22.6. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (2. díl): Spotřeba klesá

 

Po ujetí čtyř tisíc kilometrů máme jasnou tendenci snižování spotřeby nafty. Co je dobré vědět, abyste v mrazech neuvízli?

Jak jsme již uvedli v prvním díle, syrový motor zkoušeného caddy zvládal první tisícovku kilometrů se starty v třeskutých mrazech s nárokem jen 6,7 l/100 km. Ačkoliv mrazivé počasí pokračovalo dál a motor se na provozní teplotu zahříval cca deset kilometrů, nárok dvoulitrového čtyřválce se vstřikováním common rail pomalu klesal. Druhá tisícovka kilometrů přinesla spotřebu 6,5 l/100 km, během třetí klesl požadavek nejsilnější jednotky v modelu Caddy na 6,3 l. Stejná vzdálenost počtvrté přinesla další snížení na 6,2 l/100 km.

Reálné vs. laboratorní podmínky

Trasy jezdíme velmi podobné i stejným stylem jízdy. Zatím tedy caddy vychází na jedničku, protože na rozdíl od oficiálního způsobu měření spotřeby NEDC nestartovalo při teplotě nad dvacet stupňů, ale pravidelně v mrazech kolem minus pěti. Bohatost směsi v době zahřívání motoru si prostě musí vzít svou daň, takže na výrobcem udávanou pětilitrovou spotřebu nemá cenu v našich podmínkách závistivě vzhlížet.

Ohleduplně vůči motoru, konkrétně vstřikovačům, palivovému filtru, motorovému oleji a turbodmychadlu tankujeme naftu bez biosložek. Absenci biosložek v naftě garantuje v Česku pouze stanice Eurooil patřící přímo pod Čepro.

Pokud se někdo diví, že jsme do prvků ohrožených biosložkami také zařadili turbodmychadlo, tak to souvisí s průnikem nafty do motorového oleje během vynucených regenerací filtru pevných částic. Biosložky se s naftou dostávají v množství přímo úměrném jejich podílu v naftě (v jedné dávce maximálně 7 %) do oleje, který prochází mimo jiné rozpáleným turbodmychadlem. Při vysoké teplotě dochází k radikálnímu zrychlení polymerace oleje, což neznamená nic jiného než to, že se mazací kanálky v turbodmychadlu kvůli polymerujícím biosložkám postupně zanášejí „lepidlem“. Logicky tedy platí, čím méně biosložek, tím lépe.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Objem motorového oleje (l) 4,6
Servisní interval (km/roky) 30 000/2

Olej bez úbytku

Když jsme se dotkli motorového oleje, podívali jsme se opět na jeho hladinu po čtyřech tisících kilometrech. Na rysce nastal téměř neznatelný úbytek jeden milimetr, což znamená cca deci oleje. Proti výstraze v Návodu vozidla, že během prvních pěti tisíců km může spotřeba oleje činit až litr na dva tisíce km (hladina oleje by klesla na dolní povolenou rysku po cca 3000 km), námi změřený únik oleje činil jen pět procent z povoleného limitu. Na konci tříměsíčního testu ještě provedeme kapkovou zkoušku oleje, abychom také přibližně zjistili, zda je olej ředěn naftou.

Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (1. díl): Prvních tisíc

Vyhřívání pro vyvolené

Když v prvních týdnech letošního roku klesaly teploty k minus dvaceti, začali jsme se raději preventivně zajímat, jak má zkoušené caddy zařízený průchod nafty filtrem, který je krizovým místem pro tzv. zamrzání nafty. Ve skutečnosti jde o krystalizaci parafínů v naftě, které jemný filtr mohou ve velkých mrazech postupně ucpat a zamezit přívod nafty do vstřikovačů. Většina automobilů nemá v mírném klimatickém pásu žádné vyhřívání nafty. Někteří výrobci však pro luxusní či terénní vozy vyhřívání nafty přidávají. Nejjednodušší způsob tvoří topné elektrické tělísko přímo uvnitř filtru, které naftu vyhřívá před průchodem jemnou vložkou. Musíme však počítat s velkým odběrem elektřiny, který při velkém mrazu může být kontinuální během celé jízdy. Na krátkých trasách pak nedochází k intenzivnímu dobíjení akumulátoru, což se může projevit potížemi při startování.

TEST 2016: Volkswagen Caddy Beach 2.0 TDI – Toulavá krev

Caddy standardně

Pohled do motorového prostoru caddy nás ve velmi mrazivých dnech rozjásal, protože jsme na motoru našli vyhřívání nafty. Volkswagen zvolil výrobně náročnější, ale provozně úspornější vyhřívání naftou vedoucí od motoru zpět. Při teplotě nižší než 20 °C je ventil regulující tzv. zpětnou větev do nádrže či zpět do filtru sepnutý ve prospěch ohřívání filtru. Jakmile teplota nafty stoupne přes dvacet stupňů, proudí přebytečná nafta rovnou do nádrže, aby nedošlo k přehřátí nafty jdoucí do vstřikovačů. V návodu ke caddy jsme dokonce našli text, že vůz je při tankování zimní nafty s filtrovatelností do – 20 °C schopen provozu až do – 24 °C. Příčina zmíněna nebyla, ale my ji už známe.

Uvidíš

Další milé překvapení přišlo ráno se zamrzlým oknem. Vůbec jsme si v předchozích dnech nevšimli, že by skrze čelní sklo byl zejména v noci omezený výhled přes soustavu drátků uvnitř skla. U některých výrobců si vyhřívaného skla kvůli drátkům ve skle všimnete hned po nastoupení i ve dne.

Pátrali jsme po tlačítku vyhřívání zadního skla a najednou si všimli i toho pro přední sklo. To snad nemůže fungovat, napadlo nás, protože elektrických vodičů ve skle jsme si po několikadenním provozu nevšimli. Po stisknutí tlačítka vyhřívání čelního skla se rozsvítila oranžová kontrolka. To asi bude vyhřívaná pouze dolní oblast, aby nezamrzly stěrače, zněla naše domněnka stále se opírající o nepostřehnuté dráty ve skle. Ani to nebyla pravda, protože až bystrý pohled na čelní sklo odhalil mimořádně jemné elektrické vodiče po celé ploše skla. Jejich působení se brzy projevilo a nás potěšila myšlenka, že je možné mít vyhřívané čelní sklo, aniž by to celý rok obtěžovalo ve výhledu zejména v noci.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 TDI CR
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1968
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 110/3500
Točivý moment (N.m/min-1)340/1750-3000
Emisní norma Euro 6
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
D/š/v (mm) 4976/1793/1868
Rozvor (mm) 3006
Rozchod P/Z (mm) 1537/1544
Světlá výška (mm) 158
Pohotovostní hmotnost (kg) 1537
Celková hmotnost (kg) 2345
Hmotnost nebrzděn. přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1400
Objem nákladového prostoru (m3) 1,35/3,88
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,3
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,1/4,4/5,0
Objem nádrže nafty (l) 55
Objem nádrže AdBlue (l) 9
Cena (Kč bez DPH) 592 740*
*Aktuální zvýhodnění

Plusy

  • Pokles spotřeby nafty
  • Vyhřívání nafty standardně
  • „Neviditelné“ vyhřívání čelního skla

Minusy

  • Pomalé ohřívání motoru – vytápění interiéru

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (1. díl): Prvních tisíc Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (1. díl): Prvních tisíc

Tři měsíce budeme prověřovat Caddy s nejsilnějším…

Dodávka Volkswagen na CNG: Caddy TGI Dodávka Volkswagen na CNG: Caddy TGI

Německá automobilka k nejmenšímu užitkovému modelu…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…