/100 km.

Nízká spotřeba paliva je společně s příznivějším průběhem točivého momentu hlavním trumfem nové generace 1.2 TSI, jak jsme poznali už při testu základního Volkswagenu Golf. Je to dílem hned několika technických kouzel: ventilový rozvod poháněný řemenem místo řetězu má dvě vačkové hřídele a 16 ventilů, navíc disponuje variabilním časováním. Kompletně přepracovaný termomanagement zajišťuje, že se motor rychleji ohřeje na provozní teplotu a za jízdy se naopak i při vysoké zátěži lépe chladí. S tím souvisí i nová konstrukce výfukových svodů, které jsou integrovány do hlavy válců a chlazeny chladící kapalinou, nebo vodní mezichladič stlačeného vzduchu. Nezapomnělo se samozřejmě ani na odlehčení pohyblivých částí motoru – například klikového hřídele o 20 % a ojnic o 30 %.

Škoda Octavia Combi - benzinové motory
Motor1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI1.8 TSI1.8 TSI 4x4
Převodovka5M6M (7DS)6M (7DS)6M (7DS)6DS 4x4
Zdvihový objem [cm3]11971197139517981798
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]63/4300-530077/4500-5500103/4500-6000132/5100-6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/1400-3500175/1400-4000250/1500-3000250/1250-5000
Max. rychlost [km/h]178193 (193)212 (212)229 (229)227
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,210,5 (10,6)8,5 (8,6)7,4 (7,5)7,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,35,1 (5,0)5,1 (5,0)6,1 (5,7)6,7
Cena Active [Kč]364.900,-392.900,-434.900,---
Cena Ambition [Kč]429.900,-452.900,-494.900,-546.900,--
Cena Ambition DSG [Kč]-504.900,-544.900,-596.900,-649.900,-
Cena Elegance [Kč]-502.900,-544.900,-596.900,--
Cena Elegance DSG [Kč]-554.900,-594.900,-646.900,-699.900,-

Ačkoliv nás testovací trasa zavedla na „neomezené“ německé dálnice i do horských silniček na pomezí Bavorska a Tyrolska, motor nepředvedl mnoho důvodů ke kritice. Pracuje tiše a na Autobahnu se poměrně snadno rozjede na udávané maximum 178 km/h. V horských stoupáních se dvanáctistovka také neztratila, při obsazení třemi osobami a zavazadly dokázala i v těch nejprudších kopcích alespoň udržet rychlost. Nakonec Octavia Combi je sice o 100 kg těžší než Fabia Combi, s novým motorem má ale stejnou maximální rychlost a jen nepatrně horší akceleraci.

Výhodou je pochopitelně točivý moment 160 N.m, který nastupuje už při 1400 min-1. Výkonnostní limity se projeví při nutnosti předjíždět – manévr je nutné dobře naplánovat a motoru pomoci důrazným vytočením. To ale platí pro všechny slabší benzinové motory bez rozdílu. Výsledná dynamika je o kousek lepší než u nejvážnějšího soupeře, motoru 1.4 CVVT v Hyundai i30 a Kii Cee’d, řadí se mezi ty lepší z atmosférických šestnáctistovek.

Kombi jezdí lépe než liftback

Velkým překvapením se stal podvozek. Jeho limity dalece převyšují možnosti tohoto motoru – přestože si musí vystačit s tolik kritizovanou vlečenou zadní nápravou. Málokterý konkurent předvede takovou jistotu v zatáčkách, která je zárukou aktivní bezpečnosti. Navíc se zlepšila směrová stabilita při rychlé jízdě přímým směrem.

TEST Škoda Octavia 1.6 TDI – Superb v ohrožení

A nejen že podvozek Octavie Combi převyšuje soupeře z řad kompaktních kombíků, on je i o poznání lepší než u výchozí Octavie. Vysvětlení je opět jednoduché: kombi má tužší karoserii než liftback se svým velkým otvorem v zádi. Skelet proto „neuhýbá“ pohybům zadních kol ani na těch největších výmolech a hlavně se nenechá rozvibrovat. Dunění, které jsme kritizovali v prvním testu liftbacku, u kombi zmizelo.

Jestli má nová Octavia Combi nějakou výraznější chybu, pak je to cenová politika. Ne, že by novinka byla přehnaně drahá – dokonce je levnější než předchůdce se svým akčním ceníkem. Konkurence ale snadno přebije ceny slabších motorů a jednodušších výbav. Síla Octavia je v dražších specifikacích, kdy dokáže výhodně nabídnout výbavu, prostor a výkon na úrovni kombi vyššího segmentu.

Škoda Octavia Combi - dieselové motory
Motor1.6 TDI1.6 TDI1.6 TDI 4x42.0 TDI2.0 TDI 4x4
Převodovka5M5M6M 4x46M (6DS)6M 4x4
Zdvihový objem [cm3]15981598159819681968
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]66/2750-480077/3000-4000110/3500-4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]230/1400-2750250/1500-2750320/1750-3000
Max. rychlost [km/h]183191 (191)188216 (213)213
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,311,0 (11,1)11,78,6 (8,7)8,7
Komb. spotřeba [l/100 km]4,13,8 (4,0)4,54,2 (4,5)4,9
Cena Active [Kč]419.900,-454.900,----
Cena Ambition [Kč]479.900,-514.900,-569.900,-574.900,-629.900,-
Cena Ambition DSG [Kč]-564.900,--624.900,--
Cena Elegance [Kč]529.900,-564.900,-619.900,-624.900,-679.900,-
Cena Elegance DSG [Kč]-614.900,--674.900,--


Škoda Octavia Combi
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi 2013: První jízdní…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 






 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…