Škoda Octavia Combi 2013: První jízdní dojmy (+video)

 

Octavia Combi s pořadovým číslem tři má na co navazovat. Proto opět povyrostla a dostala zcela novou techniku. První svezení jsme absolvovali se základním motorem 1.2 TSI/63 kW.

Škoda Octavia Combi je fenomén – a nejen na českých silnicích. Za 15 let od uvedení první generace se prodalo už 1,3 milionu kusů (celé řady Octavia od 1996 celkem 3,8 milionu), jen za loňský rok to bylo 124.500 ks. Co toto číslo znamená? Každá čtvrtá prodaná Škoda v Evropě je Octavií Combi a zároveň je tento model vůbec nejprodávanějším kombíkem na našem kontinentu! V Německu má karoserii kombi dokonce 92 % všech nových Octavií, což z mladoboleslavského bestselleru dělá nejúspěšnější importovaný model.

Nástupce má určitě na co navazovat, a tak si na něm dali v Mladé Boleslavi pořádně záležet. Karoserie se prodloužila o 90 mm na 4,66 metru, rozvor je dokonce delší o 108 mm (2,69 m) a vůz je také o 45 mm širší (1,81 m). Díky modulární technice MQB se prostor pro posádku zvětšil ještě výrazněji než vnější rozměry a zároveň se nová generace odlehčila až o 102 kg (dle motoru).

Video

Design vychází z liftbacku – stejná je nová šestiúhelníková maska chladiče s vykrojením pro logo, černé xenonové světlomety s efektním LED denním svícením a vůbec celá karoserie až po B sloupek. Následuje mírně zvýšená střecha (nad zadními sedadly o 15 mm) a rovná prosklená plocha, která končí tenkým D sloupkem. Výsledkem je výborné využití vnitřního prostoru, vynikající výhled směrem vzad a také elegantní tvar zádě. Je štíhlejší a vyváženější než u běžné Octavie a vypadá i lépe než u Superbu Combi.

Zavazadlový prostor je plný chytrých řešení. Standardem je krycí roleta, která se klepnutím sama navine. Od verze Ambition je výbava bohatší o průvlak na dlouhé předměty, dálkové sklápění dělených sedadel pomocí táhel v zavazadlovém prostoru a síťový program. Na přání se dodává i oboustranný koberec (z jedné strany textilní, z druhé gumový) nebo tzv. mezipodlaha, která zvýší dno zavazadelníku do úrovně sklopených sedadel a hrany nárazníku. Pod falešným dnem pak vznikne prostor na uložení krycí rolety nebo střešního nosiče. Se sklopným sedadlem spolujezdce převeze Octavia předměty dlouhé až 2,92 metru. Od června budou v nabídce i elektricky ovládané páté dveře, které dosud v kompaktním kombi nikdo nenabídl.

1.2 TSI/63 kW – slušný základ, který stačí

Z celého spektra nabízených motorů jsme k prvnímu svezení vybrali ten nejslabší – základní benzinový čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 63 kW. S trochou nadsázky můžeme testovaný vůz označit jako kombi za 365 tisíc, ovšem zrovna konkrétní kousek byl v prostřední výbavě Ambition (429.900,-) a k ní přidal příplatky za asi 150 tisíc.

TEST Škoda Octavia 1.2 TSI – Český Passat

Malý turbomotor se musí spokojit s pětistupňovou manuální převodovkou, zatímco jeho silnější mutace se 77 kW už má „šestikvalt“. Konstruktéři ovšem odolali emisnímu šílenství a místo nesmyslně dlouhých převodů zvolili zpřevodování, které naplno využije možnosti motoru. Na dálnici proto při 130 km/h točí 2900 min-1, kdy je na vrcholu sil a přitom spotřebuje velmi slušných 6,4 l/100 km.

Nízká spotřeba paliva je společně s příznivějším průběhem točivého momentu hlavním trumfem nové generace 1.2 TSI, jak jsme poznali už při testu základního Volkswagenu Golf. Je to dílem hned několika technických kouzel: ventilový rozvod poháněný řemenem místo řetězu má dvě vačkové hřídele a 16 ventilů, navíc disponuje variabilním časováním. Kompletně přepracovaný termomanagement zajišťuje, že se motor rychleji ohřeje na provozní teplotu a za jízdy se naopak i při vysoké zátěži lépe chladí. S tím souvisí i nová konstrukce výfukových svodů, které jsou integrovány do hlavy válců a chlazeny chladící kapalinou, nebo vodní mezichladič stlačeného vzduchu. Nezapomnělo se samozřejmě ani na odlehčení pohyblivých částí motoru – například klikového hřídele o 20 % a ojnic o 30 %.

Škoda Octavia Combi - benzinové motory
Motor1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI1.8 TSI1.8 TSI 4x4
Převodovka5M6M (7DS)6M (7DS)6M (7DS)6DS 4x4
Zdvihový objem [cm3]11971197139517981798
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]63/4300-530077/4500-5500103/4500-6000132/5100-6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/1400-3500175/1400-4000250/1500-3000250/1250-5000
Max. rychlost [km/h]178193 (193)212 (212)229 (229)227
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,210,5 (10,6)8,5 (8,6)7,4 (7,5)7,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,35,1 (5,0)5,1 (5,0)6,1 (5,7)6,7
Cena Active [Kč]364.900,-392.900,-434.900,---
Cena Ambition [Kč]429.900,-452.900,-494.900,-546.900,--
Cena Ambition DSG [Kč]-504.900,-544.900,-596.900,-649.900,-
Cena Elegance [Kč]-502.900,-544.900,-596.900,--
Cena Elegance DSG [Kč]-554.900,-594.900,-646.900,-699.900,-

Ačkoliv nás testovací trasa zavedla na „neomezené“ německé dálnice i do horských silniček na pomezí Bavorska a Tyrolska, motor nepředvedl mnoho důvodů ke kritice. Pracuje tiše a na Autobahnu se poměrně snadno rozjede na udávané maximum 178 km/h. V horských stoupáních se dvanáctistovka také neztratila, při obsazení třemi osobami a zavazadly dokázala i v těch nejprudších kopcích alespoň udržet rychlost. Nakonec Octavia Combi je sice o 100 kg těžší než Fabia Combi, s novým motorem má ale stejnou maximální rychlost a jen nepatrně horší akceleraci.

Výhodou je pochopitelně točivý moment 160 N.m, který nastupuje už při 1400 min-1. Výkonnostní limity se projeví při nutnosti předjíždět – manévr je nutné dobře naplánovat a motoru pomoci důrazným vytočením. To ale platí pro všechny slabší benzinové motory bez rozdílu. Výsledná dynamika je o kousek lepší než u nejvážnějšího soupeře, motoru 1.4 CVVT v Hyundai i30 a Kii Cee’d, řadí se mezi ty lepší z atmosférických šestnáctistovek.

Kombi jezdí lépe než liftback

Velkým překvapením se stal podvozek. Jeho limity dalece převyšují možnosti tohoto motoru – přestože si musí vystačit s tolik kritizovanou vlečenou zadní nápravou. Málokterý konkurent předvede takovou jistotu v zatáčkách, která je zárukou aktivní bezpečnosti. Navíc se zlepšila směrová stabilita při rychlé jízdě přímým směrem.

TEST Škoda Octavia 1.6 TDI – Superb v ohrožení

A nejen že podvozek Octavie Combi převyšuje soupeře z řad kompaktních kombíků, on je i o poznání lepší než u výchozí Octavie. Vysvětlení je opět jednoduché: kombi má tužší karoserii než liftback se svým velkým otvorem v zádi. Skelet proto „neuhýbá“ pohybům zadních kol ani na těch největších výmolech a hlavně se nenechá rozvibrovat. Dunění, které jsme kritizovali v prvním testu liftbacku, u kombi zmizelo.

Jestli má nová Octavia Combi nějakou výraznější chybu, pak je to cenová politika. Ne, že by novinka byla přehnaně drahá – dokonce je levnější než předchůdce se svým akčním ceníkem. Konkurence ale snadno přebije ceny slabších motorů a jednodušších výbav. Síla Octavia je v dražších specifikacích, kdy dokáže výhodně nabídnout výbavu, prostor a výkon na úrovni kombi vyššího segmentu.

Škoda Octavia Combi - dieselové motory
Motor1.6 TDI1.6 TDI1.6 TDI 4x42.0 TDI2.0 TDI 4x4
Převodovka5M5M6M 4x46M (6DS)6M 4x4
Zdvihový objem [cm3]15981598159819681968
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]66/2750-480077/3000-4000110/3500-4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]230/1400-2750250/1500-2750320/1750-3000
Max. rychlost [km/h]183191 (191)188216 (213)213
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,311,0 (11,1)11,78,6 (8,7)8,7
Komb. spotřeba [l/100 km]4,13,8 (4,0)4,54,2 (4,5)4,9
Cena Active [Kč]419.900,-454.900,----
Cena Ambition [Kč]479.900,-514.900,-569.900,-574.900,-629.900,-
Cena Ambition DSG [Kč]-564.900,--624.900,--
Cena Elegance [Kč]529.900,-564.900,-619.900,-624.900,-679.900,-
Cena Elegance DSG [Kč]-614.900,--674.900,--


Škoda Octavia Combi
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi 2013: První jízdní…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

 




Martin Semerád se vrací k závodění, rallye mění za okruhy Martin Semerád se vrací k závodění, rallye mění za okruhy

Martin Semerád hlásí po čtyřleté pauze comeback. Nebudeme…

Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb! Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb!

Škodovky pro čínský trh se od těch evropských vzhledově…

 



 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Včera

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Mladík (†25) se ztratil cestou do práce: Kamarádi ho našli v břiše krajty!

Mladík (†25) se ztratil cestou do práce: Kamarádi ho…

Pořádný šok čekal na vesničany z Indonésie, kteří hledali svého nezvěstného kamaráda. Pětadvacetiletého mladíka…

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a šperky, říká expert

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a…

Přemýšlíte, že si nakoupíte zboží v Číně přes internet, protože vás zaujala široká nabídka a nízké ceny?…

 

iSport.cz

Český tajfun řádí! Plíšková se pomstila za Melbourne, v Miami je v semifinále

Český tajfun řádí! Plíšková se pomstila za…

Tenistce Karolíně Plíškové vyšla na turnaji v Miami v duelu s Mirjanou Lučičovou-Baroniovou odveta za Australian…

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…