Čech oživuje unikátní historický sporťák. Naklání se do zatáček a má neobvyklý motor!
Ve 30. letech minulého století se ve Francii začalo rodit fascinující sportovní auto, které se naklání do zatáček. A které pohání hvězdicový osmiválec – přeplňovaný kompresorem. Unikátní stroj se nyní snaží oživit také český inženýr Marek Foltis.
Marka Foltise možná znáte, psali jsme o něm v listopadu – tenhle šikovný chlapík si totiž postavil Jawu Pérák s dvouhvězdicovým přeplňovaným desetiválcem. Motor velice zjednodušeně řečeno vznikl spojením 10 válců z Jawy Pionýr do dvou pater, o přeplňování se stará pět Rootsových dmychadel. Objem neobvyklého motoru odpovídá konstrukci a "zdrojům", činí 500 kubických centimetrů.
Právě informace o motorce a konstruktérovi se dostala až do Monaka, kde sídlí majitel onoho zvláštního sportovního vozu. Jde o stroj, který si vymyslel François Guidobaldi, známý francouzský vynálezce.
Práce na autě začal ve 30. letech minulého století, nejprve se pustil do konstrukce dvoutaktního osmiválcového hvězdicového motoru. Původně plánoval, že pohonnou jednotku o objemu 1,5 litru doplní o dva kompresory z Bugatti a počítal s výkonem okolo 180 koní.
V roce 1939 začal pracovat na inovativním systému, který by umožňoval vozu naklánět se v obloucích. Tohle řešení mělo řidičům pomoct s přetížením v zatáčkách. Vývoj šel ale pomalu, samozřejmě i vinou války, a další posun přišel až v padesátých letech, kdy Guidobaldi světu představil holé šasi. To pak opatřil panely karoserie z vyrobenými z hliníku, motor umístil za řidiče. Zajímavostí je poloha nádrže: ta kvůli rozložení hmotnosti v podstatě obklopuje šoféra...

V šedesátých letech Guidobaldi auto testoval na silnicích v Jižní Francii a neustále vylepšoval. Neobvyklá konstrukce navíc údajně přilákala pozornost velkých automobilek, Mercedes-Benz dokonce vynálezci navrhoval, že od něj techniku a design „koupí“. Guidobaldi prý odmítl.
A pak, 6. srpna roku 1971, François Guidobaldi umírá. Revoluční sporťák zůstal dlouhé roky v garáži, než ho koupil současný majitel. „Tvůrce auta přitom zemřel dříve, než ho stihl dokončit," vypráví Marek Foltis.
„Současný vlastník viděl článek o mojí motorce a přiletěl za mnou do Česka zeptat se, jestli bych mu s autem nechtěl pomoct. Samozřejmě ho zaujalo, že pro Jawu jsem zkonstruoval velice podobný motor, tedy přeplňovaný hvězdicový dvoutakt,“ vysvětluje Marek, jak se k unikátnímu stroji od Guidobaldiho dostal.
Foltis už má také za sebou první práce v Monaku. Auto se však zatím zprovoznit nepovedlo. „Problém je pravděpodobně v kompresi. Původně byl motor navržen tak, aby byl přeplňován dvoustupňově, dvěma kompresory Bugatti. Ty se však nedochovaly, takže teď je tam jeden malý kompresor, také od Bugatti, a motor má nízkou kompresi. Jenže bez přeplňování motor moc dobře nefunguje,“ popisuje první český šikula první poznatky.
„Pan Guidobaldi naštěstí začal stavět jeden velký kompresor určený přímo pro tento motor - z něj se sice zachovalo pouze torzo, ale nebude snad problém ho dostavět. Torzo kompresoru už mám doma, takže na něm pracuji. Naštěstí je to všechno jednoduchá technika. Pak upravíme kompresní poměry na jednotlivých válcích. Další věc, která auto trápí, je, že nepočítá s korekcí úhlu ojnic v hvězdicovém motoru, takže každý válec má jinou kompresi a horní úvrať v jiném úhlu. V motoru kvůli tomu už jednou praskla hlavní ojnice. Pan Guidobaldi v dalších projektech už používal jinou konfiguraci ojnic, ale v tomto motoru už nechal tuto. Motor je teď každopádně po generálce. Pokud to znova praskne, tak navrhnu a nechám vyrobit korigovanou ojnici, ale doufám že to nebude potřeba,“ plánuje Foltis.
Kromě toho zjistil, že původní magneto nedokáže dát dostatečnou jiskru. "Zapalování potřebuje kompletní renovaci. Jenže zapalování vyrobil pan Guidobaldi na míru pro toto vozidlo, nejsou žádné náhradní díly. Má čtyři cívky a čtyři rozdělovače na 16 svíček. Problém je také s výběrem svíček," dodává český inženýr.
Tohle auto evidentně ukrývá řadu překvapení. Držíme palce, ať se všechny problémy podaří vyřešit.


