Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Bentley Mulsanne – Zkrátka jiný svět

redakce AUTO.CZ
Diskuze (76)
Ve světě luxusních limuzín čas nehraje roli. Bentley Mulsanne se prodává už od roku 2009, zub času se na něm však téměř nepodepsal. Jak jezdí limuzína za téměř 10 milionů korun?


Design, interiér


Zatímco ve světě běžných automobilů je dobrým zvykem alespoň malá modernizace každých pár let, u luxusních limuzín, a nemyslím teď zrovna Audi A8, BMW 7 nebo Mercedes-Benz S, je tomu úplně jinak. Jenom si vezměte Rolls-Royce Phantom. Minulá generace vlajkové lodi britské značky se prodávala od roku 2003 a teprve nedávno byla nahrazena novinkou, která je však z hlediska designu spíše evolucí než výrobkem vznikajícím na čistém listu papíru. Ty skutečně luxusní automobily v podstatě nestárnou, zrají a odcházejí na vrcholu kariéry obvykle z jakéhokoliv důvodu, jenom ne kvůli zastaralosti i nebo nezájmu zákazníků.

Stejným případem je i současné Bentley Mulsanne, nástupce katedrály na kolech jménem Arnage. Vůz byl představen o dost později než minulý Rolls-Royce Phantom, „teprve“ v Pebble Beach roku 2009, jenže zatímco řada výrobců „běžných“ luxusních limuzín by jej už dávno mezigeneračně obměnila, Mulsanne loni v únoru prodělal teprve velice mírnou modernizaci. Jde o pravé Bentley, které na rozdíl od ContinentaluBentaygy nepoužívá koncernovou techniku, ale specifickou platformu i legendární motor 6 3/4 Litre V8 řady L.

Video se připravuje ...

Design z pera Dirka van Braeckela, autora prvních generací Fabie a Octavie, zůstal v rámci modernizace na první pohled prakticky nedotčen. Čtveřice předních světel je nyní v rovině, xenony byly nahrazeny moderními diodami, poctivá nerezová maska chladiče je o osm centimetrů širší a v zadních svítilnách přibylo více chromu, aby vyniknul vizuální tvar písmene B. Blyštivých prvků je na karoserii opravdu požehnaně, z hnědé metalízy, která je na jednom z nejluxusnějších automobilů světa prostě dokonalá, doslova vystupují, ani v nejmenším však nemáte pocit, že by tomu mělo být jinak. Pravdou ale je, že už jen kvůli péči o tolik blyštivých prvků potřebujete služebnictvo, jejich leštění nějaký čas zabere.

Mulsanne je bez nadsázky jeden z nejkrásnějších automobilů, ke kterým jsem se dosud přiblížil. Ještě před pár lety by mě ani nenapadlo, že budu v ruce tisknout jeho klíč a připravovat se na první svezení. Jeden by řekl, že hned skočím za volant a vyrazím, jenže já jsem od téměř 5,6 metru dlouhé karoserie nějak nemohl odtrhnout oči. Připadal jsem si, jako by mezi mnou a autem bylo nepropustné silové pole, až tak obrovský respekt limuzína s okřídleným béčkem na přídi vzbuzuje!

Je to těžko napodobitelná masa barokních křivek, všechno je tady zkrátka větší než obvykle. Jenom se podívejte, odkud kam se táhnou zadní blatníky, a dokonce ani kola od pohledu nevypadají, že mají „pouze“ průměr jednadvacet palců. A to testujeme „výchozí“ provedení, nikoliv to s o čtvrt metru prodlouženým rozvorem, které přišlo v rámci loňské modernizace.

bentley testy video luxusni redakcnivideo bentley testy video luxusni redakcnivideo  

Bavíme se o naprosto jiné dimenzi přístupu k automobilu, tady nehrají čas ani peníze roli. Mulsanne se v Crewe sestavuje v podstatě ručně, z výrobní linky, pokud se jí dá skutečně takhle „vulgárně“ říkat, sjede jeden exemplář každých 400 hodin, a roboti se procesu účastní pouze ve dvou případech: jeden nanáší lepidlo k připevnění předního a zadního okna, druhý lakuje dřevěné díly interiéru.

V mých očích jde bez nadsázky o nejkrásnější luxusní sedan posledních dvou dekád a na českých silnicích plní oprávněný rozruch i díky tomu, že je spíše svátkem jej potkat. Vždyť se u nás zatím prodalo pouze pět exemplářů, to už máte větší šanci potkat Rolls-Royce. Pohled na něj se nikdy neokouká, a přestože bych o pocitech, které auto v člověku probouzí, dokázal popsat snad deset stran, musíme se konečně posunout dále. Přemoci to silové pole, zatáhnout za kliku a usednout za volant. Snad budu toho privilegia hoden…

Dílo mistrů řemesla

Bentley Mulsane ještě není typickým příkladem auta, ke kterému byste si měli hned najímat řidiče. Je tady pro ty, kteří požadují nadpozemský luxus, ale zároveň si jízdu chtějí užít i jinak než na zadních sedačkách se sklenkou sektu v ruce. A já tomu rozumím. Není totiž zkrátka možné, aby vás kokpit jako celek nechal chladnými, nelze ignorovat ani jedinou část mozaiky představující vlajkovou automobilky s téměř stoletou historií.

Po usednutí za volant se částečně ocitáte v šedesátých letech minulého století. Při pohledu na to množství dřeva jsem si osobně vybavil Bentley S3 z šedesátých let, měkčí křesla jsou potažena tou nejkvalitnější kůží Vavona, a celkově si na palubě připadáte tak nějak malí. Vysoká přístrojová deska totiž budí dojem nízkého posazu, nastupování a vystupování však probíhá naprosto důstojně, přirozeně a pouze s minimálním zapojením svalů. Jde o obrovské auto a dává vám to každou vteřinu znát – výhledem přes nekonečně dlouhou kapotu skrze okřídlené B počínaje, pohledem dozadu, kde za vámi zdánlivě pokračuje snad deset metrů interiéru, konče.

Právě v interiéru je jasný mistrovský um řemeslníků, kteří jej v Crewe sestavovali. Jenom čalounění ukrajuje 150 z celkových 400 hodin výroby jednoho auta! Plastů je tady minimum, kde nedosáhlo dřevo, tam najdete kůži (dokonce i v „šuplíku“ nad panelem klimatizace), a kde není kůže, tam najdete poctivé nerezové prvky. Zatáhnutí za kolíčky ovládání ventilace vás rázem přesune někam o padesát let zpět, každý z výdechů klade při manipulaci citelný odpor a máte pocit, že byste na nich utáhli kamion. Přístrojová deska je v podstatě kolmá a nijak výrazně nezasahuje do prostoru pro posádku, navíc je osázena charakteristickými kruhovými budíky a spoustou tlačítek.

Video se připravuje ...

Je tady ale něco, co mi u auta za čtvrt milionu eur v základu příliš nesedí – volič jízdních režimů. Vždycky jsem měl dojem, že když si někdo kupuje auto za takové peníze, chce, aby bylo dokonalé už v samotné své podstatě. Módy Sport, Custom a Comfort pak přece postrádají smysl. Trh si tohle bohužel žádá, na druhou stranu ale Britové nezapomněli přidat režim, ve kterém je podle nich Mulsanne skutečně dokonalý. Je označen písmenem B, a jakmile jej jednou zapnete, zůstane aktivovaný, dokud neučiníte jinak.

To samé pak platí pro displej multimediálního systému. V automobilu za takovou cenu se bez moderního hudebního přehrávače a navigace neobejdete, jenže použitá grafika až příliš připomíná mnohem levnější auta koncernu VW Group. Totéž platí o obrovském palubním počítači, který se nápadně podobá tomu z Volkswagenu Touareg. A když pak na vás navigace promluví, zjistíte, že je to stejný hlas jako ve Fabii nebo Golfu… Typický majitel Bentley si to asi neuvědomí, protože se Škodovkou jel patrně málokdy, obeznámenému člověku ale tento nepatrný detail může pokazit dojem z kabiny.

Pojďme se ale ze světa řidiče přesunout do světa bezbřehého luxusu těch vyvolených vzadu. Rozvor 3.266 milimetrů a až absurdně dlouhé zadní dveře stojí za dokonalým přístupem k dvojici měkoučkých a samozřejmě elektricky polohovatelných sedadel. Tedy pokud parkujete na dostatečně volném prostoru, protože obří dveře potřebují k otevření prostor malého heliportu. A na jejich zavření se zase bude hodit sluha, protože natáhnout se k nim je přece pro majitele nedůstojné.


Zprvu to vypadalo, že si tady jenom příjemně posedíte, pak ale začnete objevovat „hračky“, které základní cenu vozu 249.740 eur (zhruba 6,5 milionu korun bez daně) začnou nezastavitelně navyšovat. Řeč je například o dvojici tabletů vyjíždějících z opěradel předních sedadel za 8.500 eur, digitálním tuneru a televizi za 1.275 eur nebo prošívání sedadel za 1.915 eur.

Vysoké ceny vybraných příplatků jsou z pohledu běžného smrtelníka neúnosné a násobně přesahující jeho měsíční plat, je ale potřeba vzít v potaz fakt, že ve světě vozů, jako je Mulsanne, nehrají peníze roli. Potřebujete se ptát na cenu toho či onoho prvku? V tom případě na pořízení takového auta prostě nemáte... Už z toho pohledu pak nepřekvapí cena nádherného prvku v podobě chladničky mezi zadními opěradly. Pojme dvě lahve šampaňského, tři křišťálové sklenky a dvířka se vysouvají elektricky. Cena? 8.230 eur, tedy v přepočtu něco kolem 215.000 Kč. I proto jsme se sklenkami manipuloval hooodně opatrně, aby se jim nic nestalo.

bentley testy video luxusni redakcnivideo bentley testy video luxusni redakcnivideo  

V Bentley si dali dokonce záležet i s takovými detaily, jako jsou nerezové popelníčky (jeden váží asi půl kila, až tak je poctivý), mechanismus vyklápění stolků nebo uchycení zmíněných skleniček mezi krajními zadními sedadly. Neříkám, že by německé vozy byly méně luxusní, z mého pohledu jsou však více systematické, digitální a strojové, zatímco v Mulsannu stále cítíte dotek zkušené lidské ruky. A teď si vezměte, že ještě existuje zmíněná prodloužená verze označená Extended Wheelbase, která je na tom po stránce luxusu a komfortu ještě o notný kus lépe!

Poctivě čalouněn je mimochodem také zavazadelník, lepší kobereček má doma jen málokdo. Udávaný objem činí 443 litrů, což by byla průměrná hodnota i u sedanu střední třídy, jenže kdo by v tomhle autě řešil velikost kufru, když si jeho majitel může dovolit větší zavazadla poslat do cílové destinace zvlášť… A takové golfové hole nebo tašky z nákupů v Pařížské se sem vejdou s dostatečnou rezervou. A navíc je pod podlahou stále prostor na dojezdové rezervní kolo.

Motor, jízdní vlastnosti


Klasik všech klasiků

To nejpoctivější a také nejklasičtější z celého auta ale najdeme pod jeho dlouhatánskou kapotou. Mistrovské dílo je to už jen na pohled, takhle uklizený a zakrytovaný motorový prostor uvidíte málokde. Však jen sestavení motoru zabere 30 hodin, probíhá totiž ručně. Historie jediného nabízeného agregátu, dvakrát přeplňovaného osmiválce o objemu 6,75 litru, se datuje až do padesátých let. Motor řady L, původně používaný také Rolls-Roycem (v minulosti se jednalo o sesterské značky), měl originálně 6,25 litru, dnes už klasických “šest a tři čtvrtě” se používá od šedesátých let, což z něj dělá jeden z nejdéle používaných automobilových agregátů dneška.


Za dobu historie se ale kvůli emisním normám i navýšení síly musel razantně proměnit. Jen pro použití v Mulsannu bylo na agregátu s úhlem válců 90° vyměněno nebo upraveno na 300 komponentů, aby nabídl více síly a nižší spotřebu než předchůdce, loňská modernizace pak přinesla novou spalovací komoru, vstřikovače nebo jinou polohu zapalovacích svíček. Kvůli snížení spotřeby ve výzbroji nechybí ani vypínání poloviny počtu válců, které však funguje jen ve výchozím jízdním režimu. Šušká se, že současný Mulsanne je posledním vozem, ve kterém se tento motor objevil, osobně se mi ale nechce věřit, že by v Crewe jenom tak udělali tlustou čáru za mistrovským dílem jenom kvůli emisím...

Ve výsledku tak dnes 6,75litrový agregát s dvojicí paralelních turbodmychadel dává 377 kW při 4000 otáček a 1.020 N.m dostupných už v 1750 otáčkách. To je sice pořádná porce, jenže nezapomeňme na to, že k rozpohybování bezmála 5,6 metrů dlouhé masy s pohotovostní hmotností 2.685 kilogramů nestačí jen tak ledajaký motůrek.

bentley testy video luxusni redakcnivideo bentley testy video luxusni redakcnivideo  

A osmiválec si touto hmotností poradí jako nic. Dvanáctiválec Rolls-Roycu Phantom je možná z hlediska image něco více, tady jde ale především o dědictví než poměřování… sirek. Tahle stodola na kolech se zlehka rozpohybuje a táhne neskutečnou silou, a to už od volnoběhu. Na palubě to ale kromě významného náklonu směrem vzad při rozjezdu vlastně vůbec nezaznamenáte. Motor si tiše ševelí někde v dáli před vámi, při 130 km/h točí jen nějakých 1750 otáček a maximem je nanejvýš 4500 otáček. A perfektní odhlučnění motoru, podvozku i aerodynamického svistu maskuje, že právě jedete 160 km/h.

Sílu jednotky ani nijak neomezuje prostě skvělý osmistupňový automat od ZF, o jehož sametovém řazení během jízdy prakticky nevíte. A tak jsou řadicí páčky pod volantem opravdu zbytečné, zvlášť když pomalými reakcemi na manuální pokyn dává Mulsanne řidiči najevo, aby se hodil do pohody a nechal to otravné řazení na něm. To, že se motor při jízdě nenudil, zjistíte až při zastavení. Jen málokterý agregát se tak zhluboka nadechuje jako Mulsanne.


Náročnost rozpohybování tohoto cvalíka si pak uvědomíte i při tankování, protože s tímhle autem se pod deset rozhodně nedostanete. Průměrně jsme se pohybovali mezi patnácti a sedmnácti litry na 100 kilometrů, dálniční přesun jsme zvládli za 11,5 litru, zatímco svižnější projížďka znamenala hodnoty kolem 18 litrů. V této kategorii se spotřeba neřeší, přesto ta obří 96litrová palivová nádrž je mnohdy suchá mnohem dříve, než byste čekali.

Jako v jiném světě

Vysoká spotřeba vás ale při jízdě s Mulsanne stresovat nebude. Ostatně ono vás nestresuje vůbec nic, ať už si užíváte nabízeného komfortu vzadu nebo „musíte” právě řídit. Uvnitř Bentley se cítíte jak v jiném světě, od toho běžného jste odtrženi lány jemné, krásně vonící kůže, tunami dřeva a oceli a poctivou hlukovou izolací. Tichu na palubě pomáhají i pneumatiky plněné speciální pěnou, která dokáže redukovat hluk na palubě až o 4 dB.

Právě klid na palubě a pocit toho, že z auta vystupujete odpočatí a ne unavení dlouhou jízdou, je spolu s pohledem přes dlouhatánskou kapotu s okřídleným znáčkem B někde v dáli asi ten nejsilnější zážitek z jízdy s Mulsannem. Tedy pokud si za toto logo připlatíte, v základu se musíte smířit s jednoduchý emblémem.

bentley testy video luxusni redakcnivideo bentley testy video luxusni redakcnivideo  

Přesto ten komfort na palubě není stoprocentní, něco jej zbytečně kazí. A tím je příplatkový paket Mulliner Driving Specification, který mimo jiné přináší tužší řízení, 21palcová kola místo základních dvacítek a tvrdší odpružení. Na rozbitých českých silnicích se tak od podvozku i ve výchozím, ideálním „Bentley” módu čas od času dočkáte nečekaných ran, které k takovému autu rozhodně nesedí. To samé platí pro tuhé řízení s dlouhým převodem, které na rozdíl od toho přeposilovaného v Rolls-Roycu Phantom opravdu nelze ovládat jedním prstem. Jestli tak při objednávání Mulsanne hledáte možnosti jak ušetřit, vyškrtnutí balíčku za 438.000 korun z objednávky je jasná volba.

Když ale nenajedete na rozbitou silnici, tlumí vzduchový podvozek s nastavitelnou výškou jednotlivé nerovnosti s přehledem. Rychlejší průjezdy obloukem překonává jako zatáčející jachta, se zřetelným náklonem karoserie. Jenže kdo by v tomhle autě řezal zatáčky… Také s brzdami je jako správný šofér nutné pracovat s rozvahou. Po sešlápnutí brzdového pedálu se nejdříve jakoby nic nestane, cítíte, jak brzdová kapalina teče trubičkami, a až když se síla přenese, začne auto brzdit. Na zabrzdění téhle obří masy si ostatně dává velký pozor i adaptivní tempomat, který auto obvykle zpomaluje výrazně dříve, než by ve skutečnosti bylo potřeba.

Závěr


Závěr

Bentley Mulsanne patří mezi to nejluxusnější, co najdete na našich silnicích. Můžete tvrdit, že BMW 7 nebo Mercedes-Benz třídy S vám nabídnou podobnou úroveň komfortu za podstatně méně peněz, jenže na palubě Mulsanne zjistíte, že tady je ten komfort ještě o nějaké to patro výše. Když na něj máte a líbí se vám, tak ho prostě koupíte, bez ohledu na to, zda má nějaké chyby.

Pravdou je, že několik chybek tu přece jen najdeme. Nejvíce nás udivil nepatřičně tvrdý podvozek způsobený „sportovním” příplatkovým balíčkem Mulliner Driving Specification, který nám k tomuto typu auta absolutně nesedí. Vždyť proč si kazit komfort? Druhou pihou na kráse je pak lacině působící multimediální systém přebírající detaily z podstatně levnějších aut koncernu VW Group. Šetřit se zřejmě musí i ve světě luxusu, ovládání jak z Golfu se ale k Mulsanne zkrátka nehodí.

bentley testy video luxusni redakcnivideo bentley testy video luxusni redakcnivideo  

To je ale k chybám všechno. Mulsanne vás navíc bude hýčkat takovým luxusem, že mu leccos odpustíte. Třeba i to, že hlavové opěrky zadních sedadel se ovládají jen ručně a ne elektricky jako ty vpředu, nebo že zezadu nelze ovládat vestavěný multimediální systém. Když ale máte svého Jeana, je tu někdo, kdo se o tyto problémy postará za vás.

A když se pak vezete po dálnici, naprosto odtrženi od okolní reality, budete jen řešit, zda jste si neměli Mulsanne raději pořídit v jiném odstínu a zda jste si místo Moëtu neměli raději nechat vychladit Dom Perignon. A nedokazuje právě tohle dokonalost Mulsannu?

Autoři: David Bureš, Jan Mička

Nejlevnější verze modeluv přepočtu 7.856.820 Kč (Mulsanne/337 kW)
Základ s testovaným motoremv přepočtu 7.856.820 Kč (Mulsanne/337 kW)
Testovaný vůz bez příplatkův přepočtu 7.856.820 Kč (Mulsanne/337 kW)
Testovaný vůz s výbavouv přepočtu 9.780.914 Kč (Mulsanne/337 kW)

Plusy

  • Vybrané materiály uvnitř
  • Obří vnitřní prostor
  • Zátah motoru v jakýchkoliv otáčkách
  • Perfektní odhlučnění
  • Ohromující tvary

Minusy

  • Bouchání od podvozku
  • Závratné ceny příplatků
  • Tuhé řízení
  • Příliš přetechnizovaný interiér

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
redakce AUTO.CZ
Diskuze (76)
Bentley Mulsanne
Cena základní sestavy 7 856 820 Kč
Cena testované sestavy 9 780 914 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 6752
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 377 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 1020 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 296
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 23.4 / 10.1 / 15
Emise CO2: 342
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 443 / 0
Objem nádrže (l): 96
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2685 / 515
Rozměr pneu: 265/40 R21
Bentley Mulsanne
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5575
b) šířka (mm): 1926
c) výška (mm): 1521
d) rozvor (mm): 3266
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1651
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
20. 9. 2017 11:51
foto
auto pěkné, ale chybí mi tam fotka testéra ležérně sedícího na haubně. možná je to moc vysoko.
15. 9. 2017 14:37
Re: cena
Já četl: "V8 v korozi....." >:D
To by možná i tak sedělo....
15. 9. 2017 14:36
Re: Hm
tvl >:D >:D
Díky za pobavení při pátku
:yes:
Avatar - Ronault.
15. 9. 2017 12:14
Re: Číslo 5
Ale nikdy v bytech RPG >:-[] >:D
Avatar - rokyta.p
14. 9. 2017 22:27
to je stroj
jooo, to je stroj :-) :-! ;-) a takové psí bobky jako tu občas jsou