Alfa Romeo a Lancia už spolupracují s DS. Co společného chystají?
Důležitým mottem mnohokrát zmíněným při vzniku koncernu Stellantis je synergie. Týkat se má i prémiových značek nadnárodní skupiny.
Na začátku roku oficiálně vznikl koncern Stellantis, nová skupina čítající hned 14 automobilových značek dosud patřících do koncernu FCA a PSA. Prvotním smyslem vzniku tohoto kolosu je možnost rozsáhlé spolupráce napříč značkami, která má zlevnit vývoj a výrobu nových aut. Rozsáhlé sdílení techniky se přitom týká také prémiových značek, u nichž je něco takového vždy citlivým tématem.
V koncernu Stellantis jsou přitom hned tři značky označené jako prémiové a do budoucna tak budou držet druhou nejvyšší pozici v rámci hierarchie koncernu, výše je umístěno jen Maserati. Konkrétně se jedná o Alfu Romeo, Lancii a DS. Na jedné straně tedy italské značky s bohatou historií a na druhé straně mladá, progresivní značka z Francie. Rozdílné značky se mají podělit o prémiový koláč, což bez úzké spolupráce nepůjde.
A jak vidno, Italové a Francouzi se dali rychle do práce. „Pracujeme s italskými kolegy na specifickém šasi, motorech a dalších prvcích, které odliší prémiové značky od těch tradičních,“ prohlásila produktová ředitelka značky DS Marion Davidová na prezentaci nové generace hatchbacku DS 4, která proběhla tento týden.
To je dobrá zpráva pro všechny tradiční, věrné fanoušky Alfy Romeo, kteří se obávali zjednodušení techniky vozů těchto značek. Alfa u velkých modelů sází na oceňovanou architekturu Giorgio, kterou do budoucna využije také Maserati. A právě někteří se ztráty této techniky obávali, což podle všeho nehrozí.
Prémiové značky Stellantisu se totiž podle všeho odliší svojí technikou také v segmentech, kde se jejich modely budou prodávat po boku konvenčních zástupců skupiny. To by mohl být právě případ Lancie, jejíž nabídka se dnes omezuje výhradně na malý hatchback Ypsilon s technikou Fiatu Panda, nabízený jen na domácím italském trhu. Není zatím jasné, o jaká odlišení půjde, minimálně se ale nabízí širší paleta motorů, třeba o vyšším výkonu.
Na první hmatatelné výsledky spolupráce mezi DS, Lancií a Alfou Romeo si nicméně ještě počkáme, minimálně v případě francouzské značky. Davidová totiž přiznala, že na produktovém plánu DS do roku 2023 se nic nemění. Podle jejích slov modely, které se již vyvíjí, budou uvedeny podle dosavadních plánů. „Až poté, u nové generace modelů se zaměříme na vytvoření synergií, které jsou důvodem tohoto spojení,“ říká Davidová.
V případě Alfy a Lancie se však očekává, že výhody fúze FCA a PSA využijí už dříve. Možná i proto převzal vedení Alfy Jean-Philippe Imperato, dosavadní šéf Peugeotu, který má s francouzskou technikou léta zkušeností. Údajně pracují na nových městských SUV s architekturou CMP právě z dílny francouzské skupiny. Vyrábět se mají začít v roce 2022, a to v továrně v Polsku. Jak ale ze slov Davidové vyplývá, fanoušci se nemusejí bát, že by snad šlo jen o přeznačkovaný Peugeot 2008 se znaky Alfy či Lancie. Alfa navíc opět údajně počítá také s novou Giuliettou, která by zase využila techniku nedávno odhaleného DS 4.
Koncern Stellantis teprve představí strategii jednotlivých značek. Už však narýsoval, jak je odliší. Fiat a Citroën mají být typické velkoobjemové značky, zatímco Opel/Vauxhall a Peugeot mají ovládat horní část mainstreamu. Jeep se nadále bude specializovat na SUV, zatímco Chrysler, Dodge a spol. zůstanou věrné americkému trhu. Alfa Romeo, DS a Lancia mají být prémiovými značkami, zatímco Maserati ryzím luxusem.