Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dánský policista Martin Kristenssen (vpravo) ukazuje českým kolegům, kde se nejčastěji krabičky skrývají
Byli jsme u dálkového měření emisí
Byli jsme u dálkového měření emisí
Martin neváhá vyjmout kryt pojistkové skříňky a zkoumat, zda některá nechybí
35
Fotogalerie

Byli jsme u dálkového měření emisí: Šidítko poznají na dálku!

Spoléháte na to, že se závada na emisním systému zjistí jen jednou za čas na periodické prohlídce ve stanici měření? Omyl! Policie testovala dálkové měření emisí a my jsme byli u toho.

Vyřiďte majiteli, že přiznání je polehčující okolnost a emulátor v jeho kamionu dřív, nebo později najdeme! To radí policisté šoférovi, jehož kamion zastavili s podezřením na manipulaci systému katalytické redukce částic. Řidič nejspíš vážně nic netuší a teď volá šéfovi, proč ho policisté zastavili.

Závady filtrů pevných částic jsou obecně velmi nákladné. Standardem od emisní normy Euro 6 je vstřikování vodního roztoku močoviny AdBlue, které také umí způsobit drahé poruchy. Úspora za náplň je až na druhém místě, zato pro majitele je mnohem rychlejší a lacinější místo opravy jednoduše systém ošidit přídavným emulátorem, jenž hlásí řídicí jednotce bezproblémovou funkci. Stále víc se prosazují také různé softwarové podvody (třeba software řídicí jednotky pro starší normu Euro 5místo Eura 6), kvůli nimž zamořují ovzduší toxické oxidy dusíku, jejichž množství v posledních letech snížily právě systémy SCR. Uvádí se dokonce až o 90 %.

Takových tahačů tranzitují přes Českou republiku možná stovky denně, jejich kontrola tudíž dává smysl. Osobní auta zatím v hledáčku nejsou. Ale jak dlouho? A tak teď jeden z kamionů stojí na ploše dálničního oddělení v Bernarticích na 64. km dálnice D1 u Jihlavy a policisté ho bedlivě prozkoumávají s baterkami.

Hledání jehly

„Emulátor tam bude určitě, jen ho zatím nemůžeme najít. Ale když odpojíme čidlo nádrže AdBlue, pořád se ukazuje jako plná,“ potvrzuje své podezření dánský policista Martin Kristenssen – možná největší evropský odborník na podvody s emisemi u nákladních aut.

Stejně jako školí policisty v dalších zemích Unie, dorazil i do Česka. Dokonce už poněkolikáté. A s ním také Nizozemci z laboratoře TNO a Němci ze společnosti Airyx. Přivezli dva vozy s dlouhými sondami před autem. Je to „čichací zařízení“ – sondy spektrometru, které měří asi půl metru nad zemí emise oxidu dusičitého a oxidu dusíku z jedoucích aut. Nevadí ani déšť, protože přístroje dokážou vzorek vysušit.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!