Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi SQ8 TDI se představuje. Už jsme ji viděli naživo

Ondřej Lilling
Diskuze (16)

Dalo se to očekávat, ale až teď je to oficiální. Audi Q8 se dočkala výborného vznětového osmiválce se dvěma turbodmychadly. Seznamte se s Audi SQ8.

Nejluxusnější crossover se čtyřmi kruhy ve znaku se konečně dočkal osmiválcového motoru. Na zádi se objevují čtyři mohutné koncovky výfuku a označení SQ8. To jsou ty hlavní změny, kterých si při prvním kontaktu všímám. Zbytek auta je mi hodně povědomý a až srovnání fotek potvrzuje, že na designu se toho příliš neměnilo. Upřímně si ani nedokážu moc představit, jak by šel design změnit tak, aby působil ještě agresivněji než teď.

Pokud máte Audi Q8 v oku, všimnete si ještě masky chladiče Singleframe, která má dvojité lamely, a matně stříbrného rámu.  Hliníkové jsou také kryty vnějších zpětných zrcátek a difuzor na zádi je matně černý se stříbrným ochranným panelem. A to je v zásadě vše, to nejdůležitější se totiž nachází pod kapotou.

Osm válců, čtyři litry

Vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly je úžasným kouskem techniky. Turbodmychadla jsou umístěna uvnitř vidlicového motoru, což zlepšuje reakce motoru. Pracují sekvenčně, nejprve se tedy roztáčí jedno a od 2200 otáček se připojuje druhé.

Vedle toho motor disponuje elektricky poháněným dmychadlem (EAV), které turbodmychadlo podporuje v nízkých otáčkách. Dmychadlo je uloženo v obtokové části za chladičem stlačeného vzduchu a aktivuje se při uzavřené klapce. Následně dojde k přesměrování nasávaného vzduchu do EAV a vzduch je podruhé stlačen. Výsledkem jsou skutečně impozantní hodnoty výkonu už od nízkých otáček.

Motor produkuje výkon 320 kW (435 k), který je k dispozici v rozsahu od 1250 do 3250 otáček. Točivý moment je mamutích 900 Nm, takže i takhle velký crossover dokáže zrychlovat jako malý sporťák. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 4,8 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Lví podíl na tom má i hlavní elektrická síť s napětím 48 voltů, kterou využívá také částečně hybridní pohon MHEV. Díky němu může motor při rychlostech 55 až 160 km/h buď přejít do režimu rekuperace nebo pokračovat v jízdě setrvačností - a pokud to situace umožní, tak může až na 40 sekund zhasnout motor. Výsledkem je příznivější spotřeba, konkrétně až o 0,5 litrů na 100 kilometrů.

Samozřejmostí je samočinná osmistupňová převodovka tiptronic spojená s pohonem všech kol quattro. Ten rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60, za příplatek pak může SQ8 disponovat sportovním diferenciálem, který optimalizuje točivý moment mezi zadními koly. U předchozích modelů to fungovalo výtečně, takže není důvod myslet si, že tady tomu bude jinak.

Sériově tady najdete sportovní adaptivní vzduchové odpružení, které mění výšku v závislosti na situaci až o 90 milimetrů. Poručit si můžete systém řízení všech kol. Při nízkých rychlostech se zadní kola natáčejí v opačném směru, od rychlosti 60 km/h se směr jejich otáčení mění, zatáčí tedy společně s předními, pochopitelně ale v mnohem menším úhlu.

Za zmínku stojí také systém aktivní stabilizace. Na obou nápravách je mezi obě poloviny příčného zkrutného stabilizátoru vložen elektromotor. Při jízdě přímým směrem jsou obě části vzájemně rozpojeny, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovném povrchu a zvyšuje komfort. Naopak v zatáčkách potlačují boční náklony.

Kola mají standardně průměr 21 palců a obouvají pneumatiky o rozměru 285/45, na přání vám ale u Audi rádi namontují ještě o palec větší kola s pneumatikami o rozměru 285/40.

Uvnitř téměř beze změn

V interiéru se toho příliš nezměnilo. Je to ale ke škodě? Nemyslím si. Zpracování je špičkové a materiály odpovídají zaměření i ceně. Je ale pravda, že interiér by mohl vypadat o něco sportovněji. O to se v zásadě starají jen sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami a tříramenný volant. Z materiálů je k dispozici kombinace kůže a Alcantary, příznivcům kůže se bude líbit ušlechtilá kůže Valcona s kosočtvercovým prošíváním. Standardem jsou hliníkové dekory, které může za příplatek nahradit karbon nebo dub.

Na vrcholný model Audi SQ8 TDI se můžete těšit ještě letos, u prodejců se objeví na konci léta. Ještě předtím vám ale samozřejmě nabídneme i naše jízdní dojmy z mezinárodní prezentace, která proběhne už příští týden.

Ondřej Lilling
Diskuze (16)

Doporučujeme

Avatar - white label
23. 6. 2019 01:11
Re: Opravdu?
Tak dlouho tu chodíš a ještě sis tu na podobné přešlapy nezvykl? ;-)
I tobě bylo jistě hned jasné, že někdo/autor prostě zaměnil rozsah hodnoty max. krouťáku s rozsahem hodnoty max. výkonu.
Jedna změna (proti hodnotám uváděným u SQ7) tu přesto je, u SQ7 vrcholila hodnota krouťáku už od 1000 ot./min, kdežto tady se uvádí až od 1250 ot./min.
Buď i to uvedli špatně, nebo k této změně došlo...
Avatar - pradeda777
22. 6. 2019 18:20
Tož u mě...
....ze předu a z profilu sice hranatý, ale fajn...1/4 pohled zezadu díky tvaru zadního nárazníku, který je podle mě překombinovaný a úzká zadní světla mě nesedí....předesílám, že nejsem potenciální zákazník.... :-!
22. 6. 2019 15:22
Zpracování
Cituji autora "Zpracování je špičkové a materiály odpovídají zaměření i ceně". Jste si tím jist? Já jsem v tom již nějakou dobu strávil a najel několik tis. km, měl jsem to zapůjčené v té nejlepší výbavě ve verzi 50 TDI, S-Line, na 22 hlínách atd. a když jsem to přebíral, tak to mělo na tacháči cca 300 km. Po ujetí asi dalších 800 Km na běžné české silnici (nikoliv v terénu, kam bych se s tím i když to mělo Quattro neodvážil) mi začal povrzávat B sloupek, někde v oblasti úchytu předního pásu u spolujezdce po každém přejetí nějaké běžné nerovnosti na silnici a to nemluvím o tom, jaké bylo třeba uchycení deklu podběhu pravého zadního kola, tam kde může být zástěrka, který evidentně od výroby odstával a nebyl dobře sešroubován (na rozdíl od levého, který byl tak jak má být) nebo o nepříjemném hluku v interiéru při přejezdu jakýmkoliv tunelem, jelikož má auťák bezrámovou konstrukci oken dveří. Ten hluk šel jakoby od střechy, takže to přisuzuji té konstrukci bezrámových oken, jelikož u Q7, která to nemá jsem takový hluk v tunelech nezaznamenal. Taktéž přední grill na efekt působivý, ale mezery v masce natolik velké, že po ujetí pár km teď v létě jsem měl chladič plný různého svinstva, much, motýlů a já nevím, čeho všeho. Čistí se to špatně, jelikož ten bordel je hluboko v motorové části a wapkou se to musí vystříkat hned a né až po několika dnech, jelikož to pak už z toho nikdy nikdo nedostane. Prostě soudruzi tam zapomněli dát nějakou síťku, která by tam měla být, aby bránila poškození chladiče! Co teprve sůl a kameny v zimě? Jsou to prkotiny, ale u takhle "prémiovýho" auta téměř za 3 míče bych očekával onu špičkovost ve všem, která tam bohužel při bližším pohledu nebyla. :no: Jinak design, motor, podvozek, infotainment atd. spokojenost. :yes: Možná jsem měl smůlu na kus, jelikož u jiného Q8, který jsem u nějakého OC náhodně pro srovnání obhlížel jsem např. odstávání toho deklu u zadního kola nezaznamenal. Nicméně pro mě je to zklamání. :-(
22. 6. 2019 14:24
Re: technicky
Tvé vnímání estetiky je zoufalé. Vlastně se už ani nedivím, že obdivuješ ty kraksny od Misu. :-|
Avatar - Ham.
22. 6. 2019 10:36
Opravdu?
"Motor produkuje výkon 320 kW (435 k), který je k dispozici v rozsahu od 1250 do 3250 otáček." To myslíte vážně? Na výkon 320kW v 1250 otáčkách by musel mít motor v těchto otáčkách cca 2500 Nm. Je to sice nejsilnější diesel v osobních autech současnosti, ale takovou hodnotu krouťáku asi opravdu nemá, zvlášť když vzápětí píšete, že má maximum 900 Nm. Nebylo by lepší, kdyby takové články psal někdo, kdo nepropadl z fyziky na základní škole?