Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 435i – Runflatová revoluce

Aleš Jungmann
Diskuze (380)
Automobilka BMW zaplnila další mezeru: nikoliv na trhu, ale v označení modelů. Vyzkoušeli jsme (zatím) nejsilnější verzi řady 4.

Zapomeňte na trojku kupé, nová doba si žádá změny, i kdyby byly lehce zbytečné. Řada 4 však nezůstane jen pouhým kupátkem, dočkáme se i kabrioletu a zatím jediné oznámené „opravdové“ novinky, modelu 4 Gran Turismo. Proslýchá se sice ještě něco o elegantním kombi se splývající zádí po vzoru Mercedes-Benzu CLS Shooting Brake, ale to zatím potvrzeno nebylo. Naopak verze M4 potvrzena byla, její třílitrový dvakrát přeplňovaný šestiválec bude poskytovat výkon 317 kW. Ještě zhruba půl roku však bude nejsilnější čtyřkou na silnicích dnes testovaný model 435i.

Pod kapotou klasika, z venku novinka

Nabídka motorů se za poslední roky u BMW výrazně obměnila a zmodernizovala, jednou ze stálic však zůstává přeplňovaný benzinový šestiválec o objemu tři litry. Tedy přesněji řečeno, zůstávají jeho parametry: 225 kW a 400 N.m. Přišel totiž například o jedno turbodmychadlo, takže spalovací komory nyní přeplňuje jediné twin-scroll turbo.

Výkon a pozice toho nejlepšího, co je v showroomu k mání (mimo auta ze stáje M) trvá už téměř sedm let, lhostejno, zda šlo o již zmíněnou verzi se dvěma (N54) či jedním (N55) turbodmychadlem. To je hodně neobvyklé, vždyť například v Buchloe z něho dokáží po relativně malých modifikacích vydolovat 76 kW a 200 N.m navíc.

A jak se fyzicky liší řada 4 od řady 3? Nejvýraznějším rozdílem je samozřejmě absence druhého páru dveří, nicméně to asi není potřeba připomínat. Při shodném rozvoru je čtyřka o 14 milimetrů delší, má totiž o kousek větší přední i zadní převisy. Nejvýraznějším rozdílem je však dynamičtější vzhled auta. Čtyřka je nižší o výrazných 48 milimetrů a navíc se může opřít o nápravy s větším rozchodem. To se podílí i na dosti jiných jízdních vlastnostech, než má řada 3.

bmw testy strednitrida kupe bmw testy strednitrida kupe  

Automobily s karoserií kupé sice vypadají krásně (což bezezbytku platí i pro BMW 4), kdo však takový vůz někdy vlastnil, dá mi za pravdu, že i zde platí heslo „něco za něco“. Nastupování a vystupování je kvůli nízké linii střechy pro pasažéry s vyšší postavou velmi krkolomné, byť se výrobce snažil zpříjemnit nástup a výstup rozměrnými předními dveřmi. Ty by si kvůli své hmotnosti zasloužily o něco pevnější aretaci v jednotlivých mezipolohách.

Když už se na dvojici zadních sedadel přece jenom probojujete, čeká vás docela příjemné překvapení. Díky shodnému rozvoru s trojkou je před koleny opravdu dostatek místa a ani na šířku v loktech si dvojice pasažérů stěžovat nebude. Jak je ale vidět i na videu, 180 centimetrů vysoký muž už se hlavou zarývá do stropu. To však, vzhledem k typu karoserie, nelze hodnotit jako chybu. Naopak, je řada modelů s karoserií kupé, ve kterých by stejně vysoký člověk měl mnohem větší problémy. Zavazadlový prostor je více než dostatečný, jeho 445 litrů jde dále navýšit sklopením zadních sedadel, takže ani lyže nebo hokejky nejsou problém.

Viva la revolución!

Jsou jízdní vlastnosti nové řady 4 v podstatě identické jako u řady 3? Také jsem si to myslel a od auta čekal klasicky perfektní chování na hladkém asfaltu a občasné nepříjemné odskakování přední nápravy, zapříčiněné tuhými runflaty.

V reálu je však všechno jinak. Nebojím se přirovnat nastavení nové čtyřky k malé revoluci, které v Mnichově v krátkém čase podlehnou i další modely v čele s řadou 3. Inženýři dali elegantnímu kupé do vínku zcela nové nastavení podvozku a navíc dále vyztužili šasi spojením přední nápravnice s bočními prahy. Výsledek opravdu stojí zato: odskakování zcela zmizelo a auto teď krásně za všech okolností kopíruje silnici a to i přes tužší, sportovnější M podvozek. Svou roli zde jistě hraje i zimní obutí na osmnáctipalcových litých kolech, nicméně dám ruku do ohně za to, že ani v létě by 435i při projížďce městem nezklamala.

Zmenšily se také boční náklony a pocitový přesun hmoty v zatáčkách; vůz si nechá líbit zběsilé protahování vlásenkami a zůstává déle neutrální. Zvýšená jistota za volantem samozřejmě není pouze dílem lepšího podvozku a tužšího uložení náprav - nezapomínejme ani na nižší těžiště a širší rozchod. Přesto opravdu nezávidím řidiči, který by ze své 335i přesedl do testované 435i: všechno najednou funguje o kousek lépe, což znamená, že dohromady jde o naprosto skvělé auto, jasně překonávající svého čtyřdveřového bratra.

bmw testy strednitrida kupe bmw testy strednitrida kupe  

Brzdy jsou výborné, krásně se dávkují a sportovní sedačky vás hýčkají, přičemž trup pevně drží na místě. Pokud jste se dívali na nějaký dokument z divočiny, kde lvice přenáší za kůži na krku mládě, máte docela dobrou představu o tom, jak fungují sedadla navržená divizí M. Jediné, co nyní trochu nezapadá do skládačky je řízení. To zůstalo podobně sterilní a zpětná vazba působí nekonzistentně a uměle. No aby ne, když ji má na svědomí téměř výhradně posilovač.

Automatická osmistupňová převodovka od ZF je jednou z nejlepších, kterou můžete v autě mít. Přesto se k danému motoru příliš nehodí. Přeplňovaný šestiválec má velmi široké spektrum použitelných otáček, vždyť 400 N.m je k mání již při 1.200 min-1 , takže více převodů slouží jen k jedinému účelu: snižování spotřeby. Při sportovní jízdě za chvíli budou bolet šlachy od neustálého přecvakávání páček pod volantem. To je samozřejmě trochu nadsázka, nicméně tak skvělému motoru s atmosféricky gradující špičkou a silným středem by klidně stačilo šest stupňů, kterými disponuje základní manuál.

Bílé BMW 435i má, díky adaptivnímu M podvozku, hned čtveřici režimů: Ekologický Eco pro, ve kterém má auto pocitově 150 koní a tři tuny (nicméně opravdu s ním jde šetřit palivo, na rozdíl od některých konkurentů), základní a tak trochu nijaký Comfort, sportovní Sport (jak překvapivé) a Sport plus s omezením jízdní stability. Velcí kluci si samozřejmě vypnou ESP úplně, důležité je, že tento dynamický mód stabilizace téměř vůbec nezasahuje a například při driftování na sněhu dovolí překvapivě velké úhly. Pak jemně pomůže auto srovnat, abyste na sněhu netahali užovku za ocas, takže zábavu za volantem si užije i méně zdatný řidič.

bmw testy strednitrida kupe bmw testy strednitrida kupe  

Co spotřeba? Pokud využijete ekologický režim a zapomenete, že jste si místo Octavie se základním motorem koupili nadupaný sporťák, můžete mimo město jezdit za méně než osm litrů naturalu. Opravdu to jde a není to žádný velký problém ani na zimních gumách. Ve městě počítejte zhruba s deseti nebo jedenácti litry, a když se před vámi otevře prázdná silnice první třídy, vystačí šedesátilitrová nádrž na zhruba 300 kilometrů. Zde je mimochodem krásně vidět práce převodovky: zatímco v ekologickém režimu se po ubrání plynu automat postará o ladné plachtění krajinou, ve sportovním módu začnete okamžitě brzdit motorem.

Závěr

Lepší, než jsme čekali. Tak taková je nová řada 4 s výrazně upraveným podvozkem. Se skvělým přeplňovaným šestiválcem tvoří jen těžko porazitelnou dvojici, která perfektně zvládne nejen každodenní cestu do práce, ale také velmi dynamické svezení o víkendu. A přitom vypadá parádně.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 940.000 Kč (420i/135 kW)
Základ s testovaným motorem 1.240.000 Kč (435i/225 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.766.775 Kč (435i/225 kW)

Plusy

  • Výkonný šestiválec
  • Zvuk motoru a výfuku
  • Jízdní výkony
  • Spotřeba paliva
  • Skvělý podvozek

Minusy

  • Méně komunikativní řízení
  • Pouze čtyři místa

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (380)
BMW 435i
Cena základní sestavy 1 240 000 Kč
Výbava základní sestavy Litá 17“ kola v designu, velurové koberečky, dvouzónová automatická klimatizace, světelný paket, elektrické nastavení sedadel, šest airbagů, záruka 5 let/100.000 km, bixenonové světlomety, tempomat, mlhovky, čtyřmístné provedení, autorádio se šesti reproduktory a MP3, bluetooth, atd. Kč
Cena testované sestavy 1 766 775 Kč
Výbava testované sestavy Kůže Dakota (42.875,-), sportovní automatická převodovka (60.325,-), alarm (12.325,-), komfortní přístupový systém (15.150,-), sportovní paket M (79.600,-), litá 19” kola M Double spoke (20.275,-), adaptivní podvozek M (18.225,-), zadní kamera (10.775,-), zrcátka s automatickým tlumením odrazivosti (15.150,-), průchozí nakládací systém (5.125,-), elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce (7.950,-), odkládací paket 12V zásuvky (4.100,-), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (9.500,-), kontrola parkovací vzdálenosti (PDC) i vzadu (20.275,-), dešťový senzor a automatická aktivace snížené viditelnosti (3.350,-), adaptivní LED (48.775,-), přídavné 12V zásuvky (250,-), asistent dálkových světel (3.850,-), aktivní ochrana (8.975,-), driving assistant (13.350,-), head-up display (25.150,-), HiFi systém (10.025,-), internet (2.575,-), příprava pro mobilní telefon bluetooth, USB, hlasové ovládání, konektivita (2.575,-), BMW ConnectedDrive Advanced Plus (22.325,-), navigační systém Professional (63.925,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1200 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 5.5 / 7.3
Emise CO2: 176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1535 / 520
Rozměr pneu: 225/45 R 18
BMW 435i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1409
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1556
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 570
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 570
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 730
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Sysoj Psojič
2. 3. 2014 13:01
Slováci rulezzz
[odkaz]
Jako novopečený majitel mohu podepsat a navíc je vtipný :-)
Avatar - Emel
30. 1. 2014 08:47
Re: 4COUPÉ
Neříkám že se mi bílá líbí víc než stříbrná, záleží na konkrétním autě. Nemám důvod do toho u svého auta šťourat, jsou naléhavější věci na práci :-) . Ale pokud bych měl nějaká hodně odrbaná kola a chtěl je dávat do laku, tak bych kromě klasického hliníku zvažoval právě bílou a "gunpowder" šedou.

Já měl chvíli bílá kola na jedné sedmičce... a vcelku spokojenost:
[odkaz]
Avatar - white label
29. 1. 2014 20:06
Re: 4COUPÉ
To jsem pochopil, ale myslím si, že kdybys to jednou měl aspoň trochu delší dobu, už bys to znovu nechtěl. Ostatně, co ti brání "stříknout" disky na bílo?

P.S. Ale k té bílé je to určitě o poznání "únosnější", než k té červené. tam už to vidím balancovat na hranici kýče, alias muchomůrka červená. >:-[]
Avatar - Emel
29. 1. 2014 19:22
Re: 4COUPÉ
Mně se tohle líbí... i bílá/bílá.
Avatar - white label
29. 1. 2014 16:12
Re: 4COUPÉ
No, taky docela "hrůza". Červená + bílá = CCCD (Coca-Cola Color Design). >:D
Na mě to na nezávodním voze působí "tuzingově" a "plastově", nehledě na to, jak ta bílá na kolech vypadá už za pár měsíců běžného užívání. Čistím kola (bez "chemie") prakticky po každé delší jízdě, ale u bílých ani to úplně nestačí.