TEST Bobřík odvahy s modernizovanou Škodou Octavia Scout. Náročný test v terénu
Škoda Auto letos postupně uvádí do prodeje modernizovanou verzi svého nejprodávanějšího modelu, octavie. Po běžných provedení přišel čas na deriváty Octavia RS a Octavia Scout, které do výroby vstoupily minulý týden. Poprvé jsme je vyzkoušeli na polygonu Pachfurth nedaleko Vídně, kde jsme Scouta testovali i v náročném terénu.
A v něm se ukázalo, že toho Scout zvládá mimo silnice opravdu hodně. Na první pohled by se mohlo zdát, že „skaut“ je o hlavně o designových prvcích, jenže to byste byli na omylu. Plastová ochrana dolní části karoserie je důležitou součástí tohoto automobilu, není to však jediná změna proti běžnému kombíku. „Scout je komplexní nastavení celého vozu,“ prohlašuje vedoucí modelové řady Octavia Radek Havlík.
Vedle toho má Octavia Scout o 30 mm zvýšenou světlou výšku, což se povedlo kombinací upravených tlumičů a pneumatik s vyšším bočním profilem. Výsledkem je světlost 171 mm, což je sice slušná hodnota blízká některým SUV, stále je to ale v některých situacích trochu málo. Vždyť třeba takové Volvo V90 Cross Country bylo proti výchozímu modelu zvýšeno hned o 65 mm. Při pohledu na podvozek si pak všimnete i tzv. paketu pro špatné cesty, který pomocí plastových dílů chrání část podvozku, a to včetně brzdového a palivového vedení.
V kombinaci se standardně dodávaným pohonem všech kol to všechno znamená, že se Scoutem se opravdu nemusíte obávat vyrazit mimo zpevněné cesty, což jsme si na terénním polygonu dosyta vyzkoušeli (viz přiložené video). Prudké výjezdy i sjezdy, křížení náprav, s tím vším si Scout až nečekaně hravě poradil, stejně jako s extrémním bočním náklonem. Jeho přesnou hodnotu výrobce sice bohužel nezveřejňuje, přesto nepochybně překoná veškeré úhly, které by se majitelé vůbec odvážili překonat. Vyhnout se tak musíte jen velkým vyjetým kolejím, v nichž se přece jen ukazuje, že vyšší světlá výška by se mohla někdy hodit.
Při tom všem Scoutu pomáhá ještě jeden detail, a tou je standardně dodávaná volba jízdního profilu s Off road režimem, který byl pro Scouta až dosud nabízen jen za příplatek. Ten přizpůsobuje nastavení vozu terénním podmínkám, což konkrétně znamená menší citlivost na pokyn pedálem (aby se auto při prudkém přidávání plynu nezahrabalo), upravení paprsku adaptivních světlometů tak, aby osvětloval nejbližší okolí automobilu, nebo přenastavení ESP pro možnost většího prokluzu kol. Naopak naladění podvozku se nemění, pro Scouta totiž nejsou k dispozici adaptivní tlumiče.
Součástí Off road módu je také asistent pro sjíždění prudkých kopců, který je v podstatě tempomatem pro nízké rychlosti. Na základě senzorů z více systémů při jízdě z kopce automaticky udržuje stálou rychlost, přičemž tempo (až do 30 km/h) lze korigovat pedálem plynu.
Jen o terénních hrátkách, ale tato varianta tvořící šest procent globálních prodejů octavie není. Zvýšení podvozku se nijak neprojevilo na jízdních vlastnostech, auto je možná o trošičku houpavější než běžné kombi nebo třeba Octavia RS, jenže zároveň zůstává stabilní a jisté v zatáčkách. Stejně tak vás neruší hluk od vyšší stavby karoserie. Samotné naladění podvozku, kterému byl v rámci faceliftu rozšířen rozchod zadních kol o 30 mm, ideálně kombinuje tuhost s komfortem.
V rámci faceliftu se měnil hlavně design, protože světlost zůstala stejná jako dosud. Příď tudíž dominuje rozšířená maska chladiče a rozdělené světlomety, které jsou podobně jako u Octavie RS už v základu full-LED. Uvnitř pak byla použita sedadla čalouněná látkou Thermoflux s lepší prodyšností (prostupností par a vzduchu je dvojnásobná ve srovnání s jinými látkami), díky nimž se posádce nebudou tolik potit záda. Široká křesla sice vyhoví i tělnatějším řidičům, zasloužila by si však lepší boční vedení.
Škoda Octavia Scout – ceny na českém trhu | |||
Motor | 1.8 TSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 132/4500–6200 | 110/3500–4000 | 135/3500–4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 280/1350–4500 | 340/1750–3000 | 380/1750–3250 |
Převodovka | 6DS | 6M | 6DS |
Max. rychlost [km/h] | 216 | 207 | 219 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,8 | 9,1 | 7,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,8 | 5 | 5,1 |
Základní cena [Kč] | 771.900 | 759.900 | 811.900 |
Zmínit musíme i větší obrazovky multimediálních systémů s dotykovými plochami po stranách, přičemž ta největší nabízí úhlopříčku 9,2 palce. Na pohled sice displej vrcholného systému Columbus vypadá opravdu hezky a na dotykové pokyny rychle reaguje, jenže ovládání navigace se nám více líbilo dříve. Přibližování a oddalování mapy pomocí otočného ovladače bylo přirozenější, ještě že zůstalo alespoň navigaci Amundsen s osmipalcovým displejem. Výhody ale systém má, ať už přehledné menu nebo jasné zobrazení díky rozlišení 1280 × 640 pixelů. Plusem Columbusu jsou i online služby, které musí v reálném čase sledovat aktuální dopravní situaci nebo najít čerpací stanice po cestě včetně cen pohonných hmot.
Naopak nabídka motorizací se na českém trhu nemění. K dispozici jsou tři motory, a to benzinové 1.8 TSI (132 kW) a dva turbodiesely 2.0 TDI se 110 a 135 kW. Zatímco zážehový dvoulitr a silnější vznětový čtyřválec, nabízený též v Octavii RS, jsou standardně kombinovány s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, základní TDI je spárováno se šestistupňovým manuálem.
Funkci rodinného dostavníku, o níž jde v případě Scoutu především, nejlépe zvládá základní 2.0 TDI, která už je dostatečně silná a zároveň úsporná. Jen jej nedržte těsně nad volnoběhem, v takovém případě dává hodně najevo svůj hrubší vznětový původ. Se zážehovou osmnáctistovkou pak dostanete střelu jezdící opravdu rychle.
A kolik za to všechno Škoda chce? Popravdě řečeno, jeden si může říkat, zda radši nekoupit Octavii RS, kterou lze sehnat už za 696.900 korun (2.0 TSI se 169 kW s manuálem a pohonem předních kol), protože základní cena skauta činí 759.900 korun za 2.0 TDI se 110 kW. Jenže diesel je vždy dražší, navíc u Scouta dostanete v základu karoserii kombi a pohon všech kol. Když tak srovnáte srovnatelné verze, tedy kombík, 2.0 TDI (135 kW), DSG a pohonem všech kol, najednou zjistíte, že s cenovkou 811.900 korun je Octavia Scout o 36.000 korun levnější než Octavia Combi RS.
Octavia Scout je přitom standardně vybavena mlhovkami, full-LED světlomety, dvouzónovou automatickou klimatizací nebo vyhřívanými předními sedadly.
Závěr
Jízda se Škodou Octavia Scout na terénním polygonu dokázala, že schopnosti zvýšeného a oplastovaného kombíku mimo zpevněné cesty překonávají veškerá očekávání. Auto zvládá tolik, až si jeden říká, proč vlastně chtít SUV, když um Octavie Scout bude naprosté většině zákazníků stačit. Hlasem pro SUV vlastně může být v tomto ohledu jen vyšší světlá výška, 171 mm Scoutu je sice slušná hodnota, v některých situacích ale přestává stačit a auto začíná škrtat podvozkem o zem. Z toho důvodu má ale spodní partie ochráněny, aby se podvozku nic vážného nestalo.