Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW se vrátilo do oblak, vybralo si ale dost neobvyklý způsob

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Oddělení BMW i, zaměřené na elektrifikaci, pomohlo s vývojem speciálního zařízení určeného pro letce na wingsuitech.

Kdo se někdy zajímal o historii automobilky BMW, ten jistě dobře ví, že jsou počátky mnichovské společnosti pevně spjaty s letectvím a výrobou motorů pro letadla. A nyní se část automobilky opět vrátila ke svým kořenům, ačkoliv prostřednictvím poměrně unikátního a dosti neobvyklého projektu.

Automobilka, respektive designové oddělení elektrické BMW divize i, totiž navázalo spolupráci s rakouským basejumperem Peterem Salzmannem, který je velkým fanouškem létaní s tzv. wingsuitem – tedy speciálním oblekem, který umožňuje parašutistům plachtit a díky tomu překonávat větší vzdálenost než při obyčejném volném pádu.

Salzmann ovšem toužil po zdolávání ještě větších vzdáleností – a ideálně po možnosti nejen kontrolovaného pádu, ale také letu. Z toho důvodu se rozhodl pro konstrukci speciálního pohonného zařízení, které by si umístil na svůj wingsuit a které by mu pomohlo doletět dál.

A protože je Salzmann fanouškem udržitelné energie a nechtěl znečišťovat vzduchu ani generovat zbytečné množství hluku, rozhodl se pro elektrický pohon. Svépomocí začal s návrhy a vývojem, brzy mu ale došlo, že na podobném projektu nemůže pracovat sám. Rozhodl se proto oslovit společnost BMW, která ho v jeho nápadu podpořila.

Výsledkem tříletého vývoje je speciální karbonové zařízení s dvojicí elektromotorů o průměru 12,7 centimetru, které je umístěno na hrudníku letce. Každý elektromotor se točí při rychlosti asi 25000 otáček za minutu a nabízí maximální výkon zhruba 15 kW. Zařízení o hmotnosti necelých 11,8 kg je napájeno 50voltovou lithium-iontovou baterií.

Již hotové zařízení bylo před prvním oficiálním seskokem několikrát testováno ve větrných tunelech, a to jak samostatně, tak v podvěsu na figuríně skokana. Po testovací fázi pak nastal moment, kdy mělo být již hotové zařízení představeno během působivého přeletu tří mrakodrapů v Jižní Koreji.

Video se připravuje ...

Salzmann měl v úmyslu seskočit z jednoho mrakodrapu a poté za pomoci elektromotorů nabrat výšku a přeletět vedlejší – vyšší - mrakodrap. Tomu ovšem zabránila pandemie koronaviru a tak se muselo začít hledat jiné místo, kde by mohl být elektrifikovaný wingsuit prezentován. A nakonec se ukázalo, že není potřeba cestovat na druhý konec světa.

Seskok, který můžete sledovat na videu, se uskutečnil přímo v Rakousku. Salzmann si vybral pohoří označované jako „Tři Bratři“, poblíž něhož vyskočil společně s dvojicí kolegů (rovněž oblečených do wingsuitů) z vrtulníku ve výšce zhruba 3 kilometrů. Po chvíli plachtění pak Salzmann zapnul elektrický pohon, odpojil se od svých kolegů, během chvíle vystoupal nad úroveň jednoho z vrcholů a po jeho překonání spokojeně dál plachtil, následně otevřel padák a bezpečně přistál.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme