BMW se s předstihem přizpůsobuje přísnějším normám. Významně rozšiřuje nabídku mildhybridů
Tradiční jarní inovace výrobního programu vozů BMW je tentokrát ve znamení mildhybridů. Nově se ústrojí s 48V startér-generátorem objeví v řadě 3 a SUV X3 a X4.
Rok 2020 je tady a s ním i povinnost pro automobilky mít co nejnižší flotilové emise, jen tak se v Evropské unii vyhnou pokutám, které jim hrozí za nedodržení nastavených limitů. Znamenat to bude jednak expanzi elektromobilů, jednak rozšíření nabídky různých hybridů. Znát je to i na českém trhu, když své ceníky na začátku roku odhalilo hned několik elektrických novinek (např. Honda e, Opel Corsa-e, Peugeot e-208). Nyní na přísnější pravidla reaguje také BMW.
Mnichovská automobilka totiž v rámci pravidelné jarní modernizace svého výrobního programu významně rozšiřuje portfolio modelů s mildhybridním ústrojím. To na podzim 2019 debutovalo ve čtyřech variantách BMW řady 5 a nyní se rozšíří také do řady 3 a SUV X3 a X4.
Od jara 2020 bude v případě těchto vozů mildhybridní technika standardní výbavou u dvoulitrového turbodieselu s obchodním označením 20d. Konkrétně tedy půjde o modely 320d (Sedan i Touring), 320d xDrive (Sedan i Touring), X3 xDrive20d a X4 xDrive20d. Stejně jako v případě větší řady 5 se dočkají ústrojí s 48V startér-generátorem a dodatečnou baterií.
Hlavní výhodou mildhybridní techniky je podle BMW ve významně zvětšené schopnosti rekuperace kinetické energie. Energie získaná při zrychlení i zpomalování není použita pouze pro pohon elektrických systémů vozidla, ale je připravena také dodat více síly hnací soustavě. Startér-generátor pracující s napětím 48 V je totiž schopen poskytnout dodatečný výkon až 8 kW.
Startér-generátor ale přispívá i k tomu, že prodlouží dobu, v níž motor pracuje v oblasti optimální účinnosti, a zamezí tak výraznějším výkyvům spotřeby. V situacích, kdy motor nepracuje z hlediska účinnosti v optimálních otáčkách a zatížení, může startér-generátor zvětšit výrobou elektřiny jeho zatížení, a tím zvýšit jeho účinnost a současně získat dodatečnou energii.
Přínosem je též zajištění jemnějšího vypínání a opětovného spouštění motoru při aktivaci start-stop systému. Spalovací motor se při brzdění umí zcela vypnout už při rychlosti 15 km/h. Při vyšší rychlosti (do 160 km/h) zase zvládá auto plachtit s vypnutým motorem – už tak při jízdě setrvačností nevyřadí jen na neutrál, ale zcela vypne spalovací motor a využívá jen elektromotor.
Nasazením mildhybridního ústrojí a další optimalizací BMW rozšíří počet svých automobilů splňujících už normu Euro 6d, která přitom vstoupí v platnost v roce 2021. Letos na jaře mezi tyto vozy přibude dalších 33 modelů, díky čemuž celkový počet těchto vozů v rámci portfolia BMW vzroste na 40.
Mezi vozy plnící s předstihem emisní normy Euro 6d budou od jara 2020 patřit řada 1, řada 2 a řada 3, stejně jako vybrané verze modelů X1, X2, X3, X4, X5 a X6. Právě jednička se nově dočká varianty 120d (vznětový dvoulitr se 140 kW standardně kombinovaný s osmistupňovým automatem), který byl dosud pro 1-Series dostupný výhradně se čtyřkolkou, zatímco portfolio trojky rozšíří model 318i, nový benzinový dvoulitr se 115 kW.