TEST Škoda Octavia Combi 2013: První jízdní dojmy (+video)
Škoda Octavia Combi je fenomén – a nejen na českých silnicích. Za 15 let od uvedení první generace se prodalo už 1,3 milionu kusů (celé řady Octavia od 1996 celkem 3,8 milionu), jen za loňský rok to bylo 124.500 ks. Co toto číslo znamená? Každá čtvrtá prodaná Škoda v Evropě je Octavií Combi a zároveň je tento model vůbec nejprodávanějším kombíkem na našem kontinentu! V Německu má karoserii kombi dokonce 92 % všech nových Octavií, což z mladoboleslavského bestselleru dělá nejúspěšnější importovaný model.
Nástupce má určitě na co navazovat, a tak si na něm dali v Mladé Boleslavi pořádně záležet. Karoserie se prodloužila o 90 mm na 4,66 metru, rozvor je dokonce delší o 108 mm (2,69 m) a vůz je také o 45 mm širší (1,81 m). Díky modulární technice MQB se prostor pro posádku zvětšil ještě výrazněji než vnější rozměry a zároveň se nová generace odlehčila až o 102 kg (dle motoru).
Design vychází z liftbacku – stejná je nová šestiúhelníková maska chladiče s vykrojením pro logo, černé xenonové světlomety s efektním LED denním svícením a vůbec celá karoserie až po B sloupek. Následuje mírně zvýšená střecha (nad zadními sedadly o 15 mm) a rovná prosklená plocha, která končí tenkým D sloupkem. Výsledkem je výborné využití vnitřního prostoru, vynikající výhled směrem vzad a také elegantní tvar zádě. Je štíhlejší a vyváženější než u běžné Octavie a vypadá i lépe než u Superbu Combi.
Zavazadlový prostor je plný chytrých řešení. Standardem je krycí roleta, která se klepnutím sama navine. Od verze Ambition je výbava bohatší o průvlak na dlouhé předměty, dálkové sklápění dělených sedadel pomocí táhel v zavazadlovém prostoru a síťový program. Na přání se dodává i oboustranný koberec (z jedné strany textilní, z druhé gumový) nebo tzv. mezipodlaha, která zvýší dno zavazadelníku do úrovně sklopených sedadel a hrany nárazníku. Pod falešným dnem pak vznikne prostor na uložení krycí rolety nebo střešního nosiče. Se sklopným sedadlem spolujezdce převeze Octavia předměty dlouhé až 2,92 metru. Od června budou v nabídce i elektricky ovládané páté dveře, které dosud v kompaktním kombi nikdo nenabídl.
1.2 TSI/63 kW – slušný základ, který stačí
Z celého spektra nabízených motorů jsme k prvnímu svezení vybrali ten nejslabší – základní benzinový čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 63 kW. S trochou nadsázky můžeme testovaný vůz označit jako kombi za 365 tisíc, ovšem zrovna konkrétní kousek byl v prostřední výbavě Ambition (429.900,-) a k ní přidal příplatky za asi 150 tisíc.
Malý turbomotor se musí spokojit s pětistupňovou manuální převodovkou, zatímco jeho silnější mutace se 77 kW už má „šestikvalt“. Konstruktéři ovšem odolali emisnímu šílenství a místo nesmyslně dlouhých převodů zvolili zpřevodování, které naplno využije možnosti motoru. Na dálnici proto při 130 km/h točí 2900 min-1, kdy je na vrcholu sil a přitom spotřebuje velmi slušných 6,4 l/100 km.
Nízká spotřeba paliva je společně s příznivějším průběhem točivého momentu hlavním trumfem nové generace 1.2 TSI, jak jsme poznali už při testu základního Volkswagenu Golf. Je to dílem hned několika technických kouzel: ventilový rozvod poháněný řemenem místo řetězu má dvě vačkové hřídele a 16 ventilů, navíc disponuje variabilním časováním. Kompletně přepracovaný termomanagement zajišťuje, že se motor rychleji ohřeje na provozní teplotu a za jízdy se naopak i při vysoké zátěži lépe chladí. S tím souvisí i nová konstrukce výfukových svodů, které jsou integrovány do hlavy válců a chlazeny chladící kapalinou, nebo vodní mezichladič stlačeného vzduchu. Nezapomnělo se samozřejmě ani na odlehčení pohyblivých částí motoru – například klikového hřídele o 20 % a ojnic o 30 %.
Škoda Octavia Combi - benzinové motory | |||||
Motor | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 1.8 TSI 4x4 |
Převodovka | 5M | 6M (7DS) | 6M (7DS) | 6M (7DS) | 6DS 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1197 | 1197 | 1395 | 1798 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 63/4300-5300 | 77/4500-5500 | 103/4500-6000 | 132/5100-6200 | |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 160/1400-3500 | 175/1400-4000 | 250/1500-3000 | 250/1250-5000 | |
Max. rychlost [km/h] | 178 | 193 (193) | 212 (212) | 229 (229) | 227 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,2 | 10,5 (10,6) | 8,5 (8,6) | 7,4 (7,5) | 7,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,3 | 5,1 (5,0) | 5,1 (5,0) | 6,1 (5,7) | 6,7 |
Cena Active [Kč] | 364.900,- | 392.900,- | 434.900,- | - | - |
Cena Ambition [Kč] | 429.900,- | 452.900,- | 494.900,- | 546.900,- | - |
Cena Ambition DSG [Kč] | - | 504.900,- | 544.900,- | 596.900,- | 649.900,- |
Cena Elegance [Kč] | - | 502.900,- | 544.900,- | 596.900,- | - |
Cena Elegance DSG [Kč] | - | 554.900,- | 594.900,- | 646.900,- | 699.900,- |
Ačkoliv nás testovací trasa zavedla na „neomezené“ německé dálnice i do horských silniček na pomezí Bavorska a Tyrolska, motor nepředvedl mnoho důvodů ke kritice. Pracuje tiše a na Autobahnu se poměrně snadno rozjede na udávané maximum 178 km/h. V horských stoupáních se dvanáctistovka také neztratila, při obsazení třemi osobami a zavazadly dokázala i v těch nejprudších kopcích alespoň udržet rychlost. Nakonec Octavia Combi je sice o 100 kg těžší než Fabia Combi, s novým motorem má ale stejnou maximální rychlost a jen nepatrně horší akceleraci.
Výhodou je pochopitelně točivý moment 160 N.m, který nastupuje už při 1400 min-1.
Výkonnostní limity se projeví při nutnosti předjíždět – manévr je nutné dobře naplánovat a motoru pomoci důrazným vytočením. To ale platí pro všechny slabší benzinové motory bez rozdílu. Výsledná dynamika je o kousek lepší než u nejvážnějšího soupeře, motoru 1.4 CVVT v Hyundai i30 a Kii Cee’d, řadí se mezi ty lepší z atmosférických šestnáctistovek.
Kombi jezdí lépe než liftback
Velkým překvapením se stal podvozek. Jeho limity dalece převyšují možnosti tohoto motoru – přestože si musí vystačit s tolik kritizovanou vlečenou zadní nápravou. Málokterý konkurent předvede takovou jistotu v zatáčkách, která je zárukou aktivní bezpečnosti. Navíc se zlepšila směrová stabilita při rychlé jízdě přímým směrem.
A nejen že podvozek Octavie Combi převyšuje soupeře z řad kompaktních kombíků, on je i o poznání lepší než u výchozí Octavie. Vysvětlení je opět jednoduché: kombi má tužší karoserii než liftback se svým velkým otvorem v zádi. Skelet proto „neuhýbá“ pohybům zadních kol ani na těch největších výmolech a hlavně se nenechá rozvibrovat. Dunění, které jsme kritizovali v prvním testu liftbacku, u kombi zmizelo.
Jestli má nová Octavia Combi nějakou výraznější chybu, pak je to cenová politika. Ne, že by novinka byla přehnaně drahá – dokonce je levnější než předchůdce se svým akčním ceníkem. Konkurence ale snadno přebije ceny slabších motorů a jednodušších výbav. Síla Octavia je v dražších specifikacích, kdy dokáže výhodně nabídnout výbavu, prostor a výkon na úrovni kombi vyššího segmentu.
Škoda Octavia Combi - dieselové motory | |||||
Motor | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI 4x4 | 2.0 TDI | 2.0 TDI 4x4 |
Převodovka | 5M | 5M | 6M 4x4 | 6M (6DS) | 6M 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 66/2750-4800 | 77/3000-4000 | 110/3500-4000 | ||
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 230/1400-2750 | 250/1500-2750 | 320/1750-3000 | ||
Max. rychlost [km/h] | 183 | 191 (191) | 188 | 216 (213) | 213 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,3 | 11,0 (11,1) | 11,7 | 8,6 (8,7) | 8,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,1 | 3,8 (4,0) | 4,5 | 4,2 (4,5) | 4,9 |
Cena Active [Kč] | 419.900,- | 454.900,- | - | - | - |
Cena Ambition [Kč] | 479.900,- | 514.900,- | 569.900,- | 574.900,- | 629.900,- |
Cena Ambition DSG [Kč] | - | 564.900,- | - | 624.900,- | - |
Cena Elegance [Kč] | 529.900,- | 564.900,- | 619.900,- | 624.900,- | 679.900,- |
Cena Elegance DSG [Kč] | - | 614.900,- | - | 674.900,- | - |