Audi A8 vs. BMW 7 vs. Mercedes-Benz S: Designový trojboj
Hlavním rozdílem, který dělí Audi A8 od své domácí konkurence, je pojetí designu. Na rozdíl od obou protivníků A8 není tolik vázána na historii značky – v dnešním trojboji tedy zastává pozici inovátora a modernisty, s nímž se poměřuje sportovně laděný sedan (jehož prostřednictvím byl realizován nejeden prvek kreativního konceptu CS) a stuttgardský model, který je pomyslným mostem mezi konzervativním designem a futuristickými rysy, inspirovanými studií F 700.
Audi je z trojice porovnávaných limuzín nejdelší (řadu 7 přerůstá o 58 mm a třídu S o 21 mm) a nejširší (o 47 mm širší než řada 7 a o 50 mm než třída S). Nejvyšším modelem je zde Mercedes-Benz – svými 1496 milimetry převyšuje jak BMW (- 25 mm), tak i Audi (- 36 mm). BMW předčí své konkurenty délkou rozvoru, který je o 78 mm delší než u Audi a o 35 mm než u Mercedesu.
Audi A8 vs. BMW 7 vs. Mercedes-Benz S - srovnání rozměrů | ||||
Rozměr [mm] | Audi A8 | BMW 7 | Mercedes-Benz S | |
Délka [mm] | 5137 | 5079 | 5116 | |
Šířka [mm] | 1949 | 1902 | 1899 | |
Výška [mm] | 1460 | 1471 | 1496 | |
Rozvor [mm] | 2992 | 3070 | 3035 |
Audi A8 – Slavnost světla
Modernizace limuzíny A8 má mnohem širší rozměr, než se na první pohled může zdát. V porovnání s dosavadním modelem došlo k zdynamičtění linek na karoserii, což opticky zušlechtilo všechny důležité prvky exteriéru. Výrazné kosmetické proměny se dočkala příď vozu, jejíž dominantou je maska chladiče single frame v novém provedení – díky důslednému zhranatění její horní části maska dynamičtěji proniká do kapoty. Přepracován byl také nárazník, který dostal novou strukturu, díky jejíž členitosti maska již nezasahuje až na samotný spodní okraj nárazníku. S drobnými prolisy, jež vkusně dekorují příď, ladí světlomety Matrix-LED s optikou, jejíž sofistikovanost propůjčuje modelu neobyčejný výraz.
Profil postihly jen nepatrné změny. Rozvržení proporcí zůstalo zachováno, díky čemuž má vůz relativně dlouhou příď se strmým zkosením, což působí – zvláště u automobilu s takto rozměrnou maskou chladiče – majestátním dojmem. Výraznější posun v designu můžeme spatřit na zádi, která je nyní plastičtější. Najdeme zde jeden z nejnápaditějších prvků celého exteriéru, jímž je napojení chromové linky na svítilny. Tato kombinace představuje unikátní soulad dekorativnosti a funkčnosti – linka zasahuje do členité světelné optiky a dodává zadním partiím na ucelenosti.
Architektura přístrojové desky si ponechává osobité členění, které je založeno na kreativní kombinaci přímo vedených linek a dynamických křivek. Nemalý význam zde mají dekory, tvořící nejvýraznější díl středové konzole a středu desky. Technicistní charakter kabiny koresponduje s vnějšími tvary, jež poutají pozornost souladem minimalistických ploch a výrazných detailů, mezi nimiž dominují zmíněné světlomety Matrix-LED.
BMW 7 – Vrcholový atlet
Historie BMW 7 je tvořena věhlasnými designéry – vzpomeňme na mimořádně nadčasový návrh generace E23 z let 1977 až 1987, na níž pracoval Claus Luthe pod vedením Paula Bracqa, nebo na čtvrtou generaci s extravagantními tvary od Chrise Bangla. Podíváme-li se na všechny generace dohromady, spatříme postupný evoluční vývoj masky chladiče, jejíž dva otvory se postupem času mění z vertikálně stavěných celků na mohutnější a širší průduchy. Na přídi aktuálního modelu F01 se však setkáváme s obzvláště velkými ledvinkami, které dominují přídi s dynamicky zkosenými světlomety. Oproti Audi A8 jde o sportovnější návrh, který odkazuje na příď vize CS.
Zatímco pro Audi je typická účelnost linek (a z ní vyplývající absence čehokoliv nadbytečného), BMW se zaměřuje na sportovnost, jež ovlivnila ztvárnění boční části. Nízká silueta slučuje výrazný sklon čelního skla a zešpičatělou příď, v níž najdeme stopy ztvárnění čelní části konceptu CS – právě důraz na sportovní postoj karoserie je to hlavní, čím se liší profil (a následně i záď) mnichovského auta od ingolstadtského.
Pojetí přístrojové desky řady 7 nijak nevybočilo ze zavedeného stylu, jehož první náznaky jsme mohli vypozorovat v kabině studie Z9 z roku 1999. Charakteristické znaky mnichovských desek – směrem nahoru se rozšiřující středový panel, bohatá členitost horní části celku a masivní lišty – byly postupně cizelovány do aktuální podoby, která poutavě slučuje pocit komfortu a slovy těžko definovatelné dynamiky. Avšak zejména třetí zmíněný znak desky v podobě propracované horní části dodává kabině BMW zcela svébytný vzhled.
Mercedes-Benz S – Prolnutí epoch
Oproti nové třídě S působí A8 statičtějším dojmem, na čemž má lví podíl prolis, jenž pramení v předních světlometech a ústí do plochy zadních dveří. Tento útvar zdůrazňuje estetický význam přídě a její velikost, s čímž souvisí konzervativní maska chladiče. S ní zajímavě kontrastuje futuristicky vyhlížející, diodová optika světel, přičemž propojení dvou principiálně protichůdných prvků vytváří unikátní a v rámci současné automobilové produkce jedinečnou kompozici.
Také provedením zádě – zpracováním, objemem a sklonem víka třetího karosářského prostoru – dává Mercedes-Benz S na odiv svůj vztah ke karosářské tradici. Na jeho exteriéru již nenajdeme neoklasicistické rysy, jež formovaly ponton minulé generace S – nyní se setkáváme s mnohem kreativnějším pojetím detailů a dílčích částí zadních partií, doplněným dekory spíše symbolického významu (subtilní lišta na nárazníku, imitující koncovky výfukové soustavy u benzinových verzí).
Interiér třídy S klade ze všech tří vozidel největší důraz na klasické tvary i materiály. Na přístrojové desce najdeme nejen masivní dekorační lišty, ale také kulaté výdechy ventilace a tvarově zdařilý volant s odkazem na historický design. V porovnání s modernistickou kabinou Audi a sportovním vnitřkem BMW nabízí Mercedes-Benz pocit zabydlenosti a útulnosti, jíž umocňuje ambientní osvětlení a jedinečné provedení přístrojové desky s tvary, které přesahují rámec toho, s čím jsme se mohli v segmentu F dosud setkat.