TEST Peugeot e-3008 – Když nechcete tříválec
Nová generace francouzského SUV vůbec poprvé přijíždí s čistě elektrickým modelem, který je ovšem zatím nabízen pouze s pohonem předních kol a menším akumulátorem.
Design, interiér
Francouzská novinka z loňského roku jako první v rámci koncernu Stellantis dostala novou modulární platformu STLA Medium pro vozy segmentů C a D. Její největší výhodou je příprava na instalaci jak spalovacího, tak plug-in hybridního a čistě elektrického pohonu. Třetí generace Peugeotu 3008 zatím přijíždí s dvěma druhy, externě dobíjený hybrid ještě v ceníku nefiguruje.
Zato na Slovensku si už plug-in hybrid objednat můžete. Jedná se o kombinaci zážehového čtyřválce 1.6 PureTech s elektromotorem se systémovým výkonem 143 kW, baterií s 21 kWh a základní cenou v přepočtu 1.082.800 Kč.
Design kompaktního SUV rozvíjí tvary povedeného předchůdce. Jenže zatímco druhé provedení mělo tradiční tvary, novinka se snaží tvářit jako módní kupé. Roli praktičtějšího modelu totiž naplno přebírá sesterský Peugeot 5008 až se sedmimístnou kabinou, který se na rozdíl od minulosti dočká totožných pohonů. U staršího modelu totiž kvůli třetí řadě sedadel chyběl plug-in hybrid.
Vzhled přední části se v lecčems podobá menšímu crossoveru 2008. Já navíc u většího 3008 vidím vliv starých peugeotů ze 70. a 80. let, které se projevují například na efektním designu 20palcových kol s pneumatikami o rozměru 235/50.
Zadní část má výrazně klesající linii střechy a poměrně vysokou spodní část. Dynamicky laděné linie vypadají moc hezky, nejsou ovšem příliš praktické. Značně totiž omezují výhled vzad. Místo rozměrného okna tak máte k dispozici jen decentní průhled, z kterého toho za sebou moc neuvidíte.
Sázka na displeje
Interiér vypadá podobně jako například u kompaktní řady 308. Výjimkou je ovšem poměrně robustní středový tunel a pracoviště natočené směrem k řidiči. Opět tu na vás kouká volant s malým průměrem, v tomhle ohledu ovšem na vyvýšené a výhradně virtuální budíky vidíte, aniž by vám volant velkou část z nich zakrýval.
Velký, 21“ displej je efektní. Nejedná se ovšem o jednolitou o obrazovku, nýbrž dva monitory spojené jedním krycím sklem. Grafika obou displejů je velmi hezká, odezva toho centrálního dostatečně svižná a citlivá. Trochu mi vadí dvě ikonky uprostřed (domovská obrazovka a nabídka asistenčních systémů. Pro řidiče není úplně dobře dostupná. Pořád je ovšem mnohem lépe při ruce než ovládání klimatizace u Kie EV9. Trochu mě mrzí, že ve výsledku velkou část spojeného monitoru tvoří černé plochy. Když bychom dohromady spojily minimálně centimetr tlusté rámečky s docela masivními trojúhelníky na obou stranách, vznikne poměrně dost „mrtvé“ plochy, která nic nezobrazuje.
Pro rychlý přístup do vybraných složek multimédií máte k dispozici další dotykovou obrazovku s dostatečně velkými a citlivými piktogramy. Fyzické ovladače jsou sice praktičtější, ani tohle řešení ovšem v praxi není úplně nešikovné.
Pochválit musím výběr materiálů. Prvoplánově na vás totiž nezírají tvrdé a nehezké plasty, ale měkčené plochy. Rozměrný látkový dekor ovšem nevypadá tak dobře jako u některých konkurentů s podobným řešením. Čalounění působí, jako kdyby byla jeho slabá vrstva nalepená na kousku plastu, což není úplně příjemné.
Něco za něco
Kombinovaná platforma má sice výhodu v podobě nižších vývojových a výrobních nákladů, nedokážou ale úplně využít jiné zástavbové požadavky elektrického pohonu. Ten nepotřebuje tolik prostoru vpředu, což se u čistě elektrických architektur projevuje bezkonkurenční nabídkou prostoru v podélném směru. Peugeot e-3008 se proto musí smířit s kompromisem a za konkurencí třeba od Renaultu či Škodovky v tomhle ohledu zaostává. Pro kolena cestujících vzadu je proto místa spíše standardně. Ostatně rozvor dosahuje 2739 milimetrů, u 111 mm delší Škody Enyaq pak 2770 milimetrů. Jenže české SUV má výhodu specifické platformy MEB, které si s vnitřním prostorem umí hrát o něco více.
Smířit se musíte také s menší nabídkou místa nad hlavou v druhé řadě. Ve srovnání se vzpomínanou škodovkou zhruba o pět centimetrů. Ta je na tom lépe tako v oblasti přepravní kapacity. Jestliže Peugeot e-3008 odveze 520 až 480 litrů, enyaq zvládne 570-1610 l.
Motor, jízdní vlastnosti
Nabídka pohonů nového Peugeotu 3008 je zatím docela chudá. Přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech s mild-hybridním pohonem, 100 kilowatty a novou šestistupňovou dvouspojkou je na takhle velké auto docela slabý. Navíc samočinná převodovka v prvních testech nevychází moc dobře. Francouzsko-německá větev koncernu Stellantis, tedy bývalé PSA, evidentně rezignovalo na vývoj spalovacích motorů a rozhodlo se přepnout na elektřinu. Ta ovšem ani zdaleka neroste tak rychle, jak se očekávalo. Například v Německu, na největším evropském trhu, prodeje elektromobilů letos meziročně klesly o pětinu.
Alternativa v podobě čistého elektromobilu navíc není řešením pro všechny. Jednak lokálně bezemisní vůz byste si měli pořídit prakticky jen tehdy, když jej můžete nabíjet z domácího zdroje. Jednak je proti zážehovému tříválci o dost dražší, konkrétně o 370 až 380 tisíc korun.
K dispozici je navíc zatím jenom předokolka s elektromotorem se 157 kilowatty (ten se vyrábí ve francouzském Trémery), redukční převodovkou s poměrem 9,77 a akumulátorem s využitelnou kapacitou 73 kWh. S ní peugeot na jedno nabití zvládne okolo 520 kilometrů. Reálně počítejte spíše s pohodlnými čtyřmi stovkami kilometrů, přičemž maximum se bude pohybovat okolo 450 km. Maximum dobíjecího výkonu dosahuje průměrných 160 kilowattů. Jak ale víme, mnohem důležitější je dobíjecí křivka a reálný výkon daného dobíjecího stojanu, který nebývá vždy takový, jaký jeho provozovatel inzeruje (například kvůli „slabým“ kabelům).
Spotřeba se v prvních dnech testování pohybovala okolo 21 kWh na 100 km, což by u takového auta byl průšvih. Nakonec jsem se ovšem dostal na čistých 19 kilowatthodin, které v delším horizontu lze ještě o něco snížit. Efektivity Tesly Y sice Peugeot e-3008 nedosahuje, s ohledem na počasí na začátku července to přesto nepovažuji za špatný výsledek, byť průměr okolo 16,5 kWh by byl příjemnější (zvlášť když peugeot není příliš výkonný ani rozměrný).
Dynamika Peugeotu e-3008 na papíře nevypadá nijak zvlášť oslnivě. Maximální rychlost 170 km/h odpovídá poměrům ve třídě, na stovce jste za 8,8 sekundy. To soupeři v naprosté většině případů zvládnou rychleji.
Subjektivní vnímání dynamiky francouzského elektromobilu je ovšem lepší. Téměř okamžitá odezva na sešlápnutí akcelerátoru a efektivní přenos síly na přední kola bez protáčení jako u starších elektrických předokolek umocňuje pozitivní vnímání síly. Asfalt tedy trhat nebudete, objektivně jsem ovšem ani na dálnici s plným autem neměl problém při předjíždění ve vyšších rychlostech.
Navzdory dvacetipalcovým ráfkům je Peugeot e-3008 komfortní i na problematických českých silnicích. Trakční akumulátor a jeho obal totiž fungují jako dodatečný zpevňující prvek. Obecně vyšší hmotnost elektrických aut zase nedovoluje naladění podvozku moc kompromisů. Tlumiče pérování díky tomu mají oporu v tuhé a také těžké karoserii, dokážou tudíž utlumit i výraznější nerovnosti. Většina elektromobilů obecně na rozbitých cestách působí, jako by je nějaká síla tlačila k vozovce, Peugeot e-3008 není výjimkou.
V zatáčkách mě překvapila mrštnost francouzského SUV, které velmi dobře maskuje hmotnost. Váží totiž přes 2,1 tuny, tedy podobně jako větší a silnější Škoda Enyaq se 77 využitelnými kilowatthodinami. 3008 ani v rychleji projetých v obloucích neztrácí kontakt s asfaltem, pokud to tedy vyloženě nepřeženete s nájezdovou rychlostí. Standardní pohon zadních kol by sice dokázal zatáčku lépe utáhnout, špatně si ovšem nevede ani předokolka od peugeotu, ačkoliv podobné úkoly po ní nikdo z majitelů požadovat nebude.
Řízení je nastaveno tak akorát, ani příliš lehké, ani moc tuhé. Od rodinného elektromobilu očekáváte adekvátní kontrolu nad autem, kterou zde nepochybně dostanete.
Závěr
Peugeot e-3008 je velmi slušné elektrické SUV, byť kvůli univerzální platformě není tak prostorné jako konkurence. Základní cena 1.119.000 Kč za slušně vybavenou linii Allure není zase až tak vysoká, na druhou stranu větší Teslu Model Y ve verzi Long Range s výkonem 250 kilowattů a delším dojezdem pořídíte jen o necelých 100 tisíc dráž. Díky akční nabídce vychází dobře i prostornější Škoda Enyaq 85 Coupé s 210 kW (od 1.189.000 korun). V téhle konkurenci to bude mít e-3008 těžké. Zvlášť když ta prémiové BMW iX2 eDrive20 s menším akumulátorem dáte o několik tisíc korun méně.
A levněji vyjde také úsporný Renault Scenic E-Tech, který je sice menší, nabídne ale akumulátor s využitelnou kapacitou 87 kWh, s kterou již bez větších problémů zvládnete i cestu k Jadranu.
Peugeot e-3008 vs. Konkurence | |||||
Peugeot e-3008 | BMW iX2 eDrive20 | Renault Scenic E-Tech | Škoda Enyaq Coupé 85 | Tesla Model Y Long Range RWD | |
Výkon [kW] | 157 | 150 | 160 | 210 | 250 |
Točivý moment [N.m] | 343 | 250 | 300 | 545 | 450 |
Max. rychlost [km/h] | 170 | 170 | 170 | 180 | 217 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,8 | 8,6 | 7,9 | 6,7 | 5,9 |
Maximální dojezd [km] | 524 | 478 | 625 | 562 | 600 |
Využitelná kapacita akumulátoru [kWh] | 73 | 64,7 | 87 | 77 | 75 |
Maximální dobíjecí výkon [kW] | 160 | 130 | 150 | 135 | 250 |
Poháněná kola | přední | přední | přední | zadní | zadní |
Vnější rozměry [mm] | 4542 x 1895 x 1641 | 4554 x 1845 x 1560 | 4470 x 1864 x 1572 | 4653 x 1879 x 1621 | 4751 x 1921 x 1624 |
Rozvor [mm] | 2739 | 2692 | 2785 | 2770 | 2890 |
Základní cena [Kč] | 1.119.000 (Allure) | 1.107.600 | 1.085.000 (Evolution) | 1.189.900 (Tour) | 1.215.400 |
A náročné to bude mít také ve srovnání s konvenčním Peugeotem 3008, ačkoliv má pouze tříválcovou dvanáctistovku. Jenže ta i s automatem vyjde minimálně od 370 tisíc korun méně. Nemluvě o tom, že v jeho případě nemusíte řešit dobíjení, protože plnou nádrž dotankujete za 5 minut na několika tisících čerpacích stanicích v Česku dalších desítkách tisíc v Evropě.
Nejlevnější verze modelu | 1.119.000 Kč (157 kW, 73 kWh Allure) |
Základ s testovaným motorem | 1.119.000 Kč (157 kW, 73 kWh Allure) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.239.000 Kč (157 kW, 73 kWh GT) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.414.000 Kč (RS/250 kW 4x4) |