Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
75 Fotogalerie

TEST Škoda Superb Laurin&Klement – Škoda snů

Značka Laurin&Klement zamířila i do nejvyšší modelové řady Škoda. Opět, konečně!

Laurin&Klement je původní název automobilky Škoda Auto. Jména obou zakladatelů Václavů se na automobilech z Mladé Boleslavi objevovala do roku 1925. Po mnoha desetiletích se stejná značka vrátila v roce 1995. Nejprve na speciální verzi modelu Felicia, od roku 1999 dodnes jako standardní součást nabídky modelu Octavia.

Velký návrat L&K

Vlajkové lodi Superb se ale prestižní značka dlouho vyhýbala. V první generaci došlo na verzi Laurin&Klement až v závěru kariéry, v roce 2006. Druhá generace jakoby zapomněla… až do konce loňského roku. Superb Laurin&Klement se představil na posledním autosalonu v Brně, jako jediná světová premiéra největší automobilové výstavy na našem území.

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | acz

Upřímně řečeno, verze Laurin&Klement neposouvá Superb na novou úroveň. Nabízí se jako rozšiřující paket k výbavě Elegance a prakticky nahrazuje dřívější výbavu Exclusive. K Elegance přidává kožené čalounění, 18palcová kola, metalický lak bez příplatku, Sound System, Bluetooth, stínící roletky na zadních oknech a vyhřívané čelní sklo. V případě limuzíny se Laurin&Klement navíc může pochlubit diodami v koncových světlech.

Testované kombi se musí obejít bez techniky LED, jinak je ale rozsah vizuálních úprav shodný. Superb Exclusive totiž vypadal… jako dobře vybavený Superb. Laurin&Klement jde dál, má chromovanou masku chladiče, dvoubarevná 20paprsková kola Sirius a decentní označení na blatnících. Zezadu L&K nepoznáte, součástí paketu je naopak položka bez označení motorizace.

Nabídka laků se rozšiřuje o metalízu Magnetic Brown, ale testovaný vůz zůstal u standardního vzorníku. Dostal základní lak bílá Candy, k paketu Laurin&Klement lze ale bezplatně vybírat i z metalických laků, nebo za symbolický příplatek 2.300,- Kč dát přednost některému ze vzorníku zvláštního lakování – třeba bílé perleti.

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | aczNovinkou je též interiér Executive. Kožené čalounění sedadel, volant, horní díl palubní desky a výplní dveří mají módní tmavě hnědou barvu. Dosud bylo u Superbu možné vybírat jen černé nebo béžové čalounění v provedení látka, kůže/Alcantara, nebo kůže. Interiér zdobí dekor s imitací dřeva nebo tzv. piano lak, tedy umělá hmota s leskle černým povrchem. V obou případech je lišta před spolujezdcem ozdobena nápisem Laurin&Klement.

Jestliže je auto vybaveno odvětrávanými sedadly (novinka v nabídce od modelového roku 2012), je kožené čalounění sedadel navíc perforované. Ventilace se ovládá nezvykle kolébkovým přepínačem v přední části sedadla. Výhodou je nezávislé ovládání funkce odvětrávání a vyhřívání – oba procesy jde díky tomu spojit, jako to nabízí jen málo aut, třeba Mercedesy.

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | acz

Soupis standardní výbavy je téměř vyčerpávající, jak se na takové auto s milionovou cenovkou sluší a patří. Kromě již zmíněného koženého čalounění, příplatkového audia a Bluetooth nechybí adaptivní bi-xenony, parkovací senzory vpředu a vzadu, vyhřívání předních i zadních sedadel nebo elektricky nastavitelná sedadla.

To znamená, že by nebylo za co připlácet. Z praktických prvků testovací vůz dostal navigaci Columbus za 26 tisíc (lez objednat i levnější Amundsen+ za 5 tisíc), již zmíněné odvětrávání předních sedadel, které přijde vhod hlavně v létě, a bezklíčový vstup Kessy za 10 tisíc. Ten však občas zlobil vinou slabé baterie v klíčku – auto se zamklo vždy, k odemčení ale bylo občas nutné použít tlačítko na dálkovém ovladači.

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | aczZa zbytné, avšak příjemné, můžeme označit panoramatické střešní okno za 32 tisíc korun a elektrické otvírání pátých dveří s dálkovým ovládáním tlačítkem u řadicí páky a na klíčku. To je standardem pro verzi Elegance, bohužel ale (jako všechny podobné systémy) neoslní rychlostí, s jakou se dveře otevírají a zavírají. Manuální výpomoc tento proces neurychlí.

Jinak je Laurin&Klement stále Superbem se všemi jeho klady a zápory. To znamená prakticky bezkonkurenční nadílku prostoru v podélném směru, ale současně i podprůměrnou šířku interiéru. Přední pasažéři navíc sedí blízko středového tunelu. Strohý design interiéru ignoruje módní výstřelky, ovšem ani po čtyřech letech výroby nezestárnul a rozhodně nevypadá nepatřičně.

Nejsilnější z TDI

Hnací řetězec testovaného auta tvoří oblíbená kombinace: nejsilnější diesel 2,0 TDI CR o výkonu 125 kW, pohon všech kol Haldex a manuální převodovka. DSG ve spojení s tímto motorem a 4x4 obejdnat nelze, touha po samočinné převodovce znamená automaticky sestup ke slabšímu dvoulitru se 103 kW. Tím ale vzniká zajímavá volba mezi 2,0 TDI/125 kW s DSG a 2,0 TDI/103 kW 4x4 DSG – obě verze se nabízí za stejné peníze.

Nicméně vraťme se ke kombinaci nejsilnějšího dieselu a 4x4. Spojka Haldex 4. generace pracuje proaktivně, a proto nepřipouští protočení kol při rozjezdu. Systém funguje bezchybně a v zásadě neznatelně – s jedinou výhradou. V nízkých rychlostech je při puštění plynového pedálu slyšet tlumené bzučení, které vydává diferenciál a poloosy při volném otáčení bez zatížení. Ve vyšších rychlostech tento zvuk zmizí.

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | aczVliv pohonu všech kol je v mnoha jízdních režimech nečekaně malý. Ve městě se nám dokonce podařilo prolomit udávanou spotřebu – místo rovných osmi litrů svítila na palubním počítači po několika stech kilometrech najetých po Praze hodnota 6,5 l/100 km.

Mimo město lze stabilně jezdit za méně než 5 litrů – samozřejmě při dodržování předepsané rychlosti, sledování rádce řazení a bez zbytečného zrychlování.

Na dálnici se ale vše obrací. Jestliže při 100 km/h Superb TDI 4x4 pracuje na 1900 min-1 a spotřebuje 4,8 l/100 km, v rychlosti 130 km/h už žádá 6,8 l/100 km a motor točí 2500 min-1. Na delších dálničních přesunech tedy počítejte se spotřebou kolem sedmi litrů. S ohledem na pohon všech kol to ale stále není špatná hodnota.

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | aczMotor samotný nabízí dostatek newtonmetrů už v nízkých otáčkách. Díky tomu není problém rozjíždět se bez sešlápnutí plynového pedálu a při klidné jízdě udržovat otáčky motoru pod 2000 min-1. Nakonec přesně k takovému použití vybízí rádce volby převodového stupně.

Zároveň ale nejsilnějšímu čtyřválcovému tédéíčku nechybí ochota vytáčet se a rozvinout svoji sílu ve středních i těch nejvyšších otáčkách. Od předchozích generací TDI-PD se tento agregát liší plynulým nástupem točivého momentu a klidným chodem téměř bez vibrací. Odhlučnění v Superbu ale ukázkové není. Dlouhá a lehká karoserie zesiluje zvuk motoru, akustická pohoda na palubě tak patří mírně pod průměr střední třídy.

Jízdní projev Superbu Combi je kompromisem mezi ovladatelností 4,8 m dlouhého kombi a komfortem posádky. Přednost dostala ovladatelnost, která je i vzhledem k uspořádání pohonu a hmotnosti automobilu, velmi dobrá. I tak brzy uznáte, že nejsilnější stránkou největší Škody s tímto turbodieselem je rychlá jízda v přímém směru. Superb je v tomto režimu mimořádně stabilní, navíc mimo velmi krátkých nerovností pracují tlumiče i s 18palcovými koly velmi dobře.

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | aczV zatáčkách se projeví těžká příď a dlouhý rozvor, obojí snižuje ochotu měnit směr. Na druhou stranu díky tomu kombi stabilně drží zvolenou trajektorii. K tomu si díky vhodně odladěné geometrii relativně měkké zadní víceprvkové nápravy pomáhá zaklekáváním na vnější zadní kolo. I proto působí Superb v zatáčkách lehce, skoro jako o třídu menší hatchback.

Nejlepší české auto

Jestli se ptáte, zda Superb Laurin&Klement odsoudí všechna prémiová auta k zapomnění, pak to rozhodně nehrozí. Můžeme mu říkat všelijak – třeba nejlepší (a také nejdražší) auto, které v Česku vyrábíme, nebo nejlepší běžné kombi – ostrou konkurencí pro Audi, BMW nebo Mercedes ale určitě není. Proč si to myslíme, ukázal nedávný srovnávací test Superbu a Mercedesu třídy E.

Laurin&Klement je totiž přes všechen ten luxus především stále Superb. Z určitého pohledu může velké kombi v této verzi zcela postrádat smysl, rozmařilost ve spojení s logem Škoda ale má určité kouzlo. Navíc pokud firemní politika služebních vozů neklade finanční strop, ale vyžaduje auto domácí produkce, je nejdražší dieselové kombi od Škody velmi pěknou volbou.

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | acz

První cena vozu547.900,- Kč (1,4 TSI/92 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací690.900,- Kč (2,0 TDI/125 kW Active)
Základní cena testovaného vozu1.004.900,- Kč (2,0 TDI/125 kW 4x4 Elegance L&K Combi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.098.300,- Kč (2,0 TDI/125 kW 4x4 Elegance L&K Combi)

Plusy

  • Živý a pružný motor
  • Přesné řazení
  • Nadprůměrný prostor v podélném směru
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Rozsah standardní výbavy
  • Špičkové dílenské zpracování
  • Design a provedení palubní desky

Minusy

  • Dvojité sklápění zadních sedadel (nejprve sedák, poté opěradlo)
  • Po sklopení sedadel nevznikne zcela rovná plocha
  • Odhlučnění motoru a systému 4x4
  • Podprůměrně účinné brzdy
  • Malá vnitřní šířka interiéru
  • Malý prostor pro nohy řidiče