Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A3 sedan 1.4 TFSI – Přidej 14 tisíc, přidám 15 cm

Diskuze (129)
Audi A3 přibyl „třetí prostor“, takže vznikl slušivý kompaktní sedan. Dává nová verze po boku tradičního hatchbacku smysl?

S třetí generací přináší Audi A3 opět novou karosářskou verzi. Nejprve existoval jenom třídveřový hatchback a pětidveřový Sportback, minulá A3 přidala kabriolet a tentokrát je řada bohatší o sedan. V terminologii Audi se mu sice říká limuzína, ale to zkrátka proto, že v němčině je limuzínou každá tříprostorová karoserie od Trabantu 601 po Maybach 62.

A3 sedan vyrostl na prodlouženém podvozku Sportbacku. Má s ním společný rozvor 2637 mm (třídveřová A3 jenom 2601 mm), za zadní osou ale přibylo 15 cm navíc, takže sedan je dlouhý 4456 mm. Na dnešní poměry jsou to rozměry typického kompaktního sedanu, jenže první Audi A4 z roku 1995 je užší, nižší a s kratším rozvorem. Jen délkou A3 na někdejší střední třídu ztrácí - celé dva centimetry…

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

Vnější design ctí ingolstadtské konvence. Zepředu sedan pozná jedině opravdový znalec, hlavně díky kosmetickým úpravám nárazníku. Profil vyznává stejnou základní linii jako větší sedany Audi, charakteristický tvar prosklení končí typickým třetím trojúhelníkovým oknem v zadním sloupku. Zadní partie ovšem přichází s novou filozofií: takzvaná „tornádo linie“, tedy hlavní prolis na bocích, přímo přechází do horní hrany koncových svítilen a prolisu na víku zavazadlového prostoru. Plynulý tvar bez jediného zlomu, zjevně inspirovaný u crossoveru Q3, vypadá poněkud nevýrazně, ale zase se jednoznačně odlišuje od větších sedanů Audi.

Minimalisticky pojatý interiér nepřináší žádné změny. Působí vzdušně a uklizeně, tvary kabiny jsou v přímém rozporu s jediným faktickým konkurentem A3 Sedan, tedy čtyřdveřovým kupé CLA. Konkurenta s logem Mercedes-Benz se Audi daří spolehlivě porazit v zadní řadě sedadel. Je to sice tak akorát, ale v A3 se dá pohodlně usadit. Přesto je v tomto ohledu lepší volbou Sportback – ten se vyvaroval zbytečnému snížení střechy nad zadními sedadly a ve svislém směru nabídne o cenné tři centimetry více. Ideálem není ani výhled vzad, vysoká záď sedanu zkrátka dělá své a parkovací čidla jsou rozumnou investicí.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

Po testech dvoulitrového TDI a benzinové 1.4 TFSI s 90 kW jsme tentokrát zvolili přeplňovanou čtrnáctistovku v silnějším provedení se 103 kW. Co do výkonu druhý z trojice nabízených zážehových agregátů je v sedanu standardně vybaven funkcí vypínání válců (zkratka CoD), která při nízké zátěži šetří palivo uzavřením prostředních dvou ze čtyř válců. Tato vymoženost je ovšem aktivní jenom v režimu Efficiency, kdy také převodovka vyřazuje z kopce na neutrál. Podle Audi ušetří samotné vypínání válců 0,5 litru na 100 km a dvouspojková převodovka S tronic další decilitr. Bavíme se samozřejmě o ideálu v podobě kombinovaného měřícího cyklu, kde A3 1.4 TFSI CoD vykazuje průměr 4,7 l na 100 km.

Ve skutečnosti ale motor zaujme především decentním zvukovým projevem a bezvýhradnou kultivovaností. V nízkých otáčkách není vůbec slyšet, takže zvukovou kulisu tvoří pouze valivý hluk pneumatik. Ve vyšších otáčkách se nechá přece jenom slyšet, nicméně toto TFSI není žádný milovník agresivního vytáčení. Potěší spíše tím, jak lehce běží a jemně reaguje na přidání plynu v nízkých a středních otáčkách. Těmto jízdním režimům odpovídá i solidní maximum točivého momentu 250 N.m, položené do pásma 1500 až 3500 min-1.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

Testovaný agregát je výkonově adekvátní k velikosti a hmotnosti vozu, byť většině zákazníků jistě vyhoví už slabší provedení, které je o nezanedbatelných 39.000 korun levnější. Zvlášť, když předchozí zkušenost s A3 ukazuje, že v reálném životě není 1.4 TFSI s 90 kW (u sedanu se udává 92 kW) o mnoho pomalejší a dokonce i celkovým charakterem mají obě verze čtrnáctistovky k sobě hodně blízko. Jenže slabší provedení se dodává výhradně s manuální převodovkou.

Sedmistupňový S tronic je obdobou dobře známého DSG, které ve vozech Volkswagen, Škoda a Seat doprovází motory do 250 N.m. Ze všech aplikací této samočinné převodovky patří právě Audi A3 k těm nejlepším, přesto se ani zde ústrojí s dvojicí suchých spojek neubrání určité nervozitě v nízkých rychlostech. Navíc dokáže při rychlé změně směru nepříjemně překvapit dlouhou dobou přeřazení mezi jedničkou a zpátečkou. Na druhou stranu je rychlost řazení při běžných provozních podmínkách bezkonkurenčně nejlepší. Opět se nabízí srovnání s Mercedes-Benzem, jehož dvouspojková převodovka takto rychle za žádných okolní řadit neumí.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

Spotřeba paliva se drží v rozumných mezích, praktické výsledky připomínají běžné turbodiesely s automaty. Po městě se umí tahle A3 pohybovat v průměru za 7 až 8 litrů na 100 km, dálničních 130 km/h znamená i díky dlouhé sedmičce (motor točí jen 2400 min-1) průměr 6,6 l. A když už jsme na té dálnici, v případě nejvyšší rychlosti je jasným omezením výkon motoru – akcelerace se zastaví při 219 km/h (tachometrových 230), to se zrovna šestka dotočí do pěti tisíc otáček, kdy turbomotor dosahuje maxima 103 kW. Jinak tichá A3 v takových rychlostech už před posádkou nedokáže zatajit projevy aerodynamického hluku - konkurenční CLA je v těchto podmínkách subjektivně tišší, i když má bezrámová okna.

Jízdní vlastnosti jsou jednou ze silných disciplín nové A3. Tím spíše, že ve vyšší ze dvou výbav Ambition jsou standardem sedmnáctipalcová kola a snížený sportovní podvozek. Sedan ještě přidává lepší rozložení hmotnosti, konkrétně v poměru 59:41. Ale právě jiné rozložení hmotnosti a předpoklad častějšího zatěžování zadní nápravy vedl konstruktéry k přitvrzení zadní nápravy. Na rozbité silnici se sice tlumiče umí dostat do tempa, přejezd osamocené nerovnosti ale vyvolá drobné poskočení, které ze třídveřové A3 ani Sportbacku neznáme.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

Závěr

A3 Sedan je v celkovém součtu o něco lepším automobilem než Mercedes-Benz CLA. Také ve srovnání s ním stojí výrazně méně, stuttgartský konkurent je dokonce dražší než srovnatelná třída C. To Audi jasně ctí číselnou i technickou posloupnost čtyřdveřových modelů, a tak A3 Sedan může posloužit jako juniorská alternativa ke klasické A4.

Audi A3 sedan - srovnání s Mercedes-Benzem CLA
Model Audi A3 sedan Mercedes-Benz
Motor 1.4 TFSI/103 kW CLA 200/115 kW
Základní cena [Kč] 653.900,- 804.650,-
Cena zvolené verze [Kč]* 739.800,- 804.650,-
Dvouspojková převodovka 54.000,- 55.495,-
Bluetooth S S
Litá kola R17 S 12.197,-
Mlhovky vpředu S 5.641,-
Parkovací senzory P+Z S 20.582,-
Sada úložných prostorů S 5.031,-
Tempomat S 7.623,-
Vyhřívání sedadel vpředu S 8.843,-
Xenonové světlomety S 25.776,-
Dvouzónováá klimatizace 15.400,- 15.551,-
Multifunkční kožený volant 4.800,- 5.336,-
Řazení na volantu pro automat 3.100,- S
USB konektor 9.000,- S
Cena při shodné výbavě [Kč] 826.100,- 966.725,-
* u Audi A3 vyšší výbava Ambition s paketem Lifestyle

Ve skutečnosti se však těžko hledají důvody, proč zvolit právě tuto verzi. Oproti pětidveřovému Sportbacku je nejen o 15 centimetrů delší, ale také o 14.000 korun dražší – přitom vzadu ubrala místo nad hlavou a zadní náprava netlumí nerovnosti tak dobře. Ani větší zavazadlový prostor není dostatečným argumentem, když k němu vede krátký vstupní otvor a nakládací hrana je vyšší než u Sportbacku. Sedan zkrátka vznikl pro zákazníky z jiných koutů světa, hlavně z Číny a USA. Ale když už existuje, tak ho Audi nabízí také v Česku. Co kdyby existoval někdo, kdo by si A3 jinak než jako sedan nekoupil...

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu 519.900 Kč (1.2 TFSI/77 kW Start Sportback)
Základ s testovaným motorem 598.244 Kč (1.4 TFSI/103 kW Attraction hatchback)
Testovaný vůz s výbavou 807.200 Kč (1.4 TFSI/103 kW Ambition sedan)

Plusy

  • Kultivovaný, relativně úsporný a silný motor
  • Odhlučnění interiéru v běžných rychlostech
  • Ovladatelnost a stabilita v přímém směru i v zatáčkách
  • Kvalita zpracování, interiér promyšlený do detailů
  • Velmi rozsáhlá výbava s paketem Lifestyle
  • Zdířka pro přehrávač CD nezabírá místo na palubní desce

Minusy

  • Dražší než třídveřová i pětidveřová A3
  • Horší tlumení zadní nápravy
  • Pomalé řazení převodovky mezi jedničkou a zpátečkou
  • Řazení pod volantem a USB konektor jen za příplatek

Foto: Petr Homolka

Diskuze (129)
Audi A3 Sedan 1.4 TFSI
Cena základní sestavy 598 244 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce včetně kolenního airbagu, ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBV, mlhovky vpředu, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektronický závěr diferenciálu EDS, elektrické ovládání bočních oken vpředu, ESP včetně brzdového asistentu, servotronic, systém start-stop, manuální klimatizace Climatic, autorádio se čtyřmi reproduktory, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zadní opěradlo sklopné, systém drive-select bez možnosti nastavení tuhosti podvozku, barevný informační systém řidiče, litá 17" kola s pneumatikami 225/45, prahové lišty, potahy sedadel – látka Rallye, přední sportovní sedadla – manuálně podélně a výškově nastavitelná, sportovní kožený tříramenný volant, sportovní podvozek atd. Kč
Cena testované sestavy 807 200 Kč
Výbava testované sestavy Akční paket Lifestyle (+50.900): xenonové světlomety plus, Audi Parking System, Bluetooth, autorádio MMI, vyhřívání sedadel vpředu, tempomat, dešťový senzor, automaticky zatmavitelné vnitřní zrcátko; asistent dálkových světel (+3.800,-), paket vnitřního osvětlení s diodami (+5.900,-), vyhřívaná a elektricky sklopná zrcátka (+9.100,-), dekorace Aluminium Mistral (+5.600,-), multifunkční kožený sportovní volant v tříramenném designu (+4.800,-), dvouzónová automatická klimatizace (+15.400,-), Audi Phone Box se zabudovanou anténou a dobíjením přes USB – pro paket Lifestyle (+9.000,-), potah stropu černá látka (+6.600,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 219
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.1 / 4.7
Emise CO2: 109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 425 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1325 / 475
Rozměr pneu: 225/45 R17
Audi A3 Sedan 1.4 TFSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4456
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1416
d) rozvor (mm): 2637
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 10. 2013 00:45
Re: Jasná páka
V USA jsou levnější i BMW a MB. Svoje první BMW jsem koupil právě v USA, protože tam bylo v porovnání s EU za hubičku. Navíc jsem si ho převzal v Evropě, mohl jsem s ním tady jezdit a dostal jsem za to ještě další slevu. Vůbec se nehodilo k tomu, k čemu jsem ho potřeboval (ježdění po městě a okolí), ale vzhledem k ceně auta, benzínu a možnosti ho mít tady v Evropě bych byl magor, kdybych toho nevyužil.

V době, kdy koruna hodně posilovala, Audi přepočítávalo ceny z Německa každý den aktuálním kurzem. Protože auta byla v ČR o dost dražší než v Německu. Jak to dělají dnes, nevím.
19. 10. 2013 00:32
Re: Jasná páka
Podnikám, jen ne v ČR. Záleží, jaké máš zákazníky. Se zákazníky problém nemám. Vzhledem k tomu, kolik platí, ví, že chudý nejsem. Navíc k nim většinou létám, takže moje auto ani nevidí. Víc si musím hlídat známé a obchodní partnery. Příliš se předvádět není prospěšné. Občas mi nějaká laskavost usnadní život.

Myslel jsem, že ti šlo o pohodlí. Více lidí do něj nedostaneš, ale dá se s ním žít každý den. Jo a závist znají všude na světě.
19. 10. 2013 00:22
Re: Jasná páka
Také jsem neporovnával všechno. Podíval jsem se na poslední modely, na největší (7er) a na nejmenší (1er), na sedan a hatchback. A8 i A3 jsou podobně staré. Na rozdíl od Q7, což je nejstarší model v nabídce Audi a X5 je oproti ní prcek (Q7 je velká jako GL, ne ML). Co říká PR oddělení BMW, je celkem jedno. Zkus se někdy podívat na A2. To bylo ve své době pokrokové auto. Lehké i aerodynamické. Audi bere aerodynamiku vážně. Mají pěkný větrný tunel. A nepoužívají ho jen k optimalizaci odporu vzduchu. Byl jsem v obou centrech a vím, v čem se jejich schopnosti liší. Víc tu nebudu rozebírat. Nechci zlehčovat práci BMW, to si lidé pracující v ATC nezaslouží. Je to hodně o přístupu, ne o náskoku. Vem si výsuvné spoilery u Audi. Snaží se skloubit formu s funkcí. Tenhle přístup mi vyhovuje. Vysunutý spoiler se mi většinou nelíbí, ale karoserie stojícího auta vypadá čistěji. A když chci jet rychle, auto sedí. Co víc si přát. Kdežto Mercedes dozadu spoiler typicky nalepí. To je pro mne odpudivé. Základní tvar možná není tak efektivní (vysunutý spoiler může i snížit odpor vzduchu), ale koho to zajímá? Nechci, aby tvar auta diktovala aerodynamika. Víš o tom, že to bylo zrovna Audi, kdo v 80. letech začal novou éru aerodynamické optimalizace? Přesněji NSU, které na tom pracovalo mnohem déle, Audi v tom jen pokračovalo.

Vůbec nejde o to, jestli je A3 o 100 kg lehčí. Na karoserii to není ani omylem. Největší rozdíl byl myslím u 1,4 TFSI a tam jen motor dělal myslím 24 kg rozdíl. Píši o tom, co dokáží. A3 nedosahuje ani úrovně letité A2. Můžeme se klidně bavit o tom, že je jednooký králem. A3 by dokázala postavit i konkurence. Že to nedělají, je jejich volba. Náskok Audi je jinde. Náskok by měl být to, co ostatní neumí. To trochu více hliníku není.

Nesouhlasit... takže ty si myslíš, že při ustálené rychlosti má hmotnost zásadní vliv? Třeba na dálnici? Tam prostě hraje prim aerodynamika. Hmotnost se projeví při zrychlování. Rovinka, tempomat, tam je to celkem jedno. Ovlivní nejspíš valivý odpor, ale aerodynamický je zásadnější. Z hlediska normované spotřeby je hmotnost asi důležitější. Aerodynamika se opravdu projeví tak ve 120+ km/h, hmotnost při každém rozjezdu.

Já ano. Mazda 3 Sedan nenabídne motor/ převodovku, která by mě zajímala. K silnějšímu dvoulitru není automat a k sedanu vůbec není silnější dvoulitr. Takže je celkem irelevantní, o kolik je Mazda výhodnější, když nemají verzi, která by mě zaujala. Nemusí to být nutně S3, ale 88 kW je na mne prostě málo.
8. 10. 2013 19:24
Re: Jasná páka
Hele, to je tvůj pohled na věc. Podle mě je ten ''příplatek'' poměrně vysoký ;-) To neznamená, že nějakou značku démonizuju. To platí samozřejmě i pro MB a BMW.
Pro info v USA je třeba Audi A4 2.0TFSI o 200tis. Kč levnější. Tam by to bylo za zdejší cenu neprodejné (také tam A3 nenabízejí :-) ) ! A to nemluvím o VW. V jednom Americkém testu Tiguanu jsem četl, že VW nabízí méně auta za více peněz >:D , samozřejmě že skončil poslední.

Jinak výhoda většího rozpětí motorů je pro ty, kdo si chtějí koupit nějaký exot jako je S3. Pro 90% lidí je rozpětí Mazdy 3 dostatečné.

PS V Německu je tradiční cenové pořadí od nejdražšího: MB, BMW pak Audi. Ale nevím, možná v Čechách je to víc závislé na importérech a je to jinak.
8. 10. 2013 10:54
Re: desing
:yes: