Volvo – švédská kvalita a bezpečnost (3. díl)

Volvo – švédská kvalita a bezpečnost (3. díl)

 
 

Nová éra designu vozů Volvo začala v polovině devadesátých let s příchodem typů označených písmenem a dvojčíslím. Důležitým mezníkem bylo v roce 1999 spojení s koncernem Ford.

S jako sedan, V jako kombi

Modelová řada, která na podzim 1995 nahradila vozy střední třídy Volvo 440/460, dostala modernější tvary a nové značení písmenem a dvojčíslím, které se postupně přeneslo i na další typy. Písmeno v názvu představuje typ karosérie (S – sedan, V – kombi, C – kupé nebo kabriolet) a dvojčíslí označuje modelovou řadu. Sedan S40 se poprvé představil na frankfurtském autosalonu 1994. Původně se měl jmenovat S4, tento název ale už použilo Audi, takže Volvo muselo přidat nulu. Řada S40/V40 se začala vyrábět v nizozemské továrně NedCar v Bornu na společné lince s Mitsubishi Carisma. Továrnu v Bornu totiž vlastní rovným dílem Volvo, Mitsubishi a nizozemský stát.

Přední kola první generace řady 40 poháněly vpředu napříč uložené čtyřválce. Dvojici zážehových motorů 1.8 l a 2.0 l (85 kW/115 k resp. 101 kW/137 k) doplňoval turbodiesel 1.9 TD s výkonem 66 kW (90 k). Sedan Volvo S40 s rozměry 4480 x 1720 x 1390 mm (kombi V40 bylo o 23 mm vyšší) poskytoval posádce dostatek pohodlí, bezpečnosti a komfortu. Mimořádné oblibě se díky vyváženým tvarům a praktickým pátým dveřím těšilo kombi.

Větší sedmdesátka

Vyšší střední třídu obsadilo Volvo od roku 1996 řadou 70. Tato řada vyšla z typu 850, který ale byl důkladně modernizován, včetně zcela nového interiéru. Změnami prošly dvě třetiny všech dílů a tradičně velký důraz byl kladen na zvýšení bezpečnosti posádky. Pohon předních kol zajišťovaly napříč uložené pětiválce 2435 cm3, které v dvouventilové verzi (2.5 10V) dávaly 106 kW (144 k), ve čtyřventilové (2.5 20V) 125 kW (170 k) a ve verzi s nízkotlakým přeplňováním (2.5 LPT) 142 kW (193 k). Vrcholem nabídky byl motor 2,3 l přeplňovaný klasickým turbodmychadlem s výkonem 176 kW (239 k), montovaný do modelů S70/V70 R. Pro příznivce naftových motorů nabízelo Volvo motor 2,5 TDI od Audi (103 kW/140 k).

Sedany S70 (rozměry 4720 x 1760 x 1400 mm) částečně převzaly zaoblené linie nižší řady 40, modely s turbomotory (T5) měly navíc na hraně víka zavazadlového prostoru elegantní spoiler. Kombi V70 s vysoko umístěnými koncovými svítilnami se dodávalo také ve verzi AWD s pohonem všech kol a ve verzi V70 XC Cross Country se zvětšenou světlou výškou.

obrázek [555 x 313]

Na pařížském autosalonu 1996 mělo premiéru kupé Volvo C70, postavené na podvozku řady 70. Líbivá karoserie vyvážených proporcí a zaoblených tvarů pochází z pera šéfdesignéra Petera Horburyho. Přesto, že kupé působí kompaktním dojmem, je v interiéru dostatek místa i pro cestující na zadních sedadlech, posunutých mírně do středu. Dostatečně dynamické vlastnosti udělují vozu všechny čtyři nabízené pětiválcové motory (dva z nich přeplňované).

Rok po premiéře kupé představilo Volvo na autosalónu v Detroitu čtyřmístný kabriolet C70 s elektricky ovládanou plátěnou stahovací střechou. Jak už je u automobilky Volvo zvykem, nezapomnělo se na bezpečnost cestujících, kteří jsou v otevřeném voze více ohroženi. Běžné bezpečnostní prvky byly doplněny o systém ROPS (Roll Over Protection System), který při převrácení vozidla samočinně vysune ochranné tyče za zadními sedadly.

V rámci sjednocení značení byl velký model 960, vyráběný od roku 1990, přejmenován (a samozřejmě modernizován) na typy S90 (sedan) a V90 (kombi). Jednalo se o vozy s klasickou koncepcí (motor vpředu a pohon zadních kol), poháněné třílitrovým šestiválcem s výkonem 132 kW (179 k) a ve výkonnější verzi dokonce 150 kW (204 k). Tato vlajková loď automobilky Volvo byla v roce 1998 nahrazena zcela novým modelem S80.

V novém stylu

Volvo S80 první generace bylo postaveno na zcela nové velké podlahové plošině, u které se už počítalo s globálním využitím. Poprvé bylo zvoleno řešení s napříč uloženým řadovým šestiválcem pohánějícím přední kola. Motor s objemem 2,9 litru dával 150 kW (204 k) a motor T6 přeplňovaný dvěma výfukovými turbodmychadly dával z objemu 2783 cm3 rovných 200 kW (272 k).

Samonosná ocelová karoserie pětimístného sedanu s rozměry 4820 x 1830 x 1450 mm (rozvor 2790 mm) měla vynikající součinitel odporu vzduchu 0,28. Napomáhala tomu hladká příď s integrovanými světly a vpřed vysunutou maskou chladiče. Vzadu zase proudění vzduchu usměrňovala ostře useknutá záď s víkem zavazadlového prostoru (objem 400 l), protaženým až do nárazníku. Novým stylistickým prvkem byly neobvykle tvarované zadní svítilny, sledující obrysy vozu. Dalším z řady prvků zvyšujících bezpečnost cestujících byla nová konstrukce předních sedadel WHIPS (Whiplash Protection System), chránící krční páteř při nárazu zezadu.

Pod křídly Forda

Americký automobilový koncern Ford Motor Company se koncem osmdesátých let minulého století rozhodl rozšířit svoji poměrně chudou nabídku značek (Ford, Lincoln, Mercury) nákupem několika dalších automobilek. Prvním přírůstkem bylo v roce 1987 získání významného podílu prestižního britského výrobce sportovních vozů Aston Martin, v roce 1990 následoval Jaguar a o dva roky později 33% podíl v automobilce Mazda (více nedovolovaly japonské zákony). 28. ledna 1998 byl oznámeno rozhodnutí o převzetí automobilky Volvo Cars. Prodej byl realizován o rok později v březnu 1999, údajně za 6,45 miliard dolarů. Posledním přírůstkem byl v roce 2000 Land Rover. Volvo se stalo součástí tzv. Premier Automotive Group (PAG) v rámci koncernu Ford. Poté, co nedávno Ford prodal značky Jaguar, Aston Martin a Land Rover, zůstalo Volvo jediným zástupcem tohoto klubu vyvolených.

S podporou nového majitele a pod vedením nového prezidenta firmy Hanse-Olova Olssona se Volvo pustilo s vervou do dalších projektů. V roce 2000 se řada 40 dočkala zásadní modernizace (fáze 2). Zatímco na karoserii došlo jen k drobným změnám (není divu, vždyť řada 40 byla oceněna Evropskou cenou designu), velká pozornost byla věnována aktivní a pasivní bezpečnosti (dvoustupňové čelní airbagy, bezpečnostní pásy s předpínači, boční airbagy v opěradlech předních sedadel, deformační zóny atd.). Ke čtyřem zážehovým čtyřválcům přibyl vznětový motor 1.9 TD s přímým vstřikem paliva (common rail).

Zkrácená platforma P2 velkého sedanu S80 byla v témže roce využita pro sedan střední třídy S60. Design vozu vycházel z typu S80, vypadal však sportovněji. Tvarem střechy připomínal spíše kupé. Zákazníci si mohli vybírat mezi pěti zážehovými pětiválci, z toho dvěma přeplňovanými, s rozsahem výkonů od 103 do 184 kW. Tato pětice byla později doplněna vznětovým pětiválcem vlastní konstrukce. Před uvedením vozu do prodeje se prototypy důkladně vyzkoušely v nově otevřeném bezpečnostním centru v Torslandě (Volvo Cars Safety Centre) i v terénu.

obrázek [555 x 322]

Vstup do nového tisíciletí byl pro Volvo neobyčejně plodný. Třetí novinkou byla druhá generace kombi V70, poprvé uvedená jako samostatná typová řada. Tvary vozu nezapřely příbuznost se sedanem S80 (čelní stěna byla prakticky totožná). Téměř současně se začal prodávat model V70 XC (Cross Country) s větší světlou výškou, plastovými panely chránícími spodní část karoserie a pohonem všech kol.

Nová S40

Po ukončení spolupráce s Mitsubishi bylo jen otázkou času, kdy přijde nový typ využívající podvozkové skupiny Ford. Stalo se to v roce 2003, kdy byla představena druhá generace typu S40. Tentokrát byla využita platforma Fordu Focus, resp. C-Max, známá svými vynikajícími jízdními vlastnostmi. Nová S40 byla koncipována jako konkurence BMW řady 3 a Audi A4. Design znovu vychází z modelů S60 a S80. Střed přídě s maskou chladiče opět výrazně vystupuje před světlomety, linie střechy připomíná S60 a barokní koncová světla nenechají nikoho na pochybách, že se jedná o Volvo. Délkou 4468 mm je o 48 mm kratší než předchozí model S40, je ale o 54 mm širší a o 44 mm vyšší. V interiéru padne do oka především originální středový panel ve tvaru prohnuté desky s hliníkovým nebo dřevěným povrchem. Před tříramenným volantem s ovládacími prvky audio soustavy se nachází kaplička se dvěma kruhovými přístroji.

Pohon Volva S40 obstarávají napříč uložené řadové pětiválce 2,4 litru, Fordovy čtyřválce 1,6 l a turbodiesel 2,0 l (spolupráce Ford – Peugeot). Nejvýkonnější verzí je Volvo S40 T5 s výkonem 162 kW (220 k). Uspokojeni mohou být i zájemci o čtyřkolky (AWD). Ten, kdo čekal, že zároveň s typem S40 se objeví kombi V40 nebyl zklamán, jen název se změnil na V50. Příď tohoto kombi je totožná s S40, záď si vzala za vzor větší V70. Vynikající jízdní vlastnosti zůstaly zachovány, zklamáním je snad jen menší vnitřní prostor a vyšší cena. Právě typ V50 se stal 8.srpna 2008 čtyřmiliontým vozem Volvo, vyrobeným v belgickém Gentu (Volva se zde vyrábějí od roku 1965).

V roce 2005 představilo Volvo druhou generaci typu C70, tentokrát jako kombinaci kupé a kabrioletu s pevnou třídílnou zatahovací střechou. Výrobou byl pověřen společný podnik Pininfarina Sverige AB, sídlící ve švédské Uddevalle, který ze 60% vlastní italská karosárna a zbylých 40% má Volvo.

Něco pro mladé (C30)…

Volvo se už v minulosti pokoušelo skloubit do jednoho vozu koncepci kupé a kombi. Vzpomeňme na typy 1800ES (1971) a 480 (1986). Třetím pokusem je dvoudveřový vůz se skleněnou výklopnou zadní stěnou, nazvaný Volvo C30. Tvarové řešení vyšlo ze studie SCC představené už v roce 2001 v Detroitu. Na stejném autosalonu v roce 2006 už bylo kombi-kupé C30 představeno v téměř finální podobě pod názvem Volvo C30 Design Concept a ve stejném roce se začalo vyrábět v belgickém Gentu.

obrázek [555 x 334]

Přední část vozu se liší od ostatních typů značky jen černými lemy kolem světlometů a podběhů kol. Originální zádi dominuje černý spoiler nad skleněným víkem, svalnaté zadní blatníky a rozměrná koncová světla protažená až ke střeše.

…a něco pro bohaté (S80)

Ženevský autosalon 2006 byl svědkem premiéry druhé generace velkého sedanu S80. Proti první generaci se vůz příliš neliší rozměry, je však postaven na podlahové plošině společné s Fordem Mondeo. Jeho soupeři na trhu jsou Audi A6, BMW 5 a Mercedes-Benz E. Design vozu je podobný menšímu Volvu S60, poskytuje však podstatně více místa uvnitř (rozvor 2,85 m, délka 4,85 m). Novinkou pod kapotou je vidlicový osmiválec 4,4 l (232 kW) vyvinutý u firmy Yamaha a řadový šestiválec 3,2 l (175 kW). Osmiválcem míří Volvo především na trh USA, své zákazníky si ale určitě najde i na domácím trhu, v Německu nebo Číně.

Volvo S80 druhé generace je nabité luxusní příplatkovou výbavou, např. aktivním podvozkem Four-C, adaptivní tempomatem, bi-xenonovými světlomety, elektrickou parkovací brzdou nebo systémem varujícím řidiče před hrozící kolizí. Nechybí ani možnost pohonu všech kol.

Úspěšné kombi V70 se v roce 2007 dočkalo třetí generace a stejnou generační obměnou prošla i Cross Country verze XC70.

SUV po švédsku

Automobilka Volvo má dlouhou a bohatou tradici ve výrobě vozů určených k jízdě na nezpevněném povrchu a proto se nelze divit, že se pustila i do kategorie SUV (Sport Utility Vehicles). První vozidlo tohoto typu, model XC90, představilo Volvo na detroitském autosalonu v roce 2002. Místo premiéry nebylo náhodné, neboť trh USA patřil pro Volvo vždy k nejvýznamnějším. Robustní vůz s rozměry 4798 x 1898 x 1743 mm a rozvorem náprav 2859 mm používá systém pohonu všech kol, vyvinutý ve spolupráci s firmou Haldex. Při běžném provozu pohání motor pouze přední nápravu, ale jakmile dojde k prokluzu předních kol, zapne se automaticky pohon zadních kol. Karoserie nezapře příslušnost ke značce Volvo výraznou přídí, vystouplými blatníky a do střechy protaženými koncovými světly.

obrázek [555 x 388]

K pohonu XC90 sloužily zpočátku tři druhy motorů. Zážehový pětiválec 2,5 l dosahuje s pomocí nízkotlakého turbodmychadla (LPT) výkonu 154 kW (210 k), řadový šestiválec s objemem 2,9 l a dvěma turbodmychadly dává 200 kW (272 k) a přeplňovaný vznětový pětiválec 2,4 l 120 kW (163 k). Na podzim 2004 se k těmto motorům přidal zážehový vidlicový osmiválec Yamaha s objemem 4,4 l a úhlem rozevření pouhých 60 stupňů. Výkon 232 kW (315 k) postačuje vozu s hmotností přes dvě tuny dosáhnout maximální (elektronicky omezenou) rychlost na 210 km/h.

Od 1.5.2005 se stal hlavním designérem Volvo Cars Angličan Steve Mattin. Na detroitském autosalonu 2007 se představil studií XC60 Concept, předobrazem stejnojmenného sériového modelu. Sériové Volvo XC60 modelového ročníku 2009 (výroba začíná v září 2008 v Gentu) má proti většímu XC90 agresivnější a dynamičtější design. Výrazná maska chladiče je zasazena do sbíhajících se linií přídě, klínový boční profil je zdůrazněn prolisem nad klikami dveří. XC60 má být nejbezpečnějším vozem v celé historii automobilky Volvo. K osvědčeným systémům WHIPS, SIPS a dalším přibyla například kontrola řidiče na požití alkoholu před jízdou, kontrola bdělosti řidiče DAC, udržování bezpečného odstupu od vpředu jedoucího vozidla (Distance Alert) nebo upozornění na objekty nacházející se v mrtvém úhlu řidiče (BLIS).

Série článků z historie automobilky Volvo se snažila postihnout to nejdůležitější, co vzniklo za 80 let její činnosti. Omezený rozsah nedovolil zacházet do podrobností, vědomě byly například opomenuty četné koncepční studie, neboť k těm se vrátíme někdy příště. V únoru 2008 vyrobilo Volvo svůj patnáctimiliontý automobil (C70 v továrně Uddevalla) a současná produkce zahrnuje čtveřici větších modelů (XC90, XC70, V70 a S80) a pět menších typů (C30, S40, V50, S60 a nejnovější XC60).

Nepřehlédněte
POHLEDY DO HISTORIE: Volvo – švédská kvalita a bezpečnost (1. díl)
POHLEDY DO HISTORIE: Volvo – švédská kvalita a bezpečnost (2. díl)
Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…