Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota TS050 Hybrid v evoluční podobě chce zvítězit v Le Mans

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Toyota oficiálně představila svůj vytrvalostní speciál TS050 Hybrid, s nímž chce získat mistrovský titul ve World Endurance Championship a především 24 hodin Le Mans, v provedení pro letošní sezónu.

Tovární tým Toyota Gazoo Racing si pro loňskou sezónu vytrvalostních závodů připravil nový speciál třídy LMP1 s označením TS050 Hybrid a letos hodlá využívat jeho evoluční provedení.

Premiéra Toyoty TS050 Hybrid v modernizované podobě se odehrála den před zahájením předsezónních testů World Endurance Championship (WEC) na závodním okruhu v italské Monze.

Toyota Gazoo Racing hodlá v sérii WEC nasazován pravidelně dva vozy se startovními čísly 7 a 8, za jejichž volanty se budou střídat jezdci Mike Conway, Kamui Kobayashi a José María López, resp. Sébastien Buemi, Anthony Davidson a Kazuki Nakajima. Pro závody ve Spa-Francorchamps a Le Mans pak bude připraven třetí vůz se startovním číslem 9 a posádkou Stéphane Sarrazin, Nicolas Lapierre a Yuji Kunimoto.

Toyota TS050 Hybrid pro letošní sezónu je stejně jako loňské provedení vybavena dvojicí turbodmychadel přeplňovaným zážehovým vidlicový šestiválcem o objemu 2,4 litru, u nějž byly přepracovány spalovací prostory, zvýšen kompresní poměr a optimalizována tepelná účinnost.

Optimalizací prošla a elektřinu využívající část pohonného systému, u níž došlo na zmenšování a snižování hmotnosti. Potřebnou energii pak poskytují lithium-iontové baterie. Pro každé kolo bude i letos k dispozici 8 MJ (megajoulů) energie. Celkový výkon systému leží na hranici tisícovky koňských sil, tedy 736 kW.

Vedle pohonného systému se modernizace dotkla i podvozku. V jeho případě byla zaměřena na snižování hmotnosti a optimalizaci geometrie náprav pro snížení opotřebení pneumatik. Pro letošní sezónu mohou týmy totiž pro každý vůz použít pouze čtyři sady pneumatik a dvě náhradní na kvalifikaci a jeden šestihodinový závod.

S ohledem na úpravy pravidel se došlo i na další optimalizaci aerodynamiky karoserie TS050 Hybrid. Nejvýraznější změny se odehrály v oblasti předních partií a difuzoru. Právě s ohledem na předpisy je generován nižší aerodynamický přítlak, aby se mírně snížila rychlost vozů při průjezdech zatáčkami.

Podobně jako konkurenční Porsche 919 Hybrid bude mít i Toyota TS050 Hybrid k dispozici dvě sady různých provedení aerodynamických prvků a povrchových panelů karoserie, které se podle pravidel již nesmí po homologaci během sezóny dále vyvíjet a upravovat.

V souvislosti s novými předpisy byla upravena i zpětná zrcátka a vozy s hybridním pohonným systémem musí být vybaveny jasně viditelným signálními světly zelené barvy. Ta informují o činnosti hybridního systému a v případě, že zhasnou, musí automobil zamířit na kontrolu do boxů.

Toyota uvádí, že TS050 Hybrid v provedení pro sezónu 2017 má za sebou skutečně důkladný testovacím program, jehož součásti je mimo jiné 30.000 km a několik vytrvalostních jízd v délce 30 hodin. Primárním cílem celého týmu je pak celkové vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, které japonské značce v loňském roce uniklo o pouhé tři minuty.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)