Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW se loučí s čtyřikrát přeplňovaným turbodieselem. U nás už M50d ani neobjednáte

David Bureš
Diskuze (19)

Čtyřikrát přeplňovaný vznětový šestiválec jsme považovali za fantastický motor. Bohužel se s ním musíme rozloučit.

Stále přísnější emisní normy pravidelně znamenají konec pro některé motory, které se už nezvládnou přizpůsobit novým pravidlům. Aktuální doba na evropských trzích bohužel nepřeje velkým silným turbodieselům. Volkswagen Group již potvrdil blížící se konec osmiválce 4.0 TDI, BMW zase oznamuje konec čtyřikrát přeplňovaného šestiválce prodávaného s obchodním označením M50d.

„Důvodem je měnící se politické, společenské a tržní prostředí v Evropě a výsledné přizpůsobení naší nabídky motorů v globálním kontextu. Náklady spojené s modernizací tohoto motoru, aby splňovaly současné a budoucí emisní normy, bohužel nejsou ekonomicky životaschopné,“ vysvětluje konec tohoto fantastického motoru v nabídce BMW David Haidinger z českého zastoupení mnichovské automobilky.

Pro české fanoušky navíc máme ještě jednu špatnou zprávu. „Poslední výroba je alokována nyní, takže již tuto motorizaci nelze objednat do výroby a lze tak vybírat pouze ze skladových vozů,“ přiznává Haidinger.

Agregát rodiny B57 debutoval v roce 2016 na tehdejším vídeňském Sympoziu motorů. Quad-turbo o výkonu 294 kW přišlo jako náhrada za dřívější šestiválec rodiny N57, který ve vrcholné formě sázel na tři turbodmychadla. Doplnění dvou turbodmychadel o další dvojici menších turb místo jednoho velkého jako u předchůdce mělo zlepšit reakce motoru. Od systému si automobilka slibovala také vedle zvýšení výkonu a točivého momentu snížení normované spotřeby paliva. Bohužel přizpůsobení se přísnějším emisním normám se už automobilce nevyplatí.

Vícestupňové přeplňování v tomto případě funguje tak, že v činnosti jsou vždy dvě nízkotlaká turbodmychadla doplněná o jedno ze dvou vysokotlakých turbodmychadel. Pouze při intenzivní akceleraci z volnoběžných otáček dojde k odpojení dvojice nízkotlakých turbodmychadel obtokovými ventily. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se aktivuje při překročení hranice 2500 min-1

Motor debutoval v BMW řady 7, a to pod označením 750d. Později se však objevil i v dalších modelech, kde už nesl označení M50d (u X5, X6 a X7), respektive M550d (u řady 5).

Automobilka se s unikátním motorem loučí v případě modelů X5 a X7 rozlučkovou verzí Final Edition. Ta dostane širší výbavu navíc, hlavně z hlediska asistenčních systémů. Standardem mají i laserové světlomety.

BMW se každopádně nezbavuje turbodieselů zcela. V rámci své strategie co nejširší nabídky motorů nadále počítá i s dalším vývojem vznětových agregátů. Za jistou náhradu tak může být považována motorizace 40d, s navýšeným výkonem na 250 kW. Posiluje mimochodem i varianta 30d, a to na 210 kW.

David Bureš
Diskuze (19)

Doporučujeme

7. 8. 2020 14:29
Re: 540i
Souhlas... Ostatně i současné 540d není špatný motor...ale benzín je benzín :)
7. 8. 2020 14:28
Re: 540i
Prý spoustu lidí ruší objednávky, když se nevešli do produkce před FL...to je teda info od dealera bez konkrétních čísel, ale i bych tomu věřil...přesně tak, jsem rád za to, co mám - naprostá spokojenost
5. 8. 2020 23:05
Re: 540i
No mildhybrid to teď není, protože tomu žádný elektromotor nepomáhá. Aspoň myslím. Což pak vůbec nechápu k čemu ta rekuperace je. To se vážně vyplatí přidat takovou zátěž a komplikovanou elektroniku jenom kvůli dobíjení baterky? Mám taky 540i a při dojíždění bez plynu v koloně mě docela otravuje jak to občas brzdí víc a občas míň. Nechávám občas zapnutý start-stop a velmi často motor nevypne. Takže k čemu to proboha je? Každopádně buďme rádi aspoň za to, ten facelift je fakt smutný :/
5. 8. 2020 23:01
Re: 540i
50d vidím spíš jako motor do X5 a X7 kde kompenzuje velikost a hmotnost, spotřeba už kvůli dojezdu má smysl. Naopak pro mě osobně je do 5er benzín jasná volba :-! :yes:
5. 8. 2020 16:44
Re: 540i
Nevím, mild hybrid to byl už do jisté míry teď, alespoň podle palubní infografiky se při sundání nohy z plynu buď dobíjí systém co napájí elekotrniku nebo auto plachtí. Ale nevím detail, asi to teď bude více "propracované"... Každopádně jsem si s hořkým úsměvem vzpomněl na to, když se BMW chlubilo, že mezigeneračně posílilo o cca 10% a hlavně v průměru je tehdy nová pětka o cca 100kg lehčí...no a jsme zase zpátky v historii :(