Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Allard K (1946–1953): Lehké britské sporťáky s americkými motory V8

Karel Haas
Diskuze (0)

Prvním poválečným sportovním vozem Allard byl roadster K1 s motorem Ford V8. Od roku 1950 se vyráběl typ K2 s motory V8 Ford, Mercury, Chrysler a Cadillac. Typ K3 vycházel z modelu Palm Beach a používal motory Cadillac V8 a Chrysler Hemi FirePower V8.

Malou automobilku Allard Motor Company založil na konci druhé světové války automobilový závodník, konstruktér a majitel garáží Sydney Allard (1910–1966). V Claphamu, na jihozápadním okraji Londýna, vyráběl kusově sportovní vozy s lehkými podvozky i karoseriemi, do kterých montoval velké americké vidlicové osmiválce.

Předběhl tak britské vozy Sunbeam TigerAC Cobra, které rovněž používaly americké motory V8. Do roku 1958, kdy musel Allard ukončit výrobu kvůli insolvenci, vzniklo v Claphamu přibližně 1 900 vozů Allard. 

Sydney Allard byl aktivní už před válkou. V roce 1936 postavil první trialový speciál s motorem Ford V8 a špičatou zádí, připomínající závodní Bugatti Type 51. Stal se dealerem vozů Ford a postavil 12 sportovních Allardů Special s motory Ford V8. Válka ale jeho další plány změnila. Během války opravoval vojenská vozidla a rozšířil přitom svoji továrnu tak, že zaměstnával přes dvě stovky dělníků.

V prvních letech po skončení druhé světové války se vedle Allardů objevily na trhu sportovní vozy Ferrari a Porsche. Tyto tři značky měly společné, že byly vyvinuty charismatickými génii a získaly si okamžitý respekt. Ale zatímco Ferrari a Porsche nabízely vedle pokročilé techniky i estetiku blížící se uměleckému dílu, Allardův přístup byl jiný.

Jeho vozy byly čistě užitkové, plně využívající vysoký výkon a točivý moment motoru. Sydney Allard byl v první řadě závodník. Automobily začal vyrábět hlavně proto, aby vytvořil základ pro své sportovní aktivity. Prvním poválečným Allardem byl dvoumístný typ K, později nazvaný K1. Na něj a na další verze K2 a K3 se podíváme podrobněji.

Video se připravuje ...

Allard K1 (1946–1948)

Dvoumístný Allard K1 používal mnoho dílů z vozů Ford. Kromě motoru V8 to byla také převodovka, nápravy a brzdy. Svými tvary se Allard K1 Touring (foto) podobal čtyřmístným modelům L a M. Všechny měly typickou masku chladiče, připomínající svislým mřížováním vodopád a kapkovité blatníky. Karoserie měla dřevěný rám, zakrytý panely z ocelového plechu. Převážná většina vozů se prodala v Anglii a ve Skotsku s volantem na pravé straně.

Většina vozů Allard K1 se obešla bez nárazníků. První kusy měly ručkové ukazatele směru umístěné před dveřmi. Většina vozů Allard K1 se obešla bez nárazníků. První kusy měly ručkové ukazatele směru umístěné před dveřmi.

Allard K1 měl rozvor náprav 2 692 mm a jeho zadní kola poháněl přes třístupňovou manuální převodovku vyladěný britský motor Ford V8 „Flathead“ s objemem 3 622 cm3, který měl s kompresním poměrem 7:1 nejvyšší výkon 96 k (71 kW). Žebřinový rám byl vyroben z lisovaných ocelových profilů speciálně pro Allard. Příčníky rámu byly údajně vyrobeny z použitých vodovodních trubek. K1 Touring měl dělenou přední nápravu s nezávislým zavěšením předních kol a tuhou zadní nápravu s příčnými listovými pery. Vůz s hmotností 1 120 kg dosahoval nejvyšší rychlost 145 km/h. Několik Allardů K1 bylo dodáno s kanadskými motory Mercury V8. Do roku 1948 vyrobil Allard 151 vozů typu K1.

Allard K2 (1950–1952)

V roce 1950 došlo k modernizaci sportovního dvousedadlového roadsteru K1 a jeho označení se změnilo na K2. Vůz dostal novou, méně nápadnou masku chladiče (foto) a po stranách kapoty trojice větracích otvorů, jaké míval na bocích americký Buick. Allard K2 se pro domácí trh dodával s motory Ford a Mercury V8 a pro vozy určené k exportu do USA s motory Chrysler a Cadillac V8. Celkem bylo do roku 1952 vyrobeno 119 vozů K2. S těmito vozy jezdili na začátku padesátých let Carroll Shelby (designer vozů Cobra) a Zora Arkus-Duntov, hlavní inženýr modelu Chevrolet Corvette a také Allardův technický poradce a tovární jezdec.

Krásný exemplář Allardu K2 je k vidění v automobilovém muzeu Pantheon ve švýcarské Basileji. Krásný exemplář Allardu K2 je k vidění v automobilovém muzeu Pantheon ve švýcarské Basileji.

Roadster K2 měl v závodní verzi větrné štítky před sedadly řidiče a spolujezdce a neměl nárazníky. Cestovní verze (foto) měla jednodílné přední okno a masivní dělené chromované nárazníky. Některé z nich měly náhradní kola v předních blatnících a kožené opásání kapoty.

Cestovní verze Allardu K2 měla jednodílné přední okno a masivní dělené chromované nárazníky. Cestovní verze Allardu K2 měla jednodílné přední okno a masivní dělené chromované nárazníky.

Allard K3 (1952–1953)

V roce 1952 upravil Allard modernější model Palm Beach na typ K3 (foto) a pokusil se tím nabídnout zákazníkům civilnější verzi k modelům J2. Ze 62 vyrobených vozů jich bylo 57 exportováno do Spojených států. Většina amerických zákazníků si přála dodat vůz s ověřeným motorem Cadillac V8 (5,4 litru, 160 koní), ale vznikla i verze s motorem Chrysler Hemi FirePower V8 s objemem 5 420 cm3, dvojicí čtyřnásobných karburátorů Carter a výkonem až 325 koní, nazývaná „zabiják Corvette“. Vůz na obrázku se prodal v aukci za 250 tisíc dolarů.

Roadster Allard K3 s motorem Chrysler Hemi FirePower V8 se prodal v aukci za 250 tisíc dolarů. Roadster Allard K3 s motorem Chrysler Hemi FirePower V8 se prodal v aukci za 250 tisíc dolarů.

Finanční problémy donutily Allarda v roce 1958 k ukončení výroby sportovních vozů. V letech 1946 až 1953 bylo vyrobeno 332 vozů Allard typu K1, K2 a K3. Poslední ukázkou jeho konstruktérských schopností byl dragster s motorem Chrysler Hemi, postavený v roce 1960. Na rozdíl od amerických dragsterů měl brzdy a zakrytý motor. Sydney Allard zemřel na onkologické onemocnění v dubnu 1966, jen pár dnů poté, kdy byl požárem zničen archiv značky Allard.

Karel Haas
Diskuze (0)

Doporučujeme