Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat potvrzuje využití techniky od PSA. Končí vývoj platformy pro malá auta

David Bureš
Diskuze (27)

Koncerny FCA a PSA mají v příštím roce vytvořit novou skupinu Stellantis. Logicky to bude znamenat i sdílení techniky.

Fiat Chrysler Automobiles a Skupina PSA loni oznámily, že spojí do jednoho velkého koncernu, který nakonec ponese jméno Stellantis. Automobilky tímto krokem chtějí primárně snížit své náklady, čemuž má pomoci sdílení techniky. Detaily spolupráce v tomto směru se už začínají rýsovat.

Už několik měsíců se spekuluje o tom, že Fiat by rád využil platformu CMP vyvinutou PSA pro malé automobily. A nyní se tento zájem potvrzuje. Italská automobilka totiž ukončuje vývoj vlastní architektury pro vozy segmentu B.

Vyplývá to z interního dopisu dodavatelům, v němž FCA informoval své partnery, že ukončuje projekt platformy pro automobily segmentu B, a to kvůli probíhajícím technickým změnám. Proto partnerské firmy vyzval k tomu, aby s okamžitou platností ukončily další vývoj, výzkum a další aktivity spjaté s tímto projektem, aby se zabránilo dalším, teď už zbytečným nákladům.  

Dopis se přitom týká partnerů polské divize Fiatu, která v závodě Tychy vyrábí modely Fiat 500 a Lancia Ypsilon. Zdá se tak, že jejich nástupci už přejdou na techniku sdílenou s francouzským koncernem. Fiat 500 sice byl představen v elektrické formě, konvenční varianta se spalovacím motorem ale nadále pokračuje. A zřejmě bude její výroba pokračovat i nadále, stejně jako v případě Lancie Ypsilon.

Zároveň italská automobilka potvrdila, že zahájila diskuze se Skupinou PSA o potenciálních společných projektech v segmentu B. Platforma CMP není v prohlášení konkrétně zmiňována, je ale nasnadě, že jde právě o její využití Fiatem.

CMP je totiž pro italského výrobce velkým lákadlem. Je vyvinuta jak pro využití v konvenčních vozech tak v elektromobilech, což se v dnešní době expanze elektřinou poháněných aut náramně hodí. Již vyvinutá technika, využívaná již značkami Peugeot, DS, Opel a brzy i Citroënem, je navíc logicky levnější řešení než vývoj nové architektury. Fiat by navíc díky CMP mohl získat zpět své ztracené pozice mezi malými automobily. Architektura by se mu hodila pro nástupce Punta, hovoří se také o jejím využití pro nejmenší model Jeepu nebo příští generaci 500X.

Využití CMP nicméně v tuto chvíli má svá omezení. Než se PSA a FCA fakticky spojí, musela by italská automobilka zřejmě platit francouzskému partnerovi licenční poplatek za její využití, a to i v rámci vývoje. Ten by měl začít co nejdříve, aby se nezdržovalo uvedení novinek. Stávající dodavatelé Fiatu se pak obávají své další budoucnosti, hrozí totiž, že by se automobilka mohla raději spolehnout na francouzské partnery, které už s komponenty CMP mají své zkušenosti.

David Bureš
Diskuze (27)

Doporučujeme

9. 8. 2020 22:20
Re: Re: Re: Figeot
Ok. 500 je hodně specifický model. S puntem je to samozřejmě ostuda!!! Nicméně francouzské punto vážně nikdo nechce. Po náběhu těchto francouzských derivátů je to pro mě konec náklonosti k této značce.
9. 8. 2020 21:52
Re: Re: Figeot
Říkal jsem skoro nic. Něco nového občas je. Ale některé modely jsou na trhu více než 10 let (například 500ka) a některé modely (například Punto, kdysi nejprodávanější auto své třídy) nedostaly nástupce.
9. 8. 2020 21:14
Re: Re: Figeot
10 let nic nevyvíjí? Od roku 2012 druhá generace malé platformy na které přišlo 500L. Od roku 2015 širší verze této platformy(Tipo) uzpůsobena pro 4x4 (500X renagade a compass). Ta samá platforma od roku 2020 plug in. 2020 nová plně Ev platforma pro 500. Jak už jsme se dozvěděli právě byl ukončen vývoj nové platformy B. Tak tady prosim tě napiš takové nesmysly že nic nevyvíjí. P.S kdo má takovou Béčkovou platformu jako fiat? Víceprvek vzadu možnost 4x4 a nyní i plug in 4xe
9. 8. 2020 18:52
Re: super
Jenže koncern má ty platformy modulární. Lze měnit skoro všechny parametry. Ale když se podívám na Peugeot 208 a Opel Corsa, vidím stejná auta. Obávám se, že modularita platforem PSA je na mnohem nižší úrovni.
9. 8. 2020 18:47
Re: Figeot
Problém je v tom, že Fiat byl expert právě na malá auta. Jeho malá auta získala nejvíce cen v soutěži Evropské auto roku, patřila mezi nejprodávanější nebo přímo na první místo nejprodávějších malých aut. A teď je konec. Ano, nemusí to být stejné auto. ale podívejme se, jak vypadá nový Opel Corsa.