22.6. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (2. díl): Spotřeba klesá

 

Po ujetí čtyř tisíc kilometrů máme jasnou tendenci snižování spotřeby nafty. Co je dobré vědět, abyste v mrazech neuvízli?

Jak jsme již uvedli v prvním díle, syrový motor zkoušeného caddy zvládal první tisícovku kilometrů se starty v třeskutých mrazech s nárokem jen 6,7 l/100 km. Ačkoliv mrazivé počasí pokračovalo dál a motor se na provozní teplotu zahříval cca deset kilometrů, nárok dvoulitrového čtyřválce se vstřikováním common rail pomalu klesal. Druhá tisícovka kilometrů přinesla spotřebu 6,5 l/100 km, během třetí klesl požadavek nejsilnější jednotky v modelu Caddy na 6,3 l. Stejná vzdálenost počtvrté přinesla další snížení na 6,2 l/100 km.

Reálné vs. laboratorní podmínky

Trasy jezdíme velmi podobné i stejným stylem jízdy. Zatím tedy caddy vychází na jedničku, protože na rozdíl od oficiálního způsobu měření spotřeby NEDC nestartovalo při teplotě nad dvacet stupňů, ale pravidelně v mrazech kolem minus pěti. Bohatost směsi v době zahřívání motoru si prostě musí vzít svou daň, takže na výrobcem udávanou pětilitrovou spotřebu nemá cenu v našich podmínkách závistivě vzhlížet.

Ohleduplně vůči motoru, konkrétně vstřikovačům, palivovému filtru, motorovému oleji a turbodmychadlu tankujeme naftu bez biosložek. Absenci biosložek v naftě garantuje v Česku pouze stanice Eurooil patřící přímo pod Čepro.

Pokud se někdo diví, že jsme do prvků ohrožených biosložkami také zařadili turbodmychadlo, tak to souvisí s průnikem nafty do motorového oleje během vynucených regenerací filtru pevných částic. Biosložky se s naftou dostávají v množství přímo úměrném jejich podílu v naftě (v jedné dávce maximálně 7 %) do oleje, který prochází mimo jiné rozpáleným turbodmychadlem. Při vysoké teplotě dochází k radikálnímu zrychlení polymerace oleje, což neznamená nic jiného než to, že se mazací kanálky v turbodmychadlu kvůli polymerujícím biosložkám postupně zanášejí „lepidlem“. Logicky tedy platí, čím méně biosložek, tím lépe.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Objem motorového oleje (l) 4,6
Servisní interval (km/roky) 30 000/2

Olej bez úbytku

Když jsme se dotkli motorového oleje, podívali jsme se opět na jeho hladinu po čtyřech tisících kilometrech. Na rysce nastal téměř neznatelný úbytek jeden milimetr, což znamená cca deci oleje. Proti výstraze v Návodu vozidla, že během prvních pěti tisíců km může spotřeba oleje činit až litr na dva tisíce km (hladina oleje by klesla na dolní povolenou rysku po cca 3000 km), námi změřený únik oleje činil jen pět procent z povoleného limitu. Na konci tříměsíčního testu ještě provedeme kapkovou zkoušku oleje, abychom také přibližně zjistili, zda je olej ředěn naftou.

Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (1. díl): Prvních tisíc

Vyhřívání pro vyvolené

Když v prvních týdnech letošního roku klesaly teploty k minus dvaceti, začali jsme se raději preventivně zajímat, jak má zkoušené caddy zařízený průchod nafty filtrem, který je krizovým místem pro tzv. zamrzání nafty. Ve skutečnosti jde o krystalizaci parafínů v naftě, které jemný filtr mohou ve velkých mrazech postupně ucpat a zamezit přívod nafty do vstřikovačů. Většina automobilů nemá v mírném klimatickém pásu žádné vyhřívání nafty. Někteří výrobci však pro luxusní či terénní vozy vyhřívání nafty přidávají. Nejjednodušší způsob tvoří topné elektrické tělísko přímo uvnitř filtru, které naftu vyhřívá před průchodem jemnou vložkou. Musíme však počítat s velkým odběrem elektřiny, který při velkém mrazu může být kontinuální během celé jízdy. Na krátkých trasách pak nedochází k intenzivnímu dobíjení akumulátoru, což se může projevit potížemi při startování.

TEST 2016: Volkswagen Caddy Beach 2.0 TDI – Toulavá krev

Caddy standardně

Pohled do motorového prostoru caddy nás ve velmi mrazivých dnech rozjásal, protože jsme na motoru našli vyhřívání nafty. Volkswagen zvolil výrobně náročnější, ale provozně úspornější vyhřívání naftou vedoucí od motoru zpět. Při teplotě nižší než 20 °C je ventil regulující tzv. zpětnou větev do nádrže či zpět do filtru sepnutý ve prospěch ohřívání filtru. Jakmile teplota nafty stoupne přes dvacet stupňů, proudí přebytečná nafta rovnou do nádrže, aby nedošlo k přehřátí nafty jdoucí do vstřikovačů. V návodu ke caddy jsme dokonce našli text, že vůz je při tankování zimní nafty s filtrovatelností do – 20 °C schopen provozu až do – 24 °C. Příčina zmíněna nebyla, ale my ji už známe.

Uvidíš

Další milé překvapení přišlo ráno se zamrzlým oknem. Vůbec jsme si v předchozích dnech nevšimli, že by skrze čelní sklo byl zejména v noci omezený výhled přes soustavu drátků uvnitř skla. U některých výrobců si vyhřívaného skla kvůli drátkům ve skle všimnete hned po nastoupení i ve dne.

Pátrali jsme po tlačítku vyhřívání zadního skla a najednou si všimli i toho pro přední sklo. To snad nemůže fungovat, napadlo nás, protože elektrických vodičů ve skle jsme si po několikadenním provozu nevšimli. Po stisknutí tlačítka vyhřívání čelního skla se rozsvítila oranžová kontrolka. To asi bude vyhřívaná pouze dolní oblast, aby nezamrzly stěrače, zněla naše domněnka stále se opírající o nepostřehnuté dráty ve skle. Ani to nebyla pravda, protože až bystrý pohled na čelní sklo odhalil mimořádně jemné elektrické vodiče po celé ploše skla. Jejich působení se brzy projevilo a nás potěšila myšlenka, že je možné mít vyhřívané čelní sklo, aniž by to celý rok obtěžovalo ve výhledu zejména v noci.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 TDI CR
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1968
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 110/3500
Točivý moment (N.m/min-1)340/1750-3000
Emisní norma Euro 6
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
D/š/v (mm) 4976/1793/1868
Rozvor (mm) 3006
Rozchod P/Z (mm) 1537/1544
Světlá výška (mm) 158
Pohotovostní hmotnost (kg) 1537
Celková hmotnost (kg) 2345
Hmotnost nebrzděn. přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1400
Objem nákladového prostoru (m3) 1,35/3,88
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,3
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,1/4,4/5,0
Objem nádrže nafty (l) 55
Objem nádrže AdBlue (l) 9
Cena (Kč bez DPH) 592 740*
*Aktuální zvýhodnění

Plusy

  • Pokles spotřeby nafty
  • Vyhřívání nafty standardně
  • „Neviditelné“ vyhřívání čelního skla

Minusy

  • Pomalé ohřívání motoru – vytápění interiéru

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan se spojí s nacionalisty, aby si zajistil výhru ve volbách Erdogan se spojí s nacionalisty, aby si zajistil výhru ve volbách

Turecká vládní Strana spravedlnosti a rozvoje (AKP)…

Vítězem Zasedačky roku jsou kanceláře SAP Vítězem Zasedačky roku jsou kanceláře SAP

Soutěž CBRE Zasedačka roku 2017 je u konce. Hlavní…

Likvidaci vrtů za stovky milionů zajistí Geosan Likvidaci vrtů za stovky milionů zajistí Geosan

Sdružení tvořené společnostmi Geosan, MND a Rekultivace…

Česko si v žebříčku vnímání korupce polepšilo, za průměrem Unie ale zaostává Česko si v žebříčku vnímání korupce polepšilo, za průměrem Unie ale zaostává

Česká republika si v celosvětovém žebříčku vnímání…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Nový Peugeot 508 unikl bez špetky maskování. Tohle je prostě krása! Nový Peugeot 508 unikl bez špetky maskování. Tohle je prostě krása!

Snímky se na internetu objevily ještě před premiérou vozu…

 



Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Plný plyn netřeba Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Plný plyn netřeba

Model Caddy se do víru pohonu na levné CNG vydal s…

Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI: Osm tisíc (závěr) Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI: Osm tisíc (závěr)

Jak obstál Volkswagen Caddy ve tříměsíčním testu? Co…

 



 
Volvo V60 oficiálně: Rodinný ideál přijede i se dvěma plug-in hybridy

Volvo V60 oficiálně: Rodinný ideál přijede i se dvěma plug-in hybridy

Včera

Švédská automobilka se přidala do zástupu značek, které horkou novinku pro Ženevu představují ještě před startem autosalonu. Přivítat tak s předstihem můžeme i Volvo V60.




Blesk.cz

Mléko zatracované i vynášené: 4 mýty a pravdy o »bílém zlatě«

Mléko zatracované i vynášené: 4 mýty a pravdy o…

Vynášené i zatracované mléko! Patří nebo nepatří do našeho jídelníčku: Měli by ho pít jen děti a dospělí už ne?…

„Pila připravena,“ chlubil se vynálezce ponorky v sms. Pak novinářce uřízl hlavu

„Pila připravena,“ chlubil se vynálezce ponorky v…

Dánský vynálezce a konstruktér Peter Madsen (47) obviněný z brutální vraždy švédské novinářky Kim Wallové (†30)…

 

iSport.cz

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól, Češi jdou na Rusko

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól,…

Velké překvapení si na hokejovém turnaji na ZOH připravili Němci. Nad favorizovaným Švédskem vyhráli 4:3 v…

Bank o posunutí závodu Ledecké: Napadaly mě věci, které nejde napsat

Bank o posunutí závodu Ledecké: Napadaly mě věci,…

PŘÍMO Z PCHJONGČCHANGU | Ze zlatého super-G na středeční sjezd a až teprve potom na snowboardovou misi? Pro…

 

Reflex.cz

Česko prý ekonomicky vzkvétá, přesto je milion lidí finančně na dně. U nich si tradiční politické strany neškrtnou

Česko prý ekonomicky vzkvétá, přesto je milion lidí…

Podle předběžného odhadu Českého statistického úřadu vzrostlo tuzemské hospodářství v loňském roce meziročně o…

Kimovy hry: KLDR poslala na olympiádu své sexy otrokyně. A svět jí to zbaštil

Kimovy hry: KLDR poslala na olympiádu své sexy…

Kam čert (v našem případě diktátor) nemůže, tam nastrčí ženu. Lépe řečeno, hned stovky žen.…