Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Airbagy chrání, mohou ale poškodit srdce

David Bureš David Bureš 10. 3. 2014 • 16:03
12
Nafukovací vaky sice chrání posádku, mohou však vážně zranit. Zvlášť v případě, když se cestující nepřipoutá.

Airbagy patří mezi nejdůležitější bezpečnostní prvky aut. Přestože výrazně snižují riziko usmrcení a vážného zranění, nejsou všemocné. Navíc mohou posádce způsobit skrytá poranění srdce, jak upozornil lékař Rami Khouzam ve článku publikovaném v magazínu Canadian Journal of Cardiology.

K srdečním poraněním dochází během nárazu. Srdce a aorta plné krve váží zhruba čtvrt kilogramu, přičemž tato hmotnost může při prudké deceleraci po kontaktu s poměrně křehkými plícemi nebo tuhým hrudním košem zanechat pěknou paseku.

Nápor krve může roztrhnout aortu nebo pravou síň srdce, rovněž může dojít k poškození chlopní nebo zhmoždění stěny srdce. Následkem poškození koronární tepny pak dokonce může být srdeční infarkt. Dojít může i tzv. srdeční tamponádě, rychlému nahromadění tekutiny v osrdečníku, což omezí plnění srdečních komor tak, že hrozí zastavení krevního oběhu.

Tato poranění jsou nebezpečná v tom, že nejsou viditelná, a tak je lékařská prohlídka po nehodě nemusí objevit. Upozornit na ně může bolest v hrudníku a těžkosti s dýcháním, ty však má většina účastníků nehody, během které byly aktivovány airbagy. Srdeční poranění mohou ohrozit život pacienta hned po nehodě, nebo až s odstupem několika hodin.

Tato srdeční poranění způsobená airbagem hrozí hlavně lidem nepřipoutaným bezpečnostním pásem a lidem vzdáleným méně než 25 centimetrů od aktivovaného airbagu. Tělo v takovém případě narazí ještě do tvrdého nafukovaného vaku a ne do měkčího, již vyfukovaného.

Vedle srdečních poranění jsou evidována další zranění způsobená nafukovacími vaky. Airbagy mohou způsobit otřes mozku nebo zlomit žebra. Uvolnění chemických látek při nafukování vaku zase může cestujícímu způsobit astma, nebo jej zhoršit. Pokud vak praskne, mohou uvolněné alkalické látky popálit pasažéry.

První sériové vozy s airbagem začal v polovině sedmdesátých let vyrábět americký koncern GM, mezi tyto vozy patřil například Oldsmobile Toronado, již dříve však nafukovací vaky byly testovány v běžném provozu. V té době byly airbagy prezentovány jako náhrada bezpečnostních pásů. Jako doplněk pásů nabídl airbag poprvé Mercedes-Benz W126, a to v roce 1981.

Související články

Avatar - beibej
11. 3. 2014 11:31
Re: Zlomená žebra
jojo, ale když sedí za tebou nepřipoutanej tak se klidně taky nemusíš poutat. Páč to do tebe zezadu napere a nalisuje tě hrudníkem na volant a doslova tě rozmašíruje.
10. 3. 2014 19:55
Re: Zlomená žebra
to jo, zvlast kdyz delas nekomu odvoz z hoapody, to je keců než se privazou 8-s
Avatar - twistedTSD
10. 3. 2014 19:37
Re: Zlomená žebra
S poutáním spolujezdců je to často utrpení... :-)
10. 3. 2014 16:21
Zlomená žebra
Nevim teda jak ostatni, ale radsi budu pohmozdenej s infarktem jehoz prevdepodobnost odhaduju tak na 1%, nez mrtvej. A to ze se nekdo neprivaze to je jeho blbost, ja osobne si hlidam i vsechny spolujezdce zda jsou pripoutani, protoze by mi pri nehode zlomili sedacku i me. Kdyz jsem si kupoval auto, vybiral jsem i podle bezpecnosti, muj megane je s bezpecnosti hodne dobrej, a zbytek nasich aut taktez.
10. 3. 2014 11:53
Re: airbag
Pás by tvé tělo udržel i bez airbagu, ale tvá hlava by měla nepříjemně blízké setkání s volantem. Ostatně na zadních sedadlech tě drží jen pásy. Na udržení těla jsou lepší. Vícebodové by byly ještě lepší. Stejně tak přilby. Pro většinu lidí by to ale bylo asi příliš nepohodlné.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku