Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

5 starých rekordů, které jen tak někdo nepřekoná. Není se co divit

Jan Faltýsek
Diskuze (0)

Vybrali jsme 5 rekordů, které jen tak někdo nepřekoná. Rychlostní rekordy, nejdelší dojezd na jednu nádrž, nejvíce najetých kilometrů a nejstarší vozidlo v provozu.

Svět automobilismu vždy vyzýval k lámání rekordů, ať už šlo o rychlost, spotřebu, spolehlivost nebo inovace. Některé rekordy z našeho výběru nezměnily nositele pouze 3 roky, některé naopak trvají přes 200 let.

Vzhledem k oblasti a měřítkům lze však všechny považovat za mimořádně pevné, dlouhotrvající a obtížné na překonání. Poslední rekord drží už 253 let!

Nejrychlejší produkční auto: Bugatti Chiron Super Sport 300+ jelo 490 km/h (2. 8. 2019)

První rekord je „jen“ 3 roky starý, přesto je vzhledem k jeho oblasti mimořádně stálý. Od chvíle, kdy se Bugatti stalo klenotem v koruně koncernu Volkswagen, se stalo synonymem pro výkon a rychlost v přímém směru. Vývoj modelů Veyron a Chiron vyústil ve vytvoření modelu Bugatti Chiron Super Sport 300+, který překonal zdánlivě neproniknutelnou bariéru 300 mil za hodinu. Navíc v pohodlí a tichu, jak je u Bugatti zvykem.

K dosažení tohoto úspěchu byl motor Bugatti W16 o objemu 8,0 litru vyladěn na výkon 1.578 koní, což je o 99 koní více než u standardního modelu Chiron. Získal i dodatečné chlazení motoru a převodovky a řadu softwarových změn. Důležité pro jeho rychlou jízdu byly i aerodynamické úpravy, zejména zadní část „Longtail“, která přidala 25 cm karoserie.

Video se připravuje ...

Vylepšený Chiron Super Sport 300+ dosáhl na testovacím okruhu Ehra-Lessien v Německu rychlosti 490,484 km/h. V závodě Bugatti v Molsheimu bylo vyrobeno 30 vozů pro privilegované zákazníky, každý za cca 82 milionů korun. To, že rekord drží přes tři roky je obdivuhodné, protože předchozích pár let se držitelé rekordu střídali častěji.

Odpovědí na Bugatti měly být vozy SSC Tuatara a Hennessey Venom F5, které teoreticky překonají rekordní rychlost na papíře. Koenigsegg se přidal s modelem Jesko Absolut, který má teoretickou maximálku přes 532 km/h. K oficiálnímu překonání Bugatti však stále nedošlo, údajně také kvůli problémům najít ideální okruh nebo silnici pro tento účel. Výrobci Koenigsegg i Bugatti se navíc nechali slyšet, že do budoucna už honba za rychlostním rekordem nebude prioritou.

Nejdelší jízda na jednu nádrž: Volkswagen Passat TDI ujel 2.617 km (5. 5. 2013)

Volkswagen Passat 2,0 TDI americké specifikace na jednu nádrž ujel těžko uvěřitelných 2.617 kilometrů (1.626,1 mil)! O 160,1 km tak překonal starší evropský rekord z roku 2010, který držel Volkswagenu Passat 1.6 TDI BlueMotion.

Za 2 dny dlouhou cestu projeli John a Helen Taylorovi devět států. Začali v Houstonu v Texasu a skončili ve Sterlingu ve Virginii. Pár byl v době rekordu v podobných jízdách již velmi zkušený, po celém světě nasbírali více než 90 cen za úspornou jízdu.

Celá jízda se odehrála ve dne za běžného provozu, nikoli v noci. Vůz byl zcela standardní – motor 2.0 TDI o výkonu 140 koní se šestistupňovou manuální převodovkou. A v kufru bylo 120 kilogramů zavazadel. Taylorovi se v řízení střídali a denně nejezdili déle než 14 hodin. 

Průměrná spotřeba se na konci testu dostala na hodnotu 2,8 litru na 100 kilometrů. To však stále nic není proti rekordu u motorek, kdy nedávno Honda Monkey ujela 4.183 kilometrů na jedinou nádrž!

Nejvyšší rychlost na souši: Thrust SSC jelo 1.228 km/h (15. 10. 1997)

Thrust SSC, známý také jako Thrust SuperSonic Car, je britský proudový vůz vyvinutý týmem složeným z Richarda Nobla, Glynnea Bowshera, Rona Ayerse a Jeremyho Blisse. Stále drží světový rekord rychlosti na souši, řídil ho Andy Green. Stal se také prvním vozidlem na souši, které oficiálně prolomilo zvukovou bariéru.

Před samotným rekordním měřením v říjnu 1997 probíhaly rozsáhlé testovací jízdy v Al-Jafrské poušti v Jordánsku. Rekordní pokus s výsledkem 1.227,985 km/h byl uskutečněn na poušti v Nevadě. Nyní má Thrust SSC své místo v Coventry Transport Museum v Anglii. 

Samotný vůz je dlouhý 16,5 metru a široký 3,7 metru, jeho hmotnost dosahuje téměř 10 tun. Poháněly ho dva proudové motory Rolls-Royce Spey, známé z britské verze stíhačky F-4 Phantom II. Tato dvojice motorů vyvíjela tah 223 kN.

Při rekordní rychlosti 341 metrů za sekundu spotřeba dosahovala hodnoty přibližně 18 litrů leteckého paliva za sekundu. Přepočteno na běžnou spotřebu vozidel, při maximální rychlosti dosahovaly motory Thrust SSC spotřeby kolem 4.850 l/100 km.

Thrust SSC má trvalé místo v historii nejen jako držitel rekordu, ale i jako inspirace pro další týmy soutěžící o jeho překonání, jako například projekt Bloodhound LSR, spuštěný v roce 2008, a North American Eagle Project, zahájený v roce 2004. Oba tyto projekty však dosud nepřekonaly potíže spojené s financováním a technologií, takže rekord zůstává nepřekonán.

Nejvyšší nájezd: Volvo 1800S ujelo přes 5,2 milionů kilometrů (2018)

Rekordman Irving Gordon zemřel v roce 2018. Jeho Volvo i on jsou však déle než dekádu držitelem Guinnessova rekordu v počtu najetých kilometrů osobního automobilu. Se svým červeným Volvem 1800S z roku 1966 najel více než 3.260.257 mil, tedy 5.246.875 kilometrů! Irv tak absolvoval cestu odpovídající šesti zpátečním cestám na Měsíc.

Irving najezdil více než 160.000 kilometrů ročně při návštěvách akcí pro nadšence, přičemž nejdelší úsek časté cesty byl New Yorku do kanadského Vancouveru. S Volvem však viděl celý svět, včetně Afriky. Uvedl, že každých 5 až 6 tisíc kilometrů měnil olej a každých 40.000 kilometrů náplň v manuální převodovce.

Volvo má stále původní motor, který po prvním milionu kilometrů prošel generálkou. Jeho původní spojka vydržela neuvěřitelných 724.205 kilometrů! Je Volvo z roku 1966 téměř nezničitelné, nebo byl Irving ke svému vozu tak šetrný? Pravda je pravděpodobně kombinací obojího.

Nejstarší vozidlo stále v provozu: Parní vůz  „fardier á vapeur“ (1769)

V roce 1769 vzniklo první samohybné silniční vozidlo, poháněné parním strojem, které dodnes existuje a příležitostně i vyjede. Je nazvané „fardier á vapeur“, tedy parní vůz, který byl vytvořen francouzským vynálezcem a armádním kapitánem Nicolasem Josephem Cugnotem. Vznikl celých 117 let před prvním patentovaným a sériově vyráběným automobilem Karla Benze.

Cugnot tím také jako jeden z prvních úspěšně použil zařízení pro přeměnu vratného pohybu parního pístu na rotační pohyb. Parní vůz měl nahradit dvoukolový vůz tažený koňmi pro přepravu velmi těžkého vybavení, jako jsou děla. 

Parní stroj pohání přední kolo a vůz byl schopen uvézt až 4 tuny nákladu. Oheň se rozdělával přímo na zemi pod kotlem. Vyrobená pára potom stačila na 10 až 12 minut jízdy. Vůz dosahoval rychlosti 3 až 5 km/h.

V roce 1771 byl vůz poškozen při první automobilové nehodě - projel zdí. Později byl umístěn do Muzea umění a řemesel v Paříži, kde je dodnes. Rekord nejstaršího vozidla schopného provozu mu pravděpodobně už zůstane.

Jan Faltýsek
Diskuze (0)

Doporučujeme