Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Byli jsme u dálkového měření emisí: Šidítko poznají na dálku!

Petr Slováček
Diskuze (21)

Spoléháte na to, že se závada na emisním systému zjistí jen jednou za čas na periodické prohlídce ve stanici měření? Omyl! Policie testovala dálkové měření emisí a my jsme byli u toho.

Vyřiďte majiteli, že přiznání je polehčující okolnost a emulátor v jeho kamionu dřív, nebo později najdeme! To radí policisté šoférovi, jehož kamion zastavili s podezřením na manipulaci systému katalytické redukce částic. Řidič nejspíš vážně nic netuší a teď volá šéfovi, proč ho policisté zastavili.

Závady filtrů pevných částic jsou obecně velmi nákladné. Standardem od emisní normy Euro 6 je vstřikování vodního roztoku močoviny AdBlue, které také umí způsobit drahé poruchy. Úspora za náplň je až na druhém místě, zato pro majitele je mnohem rychlejší a lacinější místo opravy jednoduše systém ošidit přídavným emulátorem, jenž hlásí řídicí jednotce bezproblémovou funkci. Stále víc se prosazují také různé softwarové podvody (třeba software řídicí jednotky pro starší normu Euro 5místo Eura 6), kvůli nimž zamořují ovzduší toxické oxidy dusíku, jejichž množství v posledních letech snížily právě systémy SCR. Uvádí se dokonce až o 90 %.

Takových tahačů tranzitují přes Českou republiku možná stovky denně, jejich kontrola tudíž dává smysl. Osobní auta zatím v hledáčku nejsou. Ale jak dlouho? A tak teď jeden z kamionů stojí na ploše dálničního oddělení v Bernarticích na 64. km dálnice D1 u Jihlavy a policisté ho bedlivě prozkoumávají s baterkami.

Hledání jehly

„Emulátor tam bude určitě, jen ho zatím nemůžeme najít. Ale když odpojíme čidlo nádrže AdBlue, pořád se ukazuje jako plná,“ potvrzuje své podezření dánský policista Martin Kristenssen – možná největší evropský odborník na podvody s emisemi u nákladních aut.

Stejně jako školí policisty v dalších zemích Unie, dorazil i do Česka. Dokonce už poněkolikáté. A s ním také Nizozemci z laboratoře TNO a Němci ze společnosti Airyx. Přivezli dva vozy s dlouhými sondami před autem. Je to „čichací zařízení“ – sondy spektrometru, které měří asi půl metru nad zemí emise oxidu dusičitého a oxidu dusíku z jedoucích aut. Nevadí ani déšť, protože přístroje dokážou vzorek vysušit.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Petr Slováček
Diskuze (21)

Doporučujeme

Avatar - Mokrous
22. 11. 2022 11:12
Re: Před chvílí jsem psal k jinému článku:
No u nás doma smrdělo jak 1,2 TSI, tak i 1,4 TSI a nejsou to jediné benzíny, které smrdí. Prostě studený start = hrůza.
A s těmito přímovstřiky se pak poskakuje po městě po 2, 3, 5, občas 10 km. Olej se ředí benzínem a degraduje a nestihne se ohřát a benzín tak neodvětrá klikovou skříní. Pak se uživatelé diví, že jsou motory často KO, když nechají interval oleje 30 tisíc a olej nemaže a všude tuny karbonu. Plus obyčejný benzín, plnej v nízkých otáčkách a po čase je tu riziko LSPI a prasklých pístů atd... Sice je benzín do města lepší volba, než diesel, ale moderní přímovstřiky nejsou taky žádná výhra. Všechno funguje až na větší dálky.

Co se týče těch omezení. Já na začátku psal, že za předpokladu dostatku nových malých dostupných aut. Díky nim by pak byl i dostatek levných ojetin. Ale i dnes se dá vybrat. Když můžeš koupit za 100.000 i GOLF VI ani ne 15 let starej, tak to snad není taková katastrofa. Hele, ber to jen jako takový teoretizování. Kdyby ale byla politická vůle na úrovni celé Unie a zastavilo by se zelené a EV šílenství, tak by se myslím dala dělat i trošku racionální ekologie. Výrobci by mohli vyrábět zase nějaký 1,5 nebo 1,6 MPI do měst a pro ženský a důchodce, který by fungovaly spolehlivě a dostatečně čistě. A kdyby se zrušily ty předražený zbytečný asistenti a emisní pokuty na základě hmotnosti vozu, tak by ty auta stály nula nula prd, jako stoji v Indii, Číně, Brazílii atd...
Rozhodně nejsem pro, aby politici dál jeli ty jejich prasečiny a jen se ještě víc trestal chudý lid.
22. 11. 2022 06:55
Re: Před chvílí jsem psal k jinému článku:
Zatím nejvíce mě překvapilo jedno 1.0 TSI, které při startu smrdělo benzínem. Předpokládám, že to nebyl standardní stav, ale i tak jsem jen kroutil hlavou, to si pamatuju jen že Škody 120L.
Jo, takový přístup by už měl technickou logiku. Přesto bych s ním nesouhlasil z politických důvodů. Jednak by to asi zhoršilo dostupnost aut pro nízkopříjmové a středněpříjmové rodiny (nedostatek starých aut by zvyšoval i cenu středně starých ojetin). A za druhé nesouhlasím s principem, že za chybu politiků a byrokratického aparátu při tvorbě emisní legislativy mají po 25 letech pykat ne ti politici a byrokrati, ale vlastníci aut, případně daňový poplatník, pokud by tam bylo to šrotovné.
21. 11. 2022 16:55
Re: Před chvílí jsem psal k jinému článku:
Ano, to je přesně ten problém. Nové přísné emisní normy zdražují nová auta, které mají nízké emise a tak přibývá lidí, kteří si nové auto nemůžou dovolit. Udržují při životě staré vozy s vysokými emisemi, věkový průměr vozového parku se neustále zvyšuje a tak v sumě emise automobilové dopravy klesají pomaleji, než by mohly.
Avatar - kari.laz
21. 11. 2022 16:19
Re: Před chvílí jsem psal k jinému článku:
Naprosto souhlasím. Diesely mají své místo a nepopiratelné výhody, ale spousta z nich měla být už dávno odstavena. Denně potkám spustu "dýmovnic" že nechápu, jak se to mohlo dostat na silnice. Buď to zbídačené zanedbané diesely, nebo "tuneři" .
Avatar - kari.laz
21. 11. 2022 16:15
Re: Pobavilo.
Jezdil jsi někdy v Albanii?