Amerika připravuje konec dotací na elektromobily. Změnu chystá ropný magnát
Po zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem se investoři srovnávají s tím, že bude zrušena dosavadní dotace na nákup elektromobilu, přesněji možnost si 7500 dolarů (180 tisíc korun) odečíst z daní. Akcie výrobců elektromobilů klesají.
V Americe nyní došlo k paradoxní situaci. Nově zvolená administrativa má v plánu seškrtat podporu elektromobilů, zároveň se ale k moci dostává i šéf Tesly Elon Musk, který z dotací v posledních deseti letech těžil nejvíce. Federální daňový bonus dělal z aut do zásuvky mnohem zajímavější volbu. Ještě pikantnější ale je, kdo vede vyjednávací tým.
Daňová reforma, kterou nová vláda chystá, už s penězi na dotace na elektrické vozy nepočítá. Uvedla to agentura Reuters odkazem na své dva zdroje. Dokonce i lidé z Tesly anonymně potvrdili, že ukončení dotací podporují. Firma je přitom největší americký výrobce a prodejce elektrických vozů.
Otázky se zvedají i nad splnitelností cílů ohledně snižování emisí skleníkových plynů z dopravy. Elektromobily se v USA ani s dotacemi neprodávají tak, jak se očekávalo. Zastavení podpor může jejich nástup ještě více zpomalit. Donald Trump navíc uvedl, že chce znovu odstoupit od Pařížské klimatické dohody.
Perličkou je, že podle zdrojů agentury Reuters o zrušení dotací vyjednává tým vedený americkým miliardářem a ropným magnátem Haroldem Hammem, který přispěl miliony dolarů na Trumpovu kampaň. Hamm dlouhodobě dělá kroky v zájmu těžařů ropy a zemního plynu.
Šéf Tesly Elon Musk, nejbohatší člověk světa a jeden z největších podporovatelů Donalda Trumpa, se k možnosti ukončení dotací vyjádřil v červenci. Tehdy řekl, že to může mírně poškodit prodeje Tesly, ale bude to „zničující“ pro její konkurenty. Experti očekávají, že se tím může zakonzervovat stávající náskok Tesly na trhu s elektromobily, protože jako jediná bude moci těžit z úspor z rozsahu. Pro General Motors či Ford může být velmi obtížné udávat elektromobily bez 7500 dolarů státní podpory a neprodělat na tom.

Akcie automobilek klesají. U Tesly jde ale spíše jen o kosmetický pokles po prudkém růstu po zvolení Donalda Trumpa prezidentem, akcionáři počítají třeba s tím, že se díky vlivu na prezidenta podaří urychlit získání povolení na provoz robotaxíků. Ztrácí také Rivian a Lucid. U klasických automobilek převažuje optimismus, že bude moci dál prodávat auta se spalovacími motory.
Co přesně nakonec Trump zruší, je obtížně odhadovat. U některých Bidenových zelených programů se totiž ukazuje, že peníze proudí do státu či firem ovládaných republikány, a ti tak nemusí stát o to, aby je někdo zrušil. Na druhé straně Trump spolu s Muskem slíbili výrazné úspory, radikální škrtání tak bude potřeba.