Zapomenuté koncepty: Audi Quattro Spyder (1991) - Hliník přichází

 

Předobraz Audi R8 vznikl již před více než čtvrtstoletím. Přinesl hliníkovou konstrukci a motor uprostřed, do série se ale nedostal. Čtyři kruhy se obávaly komerčního propadáku.

Na začátku 90. let Audi ještě nevlastnilo Lamborghini, italská továrna se nacházela pod křídly amerického Chrysleru. A hledalo vlastní identitu. Vznikne někdy supersport se čtyřmi kruhy? Na frankfurtské IAA 1991 se mohlo zdát, že je k němu pouze krůček. Ingolstadt zde vystavil oranžový prototyp Quattro Spyder, který navzdory názvu vypadal jako kupé. Nenechte se ovšem mýlit, střecha byla ve skutečnosti odnímatelná, takže se za dobrého počasí dalo jezdit s nebem nad hlavou. Sundat šlo pouze horní transparentní panel, okna nebyla bezrámová.

Srdce uprostřed a pohon všech kol

Měl motor uprostřed, jak se na správný supersport sluší a patří, ovšem umístěný nikoli podélně, nýbrž napříč. Šlo o vidlicový šestiválec OHC 2771 cm3 se 128 kW (174 k) v 5500 otáčkách, převzatý ze sériové „stovky“ generace C3. Tedy bez turba. 245 N.m/3000 min-1 přenášela na všechna kola pětistupňová manuální převodovka, ale oproti produkci mírně modifikovaná. Využití stávajících komponentů představovalo nicméně pro konstruktéry prvořadý úkol. Stálý systém quattro s mezinápravovým diferenciálem Torsen a zadním samosvorem nezapomněla automobilka zdůraznit v názvu, samozřejmě zde s velkým písmenem.

Jako pírko

Auto vážilo pouze 1100 kg. Audi použilo v jeho případě hliníkové panely karoserie i prostorový rám (Aluminium Space Frame), i když částečně ještě trubkový a ne z lisovaných profilů. Proto ona vpravdě „muší“ hmotnost, inženýrům se ji podařilo udržet pozoruhodně nízko, při použití oceli by mělo přes 1,5 tuny. Rozložení váhy představovalo díky koncepci takřka ideál. Využití aluminia zkoušel Ingolstadt mimochodem už v řadě 100 v roce 1984, na autosalonu v Hannoveru tenkrát dokonce představil jeden z prototypů s lehkým monokokem a nýtovanými panely.

Ale zpět ke Spyderu. V kokpitu se uvelebila pochopitelně pouze dvojice pasažérů. Interiér byl jednoduchý: pod tříramenným volantem kulaté přístroje s bílými číselníky, několik kontrolek ve středu, řadicí páka s hliníkovou hlavicí, vpravo rádio a ovladače ventilace a topení. Větrání „živily“ solární panely na střeše, takže ani v létě, pokud se nejelo bez ní, nebylo nutné stahovat okna. Vůz byl jinak poměrně kompaktní, na délku měřil jen 4215 mm, byl 1768 mm široký a 1173 mm vysoký. Do zavazadelníku za oběma sedadly se vešlo úctyhodných 300 l zbytečností.

Základ v sérii

Coby platforma posloužilo kupé typu 8B, jinak také 80 Typ 89/B3, podvozek disponoval rozvorem 2540 mm, dostal však dvojité lichoběžníkové závěsy. Auto jezdilo na litých kolech s osmnáctipalcovým průměrem a sedmipalcovou šířkou, obutých do pneumatik poměrně masivního rozměru 205/55. Bylo schopné zrychlit z klidu na stovku za 5,8 s a dosahovalo „nesupersportovní“ dvěstěpadesátky. Z hlediska bezpečnosti už bylo vybaveno ABS, airbag řidiče ale stále chyběl, spoléhalo se na mechanický „Procon-ten“ s ocelovými lanky, který po čelním nárazu odklonil sloupek řízení a utáhl pásy.

Nadšení

Zpětná vazba na IAA Audi povzbudila, prezentace totiž zaváněla až senzací. Motorističtí novináři byli ohromeni, laická veřejnost nadšena a odborná kritika nešetřila chválou. Mluvilo se dokonce o „návštěvnické dopravní zácpě“ u stánku. Krátce po výstavě se objevily zvěsti o plánech na alespoň limitovanou sérii. Výrobce dnes potvrzuje, že obchodníci skutečně rezervovali předběžné objednávky, byly jich dokonce tisíce! Zájemci mávali šekovými knížkami a chtěli skládat zálohy...

Quattro Spyder je jedním z nejhezčích vozů Audi, které byly kdy vyrobeny, ať už šlo o pouhé studie, nebo sériové modely. Takřka dokonalé proporce se snoubily s čistými a elegantními liniemi, úhlednými tvary bez jediné stylistické zbytečnosti. Plochy citlivě stoupaly pro vytvoření kabiny vozu a zase jemně klesaly. I po takřka 26 letech od debutu lze design označit bez jakékoli nadsázky za nadčasový a působivý, funguje znamenitě. Dveře se otevíraly klasicky.

Příliš drahý na výrobu

Oranžový lak dělal auto se štíhlou siluetou ještě přitažlivější, zakrátko se objevilo na firemních fotografiích s Avusem Quattro v mnohem méně výrazné tmavě zelené. Ne, nešlo o druhý prototyp, jak se i dnes často mylně vykládá (a překvapivě i „oficiálně“), dokonce kolují zkazky o výrobě více vozů. Existuje však pouze jeden jediný. Navíc byl vždy pojízdný, sloužil jako testovací laboratoř.

Projekt se tedy do série nedostal. Proč? Byl mnohem vhodnější pro výrobu než o měsíc později v Tokiu představený Avus Quattro s imaginárním dřevěným agregátem W12. Jenže nebylo možné kvůli nárůstu výrobních nákladů dodržet předpokládanou prodejní cenu na pěticiferné hodnotě, tedy pod 100.000 markami. Auto bylo zkrátka příliš drahé a ingolstadtská značka nevěřila, že se najde dostatek klientů na to, aby se vrátily prostředky vynaložené na vývoj. Navíc na trh sportovních vozů dolehla odbytová krize. Ke zrušení došlo na poslední chvíli, Audi nechalo natočit propagační filmy, vyrobit modely v měřítku 1:43 a dokonce vytisknout brožury!

Quattro Spyderu byla vrácena jeho původní oranžová barva a dnes je exponátem ingolstadtského firemního muzea. Mohli jste jej vidět například na loňské dubnové Techno Classice v Essenu, kde s předstihem slavilo 25 výročí, bylo zde vystaveno i při dvacetinách v sezóně 2011. Model se dá koupit také v současnosti, v měřítku 1:43 jej vyrábí firma BoS (Best of Show) Models, ale je z resinu. Nicméně cena necelých 900 korun není nikterak přemrštěná.

Technika se uplatnila

Spousta techniky z konceptu se ale uplatnila dále. Hliník se objevil v první generaci A8, kterou předznamenával prototyp ASF z IAA 1993, Dvouventilový vidlicový šestiválec 2.8E s kódem AAH pokračoval, byť uložený podélně v přídi, v Audi 80 8C/B4 a 100 C4. Do roku 1996 přežil v kupé a až do přelomu milénia i v kabrioletech, stále vycházejících z poslední generace „osmdesátky“. Nabízel se i v dalších, silnějších verzích. No a v polovině 90. let začala sága TT, i když ještě v prototypové fázi, nepatrně modifikovaná produkční verze kupé a později i roadsterů naběhla v roce 1998. K první generaci R8 bylo však ještě daleko, tu nejprve předznamenal koncept Le Mans Quattro (2003), nicméně o tři roky později došlo na skutečně první sériový supersport s motorem uprostřed a čtveřicí propojených kruhů v emblému...

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu

Mezinárodním vzdušným prostorem nad mořem u východního…

Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se

Jízda o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště se…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

 
Zdroj: Motor1, Wiki, Auta5P, Drive2

Štítky Audi Design Supersport

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku

Audi si pro letošní autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem…

Zadokolky od Audi pro normální smrtelníky? První bude R8 GT! Zadokolky od Audi pro normální smrtelníky? První bude R8 GT!

Pohon zadních kol u Audi R8 z okruhů dostane i na…

 



 
Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy a speciální Focus RS

Včera

Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!




Blesk.cz

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní Čína. Norové nesouhlasí

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní…

V Severní Koreji bylo v sobotu zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4 stupně, které mělo ohnisko nepříliš daleko od…

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR filmy, má to ale háček

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR…

Apple na zářijové konferenci kladl velký důraz na technologickou vlnu 4K a HDR, kterou začíná aktivně chytat a…

 

iSport.cz

Zasloužil jsem si vyhrát, litoval Berdych. Kyrgios mlátil raketou, Federerovy rady nestačily

Zasloužil jsem si vyhrát, litoval Berdych. Kyrgios…

Večerní předehra velké čtyřhry, do které poprvé společně zasáhli Roger Federer s Rafaelem Nadalem, dostávala…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…